luni, 9 septembrie 2019

Ion Stănica - METODE INTERACTIVE PENTRU UN ÎNVĂŢĂMÂNT EFICIENT


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0




METODE INTERACTIVE
PENTRU UN ÎNVĂŢĂMÂNT EFICIENT


                                                                 Profesor psihopedagogie specială   Ion Stănica
                                                               Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă, Buzău

MOTTO:
« Dacă îmi spui o să uit, dacă îmi arăţi o să ţin minte, dar dacă mă implici o să înţeleg. » Anonim.
Şcoala contribuie tot mai mult la modelarea personalităţii şi la cultivarea trăsăturilor ei. În întreaga operă de formare a omului nou, a personalităţii sale, un rol important, uneori chiar decisiv, îl au primii ani de şcoală.
Şcolii primare îi revine sarcina de a forma primele deprinderi de muncă intelectuală. De aceea, este necesar ca învăţătorul să fie preocupat în permanenţă de perfecţionarea metodelor şi procedeelor de predare-învăţare, a stilului de muncă în general, pentru optimizarea procesului instructiv-educativ .
Cadrul didactic trebuie să fie animat de o puternică receptivitate faţă de tot ce este nou si important în specialitatea sa şi în pedagogie, iar în practică să dovedească un efort continuu spre autodepăşire, pentru a face faţă sarcinilor pe care le ridică învăţământul.
Utilizarea metodelor interactive de predare-învăţare în activitatea didactică contribuie la îmbunătăţirea calităţii procesului instructiv-educativ, având un caracter activ – participativ şi o reală valoare activ-formativă asupra personalităţii elevului.
Caracteristicile metodelor interactive:
sunt atractive;
o    stimulează implicarea activă în sarcina didactică;
o    stimulează iniţiativa;
o    asigură o mai bună punere în practică a cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor;
o    asigură un demers interactiv al actului de predare-învăţare-evaluare;
o    valorifică şi stimulează potenţialul creativ, originalitatea copiilor;
o    acţionează asupra gândirii critice a elevilor;
o    elevii devin responsabili în rezolvarea sarcinilor;
o    promovează învăţarea prin cooperare;
o   copiii învaţă să argumenteze acţiunile;
o   îi învaţă pe elevi să comunice între ei şi să asculte părerile celor din jur.
BRAINSTORMINGUL SAU CIORCHINELE DE IDEI
O strategie care oferă posibilitatea de a-i pune pe elevi în situaţia de a se gândi la o temă pe care o vor întâlni în text şi de a face asociaţii în legătură cu aceasta.
* Dacă, de exemplu, se citeşte un text despre primăvară, li se cere elevilor să se gândească la idei, sentimente, evenimente pe care le pot asocia acestui anotimp.
* Se realizează un ciorchine de idei reţea care să sintetizeze ideile exprimate de ei.
JOCUL ANTICIPARILOR
Se aplică în etapa de prelectură.
* Pornind de la titlul textului sau de la un fragment scurt care se citeşte, elevii sunt întrebaţi despre ce cred ei că este vorba în text şi ce îi face să se gândească la o această anticipare.
* Li se pot oferi câteva variante de răspuns, iar ei să aleagă varianta pe care o consideră corectă.
LECTURA PREDICTIVA
* Presupune citirea fragmentată a textului, făcută de către profesor/învăţător, care îi întreabă pe elevi ce cred că se va întâmpla mai departe şi de ce cred că se va întâmpla un anume lucru.
* Pe parcurs se întocmeşte o hartă a predicţiilor care constă în confruntarea evenimentelor relatate de text cu ipotezele relatate anterior
CIORCHINELE
Este un organizator grafic prin care se evidenţiază într-o reţea conexiunile dintre ideile despre un subiect . Tehnica încurajează elevii să gândească liber şi deschis, să-şi organizeze cunoştinţele, putând fi folosită atât ca metodă de predare-învăţare cât şi ca metodă de fixare.
Ciorchinele este o activitate de scriere eficientă, determinându-i pe elevii mai puţin motivaţi să lucreze. Poate fi nedirijat, când elevii notează toate ideile posibile într-o reţea realizată de ei şi semidirijat, când învăţătorul stabileşte nişte criterii pe baza cărora elevii vor completa ciorchinele.
Avantaje: 
o   nu se critică ideile propuse;
o    poate fi utilizată ca metodă liberă sau cu indicare prealabilă a categoriilor de informaţii aşteptate de la elevi;
o   se poate aplica individual, în perechi sau în grup;
o   se poate aplica în orice moment al lecţiei;
o   solicită gândirea şi capacitatea de a realiza analize, sinteze şi comparaţii.
METODA CADRANELOR
Prin trasarea a două perpendiculare, pe tablă sau în caiet, se obţin patru cadrane.
*Cadranele cu expresii atitudinale se pot completa frontal, pe grupe şi individual.
*Elevii pot primi fişe individuale în care vor avea de completat cadranele:
I. Am admirat…. II. Dezaprob….
III. N-am înţeles… IV. Am învăţat….
Sau fişe pe grupe, în acest caz fiecare grupă fiind solicitată să găsească în text cât mai multe răspunsuri pentru un singur cadran pe care trebuie să-l completeze
Avantaje:
o   stimulează atenţia si gândirea;
o   scoate în evidenţă modul propriu de înţelegere;
o   conduce la sintetizare/esenţializare;
o   uşurează asimilarea de noi cunoştinţe;
o   se poate folosi la cu succes la orele de recapitulare şi consolidare;
o   se poate folosi în diferite momente ele lecţiei;
o   stimulează interesul elevilor pentru activitatea didactică.


PROCESUL LITERAR
*Este un joc de rol cu caracter general care presupune o dezbatere de pe poziţii extreme (acuzare – apărare) a unor aspecte problematice dintr-o operă literară.
*Are o valoare constructivă mai mare atunci când este realizat pe baza unor alocuţiuni gândite şi redactate de elevi.
*Aceştia vor emite opinii personale cu privire la personajele incriminate, izvorâte din contactul direct cu textul literar.
CUBUL
Metoda cubului este folosită pentru explorarea unui subiect din mai multe perspective . Ea oferă posibilitatea de a dezvolta competenţele necesare abordării complexe şi integratoare.
Avantaje:
-determină participarea conştientă a elevilor prin implicarea maximă a acestora în rezolvarea sarcinilor;
-permite diferenţierea sarcinilor de învăţare ;
-formează deprinderi de muncă intelectuală;
-stimulează gândirea logică a elevilor ;
-creşte responsabilitatea faţă de învăţare şi faţă de grup;
-sporeşte eficienţa învăţării (elevii învaţă unii de la alţii );
-familiarizează elevii cu cercetarea ştiinţifică;
-formează abilităţi de comunicare şi cooperare .
Limite:
-rezolvarea sarcinilor solicită resurse mari de timp;
-se creează un zgomot oarecare ;
-facilitează erori în învăţare;
-nu există un control precis asupra cantităţii/calităţii cunoştinţelor dobândite de fiecare elev.
COPACUL IDEILOR
Tehnica numită ,,copacul ideilor” presupune munca în grup. Este o metodă grafică în care cuvântul cheie este scris într-un dreptunghi la baza paginii, în partea centrală. De la acest dreptunghi se ramifică asemenea crengilor unui copac toate cunoştinţele evocate. Foaia pe care este desenat copacul trece de la un membru la altul al grupului şi fiecare elev are posibilitatea să citească ce au scris colegii săi. Această formă de activitate în grup este avantajoasă deoarece le propune elevilor o nouă formă de organizare şi sistematizare a cunoştinţelor.
Avantajele metodelor moderne:
o   transformă elevul din obiect în subiect al învăţării;
o   este coparticipant la propria formare;
o   angajează intens toate forţele psihice de cunoaştere;
o    asigură elevului condiţiile optime de a se afirma individual şi în echipă;
o    dezvoltă gândirea critică ;
o    dezvoltă motivaţia pentru învăţare;
o    permite evaluarea propriei activităţi.
Metodele moderne au tendinţa de a se apropia cât mai mult de metodele cercetării ştiinţifice, antrenând elevii în activităţi de investigare şi cercetare directă a fenomenelor . Utilizarea metodelor interactive în activitatea didactică are ca rezultat creşterea motivaţiei pentru învăţare şi a încrederii în sine, contribuie la formarea atitudinii pozitive faţă de obiectele de studiu în şcoală şi asigură condiţiile formării capacităţii copiilor de a interacţiona şi de a comuni ca, pregătindu-i mai bine pentru activitatea socială.
Prin măiestria şi priceperea de care dăm dovadă putem dezvolta creativitatea la elevi, dar putem ajunge si la o autostimulare a creativităţii.


Bibliografie:
ILIE, Emanuela. Didactica literaturii române. Iaşi: Polirom, 2008 ;
CRIŞAN, Lucia. Cadrul didactic. Didactica disciplinelor. Metode, procedee educaţionale şi noi tehnologii. Noiembrie 2009 ;
OPRESCU, Victor. Dimensiunea psihologică a pregătirii profesorului. Craiova: Scrisul românesc, 1983.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu