luni, 9 septembrie 2019

Radu Janeta Georgiana - STRATEGII DIDACTICE INOVATIVE


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0




STRATEGII DIDACTICE INOVATIVE

Radu Janeta Georgiana
Scoala Gimnaziala Creteni
                                                           
Strategiile instruirii sunt „un mod de abordare a învăţării şi predării, de combinare şi organizare optimă a metodelor şi mijloacelor avute la dispoziţie, precum şi a formelor de grupare a elevilor în vederea atingerii obiectivelor urmărite”( după I. Parent şi Ch. Nero, 1981).
În cadrul predării – învăţării se pot utiliza metode care sunt expresia celor mai noi inovaţii pedagogice şi care pun accent pe dezvoltarea personalităţii elevului. Acestea intră din ce în ce mai mult în practica educaţională, în diferite grade de aprofundare sau în combinaţie cu unele dintre metodele tradiţionale.
Brainstorming-ul – metoda asaltului de idei – este una dintre cele mai utile metode în practica pedagogică deoarece stimulează creativitatea participanţilor şi duce la descoperirea unor soluţii inovatoare pentru problemele puse în discuţie, definind totodată un cadru propice pentru instruirea şcolară. Brainstorming-ul presupune amânarea evaluării ideilor emise pentru o etapă ulterioară, în prima etapă nicio afirmaţie nefiind supusă unui demers critic. Astfel se dezvoltă o atmosferă constructivă, fiecărei idei acordându-i-se maximum de atenţie, dinimuîndu-se o serie de factori inhibitori şi blocaje ale spontaneităţii în gândire, care produc rutina intelectuală.
Metoda presupune parcurgerea mai multor etape. Prima , de ordin cantitativ, reuneşte un grup de 5 -12 persoane, care dezvoltă cât mai multe idei. Acestea se pot emite pe trei căi: calea pogresiv – liniară ( presupune evoluţia unei idei prin completarea ei până la emiterea ideii – soluţie de rezolvare a problemei), calea catalitică (ideile sunt propuse prin analogie sau previn apariţia unei idei noi, opuse celei care a generat-o) şi calea mixtă ( o idee poate dezvolta simultan soluţii complementare şi soluţii opuse ei). În a doua etapă urmează o „perioadă de incubare”, de reflecţie, evaluare şi selecţie a ideilor sau soluţiilor propuse. Grupul de persoane care va realiza acest lucru poate fi format din aceleaşi persoane care au emis ideile sau dimpotrivă.
În practica şcolară trebuie remarcat faptul că elevilor le vine destul de greu să se integreze rapid şi eficient într-o astfel de activitate, deoarece dezvoltarea unui climat de lucru pozitiv, din care critica să fie complet eliminată, este o situaţie nefamiliară elevilor noştri. Pe de altă parte, brainstorming-ul este mai uşor de realizat pe grupe omogene, dar este mai puţin eficient – în ceea ce priveşte originalitatea ideilor – decât dacă are loc pe grupe eterogene.
Reuniunea Phillips 66 este o metodă de tip brainstorming, care permite utilizarea unui număr mai mare de participanţi, împărţiţi în 5 – 6 echipe funcţionale, fiecare cuprinzând câte şase persoane. În cadrul microgrupurilor formate, se desemnează un conducător de discuţii cu rol de moderator, activitatea în echipă desfăşurându-se pe trei coordonate: pregătirea, desfăşurarea şi valorificarea producţiei de idei. Această metodă presupune două faze: discuţia pe grupe şi dezbaterea în plen.
Discuţia pe grupe începe după precizarea problemei didactice care trebuie rezolvată. Grupul îşi desemnează prin opţiune comună şi vot un lider şi un secretar de discuţii. În cadrul metodei este foarte important modul de înregistrare a informaţiilor: o înregistrare directă , agresivă chiar, poate inhiba pe unii dintre membri grupului în a emite ideile în forma lor iniţială. Fiecare echipă dezbate separat, timp în care fiecare participant se implică activ în soluţionarea eficace a problemelor. Ideile sunt reţinute de către liderii reprezentanţi ai grupurilor, sunt analizate şi se conturează o arie problematică, segmentată pe rezolvări parţiale sau optime. Importanţa deosebită  a dezbaterilor de grup este şi aceea a activizării fiecărui participant, în condiţiile unei activităţi cu un număr lărgit de persoane. Totodată liderul de grup trebuie să-şi îndeplinească rolul de moderator şi să nu-şi impună propriile convingeri şi idei în cadrul dezbaterii. Trebuie să se insiste asupra caracterului formativ al activităţii, prioritar celui concurenţial.
Dezbaterea în plen reprezintă reuniunea propriu-zisă şi începe cu intervenţiile liderilor reprezentanţi ai fiecărei grupe, care expun în faţa întregului colectiv concluziile discuţiilor în echipe. În această fază este admisă analiza critică, prioritatea demersului constituind-o selecţia şi ierarhizarea soluţiilor.
 Evaluarea generală a ideilor este apanajul cadrului didactic, care va sintetiza informaţiile rezultate din analizele de grup şi din dezbaterea în plen, va accentua ideile valoroase, va dezvolta aspectele apărute în derularea reuniunii pe care le poate utiliza în acoperirea cognitivă şi motivaţională a demersului său şi va încuraja activităţile de învăţare prin descoperire.
Controversa creativă este o metodă asemănătoare celei prezentate anterior, centrată nu doar pe problemă şi pe soluţionarea acesteia, ci şi pe regăsirea întregului prin experienţa părţilor uneori contradictorii. Grupul se va diviza în microgrupuri, care să conţină patru persoane. În fiecare microgrup doi dintre participanţi trebuie să susţină cu fermitate o poziţie într-un caz controversat, ceilalţi doi susţinând cu aceeaşi fermitate poziţia contrară. Acest mod de lucru cultivă spiritul de competiţie, de implicare profundă şi completă. Ideea de bază a acestei metode este dezvăluirea integralităţii unui fenomen prin articularea elementelor componente ale sale, aflate de multe ori într-o aparentă opoziţie.
Grupul găseşte argumente, le conturează şi le integrează într-o poziţie coerentă. Fiecare susţinător al unei anumite poziţii se retrage apoi din microgrupul de dezbateri şi discută cu alţi colegi din alte microgrupuri, care au acelaşi rol şi apără aceeaşi perspectivă ca şi el, după care se reîntoarce la microgrupul de origine şi discută acolo ideile pe care le-a găsit. În următoarea zi, toate microgrupurile îşi prezintă poziţiile – se pun întrebări, se marchează punctele de nesiguranţă, de evidenţă puternică. Argumentele expuse se pot folosi şi în continuare, dar este încurajat un demers de înnoire a modului de articulare a acestor argumente, a unghiului de vedere sub care sunt expuse acestea. În a treia zi, echipele îşi prezintă noile poziţii însoţite de argumentele deja exprimate într-o nouă lumină, sub alte indicii şi de argumente noi. Apoi vor căuta împreună argumentele, avantajele fiecărei poziţii, încercând să ajungă la o perspectivă comună, care să combine poziţiile exprimate până acum într-una nouă, menită să ofere o perspectivă unitară a avantajelor şi vor demonstra actualitatea punctelor slabe identificate, depăşite prin noua perspectivă.
Astfel, participanţii la controversa creativă vor înţelege fiecare parte a unui discurs, vor acorda încredere nu doar poziţiilor proprii, ci şi celor opuse care au fost exprimate.Grupurile vor descoperi că fenomenele se compun din mai multe adevăruri, uneori contradictorii între ele.
Tehnica „focus grup” este tot o metodă care utilizează potenţialul de învăţare şi producţia de idei în cadrul grupurilor. În cadrul acestei tehnici este presupusă o discuţie focalizată, care trebuie să furnizeze un complex  informaţional calitativ. O caracteristică importantă a acestei metode este că participanţii îşi pot modifica sau chiar schimba total părerile până la finalul discuţiilor.
Procesul de desfăşurare al focus grupului presupune o planificare a studiului. Se poate lucra în grup în manieră cumulativă - presupune obţinerea unui evantai mai larg de informaţii – sau în manieră contradictorie – presupune necesitatea atragerii persoanelor care manifestă rezerve şi tendinţe inhibitorii prin agresiune şi confruntare.
Această metodă este complexă, nu neapărat prin modul de desfăşurare, ci prin felul în care atinge obiectivele pe care şi le propune. Avantajele ei sunt că apropie participanţii de lucrul într-un grup natural, le dezvoltă plăcerea pentru discuţie, care se desfăşoară într-un climat pozitiv şi introduce maniera pozitivă de focalizare pe o activitate sau sarcină, dezvoltând strategii naturale de ocolire ori de diminuare a divagaţiilor şi fenomenelor de perturbare a comunicării.
            Tehnica „acvariului” presupune extinderea rolului observatorului în grupurile de interacţiune didactică.
            Scaunele dintr-o încăpere sunt aşezate concentric, în două cercuri. Cei din cercul  interior primesc un timp pentru a discuta o problemă controversată. Cei din cercul exterior ascultă ceea ce se discută în interior, fac observaţii cu privire la cum se relaţionează, gradul de stabilire a consensului, modul în care se dezvoltă microclimatul, apariţia conflictului şi tipul de strategii adoptate de colegii lor din cercul din interior cu scopul de a le rezolva. Toate acestea se vor nota pe fişe de observare. Când această etapă este finalizată, se schimbă rolurile şi locurile. Se porneşte cu o altă idee controversată pe care cei din cercul interior trebuie să o discute, timp în care cei din cercul exterior completează fişa de observare. Această schimbare este foarte interesantă deoarece fiecare grup este pe rând în ipostaza de observator, dar şi de observat.
            În aplicarea metodei este posibil să se ajungă la o epuizare prematură a problematicii. Persoana care conduce discuţia trebuie să insiste pentru depăşirea acestei situaţii deoarece, în realitate, s-a epuizat sfera de argumentare comună, necreativă. Dacă se întâmplă astfel, se poate introduce încă o etapă: să se creeze un singur cerc în care se va încerca concluzionarea tuturor ideilor emise.
            Principalele avantaje ale acestei tehnici sunt: conţinutul – se emit idei substanţiale, argumentate, se exprimă puncte de vedere relevante; implicarea – participarea este activă în cadrul tehnicii, contribuţiile sunt bazate pe ascultarea activă, pe încurajarea celorlalţi în a-şi exprima ideile; limbajul – se foloseşte un limbaj adecvat, o terminologie centrată pe domeniul şi pe subiectul ales.
            Utilizarea acestor metode şi tehnici nu trebuie făcută însă în lipsa unor combinări şi armonizări cu metodele aşa-numite tradiţionale deoarece avantajele şi dezavantajele lor sunt complementare. Metodele moderne pun accent deosebit pe dezvoltarea individului în interiorul grupului. Ele contribuie la acoperirea întregii sfere de interes a persoanei educate, persoană care reprezinta resursa şi creatorul de resurse pentru anii viitori.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu