luni, 9 septembrie 2019

TAKACS MARIA TEREZIA - METODA PROIECTELOR ÎN EVALUAREA PREŞCOLARILOR


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0




              METODA PROIECTELOR ÎN EVALUAREA PREŞCOLARILOR

                                                             PROF. TAKACS MARIA TEREZIA
                                                                         ȘC.GIM. ”LIVIU REBREANU”
                                                                            GRĂD.P.P. ”LICURICI”
                                                                                 TG-MUREȘ


     Evaluarea în învăţământul preşcolar păstrează caracteristicile evaluării activităţii didactice, având drept scop măsurarea şi aprecierea cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor dobândite de copii în cadrul actului educaţional. Totodată evaluarea urmăreşte şi aspectele formative ale muncii educatoarei, concretizată în atitudinile şi comportamentele dobândite de copilul preşcolar prin procesul de învăţământ.
Evaluarea prin metoda proiectelor permite o apreciere complexă a capacităţilor şi cunoştinţelor preşcolarilor identificând calităţi individuale ale acestora. Prin metoda proiectelor evaluarea copiilor verifică formarea capacităţilor şi cunoştinţelor cum ar fi: însuşirea unor tehnici de investigaţie, găsirea de soluţii de rezolvare simple şi originale a unor probleme, colectarea, sortarea, inventarierea, pregătirea materialelor de lucru, implicarea în rezolvarea situaţiilor apărute, prezentarea concluziilor.
În săptămâna când amînvăţat despre animale domestice, am programat o plimbare, în urma căreia copiii au observat pe stradă un căţeluş care era abandonat şi plângea. Copiilor li s-a făcut milă de el, au început să se joace cu el, toţi au dorit să-l ducă acasă. În urma acestei întâmplări au început discuţiile între copii despre câini, povesteau întîmplări, puneau întrebări. Astfel am hotărât că vom învăţa, vom cerceta ca să aflăm cât mai multe lucruri despre câini.
Direcţii de dezvoltare. După alegerea temei, următorul pas a fost crearea centrului tematic. Copiii au tercut la procurarea materialelor: cărţi, enciclopedii, felicitări, reviste, CD. Toate materialele au fost aşezate ordonat pe un raft la îndemâna copiilor, în aşa fel încât ei le-au putut utiliza: să se joace cu ele, să investigheze, să se implice în observări. Harta a fost întocmită împreună cu copiii, după care am afişat-o ca să ne ajute pe parcursul cercetării.
Discuţii cu persoane implicate. Am lansat propunere către familiile copiilor să aducă sub formă de împrumut orice material care are legătură cu tema noastră. Am stabilit a vizită la Grădina Zoologică, am rugat un specialist să ne dea informaţii, să răspundă la întrebările copiilor.
Lectura unor informaţii. Am adunat informaţii despre câini din bibliografia de specialitate , internet. Lângă aceste lecturi de implementarea propriu zisă a proiectului trebuie stabilite rolurile şi responsabilităţile. Astfel copiii se asociază în grupuri mici de lucru, urmând să desfăşoare cercetarea propriu-zisă în echipă. Fiecare copil din subgrupă este implicat în a prezente ceea ce el va cerceta. Toate activităţile de cercetare aferente subgrupelor se desfăşoară în mediul natural. Rezultatele „se notează” de către copii în forme corespunzătoare: desene, schiţe, ilustraţii.
Munca de teren. Munca de teren s-a desfăşurat la Grădina Zoologică din Tg-Mureş. La data stabilită specialistul ne-a aşteptat pregătit să răspundă la întrebările copiilor. Copiii s-au gândit la întrebări mai devreme când au fost stabilite responsabilităţile. Tot ce au văzut copiii a fost inedit şi a declanşat o sumedenie de întrebări cărora specialistul  le-a răspuns cu răbdare şi pe înţelesul lor. Micii cercetători  au pus întrebări despre hrana, îngrijirea, folosul, înfăţişarea câinilor. Dovada înţelegerii noţiunilor a fost constituită din desenele realizate, din prezentările efectuate, din lucrările realizate. La întoarcerea în sala de grupă, copiii au discutat cele văzute în excursie.Pe parcursul săptămânii am dezbătut aceste informaţii în diferite activităţi.
Adăugare de detalii. În timpul derulării proiectului copiii au mai adus alte materiale legate de temă: DVD, bibelouri, jucării, cărţi.
Atribuirea unor funcţionalităţi: În derularea proiectului copiii au fost motivaţi şi implicaţi afectiv. În excursie copiii au fost interesaţi şi de alte animale, au pus multe întrebări. Astfel au învăţat poezii, poveşti, cântece, au făcut felicitări, albume, invitaţii.
Evaluarea. Evaluarea am realizat-o printr-o expoziţie cu lucrările făcute, albume. Copiii au cântat, au spus poezii, s-au jucat. Părinţii au fost anunţaţi să vină la grădiniţă printr-o invitaţie concepută şi realizată de copii.
Concluzii. Metoda proiectelor este o metodă eficace, dezvoltă interesul copiilor pentru cercetare, dezvoltă creativitatea, relaţiile dintre copii, încurajează copiii timizi.  Astfel proiectul poate fi privit atât ca desfăşurare propriu-zisă a procesului învăţării, cât şi ca produs final al acestuia.

Bibliografie: Revista învăţământului preşcolar 3-4 / 2012,  1-2 /2013
                      Metoda proiectelor la vârste timpurii – Editura Miniped





                                                      

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu