sâmbătă, 14 septembrie 2019

Popescu Mirabela - Metode inovatoare utilizate în predarea limbii române

Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0


Metode inovatoare utilizate în predarea limbii române


Prof. Popescu Mirabela
Colegiul Gheorghe Tătărescu, Rovinari, județul Gorj


               Limba şi literatura română este una dintre disciplinele care utilizează modalităţi complexe de organizare şi conducere a procesului instructiv-educativ pe baza combinării mijloacelor de învăţământ şi a formelor de grupare a elevilor, toate în funcţie de personalitatea şi creativitatea profesorului.
                În procesul de învăţamânt, cadrul didactic, la fel ca elevii, acţionează prin intermediul unor metode de predare şi învăţare. Calitatea muncii lor este în funcţie de aceste metode; ele constituie o sursă însemnată de creştere a eficacităţii şi eficienţei învăţământului. Aplicându-se metode diferite se obţin diferenţe esenţiale în pregătirea elevilor. De asemenea, însuşirea unor cunoştinţe noi poate deveni mai dificilă sau mai uşoară pentru unii şi acceaşi elevi, în funcţie de metodele utilizate. În acelaşi timp, s-a putut constata că exersarea funcţiilor intelectuale este condiţionată nu numai de conţinuturile date, ci şi de forma în care acestea sunt aduse la cunoştinţa copiilor, adică de metodele utilizate.
                 Implicarea activă şi interactivă a elevilor cu întregul lor potenţial intelectual, fizic, afectiv-motivaţional şi voliţional, cu creativitatea şi productivitatea lor, reprezintă premisa unei instruiri eficiente, interactive, care îşi propune ca rezultat, elaborarea de noi structuri cognitive-intelectuale, acţionale, afective, motivaţionale şi voliţionale operaţionale. Astfel, activizarea reprezintă un rezultat al instrucţiei-autoinstrucţiei şi educaţiei-autoeducaţiei şi, deopotrivă, o premisă a unei instrucţii-autoinstrucţii şi educaţii-autoeducaţii eficiente, de nivel superior. Dintr-un participant pasiv şi docil, din obiect al învăţării, elevul devine subiect activ al unei activităţi orientate de propriile sale nevoi şi interese educaţionale şi, în bună măsură, propriul său educator.
Profesorul este cel care creează mediul educaţional favorabil, stimulativ şi interesant pentru învăţare în clasă, iar elevul este cel care aduce ceva din viaţa lui, din afara şcolii, din ciclul preşcolar sau experienţa lui de viaţă. În cadrul orelor de limba şi literatura română, se pot folosi o multitudine de metode care să stârnească interesul copiilor. Printre acestea se pot utiliza şi metode ale gândirii critice.  Elevii citesc cu plăcere orice text dacă li se orientează atenţia, curiozitatea şi interesul faţă de acesta. De cele mai multe ori, aceste metode îi solicită pe elevi să formuleze întrebări referitoare la text, întrebări care să-i pună în dificultate pe colegii lor în căutarea răspunsurilor. Nici unii, nici ceilalţi nu ar reuşi să facă acest lucru, dacă nu ar citi textul cu atenţie. Animaţia îi cuprinde şi atunci când întrebarea pusă are mai multe soluţii. Uneori, metodele îi antrenează în citirea pe roluri, prin dramatizări, prin organizarea şi distribuirea rolurilor în echipă, precum şi prin folosirea unui vocabular propriu în replicile lor. Dezbaterea unor probleme care îi interesează, folosind argumente ”pro” şi “contra”, îi ajută să decidă dacă acceptă sau nu valorile şi ipotezele din text. Receparea mesajelor şi a informaţiilor se face prin comunicare elev-elev sau profesor-elev, ceea ce contribuie la învăţarea de tip activ.
                Dintre metodele gândirii critice se pot enumera următoarele: ciorchinele, jurnalul dublu, tabelul conceptelor, cadranele, stiu-vreau să ştiu-învăţ, brainstorming-ul, scrierea liberă, lectura în perechi, turul galeriei.
                Una din metodele care poate fi folosită în cadrul orelor de limba şi literatura română este jurnalul dublu. Folosindu-l, elevii pot observa că un text poate fi redat prin imagini şi invers. De aici elevul îşi formează deprinderi de a împărţi textul în fragmente, folosirea unei imagini în locul unui fragment şi invers. Obişnuiţi cu redarea textului prin benzi desenate, ei constată că un text are un început (introducerea), o continuare a acestui început (cuprinsul) şi apoi încheierea textului (sfârşitul), realizând că textul nu poate fi lipsit de una dintre aceste părţi. Pentru a aplica această metodă, copiii trebuie să-şi împartă pagina în două părţi, trasând o linie verticală pe mijloc. În partea stângă se pot nota citate, fragmente, desene, benzi desenate, iar în partea dreaptă le vor comenta, vor justifica alegerea făcută, vor scrie ce i-a determinat să facă această alegere. Pot nota, de asemenea, impresii, sentimente, păreri, întrebări pe care şi le-au pus atunci când au făcut alegerea sau dacă le-a fost impusă, pot să-şi spună părerea pro sau contra în legătură cu cerinţa dată. Această metodă se poate aplica atât la textele în proză, cât şi la cele în versuri, pentru că le dă posibilitatea elevilor să exprime prin cuvintele lor tot ceea ce cred,  simt, ştiu, gândesc şi înţeleg despre text, fragment.
                Metoda pălăriilor gânditoare
Pălăria albastră – este liderul, conduce activitatea. Este pălăria responsabilă cu controlul discuţiilor, extrage concluzii – clarifică/ alege solutia corectă
Pălăria albă –  deţine informaţii despre tema pusă în discuţie ,face conexiuni,oferă informaţia brută aşa cum a primit-o  – informează
Pălăria roşie – îşi exprimă emoţiile, sentimentele, supărarea, faţă de personajele întâlnite, nu se justifică – spune ce simte
Pălăria neagră – este criticul, prezintă posibile riscuri,pericole,greşeli la soluţiile propuse, exprimă doar judecăţi negative – identifică greşelile

Pălăria verde –   oferă soluţii alternative, idei noi, inovatoare, caută alternative {Ce trebuie făcut?} – generează idei noi
Pălăria galbenă – este creatorul, simbolul gândirii pozitive şi constructive, explorează optimist posibilităţile, creează finalul – efortul aduce beneficii.
               Metoda cubului este strategia de învăţare care facilitează examinarea unei teme din diferite indicaţii-cheie pe fiecare latură a cubului. De exemplu: descrie, compară, asociază, analizează, aplică, găseşte argumente pro şi contra. Cubul are 6 feţe, pe care sunt scrise, verbele ce numesc operaţiile de gîndire:
1.      Descrie/ defineşte (se descrie subiectul operei)
2.      Compară (specificul obiectului în raport cu altele, deja examinate)
3.      Asociază (fiecare subiect poate declanşa diverse asociaţii)
4.      Analizează (interpretarea legăturii ca element al întregului)
5.      Aplică (aplicarea în viaţa cotidiană)
6.      Apreciază  (pro sau contra).
                Cadranele – reprezintă o tehnică ce presupune extragerea esenţialului dintr-un text analizat, de rezumare şi sintetizare a unui conţinut informaţional solicitând implicarea elevilor în înţelegerea acestuia. Această metodă presupune parcurgerea următorilor paşi:
– Împărţirea tablei în 4 părţi egale.
– Se propune un criteriu pentru fiecare cadran obţinut.
– Se citeşte textul.
– Se formulează răspunsuri scurte pentru fiecare cadran.
– Se evaluează rezultatele.
                 Metoda poate fi folosită în etapele lecţiei dar poate fi şi o excelentă metodă de evaluare a cunoştinţelor însuşite de elevi (în cadrul unei lecţii sau al unui capitol). În evocare: se poate desena cadranul şi se pot trece obiectivele sub formă de cerinţe; elevii îşi trasează cadranele şi îşi citesc cerinţele; le putem cere apoi să citească lecţia cu atenţie pentru a face însemnările în cadran; În realizarea sensului: colaborează, comunică, cer sfaturi şi îndrumări cadrului didactic, dezbat şi realizează obiectivele prevăzute; În reflecţie: se confruntă rezultatele, se dezbat, se analizează, se fac aprecieri. Elevii devin treptat conştienţi de puterea lor de utilizare a celor învăţate şi încep să-şi organizeze singuri datele, îşi formulează cerinţe, îşi stabilesc obiective devenind mai independenţi în învăţare (exemplu: se poate cere ca temă realizarea unui cadran cu sarcini „personalizate”, acestea fiind foarte variate şi cu multiple valenţe funcţionale, unde elevii îşi stabilesc sarcini diversificate şi de complexitate crescută).
      
            Bibliografie:
1.      Elena Joiţa, Educaţia cognitivă. Fundamente. Metodologie, Editura Polirom, 2002;
2.      Alina Pamfil, Limba şi literatura română în gimnaziu. Structuri didactice deschise, Editura Dacia, Cluj, 2001;
3.      Ion Ovidiu Pânişoară, Comunicarea eficientă; Iaşi, Editura Polirom, 2002;
4.      Tudorică Radu, Dimensiunea europeană a învăţământului românesc, Iaşi, 2004.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu