sâmbătă, 14 septembrie 2019

Petrescu Viorica - Sală de sport pentru 78 – proiect civic

Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0


Sală de sport pentru 78 – proiect civic

Profesor Petrescu Viorica , Școala Gimnazială 78, București

            În perioada martie-aprilie 2019, în Școala Gimnazială 78, sector 3 București, ca urmare a participării mele la cursul de formare continuă Democrație participativă - Cetățeanul a fost pus în practică un proiect numit Micii cetățeni, care a avut un impact deosebit asupra participanților direcți și nu numai.
Școala Gimnazială nr. 78 este o școală mică, în cartierul 23 August din București, ridicată în anul 1965 pentru un număr de aproximativ 200 de elevi, copii ai muncitorilor Uzinei 23 August. De atunci și până în prezent numărul de elevi s-a dublat, iar din lipsa spațiului s-a renunțat treptat la laboratorul de științe, la sala de informatică și, în urmă cu câțiva ani, o dată cu transferarea clasei pregătitoare de la grădiniță la învățământul primar, s-a renunțat și la mica sală de sport de la parter, care a fost transformată în sală de clasă.
Din acest motiv, cei peste 400 de elevi ai școlii, începând cu lunile octombrie-noiembrie și până în aprilie-mai, și în orice zi ploioasă, sunt nevoiți să facă sportul în sala de clasă. Inutil să spunem că în afara unor scurte exerciții de încălzire, a unor jocuri de grup care nu presupun multă mișcare sau a unor discuții teoretice, orele de sport nu sunt ceea ce ar trebui să fie pentru niște copii plini de energie.
Dezbaterile împreună cu elevi de la diferite clase cu privire la identificarea celor mai grave probleme ale școlii a dus la concluzia unanimă că lipsa spațiului și respectiv lipsa unei săli de sport este chestiunea care îi preocupă cel mai mult pe copii. Aceste discuții au fost preluate în filmul cel puteți urmări la adresa de mai jos:
            Pentru a fi convinși că problema care îi preocupă pe ei este și problema celor mai mulți elevi din școală, copiii din clasa a V a B au propus și realizat un sondaj de opinie în rândul colegilor. Aceștia urmau să bifeze, dintr-o listă de 10 deficiențe ale școlii, identificate de elevi, pe cea care îi supăra cel mai mult. Nu a mai fost nici un dubiu că sala de sport s-a aflat în top.
            S-a trecut la etapa următoare: un plan de acțiune prin care elevii să încerce, după puterile lor, să rezolve această problemă. S-a discutat și votat: realizarea unui logo al campaniei și a unor afișe de promovare, redactarea și semnarea unei petiții de susținere din partea comunității școlare (elevi, părinți, profesori, vecini), invitarea pentru discuții a unor factori de influență (consilieri locali, ONG-uri), redactarea unei solicitări de rezolvare a problemei către factorul decident – Primăria Sector 3 etc.
Toate punctele acestui plan de acțiune au fost rezolvate repede. Logo-ul campaniei numită Sală de sport pentru 78 a arătat așa, iar unul dintre afișe este prezentat mai jos:

            Un punct aparte a constituit-o petiția de susținere. Aici a participat întreaga școală. La ora de dirigenție, fiecare clasă de gimnaziu, înarmată cu pliante, a avut de parcurs una sau două străzi ale Cartierului 23 August, a trebuit să vorbească cu oamenii și să-i convingă să semneze petiția. A fost un succes: într-o singură zi au fost strânse 1267 de semnături de susținere. Filmul  care surprinde interacțiunile dintre elevi și comunitate îl găsiți aici:
Pasul următor a fost redactarea, de către copii, a unei solicitări de sprijin adresate Primăriei Sector 3, la care să fie atașate cele 1267 semnături de susținere.
O grupă de elevi a fost însărcinată să ducă și să înregistreze la Primărie solicitarea. Distanța dintre școală și Primărie este mare, iar deplasarea s-a transformat într-o adevărată excursie de studiu: elevii s-au deplasat cu metroul (însoțiți de mine), au luat bon de ordine și au înregistrat documentația. În copie, aceași documentație a fost înregistrată și peste drum de Primărie, la celălalt for tutelar al școlii – Inspectoratul Sector 3, spre știință și cu rugămintea de susținere. Filmul acestei activități:
În așteptarea răspunsului oficial al Primăriei, copiii au transmis invitații la dezbateri, pe tema lipsei de spațiu, către consilierii locali care sunt în consiliul de administrație al școlii și către diferite ONG-uri de profil.
Consilierii locali nu au răspuns, în schimb am fost vizitați de președintele Asociației Clubul Sport de Arte Marțiale Olimp, care, de câțiva ani, face presiuni la nivelul autorităților locale pentru rezolvarea lipsei sălilor de sport în școlile din sector 3. Copiii au aflat prin intermediul acelei discuții că la noi în școală nu este o situație singulară, că în ultimii ani au fost construite totuși destul de multe săli de sport, dar, din păcate, noi nu am fost luați în calcul. Tot domnul Victor Popa ne-a dat și ideea de acțiune în continuare, în cazul în care răspunsul autorităților la solicitarea noastră va fi negativ. Și anume o interpelare din partea copiilor în ședința Consiliului Local al Primăriei Sector 3. Elevii au aflat cu acest prilej câte ceva din felul în care funcționează această autoritate locală, cum sunt votate proiectele, când intră ele în vigoare etc.
Răspunsul la solicitarea noastră către Primăriei a venit în timp legal, dar în termeni foarte evazivi. Ni se transmitea că îi preocupă problema noastră, dar ea va fi rezolvată în măsura în care se vor găsi fonduri. Adică nimic precis. Așa că ne-am hotărât să ne înscriem la luarea de cuvânt din timpul ședinței lunare a Consiliului Local, prin care cetățenii pot interacționa direct cu factorii de decizie.
Fiecare nivel de gimnaziu și-a desemnat un reprezentant, care a fost însărcinat să redacteze un mic discurs care să aibă impact.  Cei 4 elevi din clasele V, VI, VII, VIII, în data de 28 martie 2019, au așteptat timp de trei ore ca ședința să se finalizeze și să-și poată expune doleanțele.
Domnul primar Robert Negoiță s-a declarat impresionat de răbdarea copiilor, dar și de problema lor și a promis rezolvarea ei în cel mai scurt timp. Este vorba despre un proiect de extindere a școlii, atât pe orizontală, cât și pe verticală, care ar aduce elevilor nu doar sala de sport dorită, cât și laboratoare de informatică și științe, sală de festivități, sală pentru after-school și alte necesități urgente.
Colegii din școală au urmărit interpelarea reprezentanților lor pe youtube, în direct, iar promisiunea primarului a fost considerată un mare succes. Aveți mai jos dovada că primarul a devenit foarte popular în rândul copiilor de clasa a IV a și nu numai.


Nu știu dacă primarul își va ține promisiunea foarte curând. Dar știu că elevii au învățat enorm de multe în cadrul acestui proiect și nu despre chestiuni teoretice, ci despre viață. Au fost puși în situația de a fi creativi, de a redacta texte, de a comunica cu străini și a fi convingători, de a interacționa cu instituții oficiale pe limbajul lor, de a lucra în echipă. Au învățat să creadă să sunt cu adevărat importanți, că părerea lor contează, iar blocajul birocratic și al indiferenței poate fi depășit.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu