sâmbătă, 14 septembrie 2019

Alina-Ioana Muncaciu-Stan - „OMUL DRAG DE LA CATEDRĂ”

Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0



„OMUL DRAG DE LA CATEDRĂ”


Inst. Alina-Ioana Muncaciu-Stan
Școala Gimnazială ”Liviu Rebreanu”, Cluj-Napoca


     Trăim într-o lume care se află în plin proces de schimbare. Generaţia actuală se află în faţa unor probleme majore și trebuie găsite răspunsuri care, prin punerea lor în practică, pot da posibilitatea evoluţiei ulterioare. Un sistem luat, în întregul său, are flux de intrare şi generează flux de ieşire. Aşa se prezintă şi sistemul de învăţământ. Fluxul de intrare în sistem îl constituie resursele şi mijloacele: resurse umane ─ personal didactic, personal administrativ, colaboratori, elevi şi resurse materiale ─ spaţii şcolare, utilităţi şi înzestrări tehnice.
     Obiectivele procesului de învăţământ reprezintă cerinţele în materie de educaţie ale societăţii. Conţinutul învăţământului are un caracter dinamic, deschis datorită faptului că este supus unor înnoiri permanente, acest proces fiind, în strânsă cooncordanţă, cu dezvoltarea ştiinţei şi tehnicii.
     Învăţământul este în plin proces de transformare şi înnoire, iar acest lucru se datorează evoluţiei societăţii, în general. Exploatarea facilităţilor Internet-ului presupune căutări în baze de date, soluţii la diverse probleme şi lista ar putea continua. Mijloacele audio-vizuale şi învăţământul asistat de calculator sunt tot mai des întâlnite. În unele cazuri, s-a observat tendinţa de a echivala tehnologia didactică cu mijloacele de învăţământ, mai precis cu aparatele audio-video sau computerele. Acestea sunt minuni ale tehnicii, fiind considerate instrumente pe care profesorii le utilizează pentru obţinerea rezultatelor fixate prin obiectivele procesului de învăţământ.  
     Tehnica şi tehnologia oferă soluţii dintre cele mai ingenioase. Observarea acestor tendinţe a dus la concluzia că învăţământul trebuie să fie dotat cu mijloace tehnice similare cu cele care se utilizează în afara şcolii. În perioada actuală, procesul instructiv-educativ apelează tot mai mult la mijloacele inovatoare de instruire. Acestea au introdus şi vor introduce schimbări notabile în derularea procesului educaţional, fiind destinate înlesnirii predării cunoştinţelor şi formării deprinderilor. Mijloacele de instruire inovatoare includ aparatură specializată de proiecţie, de înregistrare/redare audio, instruire programată, computere şi alte elemente care fac distincţia între echipamente şi produsele intelectuale capabile să le pună în valoare. Profesorii şi elevii recurg la ele, în scopul de a uşura perceperea, înţelegerea, fixarea şi consolidarea cunoştinţelor, consolidarea abilităţilor practice. Contribuţia acestora la realizarea obiectivelor procesului de învăţământ este condiţionată de aportul pe care îl oferă, în plus, faţă de mijloacele şi metodele tradiţionale. Mijloacele tehnice de instruire, inovatoare, în special computerul, provoacă interesul, stârnesc curiozitatea şi împing elevul la acţiune. Vizualizarea imaginilor provoacă o ascuţire a simţului estetic şi permite punerea în evidenţă a unor procese şi fenomene "ascunse" observării pe cale directă. Elevii sunt îndemnaţi să analizeze, să compare şi să surprindă esenţialul.
     Computerul este un mijloc tehnic complex de instruire, deoarece lucrează cu programe special concepute; prelucrează textele; prelucrează imagini provenite de pe discuri compacte foto, de la aparate foto clasice şi digitale, camere de luat vederi, aparatura video şi TV; prelucrează sunetele provenite de pe discurile compacte audio, de la microfon, radio, magnetofon, casetofon, reportofon, aparatura video şi TV; este capabil să redea filme video asemănătoare cu cele TV şi cinematografice.
     Mijloacele inovatoare asigură contactul, conştientizarea şi înţelegerea cunoştinţelor care trebuiesc asimilate. Ele solicită, simultan, mai multe canale senzoriale, fiind caracterizate prin complexitate şi bogăţie informaţională, ameliorând rezultatele procesului de învăţământ şi capacitatea elevului de a percepe, înregistra, prelucra şi interpreta mesajul informaţional.      
     Pentru a avea un învăţământ performant, alături de mijloacele tradiţionale, în sistem trebuie incluse și cele inovatoare. Societatea viitorului se va baza tot mai mult pe ceea ce putem numi că se reduce la informaţie, iar informaţia îşi sporeşte vertiginos volumul. Volumului actual şi viitor de informaţie îi poate face faţă doar computerul, iar învăţământul trebuie să întreprindă paşi serioşi în a-l integra în propriul sistem.
Bibliografie:
1. Bocoș M., Ionescu M.- Tratat de didactică modernă, Ed.Paralela 45, 2009
2. Mariana Marinescu -Tendințe și orientări în didactica modernă, Ed.Didactică și Pedagogică,2009

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu