luni, 9 septembrie 2019

Sas Gheorghe - Mijloace didactice inovative


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0




Mijloace didactice inovative

                                             Sas Gheorghe
                                                Școala Gimnazială ,,Mihai Eminescu” Zalău

,,Dacă învăţătorul are dragoste pentru profesia sa, el este un învăţător bun. Dacă învăţătorul are dragoste pentru profesie şi pentru elevi, el este un învăţător desăvârşit’’.
L. Tolstoi
În școala contemporană, utilizarea unor sintagme ca mijloace de învățământ, instruire și autoinstruire asistate pe calculator, individualizarea instrucției etc. a devenit o necesitate, ele reprezentând, practic, direcții pentru reforma în învățământ.
Determinând mutații substanțiale în tehnologia didactică, mijloacele didactice inovative de instruire au fost și sunt în ultimul timp prilej de dezbateri între specialiștii în științele educației, între cadrele didactice și între toți cei interesați de educație. Opiniile sunt împărțite, unii sunt convinși că mijloacele tehnice de instruire vor scoate educația din impas, că vor permite sfârșitul corvoadelor în școală, alții că ele vor înlocui profesorii și vor transforma elevii în roboți, alții că niciodată nimic nu va putea înlocui cartea ca instrument fundamental în educație.
            Necesitatea de a introduce în școală aparate și instalații tehnice este evidentă într-o lume în care tehnologia informațională, calculatoarele, microcalculatoaele internetul etc. și-au făcut loc în mare majoritate a sectoarelor de activitate.
Dezvoltarea ansamblului mijloacelor de invatamant, valorificarea lor eficienta in activitatile de instruire si solutionarea unor probleme practice, au demonstrat si demonstreaza ca activitatea instructiv-educativa nu se rezuma la transmiterea verbala a cunostintelor si ca limbajul verbal nu constituie unicul instrument de predare al cunostintelor. 
Mijloacele de învăţământ reprezintă ansamblul de obiecte, dispozitive, aparate care contribuie la desfăşurarea eficientă a activităţii didactice. Ele sunt resurse materiale ale procesului de învăţământ, selecţionate din realitate, modificate sau confecţionate în vederea atingerii unor obiective pedagogice.
Progresul tehnicii a impulsionat diversificarea şi perfecţionarea acestor resurse. În literatura de specialitate sunt semnalate cinci generaţii de mijloace de învăţământ care reprezintă tot atâtea etape în inovarea instrucţiei.
- Din prima generaţie fac parte tabla, manuscrisele, obiectele de muzeu, etc.; ele nu pot fi utilizate decât direct, prin acţiunea comună profesor – elev.
- Celei de-a doua generaţii îi aparţin mijloacele purtătoare de informaţii gata elaborate: manuale, alte texte tipărite. În acest caz, acţiunea adultului asupra elevului este imediată prin intermediul unui cod – scrisul.
- A treia generaţie de mijloace de învăţământ este generată de introducerea maşinilor în procesul de comunicare interumană şi este reprezentată de mijloacele audiovizuale (dispozitive, filmul, înregistrările sonore, emisiunile T.V. etc).
- A patra generaţie de mijloace de învăţământ se bazează pe dialogul direct între elev şi maşină, cum ar fi cel desfăşurat în laboratoarele lingvistice sau în învăţământul programat.
- A cincia generaţie, complementară precedentei şi dezvoltând interacţiunea elev – maşină, aparţine calculatoarelor electronice. Calculatorul este cel mai complex mijloc de învăţământ.
Clasificarea mijloacelor de învăţământ are drept criteriu funcţia pedagogică îndeplinită cu priorităţi de acestea. Se desprind astfel următoarele categorii:
A. Mijloace informativ–demonstrative, care facilitează dobândirea informaţiilor, formarea reprezentărilor şi noţiunilor:
1. mijloace intuitive, care cuprind:
- obiectele naturale sau originale (ierbare, insectare, preparate microscopice, aparate, unelte, dispozitive, instrumente);
- obiecte confecţionate în scopuri didactice care reproduc sau reconstituie obiecte sau fenomene reale evidenţiind trăsăturile caracteristice ale acestora (machete, mulaje, corpuri geometrice etc);
- substituenţi imagistici: planşe, hărţi, scheme, diapozitive, diafilme, folii pentru retroproiector, filme, înregistrări audio sau video etc.;
2. mijloace logico–raţionale: simboluri şi complexe de simboluri (formule matematice, note muzicale, textul scris). În acest context, manualul este un mijloc de învăţământ.
B. Mijloace de exersare şi formare, necesare formării priceperilor şi deprinderilor sau cultivării capacităţilor creatoare. Din această categorie fac parte: truse, aparate, instalaţii de laborator; scule, instalaţii, maşini–unelte de atelier; aparate sportive; instrumente muzicale; simulatoare etc.
C. Mijloace de raţionalizare a timpului şcolar, din care fac parte şabloane, ştampile, maşini de multiplicat.
D. Mijloace de evaluare a performanţelor şcolare, care cuprind: seturi de teste, maşini sau instalaţii complexe pentru verificări, etc.
Mijloacele de învăţământ dispun de un însemnat potenţial pedagogic. Dimensiunile acestui potenţial pedagogic pot fi conturate prin evidenţierea funcţiilor pe care aceste mijloace le pot îndeplini în activitatea instructiv–educaţională.
Mijloacele de învăţământ sunt foarte utile în activitatea didactică, deoarece au ca efect atenuarea verbalismului predării, depăşirea formalismului, impunerea unui învăţământ activ şi concret, practic, legat de cerinţele şi realităţile vieţii.


B I B L I O G R A F I E

1. Miron Ionescu, Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj-Napoca, Ediția a II-a revizuită 2004
 2. Cerghit Ioan, Mijloace de învăţământ şi strategii didactice, în Cerghit Ioan, Vlăsceanu Lazăr (coord.), Curs de pedagogie, Tipografia Universităţii, Bucureşti, 1988.
3. Moldoveanu Mihaela, Oproiu Gabriela Carmen, Repere didactice şi metodice în predarea disciplinelor tehnice, Editura Printech, Bucureşti, 2003.










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu