sâmbătă, 14 septembrie 2019

Păcurar Maria - Tehnici interactive de predare în cadrul orelor de limbi străine

Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0


Tehnici interactive de predare în cadrul orelor de                                                                                                  limbi străine


                                                     Prof. Păcurar Maria
                                                                       Liceul Teoretic ,,C. Brediceanu,, Lugoj


       O simulare globală este o tehnică pedagogică raspandită în domeniul predării limbii franceze ca limbă străina şi funcţionează pe două principii fundamentale:
 - construirea unui “ loc tematic” care permite asamblarea şi folosirea tuturor activităţilor pedagogice în mod tradiţional aplicate;
 - construcţia unei identiţati fictive care implică includerea fiecărui participant în pielea unui personaj pe care îl va reprezenta;
      Simularea globală aplică principiul “ ca şi cum” utilizat în jocurile pentru copii la cele două nivele prezentate şi este o manieră de a introduce elemente din lumea reală într-o lume imaginară prin utilizarea unui lexic variat.
      Artizanii acestei metode sunt consideraţi Fr. Debyser, Fr. Yaiche si Jean Marc Care, toţi trei autori francezi ai teoriei simulării ca practică pedagogică.
      Prin bogaţia suporturilor pedagogice folosite, flexibilitatea si creativitatea pe care le presupune, devine un instrument privilegiat al practicii orale a predării unei limbi straine.
      Ce este mai précis simularea globală? Inseamnă să provoci şi să antrenezi elevii într-un univers diferit de cel al clasei, să le acorzi o identitate fictivă şi să creezi jocuri de rol.
Exista numeroase contexte de simulare care şi-au dovedit eficacitatea:
  • locuri tematice fixe precum hotelul, insula, satul, primăria, imobilul sau spitalul
  • locuri tematice itinerante precum croaziera sau expediţia
  • locuri tematice cu obiective precise ca in cazul simulării unei conferinţe.
De ce am utiliza simularea globală la clasă?
    Ea poate servi ca support de învăţare la lecţiile orale, oferind în acelaşi timp un câmp de creativitate necunoscut şi o de mare bogaţie pentru elevi. In plus ea permite profesorilor să aleagă locul tematic în funcţie de obiectivele pe care le urmăresc: lexicale, gramaticale, de comunicare sau expresie scrisă.
Cum se desfăşoară o asemenea aplicaţie la clasă?
Timpul indicat de Fr. Yaiche este în jur de 40 de ore,  ceea ce pare incompatibil cu cerinţele programei. Insa este posibil să fie redus numărul de ore în care este folosită simularea astfel încât ea să-şi găseasca loc în progresia anuala. Pot fi abordate două variante:
§     Se poate reduce timpul la jumătate şi se renuntă la o parte din manual
§     Se poate lucra în paralel manualul de la clasă şi simularea.
Iată principalele faze ale simulării:
1.      Alegerea locului tematic.
2.      Alegerea identitaţilor fictive.
3.      Conturarea personalitaţii personajelor.
4.      Insufleţirea locului tematic.
5.      Apariţia evenimentelor.
    Acastă desfaşurare este însoţită de momente în care “ nu ne jucăm” pentru a explicita o problemă de limbă sau de a lămuri un punct din vocabular.
Ce probleme pot interveni?
  1. Predomină oralul în defavoarea scrisului.
  2. Apare necesitatea ca profesorul să fie nevoit sa răspundă rapid şi spontan la o situaţie problematică.
  3. Pot să apară comportamente excesive care se ascund în spatele identităţii fictive din partea elevilor.
 Cum evaluăm?
    Este dificil sa evaluăm simularea globală în totalitate însa este totusi posibil să o facem separând sarcinile de lucru. Se pot asfel analiza documentele scrise în timpul informării după cum se pot evalua oral bazându-ne pe identităţile fictive si pe capacitatea de înţelegere a mesajului oral.
Rolul profesorului?
   Profesorul este cel care alege o cronologie a exerciţiilor şi a principalelor faze ale simulării. În simularea unui naufragiu s-a urmărit progresia orală si de comunicare de la sosirea vaporului în larg, furtuna, sosirea pe insula pustie până la organizarea pe grupe şi experimentarea dialogului. Tot profesorul este cel care furnizează informaţii pentru a alimenta imaginaţia copiilor şi pentru a facilita exprimarea orală. Au fost prezentate elevilor documente autentice: fotografii, planuri, hărţi, cărţi de geografie, articole despre floră, faună, fragmente din cărti de aventuri şi călătorie. Textele propuse nu au fost doar o simplă sursă de inspiraţie refolosită de elevi, ci a oferit informaţii lexicae, tematice şi de civilizaţie. S-a realizat lectura globală a textelor şi s-au folosit elementele lexicale care au acoperit aria tematică studiată.
     Profesorul este acela care propune tehnicile de căutare a informaţiilor şi ideilor. S-au folosit lucrări axate pe creativitate, cuvinte cheie, nume. De asemenea, trebuie sa fie fixate corect obiectivele, căci simularea globală se bazează pe expresia orală şi producţia orală de texte şi dialoguri astfel că prioritare au fost obiectivele lingvistice.La oral au fost propuse: crearea unui metalimbaj al căutării ideilor, al evaluării şi al luării deciziilor, realizarea unor acte de vorbire în raport cu jocurile de rol propuse şi realizarea unor discursuri spontane. Din punct de vedere al vocabularului s-a avut în vedere constituirea fişierelor cu achiziţii lexicale, realizarea unui inventar lexical pentru reproducerea elementelor descriptive, dicursuri stereotipe cu scopul de a imita momente tipice, s-au creat mici biografii şi povestiri.
Evaluarea proiectului?
    Prima formă de evaluare s-a făcut simultan cu invenţia şi a constat în corectarea lucrărilor, caietelor individuale, a fişelor de lucru şi a fişelor de identitate. S-a realizat apoi o evaluare individuală: elevii au învăţat să identifice toate personajele simulării şi au fost capabili să răspundă la un chestionar de prezentare a acestora.Este posibil să se prevadă şi o evaluare finală care să pună în evidenţă ansamblul noilor achiziţii introduse prin simularea respectivei situaţii.
Impactul?
   Această muncă, fiindcă se poate vorbi de o muncă adevărată pentru elevii care se văd puşi în situaţia de a activa în jur de 90% din timpul prevăzut, a permis progrese considerabile în gestionarea expresiei orale şi a conştientizat faptul că viaţa în societate presupune acceptarea unor reguli.

Concluzii

     În felul acesta, prin folosirea la clasă a simulării globale, ne situăm în faţa aplicării unei pedagogii a imaginarului.Un imaginar al locului, deoarece sala de clasă se transformă în timpul simulării în insulă. Descoperim o pedagogie a măştilor, de asemenea, căci elevii nu mai sunt elevi, ci exploratori, naufragiaţi, ghidaţi în această aventură de maestrul jocului, profesorul. Simularea globală permite punerea în aplicare veritabilă a limbii, care va fi folosită ca un instrument şi nu ca un obiect care trebuie învăţat.
               
 Bibliografie

Fr. Debyser, L Immeuble, roman simulation en 66 exercices, Paris, BELC, 1996
Fr.Yaiche, Les simulations globales, Paris, Hachette, 1996




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu