luni, 9 septembrie 2019

Săvan Ancuța - MIJLOACELE DIDACTICE INOVATOARE FOLOSITE ÎN TEHNICILE SAU PROCEDEELE PLASTICE DE LUCRU


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0




MIJLOACELE DIDACTICE INOVATOARE FOLOSITE ÎN TEHNICILE SAU PROCEDEELE PLASTICE DE LUCRU

                                                               Săvan Ancuța, Liceul Național de Informatică Arad

    Una dintre cele mai aşteptate şi plăcute lecţii pentru elevii ciclului primar este cea de educaţie plastică, în care creativitatea se poate manifesta cu mult succes. Creativitatea artistică, privită din punct de vedere pedagogic, apare ca o activitate complementară faţă de cea ştiinţifică şi tehnică şi are un câmp mult mai larg de desfăşurare. Dezvoltarea capacităţilor creatoare presupune iniţierea de timpuriu, în orele de educaţie plastică, într-o diversitate de tehnici artistice, studierea cu grijă a manifestărilor fiecărui elev şi stimularea iniţiativei artistice. Multiplele posibilităţi de manifestare a creativităţii copilului trebuie dirijate prin dezvoltarea imaginaţiei, a spiritului de observaţie, stimularea formelor de expresie, iniţierea acestuia în elementele de limbaj plastic.
    Însuşirile personalităţii creatoare a elevilor sunt influenţate de sensibilitatea lor estetică şi artistică, de capacitatea de a deosebi însuşirile estetice esenţiale de cele neesenţiale. Copiii au capacitatea de a percepe impresiile şi senzaţiile cele mai slabe, nuanţele şi tonurile cele mai apropiate, pot sesiza amănunte, elemente de detaliu şi pot structura o suprafaţă într-o mare varietate de modalităţi, prin forme, linii şi puncte.
    Prin folosirea diversificată a tehnicilor de lucru în activităţile plastice, copiii îşi dezvoltă capacitatea de expunere artistico-plastică, având posibilitatea de a comunica, prin mijloace diverse, propriile idei, trăiri şi sentimente. Folosirea tehnicilor de lucru nu trebuie să fie un scop în sine, ci o modalitate de realizare a unor subiecte în concordanţă cu temperamentul şi sensibilitatea fiecărui  copil.  
    Tehnicile de lucru utilizate presupun folosirea unor mijloace de lucru,pe care,dacă le vom folosi în orele de AVAP,adică Arte vizuale și Abilități practice,cu siguranță, rezultatele vor fi pe măsura așteptărilor.
    Consider că arta nu are vârstă și reintroducând mijloacele didactice folosite în tehnicile sau procedeele plastice de lucru,elevi își vor descoperi capacitatea creatoare.

●Tehnica colajului şi a decolajului:
    Colajul este un procedeu de organizare a unei forme sau compoziţii plastice cu ajutorul unor materiale diverse: hârtie colorată, seminţe, frunze şi flori uscate, fire, resturi textile, bucăţi de piele, etc. Folosirea acestei tehnici cu elevii din clasele primare le oferă acestora posibilitatea aprecierii hârtiei, a materialelor din natură sau a celorlalte materiale utilizate, din prisma valorii lor cromatice, a formelor variate şi au ocazia de a cunoaşte mai bine structura şi calităţile materialelor folosite.  Le oferă posibilitatea căutării, alegerii culorilor şi a formelor, a încercării diferitelor soluţii compoziţionale. Compoziţiile se pot realiza şi prin combinarea culorilor din desen (acuarele, guaşe, creioane colorate, carioci) cu materialele sintetice sau din natură, dezvoltându-le copiilor atenţia, răbdarea, spiritul de observaţie, gustul estetic şi fantezia.
    Decolajul este procedeul prin care efectele expresive se obţin prin dezlipirea prin rupere fragmentară a unor materiale lipite în prealabil pe un suport de hârtie, pânză, lemn, carton, etc.
●Tehnica monotipiei:
    Acest procedeu face parte din tehnicile grafice, prin el obţinându-se anumite efecte, dând elevilor posibilitatea realizării unor compoziţii libere. Tehnica are un caracter de unicat cu efecte coloristice şi decorative compoziţionale. Ca suport de lucru sunt folosite materiale ca sticla, metalul, linoleumul, pe care se realizează imaginile propuse.
    Se pot folosi mai multe metode de lucru:
v  Acoperirea suportului cu cerneală tipografică, culori de ulei subţiate, tempera, pe care se
desenează prin zgâriere, cu vârful unui băţ sau chiar cu degetul imaginile dorite. Deasupra se aşază coala de hârtie şi apoi se presează cu ruloul întreaga suprafaţă. Se ridică cu grijă hârtia care va avea imprimată compoziţia cu linii deschise pe fond colorat.
v  Peste suportul acoperit cu cerneală tipografică, se pune uşor coala de hârtie, care poate fi şi
divers colorată (partea colorată a hârtiei se aşază cu faţa spre suport), peste care se realizează cu un creion, prin conturare, haşurare sau prin apăsare cu degetul în anumite porţiuni, compoziţia plastică. Se vor imprima numai zonele care au fost presate cu creionul sau cu degetul. Ridicându-se planşa de pe suport, aceasta va avea un aspect grafic în culoarea cernelei de imprimare. După uscare, se mai poate interveni cu acuarela transparentă în zonele neimprimate pentru a mări expresivitatea ansamblului.
v  Desenarea sau pictarea pe planşa suport a compoziţiei, cu pensula, folosind una sau mai
multe culori (tempera, guaşă, ulei, tuşuri, etc.) combinate sau nu, peste care se suprapune coala de hârtie, presându-se apoi pe toată suprafaţa. Prin tehnica monotipiei, al doilea exemplar imprimat apare mult mai slab colorat, culoarea cu toate calităţile ei expresive transpunându-se doar pe primul exemplar.
●Tehnica linogravurii:
    Se foloseşte ca suport o bucată de linoleum. Suprafaţa luciosă se va îndepărta cu o hârtie abrazivă. Se schiţează compoziţia plastică cu creionul sau pixul. Deoarece se vor imprima doar suprafeţele nescobite ale suportului, se vor înlătura cu ajutorul unor dăltiţe (scobirea nu va fi profundă) toate suprafeţele care nu dorim să fie imprimate. Peste linoleumul gravat se pune o peliculă subţire de cerneală tipografică cu ajutorul unui rulou, apoi se pune peste această suprafaţă coala de hârtie care va fi presată bine. Specific linogravurii este aspectul grafic, linia având un rol preponderent.
●Tehnica desenării cu ceară:
    Se pot folosi lumânări albe a căror urmă poate fi văzută atunci când hârtia este aşezată la lumină sau lumânări colorate care uşurează munca deoarece urmele lăsate se văd pe hârtie. După terminarea desenului cu lumânarea, se pictează toată suprafaţa hârtiei cu acuarelă sau guaşă diluată, folosind culori tari. Pe conturul desenat cu lumânarea culoarea nu se prinde şi aceste urme par albe sau colorate mai deschis pe fondul colorat mai închis.
    Această tehnică se foloseşte cu succes la lecţiile la care tema plastică se referă la rolul constructiv şi decorativ al liniei. Subiectele plastice propuse elevilor pot fi: „Peisaj de iarnă”, „Ghiocei pentru mama”, „Norii”, etc.
●Tehnica decolorării cu pic:
    Se acoperă întreaga suprafaţă a hârtiei cu cerneală de diferite culori, iar după uscare, cu ajutorul unui instrument ascuţit (vârful unui beţişor, scobitoare sau pensule) înmuiat în soluţie de pic sau clor se desenează forma dorită. Prin reacţia soluţiei de pic pe hârtia colorată cu cerneală, urmele desenului devin albe şi creează o mare surpriză elevilor. Cerneala poate fi înlocuită cu tuşuri de diferite culori, iar în acest caz decolorarea se face cu soluţie de clor.
    Se pot realiza variate subiecte plastice folosind această tehnică: „Cer înstelat”, „Peisaj de iarnă”, „În cosmos”, „Câmp cu margarete”, etc.
●Tehnica imprimării cu ţesături rărite:
    Deasupra planşei suport se aşază materialul textil (voal, tifon, etamină, pânză de sac, ţesături cu ochiuri mai mici sau mai mari) după ce în prealabil a fost înmuiat în tuş negru sau colorat ori îmbibat în culoare, iar apoi bine stors. Deasupra materialului se aşază o altă planşă şi se apasă pe toată suprafaţa, de preferinţă cu un rulou de cauciuc. După ce se înlătură foaia de deasupra şi ţesătura, se observă că pe planşa suport a rămas modelul ţesăturii folosite. Aceste foi imprimate pot constitui suporturi pe care se pot desena cu pensula sau cu alte instrumente compoziţii cu diferite subiecte plastice: „Acvariul”, „Peisaj submarin”, „Câmp cu flori”, „Zborul cosmic”, etc.
    Un alt gen de imprimerie este acela în care se folosesc aţele înmuiate în diferite culori care se aşază pe planşa suport sub diferite forme, în funcţie de imaginaţia copilului: la întâmplare, linii drepte sau frânte, spirale, etc. Deasupra se aşază o altă foaie, se presează bine, iar apoi se trag aţele cu atenţie. Urmele lăsate pe foi reprezintă fondul, peste care elevii vor picta apoi cu pensula înmuiată în acuarele, diferite subiecte plastice.
●Tehnica frotajului:
    Este tehnica imprimării unor structuri din natură. Se imprimă prin suprapunerea foii de hârtie peste structura aleasă, uşor denivelată, peste care se freacă uşor cu creionului negru moale sau cu creioane colorate. Se poate freca şi cu minele creioanelor aşezate pe lat. Folosind această tehnică şi aplicând repetiţia, simetria, alternarea formelor sau a culorilor se pot obţine compoziţii plastice interesante cu subiecte variate: „”Frunzele toamnei”, „Covor de frunze”, „Imprimeu pentru rochiţă”, „Imprimeu pentru perdele”, „Imprimeu pentru covor”, etc.
●Tehnica amprentei şi a ştampilei:
    Ştampilele se confecţionează din diferite materiale: plută, plastilină, cartof, hârtie mototolită, gumă de cauciuc, etc. , prin gravarea desenului pe suprafaţa materialului respectiv. Ştampila se acoperă cu culoare umedă, după care se presează pe planşa suport, urmărind anumite reţele compoziţionale.
    Alte tehnici:
    Pe lângă tehnicile tradiţionale folosite în orele de educaţie plastică, se mai pot folosi o serie de tehnici diverse care se remarcă prin materialele folosite şi instrumentele de lucru. Folosind aceste tehnici, copiii au impresia că se joacă, au libertate în creaţie şi interesul menţinut pe tot parcursul activităţii, deoarece aşteaptă cu nerăbdare să vadă rezultatele ce le vor obţine.
Ø  Desenul cu baloane de săpun:
    Pentru aplicarea acestei tehnici, copiii au nevoie de detergent sau şampon, vase de plastic, paie, planşă suport, acuarele şi apă. În vasele cu apă se dizolvă culorile, apoi se adaugă detergent sau şampon. După ce introduc paiul în soluţia astfel pregătită, elevii suflă baloane de săpun, de toate culorile, pe planşa suport. Pentru a rămâne conturul colorat, baloanele sunt suflate cu atenţie pentru a se sparge cât mai încet. Se obţin puncte şi linii de diferite culori. Pentru a desena cu baloane de săpun, copiii pot de asemenea să sufle cu paiul în vasele cu apă, şampon şi culoare, până când baloanele se formează şi se ridică deasupra vasului. Se roteşte uşor foaia deasupra baloanelor, acestea spărgându-se sau lipindu-se de aceasta. Se continuă în acest fel cu mai multe culori.
Aceste forme spontane pot fi prelucrate, copiii intervenind cu pensula înmuiată în culoare pentru a le da forme interesante, după imaginaţia şi inventivitatea fiecăruia. Pot fi realizate lucrări deosebite, având ca subiecte plastice: „Flori”, „Câmp cu flori”, „Baloane colorate”, „Mingi”, etc.
Ø  Desenul cu nisip şi lipici:
    Nisipul se cerne şi se curăţă de impurităţi, iar apoi se aşază în tot atâtea vase câte culori dorim să folosim.Se amestecă bine cu colorant alimentar pudră. Copiii pictează cu pensula înmuiată în clei sau aracet şi înainte ca acesta să se usuce, acoperă desenul cu nisip colorat. Când lucrarea este finalizată se elimină surplusul de nisip. În compoziţiile plastice pentru care se alege această tehnică de lucru este de preferat să predomine petele de culoare şi nu liniile, obţinându-se efecte surprinzătoare.
●Tehnici cromatice de lucru - creta în formă de baton - aşezând si mişcând creta pe hârtie se obţine o suprafaţă colorată; se lucrează pe coala uscată;
Ceracolor - pentru copii, creioanele cerate, mari si groase, sunt cele mai bune, mai uşor de mânuit în activităţile artistico-plastice. În mod similar se poate folosi si creta colorată, la fel de bine se poate utiliza mangalul cu care se poate desena pe orice fel de hârtie, chiar pe glaspapir. Putem păstra chiar resturile de lemn ars pe care le putem folosi.
● Pictura cu buretele - buretele tăiat în bucăţi mici, uşor de manevrat, se înmoaie în culoare, apoi se trece cu el, în trăsături mari, pe foaia de hârtie, sau se pictează o parte a lui şi se utilizează ca o ştampilă.
Tehnica firului de aţă - se înmoaie aţa în culoare şi apoi se trece peste hârtie în toate direcţiile.
Tehnica dirijării culorii prin jet de aer - se picură culoare pe hârtie şi apoi se dirijează culoarea cu ajutorul unui pai, astfel încât să se obţină subiectul dorit.
Tehnica amprentei vârfurilor degetelor ( dactilopictura) - este o  tehnică  pe  cât  de  simplă,  pe  atât  de  importantă  pentru  dezvoltarea  abilităţii  degetelor  copiilor. Fiecare  deget  are  o  altă  amprentă  mai  mare  sau  mai  mică. În  felul  acesta  obţinem  cele  mai  reuşite ştampile. Multe  amprente  aplicate  în acelaşi loc  alcătuiesc  un  tablou  reuşit.
Tehnica picturii cu pastă de dinţi - Se colorează coala de hârtie cu tempera neagră sau albastră, după care se pictează cu pastă de dinţi subiectul propus. Pasta de dinţi poate fi folosită simplă sau în combinaţie cu alte culori.
Tehnica picturii pe faianţă, marmură sau piatră - se recomandă folosirea culorii puţin diluată iar după uscare să se dea un strat de lac.
Pictura pe lemn - se execută pe plăci de lemn bine şlefuite ; pictura se execută cu o soluţie alcătuită din tempera, albuş de ou şi puţin ulei de in.
Tehnica picturii pe sticlă - se execută desenul dorit pe hârtie, după care se transpune pe spatele sticlei cu tuş şi se trece la colorarea suprafeţelor. Sticla se degresează cu spirt sau diluant, pe partea unde se face desenul. Se aşază sticla peste desenul executat anterior, iar apoi se conturează cu pensula sau cu o peniţă înmuiată în tuş negru sau tempera neagră, amestecate cu aracet. Urmează trasarea detaliilor tot cu neagru. Când totul s-a uscat se trece la colorarea suprafeţelor în culori tempera sau ulei. După ce culorile au fost aşternute şi procedeul de uscare este încheiat, este preferabil să se lipească peste desen o foaie de hârtie albă sau colorată.
Tehnica desenului decorativ cu ajutorul pieptenelui - se  pregăteşte  pe  o  plăcuţă  de  faianţă,  tempera  sau  goaşa  nedizolvată.Cu  ajutorul  unei  periuţe  de  dinţi  se  ung  dinţii  pieptenului  care  se  trag  pe  suprafaţa  de  decorat,  realizând  astfel dungi ( orizontale,  verticale,  oblice,  linii  paralele,  valuri, etc.),  după  inspiraţia  fiecăruia  şi  după  felul  cum  este  mânuit  pieptenele. Pentru realizarea  unor efecte  de  haşurare,  se  poate  continua  prin  suprapunerea liniilor  diferit  colorate.
Tehnica şabloanelor aplicate prin folosirea sitei - şablonul  se  confecţionează, de  preferinţă,  dintr-un  material  plastic,  care  nu  absoarbe  vopseaua. Se  aplică  materialul  dorit,  apoi  se  aşază  sita  de  sârmă,  peste  care,  cu  ajutorul  unei periuţe  de dinţi  se  trece  vopseaua,  în  prealabil  pregatită,  pe  toată  suprafaţa  materialului   ramasă  liberă  prin  aplicarea  şablonului. Apoi  se  ridică  uşor  sita  şi  şablonul  de  pe  material,  ramânând  astfel  silueta modelului  dorit.
    Altă  posibilitate  de îmbogăţire  a  fanteziei  copiilor  este  tehnica  stropirii  prin  sită  şi  şabloane. Pe  suprafaţa de  decorat  se  aplică  şablonul  decupat  din  hârtie  simplă  de  ziar  sau  diverse obiecte. Prin  mutare  repetată,  după  fiecare  strat  de  vopsea  suflată  se  obţin  efecte  de  umbră,  de  îndepărtare  şi  apropiere a  siluetelor.
Tehnica pensulei aplicate - cu  o  pensulă  groasă,  îmbibată  în  culoare,  se  aplică  pe  suprafaţa  de  decorat  pete,  amprente  repetateale pensulei, obţinându-se, astfel, modelul dorit ( elemente florale, peisaje, etc ).
Tehnica picturii pe lipici - se  aplică  pe  coala de lucru  un strat  subţire  de  lipici  peste  care,  cu  ajutorul  unei  pensule  groase, se  pune  vopseaua  în  culoarea  dorită.  Apoi,  cu  ajutorul  unui  beţişor,  coada  pensulei  sau  cu  degetul,  se  gravează  diferite  ornamente  ca:  linii,  cercuri  sau  alte  desene. Această  tehnică poate fi folosită pentru  decorarea  unor  suprafeţe  mai  mari,  de  exemplu: hârtie  pentru  ambalarea  cadourilor.
Tehnica picturii cu palma - se  unge  palma  cu  un  strat  de vopsea  mai  concentrat  şi, aplicând-o  apoi  apăsat  pe  suprafaţa  de decorat,  se  obţine  o  pată  care  sugerază  un  model  oarecare  ce  poate  fi  completat  cu  ajutorul  dactilopicturii  sau  chiar  cu  pensula,  obţinându-se  astfel  diferite  imagini. Aplicând  palma  de  mai  multe  ori  în  acelaşi  loc  şi  învârtindu-se  în  acelaşi  timp foaia  de hârtie, se  obţin  efecte  sub  formă  de  floare, soare  sau  alte  imagini.


    
Bibliografie:
1.   Lucian Stan, Ileana Stan, Elisabeta Botezatu, „ Educaţie plastică. Ghid metodic. Clasele I – IV”. Editura Aramis, Bucureşti, 2003.
2.   Maria Cristea, Virginia Niţescu, Dan Horaţiu Panait, Elena Surdu Stănescu, „Ghid metodic de educaţie plastică pentru clasele I – IV şi pentru activitatea metodică din şcolile normale”, Editura Petrion, Bucureşti, 1997.
3.   „Învăţământ primar. Revistă dedicată cadrelor didactice”, Nr. 3 – 4, Editura Miniped, Bucureşti, 2005.
4.   „Învăţământ primar. Revistă dedicată cadrelor didactice”, Nr. 4, Editura Miniped, Bucureşti, 2000.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu