luni, 9 septembrie 2019

Dr. Dorina Talas - Resurse deschise în predarea, învătarea și evaluarea diferentiată


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0



Resurse deschise în predarea, învățarea și evaluarea diferențiată
Dr. Dorina Talaș, Școala Gimnazială „Ioan Bob”, Cluj-Napoca
Abstract
Lucrarea își propune prezentarea unui generator de fișe de matematică ce conțin operații cu numere naturale. În prima parte a lucrării sunt menționate câteva aspecte referitoare la predarea, învățarea și evalaurea diferențiată a conceptelor matematice în contextul incluziunii școlare a elevilor cu CES. Este prezentat site-ul www.cubulet.ro precum și modul în care se pot personaliza fișe de lucru individualizate, în funcție de obiectivele incluse în planul educațional individualizat sau în planul remedial. În finalul lucrării sunt prezentate avantajele utilizării unui generator de fișe de activitate diferențiată. 
Predare, învățare și evaluare diferențiată
Procesul de predare-învățare-evaluare este într-o continuă schimbare datorită nevoilor beneficiarilor direcți și datorită dezvoltării tehnologiilor de ultimă generație. Cadrele didactice sunt încurajate să demonstreze flexibilitate și creativitate în organizarea activităților instructiv-educative având la dispoziție noi resurse procedurale. 
Deși predare, învățarea și evaluarea diferențiată este un concept relativ des întâlnit în teorie în învățământul românesc, de foarte puține ori acest concept se regăsește și în practică. 
Prezentarea site-ului www.cubulet.ro
Site-ul www.cubulet.ro a fost elaborat de către George Ciobanu în colaborare cu Asociația Specialiștilor în Terapia Tulburărilor de Limbaj din România. Proiectul este coordonat de către dr. Dorina Anca Talaș, iar consultant în cadrul acestui proiect este d-na conf. Univ. Dr. Carolina Bodea-Hațegan. Până în prezent pe acest site se regăsesc trei aplicații: Bingo educațional, Fișe de matematică și Antrenează fluența citirii, așa cum se poate observa și în figura 1. 

Fig. 1. Site-ul www.cubulet.ro
Generatorul de fișe de matematică
Accesând butonul Fișe de matematică se deschide o fereastră ce permite cadrului didactic să organizeze exercițiile pe 1, 2 sau 3 coloane și să tasteze un titlu pentru fișa de lucru selectată, așa cum se poate observa în figura 2. Se va selecta numărul de exerciții de un anumit tip, operația și intervalul din care să facă parte termenii operației selectate.

Fig. 2. Generatorul Fișe de matematică
Dacă se selectează operația de adunare, se poate selecta mai departe una dintre opțiunile: 
- cu și fără trecere peste ordin;
- doar cu trecere peste ordin;
- doar fără trecere peste ordin;
În figura 3 se pot observa aceste opțiuni.

Fig. 3. Selectarea opțiunilor
Dacă pe fișa de lucru se dorește inserarea altor tipuri de exerciții se accesează butonul verde din partea stângă ce conține semnul + și se mai adaugă alte operații urmând instrucțiunile prezentate, așa cum se poate observa în figura 4.

Fig. 4. Adăugarea unui nou tip de exerciții
Accesând butonul Generează fișa, se va genera automat o fișa de lucru ce conține numărul și tipul de exerciții selectate precum și răspunsurile (figura 5). 


Fig. 5. Fișa generată și răspunsurile
Printr-o accesare a butonului  Generează fișa se va genera automat o nouă fișă de lucru ce conține aceleași caracteristici. 
Avantaje ale utilizării generatorului de fișe de matematică
Accesând generatorul de fișe de matematică, profesorul elaborează într-un timp foarte scurt fișe de lucru personalizate în funcție de obiectivele urmărite și în funcție de particularitățile elevilor. Selectând diferite opțiuni, se pot crea fișe diferențiate atât în ceea ce privește gradul de complexitate al exercițiilor, dar și al numărului acestora. Printr-un simplu clic se poate genera o nouă fișă de lucru care să conțină mai multe exerciții sau mai puține exerciții, cu un grad de dificultate mai mare sau mai redus decât fișa precedentă. 
Pentru că aplicația permite și generarea răspunsurilor pentru exercițiile generate pe fișa de lucru, verificarea exercițiilor rezolvate se poate realiza cu ușurință atît de către elevi cît și de către cadrul didactic. 
Aplicația poate fi accesată gratuit și este ușor de utilizat. 
Concluzii
Aplicația prezentată este doar un model de resursă deschisă, care vine în sprijinul cadrelor didactice în elaborarea unor fișe de lucru diferențiate la matematică. Sunt necesare și alte aplicații de acest tip care să îi permită cadrului didactic să creeze fișe de lucru diferențiate, într-un timp foarte scurt și fără prea mult efort, la toate disciplinele.  
Bibliografie:
www.cubulet.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu