luni, 9 septembrie 2019

Elena Mihaela Strâmbeanu, DASCĂLUL, PĂRINTELE ADOPTIV DE LA CATEDRĂ


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0



DASCĂLUL, PĂRINTELE ADOPTIV DE LA CATEDRĂ

Elena Mihaela Strâmbeanu, Școala Postliceală Sanitară ,,Fundeni”, București
Medic, medicină generală, specialități medicale

,,Gândeşte-te că lecţia este un spectacol ce trebuie pregătit. Tu opreşte-ţi rolul secundar, dar interpretează-l astfel încât să poată fi răsplătit cu un Oscar.
G. Corniţă

În viitor, educaţia va pune la mare încercare practica şcolară şi rolul profesorului. Învăţământul modern se adaptează transformărilor profunde produse în societate şi prezintă interesul a oferi o nouă înfăţişare relaţiei profesor-elev. Aceasta devine un parteneriat, un veritabil dialog al cărui rezultat final să fie succesul şcolar.
Rolul profesorului este în schimbare, într-o lume în care misterul învăluie totul şi nu permite inteligenţei umane să deţină adevărul suprem. Pedagogia contemporană propune profesorului rolul de dirijor, elevul devenind astfel capabil de învăţare eficientă.
Actori pe scena învăţământului românesc, elevii şi profesorii trebuie să ofere un spectacol la sfârşitul căruia publicul să aplaude furtunos.
Promovarea unei pedagogii moderne ale cărei rezultate să fie aplicarea unor metode active din partea cadrului didactic, obţinerea de către elevi a unui randament şcolar superior, precum şi aprecierea şcolii în comunitate.
Pentru realizarea acestor obiective, tindem către creşterea capacităţii de adaptare a cadrului didactic la particularităţile generaţiilor şcolare actuale, valorizarea potenţialului creativ al cadrelor didactice în vederea îmbunătăţirii continue a serviciilor educaţionale, valorificarea proiectelor educaţionale, promovarea imaginii şcolii în comunitate şi în alte şcoli din ţară.
O categorie a cadrelor didactice este reprezentată de profesorul de limbi moderne. Acesta este persoana care îşi consacră o parte din viaţă formării şi educării tinerilor în spiritul deschideri către lume, al respectului şi toleranţei, al valorilor morale şi culturale. Această sarcină asumată capătă forme concrete prin facilitarea achiziţiei de către elevii săi a abilităţilor de comunicare ce le vor permite să-şi creeze şi să întreţină contacte cu alofoni, să realizeze obiective de studiu sau de cercetare, să exercite activităţi economice în ţara lor sau în Europa Unită, să-şi formeze o altă viziune despre propria moştenire culturală sau despre a celor  cu care intră în contact. După cum se observă, predarea-învăţarea unei limbi străine nu înseamnă doar accederea la un mijloc de comunicare.
Toate sarcinile enumerate mai sus sunt şi ale profesorului de limbi străine, limbi care prin dimensiunea lor interculturală şi răspândirea europeană, devin un mod de viaţă.
La reuniunea de la Barcelona din 2002, şefii de stat şi de guverne, înainte de lărgirea succesivă a Uniunii europene, s-au angajat să iniţieze şi să consolideze studiul limbilor moderne de la o vârstă cât mai fragedă. Astfel, fiecare elev din primară, gimnaziu sau liceu trebuie să aibă posibilitatea să înveţe cel puţin 2 limbi europene în afara limbii materne, pentru a favoriza integrarea europeană, mobilitatea profesională şi culturală  în calitate de viitori cetăţeni ai Europei unite.  
Drept urmare, importanţa profesorului de limbi moderne, a crescut considerabil, iar îndatoririle sale s-au diversificat. Pe lângă mijlocul de comunicare pe care îl constituie limba, apare şi necesitatea integrării dimensiunii interculturale în formarea elevilor noştri, cetăţeni europeni cu drepturi depline. 
Cum considerăm că putem atinge astfel de scopuri majore? Care sunt mijloacele şi metodele de care dispunem? Suntem în pas cu Europa sau în urma ei în predarea-învăţarea limbilor moderne? Avem acces la cele mai noi tehnici şi metode  de predare? Cum le aplicăm?
Acestea sunt doar unele dintre frământările profesorilor de limbi moderne la care acest act educativ încearcă să răspundă. Pentru realizarea acestor deziderate, profesorii de limbi moderne contribuie la crearea şi consolidarea încrederii în necesitatea studiului unei limbi moderne; promovarea unor metode de bune practici în predarea limbilor moderne şi consolidarea interesului pentru limbile moderne; prezentarea unor metode şi tehnici novatoare în predarea limbilor moderne; cunoaşterea şi utilizarea limbajului din sfera valorilor civice şi culturale  europene.
            Aceste deziderate se realizează prin educația preuniversitară, strategiile și metodele folosite în eficientizarea actului de predare-învățare-evaluare, metode și tehnici noi de predare menite să diversifice actul educativ, diversitatea și integrarea ca forme majore de acceptare a celuilalt în mediul școlar, posibilitățile de dezvoltare a personalității în cadrul activităților extracurriculare precum și promovarea acestora în mediul școlar.
Elevii se schimbă odată cu lumea într-un ritm amețitor, iar noi ca mentori suntem nevoiți să ținem pasul cu aceste schimbări. Acest tip de educație se adresează acelora dintre noi care înțeleg că doar printr-un schimb permanent de păreri și opinii putem progresa. Interactivitatea menține atât corpul cât și sufletul tânăr: corpul pentru ca activitățile extracurriculare ne tonifică fizic iar sufletul pentru că ne putem întotdeauna raporta la noile tendințe în materie. În ultimele decenii școala românească și-a schimat ușor cursul aliniându-se trendurilor europene și a integrat în cadrul său tot mai multe activități practice și extracurriculare. De aceea politicile educaționale vizează în primul rând schimbul reciproc de informații ca imbold pentru o activitate susținută.
Perfecţionarea cadrelor didactice reprezintă o activitate cu conţinut pedagogic şi social proiectată, realizată şi dezvoltată în cadrul sistemului de învăţământ, cu funcţie managerială de reglare-autoreglare continuă a procesului de învăţământ, a toate nivelurile de referinţă (funcţional-structural-operaţional). Profesorii joacă un rol crucial în determinarea calităţii educaţiei, inclusiv a educaţiei artistice. În școala românească există o preocupare majoră pentru desfăşurarea unor acţiuni menite să educe copiii de vârstă preşcolară şi şcolară în spiritul dragostei pentru frumos. Copilul este fascinat de culoare şi de ce poate realiza cu ea.
Prin activităţile din cadrul domeniului estetic si creativ şi din cadrul domeniul om şi societate putem foarte bine stimula creativitatea şi expresivitatea elevilor, putem cultiva sensibilitatea şi capacitatea de a desprinde, cunoaşte şi înţelege frumosul din natură, artă şi viaţă socială. Prin aceste forme de activităţi trebuie să vorbim sufletului, imaginaţiei, simţurilor iar pentru ca imaginaţia să se vadă totul trebuie îmbrăcat în formă şi culoare, pentru a atrage elevul.
Activitățile educaționale artistice urmăresc îndreptarea atenţiei cadrelor didactice spre importanţa sărbătoririi diferitelor evenimente în formarea şi educarea simţului estetic şi creativ al copiilor.  Prin aceste activități ne propunem să facem cunoscute metodele şi tehnicile de lucru utilizate în activităţile cu elevii, în vederea îmbunătăţirii calităţii educaţiei prin artă.
Astfel, realizăm stimularea interesului cadrelor didactice pentru utilizarea unor strategii inovatoare în cadrul activităţilor desfăşurate cu copiii, în vederea îmbunătăţirii calităţii educaţiei prin artă, dezvoltarea personală şi socioprofesionala a cadrelor didactice, promovarea educaţiei prin artă prin implicarea şi mobilizarea efectivă a elevilor, a cadrelor didactice, a părinţilor şi comunităţii locale, popularizarea experienţelor de bună practică în rândul cadrelor didactice; abordarea educaţiei prin artă.

BIBLIOGRAFIE
1.      Marcus, S, Competența didactică, Editura ALL, București, 1999
2.      Mitrofan, N, Aptitudinea pedagogică, Editura Academiei, București, 1988
3.      Neculau, A, Statutul și rolul profesorului în activitatea școlară, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1978

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu