luni, 9 septembrie 2019

Sorohan Mariana-Viorica - UTILIZAREA SOFT-URILOR EDUCAŢIONALE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0



UTILIZAREA  SOFT-URILOR EDUCAŢIONALE  ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ
    

Prof. înv. Sorohan Mariana-Viorica
Șc. Gimnazială,,Mihai Eminescu”Bănești, Suceava


            Mijloacele de învăţământ reprezintă ansamblul de obiecte, dispozitive, aparate care contribuie la desfăşurarea eficientă a activităţii didactice. Ele sunt resurse materiale ale procesului de învăţământ, selecţionate din realitate, modificate sau confecţionate în vederea atingerii unor obiective pedagogice. Progresul tehnicii a impulsionat diversificarea şi perfecţionarea acestor resurse. În literatura de specialitate sunt semnalate cinci generaţii de mijloace de învăţământ care reprezintă tot atâtea etape în inovarea instrucţiei.
- Din prima generaţie fac parte tabla, manuscrisele, obiectele de muzeu, etc.; ele nu pot fi utilizate decât direct, prin acţiunea comună profesor – elev.
- Celei de-a doua generaţii îi aparţin mijloacele purtătoare de informaţii gata elaborate: manuale, alte texte tipărite. În acest caz, acţiunea adultului asupra elevului este imediată, prin intermediul unui cod – scrisul.
- A treia generaţie de mijloace de învăţământ este generată de introducerea maşinilor în procesul de comunicare interumană şi este reprezentată de mijloacele audiovizuale (dispozitive, filmul, înregistrările sonore, emisiunile TV., etc).
- A patra generaţie de mijloace de învăţământ se bazează pe dialogul direct între elev şi maşină, cum ar fi cel desfăşurat în laboratoarele lingvistice sau în învăţământul programat.
- A cincea generaţie, complementară precedentei şi dezvoltând interacţiunea elev – maşină, aparţine calculatoarelor electronice. Calculatorul este cel mai complex mijloc de învăţământ. Sunt aproximativ 25 ani de când computerul a pătruns în învăţământ. Dacă la început el era gândit ca un instrument de lucru pentru aşa numitele laboratoare de informatică, unde aveau acces elevii care se pregăteau în acest domeniu, ultimii ani au adus o adevărată revoluţie conceptuală în educaţie, computerul devenind un mediu pentru învăţare în general, pentru toate disciplinele din programă.
            Clasificarea mijloacelor de învăţământ are drept criteriu funcţia pedagogică îndeplinită cu prioritate de acestea. Se desprind astfel următoarele categorii:
A. Mijloace informativ–demonstrative, care facilitează dobândirea informaţiilor, formarea reprezentărilor şi noţiunilor:
1. mijloace intuitive, care cuprind:
- obiectele naturale sau originale (ierbare, insectare, preparate microscopice, aparate, unelte, dispozitive, instrumente);
- obiecte confecţionate în scopuri didactice care reproduc sau reconstituie obiecte sau fenomene reale evidenţiind trăsăturile caracteristice ale acestora (machete, mulaje, corpuri geometrice etc);
- substituenţi imagistici: planşe, hărţi, scheme, diapozitive, diafilme, folii pentru retroproiector, filme, înregistrări audio sau video etc.;
2. mijloace logico–raţionale: simboluri şi complexe de simboluri (formule matematice, note muzicale, textul scris). În acest context, manualul este un mijloc de învăţământ.
B. Mijloace de exersare şi formare, necesare formării priceperilor şi deprinderilor sau cultivării capacităţilor creatoare. Din această categorie fac parte: truse, aparate, instalaţii de laborator; scule, instalaţii, maşini–unelte de atelier; aparate sportive; instrumente muzicale; simulatoare etc.
C. Mijloace de raţionalizare a timpului şcolar, din care fac parte şabloane, ştampile, maşini de multiplicat.
D. Mijloace de evaluare a performanţelor şcolare, care cuprind: seturi de teste, maşini sau instalaţii complexe pentru verificări, etc.
            Literatura de specialitate sintetizează următoarele funcţii de bază ale mijloacelor de învățământ:
- funcţia de comunicare: mijloacele de învăţământ pot transmite un volum mare de informaţii, într-un timp scurt şi într-o formă accesibilă şi atractivă;
- funcţia demonstrativă: mijloacele de învăţământ asigură un suport concret–senzorial, necesar înţelegerii proceselor şi fenomenelor, cărora, prin tehnici specifice, le pot mări sau micşora dimensiunile, le pot accelera sau încetini ritmul real de desfăşurare sau le pot simplifica şi schematiza structura;
- funcţia motivaţională: mesajele audio-vizuale pot sensibiliza elevii pentru problemele studiate, le pot stimula interesele de cunoaştere, cultivând astfel motivaţia pentru activitatea şcolară;
- funcţia formativă: dirijaţi să recepteze corect mesajul audio-vizual, elevii îşi dezvoltă atenţia, spiritul de observaţie, capacitatea de analiză, sinteză ş.a.;
- funcţia de evaluare a performanţelor şcolare, eliminându-se, în acest fel, o serie de factori ai subiectivităţii în notare;
- funcţia de şcolarizare substitutivă: prin intermediul emisiunilor de radio, televiziune şi mai ales al calculatorului, se poate realiza un învăţământ la distanţă.
            De cele mai multe ori, acelaşi mijloc de învăţământ poate îndeplini mai multe funcţii pedagogice. Actualizarea şi realizarea acestora la parametrii superiori este condiţionată de corecta lui integrare într-o strategie didactică. La o lecţie  se utilizează de regulă mai multe mijloace de învăţământ. Ele alcătuiesc un complex de mijloace de învăţământ, îndeplinind următoarele condiţii: sunt subordonate realizării aceloraşi obiective; sunt în relaţii de complementaritate.
            Tehnologiile informaţionale şi de comunicaţie sunt acum mai accesibile tinerilor  decât oricând, în special acasă, unde accesul la calculatoare şi Internet continuă sa crească. TIC este din ce în ce mai importantă pentru şcoală, atât pentru elevii care sunt la început de drum, cât şi pentru elevii ale căror studii pot include elemente vocaţionale, pentru elevii cu nevoi speciale sau handicap medical, care îi împiedică să urmeze o clasă obişnuită. Trăind într-o societate modernă activă, cu influenţe media dominante, educaţia este nevoită să ţină pasul cu tehnicile moderne. Astfel, tot mai mulţi profesori utilizează în activitatea la clasă softul educaţional. La clasa pregătitoare, unde predarea şi învăţarea se bazează pe lectura după imagini, softurile educaţionale sunt extrem de utile, elevii fiind  captaţi de imaginile viu colorate şi stimulaţi de interdisciplinaritate şi interactivitate.
            La şcolarii mici, softul educaţional poate avea un impact pozitiv, prin prisma perceperii într-un mod distractiv al informaţiei şi prin participarea activă la lecţie, oferindu-i copilului şansa de a reţine informaţia mult mai uşor.  Întregul material intuitiv pe care îl formează imaginile reprezentând obiecte, fenomene, fiinţe, acţiuni, devine o sursă de cunoştinţe noi. Cu ajutorul programelor didactico-informatice, a softurilor educaţionale, se eficientizează procesul de predare-învăţare-evaluare a cunoştinţelor. Utilizând softurile educaţionale în cadrul activităţilor se vor dezvolta:
• gândirea logică;
• spiritul de observaţie;
• memoria vizuală;
• atenţia voluntară;
• operaţiile intelectuale prematematice;
• deprinderile de lucru cu calculatorul;
• abilităţile de utilizare a informaţiilor primite prin intremediul softurilor educaţionale.
            Folosind softurile educaţionale se desprind următoarele puncte tari dar şi puncte slabe:
Puncte tari:
- dezvoltă gândirea logică, spiritul de observaţie, personalitatea, memoria vizuală şi atenţia voluntară;
- mijloc de învăţare preferat de copii, fiind animat, viu, activ şi interactiv;
- stimulează interesul, curiozitatea, dar mai ales independenţa în rezolvarea sarcinilor şi căutarea soluţiilor;
- sunt concepute astfel încât să cuprindă informaţii din diferite domenii de activitate (interdisciplinaritate);
- permite minţii şi mâinii să se „joace” până la găsirea soluţiei creând din instinct şi imaginaţie sau din simplă plăcere ludică;
- permite petrecerea timpului liber într-un mod plăcut şi util;
- grăbeşte procesul de socializare a copiilor stimulând comunicarea.
 Puncte slabe:
- lucrul la calculator implică o poziţie statică, solicitând coloana vertebrală, generând poziţii defectuoase;
- îndepărtează copilul de la valorile profunde ale societăţii, unele având un conţinut agresiv sau cultivă violenţa;
- prezintă segmente de instruire fixe;
- răspunsul incorect este cotat în funcţie de detaliu şi nu de esenţă;
- introduce o stare de oboseală datorită posibilităţilor reduse de interacţiune umană.  
             Noile tehnologii ale informării şi comunicării, cu largi aplicaţii în toate domeniile au fost experimentate în toate etapele procesului educativ: motivare, diagnoză, prezentarea informaţiilor, pregătire, memorare, rezolvare de probleme, verificare, notare. Din punctul de vedere al conţinutului tematic şi al strategiei, pentru a putea fi folosite, softurile educaţionale pot fi:
- softul interactiv de învăţare – permite feedback şi control permanent, determinând o individualizare a parcursului în funcţie de nivelul de pregătire al copilului;
- softul de simulare – permite reprezentarea controlată a unui fenomen sau sistem real prin intermediul unui model cu comportament analog;
- softul de investigare – copilul poate să-şi extragă singur informaţiile necesare rezolvării sarcinilor propuse;
- softul tematic – abordează teme din diferite arii curriculare propunându-şi oferirea unor oportunităţi de lărgire a orizontului cunoaşterii în diverse domenii;
- softul de testare/evaluare – este cel mai utilizat pentru că depinde de mulţi factori: momentul testării, scopul, tipologia interacţiunii;
- softuri educative – în care sub forma unui joc se atinge un scop didactic.
            Exerciţiile din softurile educaţionale sunt prezente într-o formă grafică atractivă cu elemente de animaţie şi sunet. Astfel animaţia sporeşte capacitatea individuală a copiilor de a vizualiza în mod corespunzător conceptul însuşit. Imaginile permit restructurarea, aceasta fiind mai uşor procesată de sistemul vizual şi perceptiv al copiilor, sporind capacitatea acestora de a înţelege fenomene mai dificile. De asemenea, majoritatea exerciţiilor încorporează segmente de naraţiuni care permit copiilor să-şi formeze strategii de lucru adecvate.
            S-a remarcat că elevilor le place mai mult să înveţe prin intermediul softurilor educaţionale decât prin metodele tradiţionale, acestea contribuind la dezvoltarea unor atitudini pozitive faţă de învăţare. Cu ajutorul programelor didactico-informatice, a softurilor educaţionale, se eficientizează procesul de predare-învăţare-evaluare a cunoştinţelor. Softurile educaţionale se pot folosi în cadrul tuturor tipurilor de activităţi. În departamentele de cercetare ale unor firme de profil s-au realizat o multitudine de softuri educaţionale:,, Cifrele”, ,,Literele”, ,,Culori şi forme”, ,, Animale sălbatice/domestice”, ,,Abecedarul animat”, ,,Limba engleză pentru cei mici” etc. Utilizarea softurilor educaţionale ca mijloc de învățământ îmbunătăţeşte performanţele şcolare, calitatea rezultatelor obţinute depinzând însă de calitatea implementării softurilor la nivelul clasei, de formarea şi informarea cadrelor didactice în ceea ce priveşte dezvoltarea tehnologiei şi integrarea acesteia în procesul de predare-învăţare.
             În concluzie, folosirea softurilor educaţionale în activităţile cu copiii nu trebuie să fie considerat un moft ci mai degrabă o modalitate activă de predare, modernă şi în conformitate cu „societatea informaţională” în care trăim.

 Bibliografie
1. Ausubel D.,  Floyd R.,  ,,Învăţarea în şcoală”, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1981
2. Cerghit Ioan, ,,Mijloace de învăţământ şi strategii didactice”, în: Cerghit Ioan, Vlăsceanu Lazăr (coord.), ,,Curs de pedagogie”, Tipografia Universităţii, Bucureşti, 1988.
3. Ionescu Miron, Radu Ion, ,, Didactica modernă”, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1995.
4. Salade Dimitrie (coord.), ,,Sinteză de pedagogie contemporană. Didactica”, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2003


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu