sâmbătă, 14 septembrie 2019

Alina Mirela Popa - DEZVOLTAREA COMPETENȚELOR SECOLULUI XXI PRIN PROIECTE ETWINNING

Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0

DEZVOLTAREA COMPETENȚELOR SECOLULUI XXI  PRIN PROIECTE ETWINNING


                                                                       Prof. Alina Mirela Popa
                                              Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară “G.E.Palade”, Satu Mare


Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară „George Emil Palade” Satu Mare,  se află printre  cele 52 școli din România și 1004 școli din Europa premiate anul acesta 2019, cu titlul de “Școală eTwinning”.   eTwinning este un proiect al Comisiei Europene, face parte din Programul Erasmus și își propune să încurajeze cadrele didactice și elevii să lucreze împreună în proiecte educaționale europene prin intermediul internetului. Recunoașterea din partea Centrului European Etwinning a venit în urma desfășurării unor proiecte eTwinning în ultimii ani, premiate cu Certificate Naționale și Europene de Calitate. Dintre acestea, în anul 2016 proiectul “Fermented Drinks and Our Health” a luat Premiul III la categoria implicarea elevilor iar în decembrie 2018 proiectul “Stories to Be Told” fost certificat cu Premiul I la aceeași categorie, în cadrul Conferinței Premiilor Naționale Etwinning, București 2018.  Astfel, liceul nostru devine model pentru alte școli, în domenii importante pentru cetățenii secolului XXI, cum ar fi practicile digitale, siguranța online, abordări inovatoare și creative ale pedagogiei, promovarea dezvoltării profesionale continue a cadrelor didactice şi promovarea practicilor de învățare pe bază de proiecte și prin colaborare în rândul personalului și elevilor.
În acest fel continuăm să inovăm lecțiile la clasă cu  ajutorul proiectelor în derulare  2018-2019 - “Snack Trackers”, “You are my Equality, Not Bully” și “For My Health”. Acest titlu ne încurajează să promovăm acțiunile etwinnerilor și să menținem standardul școlii noastre dar și deschiderea spre dezvoltarea valorilor europene ale tinerilor pe care îi educăm.
Elevii nostri își vor îmbogăți cunoștințele despre un mod de viață sănătos prin activitățile lunare în cadrul proiectului “For My Health”. De asemenea, urmărim prin proiect dezvoltarea competențelor de utilizare a instrumentelor digitale IT, îmbunățățirea competențelor de limbă engleză, utilizarea internetului responsabil și în siguranță, colaborarea cu partenerii de proiect, dezvoltarea competențelor și atitudinilor sociale și antreprenoriale. Mai mult de atât  dorim să  trezim interesul elevilor în utilizarea eficientă a instrumentelor web2.0, in prezentarea activităților de proiect, deprinderea de a utilize internetul în scopuri bine definite și utile, să exerseze cu ajutorul acestora realitatea vieții în practica virtuală și integrarea sigură a acestor activități în curriculum național. Proiectul “For My Health” are pagina pe platforma etwinning  la:   https://twinspace.etwinning.net/80328/home
 „For My Health ” este un proiect colaborativ și implică elevi și profesori într-un număr mare de parteneri. Proiectul este innovativ și de succes,  deoarece partenerii au făcut un schimb de experiența fructuos prin împărtășirea experiențelor diverse prin care fiecare partener și-a însușit noi tehnici de prezentare a activităților învățând de la celălalt. Proiectul are scopul de a dezvolta abilități și competențe relaționate cu obiectivele și scopurile curriculumului național prin integrarea acestora la orele de curs, cu accent pe munca în echipă a elevilor  coordonați de profesori. Activitățile derulate sunt diverse și foarte bine organizate și  moderate cu succes de un profesor partener din Turcia. Metodele pedagogice sunt ingenioase și sunt focusate pe formarea personalității elevilor în scopul temei proiectului prin lucrul în echipă sau individual cu privire la sănătate, boli, cauze și efecte, stil de viață de urmat. Munca de echipă a elevilor a fost prezentată utilizând intrumente  web2.0 foarte variate: colaje foto, filme, prezentări, chestionare, crearea de poveste prin colaborare, teste de evaluare periodice, competiții online pe diverse platforme, jocuri și concursuri. Proiectul are o structură bine organizată cu paginile proiectului și etapele de lucru lunare: prezentare, pagina web a proiectului, introducerea și logo-ul de proiect, regulile de netichetă și editare a materialelor, planul proiectului și evenimentele lunare desfășurate în cadrul școlii și a orelor de curs. Prin munca în colaborare au fost realizate  produsele de proiect, e-book-uri și materiale video ale muncii în echipă.  Activitățile de diseminare ale proiectului s-au făcut de fiecare partener în cadrul diferitelor evenimente din școală sau în comunitate prin afișarea pe sit-ul școlilor partenere și pe platformele sociale.  Evenimentele principale ale proiectului au fost: Ziua mondială de luptă împotriva Tuberculozei, Ziua Esafety Internet, Ziua Mondială a apei, Ziua Mondială a sănătății, Celebrarea Etwinning day și Ziua Europei, toate prezentate prin diferite acțiuni și activități.  Proiectul are în secțiunea Forum și oportunitatea vizitatorilor de a aprecia și a-și exprima opiniile privind calitatea proiectului.
Proiectul se integrează în curriculum național în diverse materii, în cazul nostru în domeniul alimentar și în special al Biochimiei ca materie de studiu principală la clasa a XI-a. Tema proiectului se integrează și în disciplinele Igienă și alimentație, Educație fizică și sport, Nutriție și alimentație, Biologie umană, Orientare și Consiliere a carierei. Totodată proiectul este transcurricular cu elemente din chimie, biologie, igienă personală, creativitate, disciplina stilului de viață, limba Engleză și abilități de computer. Toate activitățile au scopul de a conștientiza elevii privind elementele de bază și obișnuința pentru un stil de viață activ și sănătos, și de a fi atent la pericolele care pot afecta sănătatea, componentele alimentelor, funcționarea organelor interne ale corpului uman, pericolele bolilor-tuberculozei, alte probleme ce decurg din alimentație și  o viață sedentară. Elevii au lucrat la orele de curs sau la orele de laborator iar materialele studiate au fost corelate cu noțiunile dobândite în cadrul disciplinelor modulelor aferente clasei a XI-a. Materialele au fost traduse la orele de engleză cu ajutorul profesorului, iar unele materiale au fost traduse prin munca în echipă aelevilor la biblioteca școlii. În acest mod elevii și-au îmbogățit și exersat limba Engleză. Pentru a face activitățile atractive și interesante, elevii au căutat materialele de inspirație utilizînd internetul pentru a înțelege mai bine efectele pozitive ale unei vieți sănătoase și active.
Proiectul este interactiv și colaborativ prin paginile sociale create de Facebook, Whats-up, Forumul Twinspace și spațiul proiectului unde s-au prezentat etapele acestuia. Fiecare partener și-a prezentat tema lunară iar interacțiunea elevilor și a profesorilor a fost în timp și foarte efcficientă.  S-au schimbat opinii și experientă prin  uploadarea materialelor la secțiunile lunare și compararea rezultatelor sau aprecierea acestora  în secțiunea Forum. Multele materiale au fost postate  de către fiecare partener în termenele de timp prestabilite anunțate prin Latest Updates, Buletinul profesorilor, Forum, Facebook și Whats-up grup. Pe parcursul întregului proiect partenerii au fost în permanent contact prin aceste rețele sociale. Comunicarea elevilor  s-a făcut și în padlets din paginile proiectului și prin prezentarea colajelor de imagini ale activităților lunare. Pe parcursul proiectului s-au desfășurat sesiuni de chat și Teach-meet în funcție de orarul școlar și disponibilitatea profesorilor parteneri, etapeprin care s-au mai stabilit și decis etape noi în proiect sau și-au exprimat opinii și încurajări. Comunicarea a fost mai mult decât eficientă. Proiectul are chestionare de evaluare pentru elevi dar și pentru profesori.
Colaborarea a fost în timp, eficientă stabilindu-se prietenii și perspective de colaborare viitoare. Elevii au interactionat în chat prin convorbiri în limba engleză, cu aprecieri asupra muncii depuse dar și cu indicații pentru materiale foarte reușite.  O secțiune este dedicată învățării prin instrumente virtual-reality, utilizând Cospaces.edu tools, prin care elevii au creat o competiție virtuală legată de tema proiectului, la finalul căreia s-au emis diplomele de participare și preminații etapei proiectului. Apelând la chat, forum, intâlniri directe online, organizarea de seminarii, chestionare online, sesiuni de diseminare în școală, colaborarea dintre toate școlile partenere a fost foarte bogată. Etapa finală realizată după crearea produselor finale de proiect a fost evaluarea proiectului din partea elevilor și a profesorilor dar și de la vizitatorii proiectului, totul fiind prezentat în secțiunea Forum-Twinspace.
Acest proiect are și scopul de a dezvolta competențele IT ale elevilor și astfel s-au utilizat instrumente web2.0 cu care elevii au exersat și și-au expus materialele create. Am avut avantajul de a învăța unii de la alții diverse tehnici digitale foarte interesante și atractive pe care elevii și le-au însușit prin munca asiduă în cadrul orelor de curs sau de informatică, la școală. Munca a fost în echipă dar și individuală prin utilizarea: PicsArt, Padlets, Cospaces.edu, filmora.com, kizoa.com, calameo.com, canva.com, slideshare.com, picture-collage, smallpdf, pps, word-sheets, animoto.com pentru video, googlemaps, biteable pentru video, powtoon, quizziz, logmaker, bookcreator, smallpdf,  voki, ourbox, flipsnack, learning-apps, kahoot, surveymonkey, googleforms și multe alte tehnici . proiectul are o pagină dedicată instrumentelor digitale utilizate https://twinspace.etwinning.net/80328/pages/page/521989.
Proiectul are obiectivul principal de a conștientiza elevii pentru un still de viață sănătos și activ atingându-și obiectivul prin motivația elevilor și prin îndemnul permanent în timpul proiectului.  Elevii devin conștienți și au altă perspectivă asupra acestei teme, ei devin mai încrezători și gândesc acest subiect mult mai pozitiv și mai rațional și mai conștient. Fiind integrat în domeniul industriei alimentare au privit cu alți ochi necesitatea multidisciplinară a învățăturii care se aplică în viața de zi cu zi și mai ales problema fundamentală pentru o viață activă și benefică. Impactul asupra elevilor a fost că au determinat curiozitatea, motivația și bucuria unui lucru de succes îndeplinit până la final, și satisfacția personală. Ei au acumulat multe experiențe, cunoștințe științifice dar și culturale  lucrând cu responsabilitate și atracție tocmai datorită unei foarte bune comunicări cu partenerii de proiect. Echipa de proiect a primit sprijin și suport de-a lungul proiectului. Școala are avantajul desfășurării unor activități de promovare a imaginii școlii și dezvoltarea instituțională prin cooperare internațională.
Bibliografie :


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu