luni, 9 septembrie 2019

SÎRBU GABRIELA-MONICA - STRATEGIILE DIDACTICE INTERACTIVE ȘI ROLUL LOR ÎN ÎNVĂȚAREA DE TIP INOVATOR


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0



STRATEGIILE  DIDACTICE   INTERACTIVE 
ȘI ROLUL LOR ÎN ÎNVĂȚAREA DE TIP INOVATOR

PROF. SÎRBU GABRIELA-MONICA
ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR.4 LUGOJ, JUD. TIMIȘ

        Metodele interactive de grup sunt modalităţi moderne de stimulare a  învăţarii şi dezvoltării personale încă de la vârstele timpurii, sunt instrumente didactice care favorizează interschimbul de idei, de experienţe, de cunoştinţe.           
Interactivitatea presupune o învăţare prin comunicare, prin colaborare, produce o confruntare de idei, opinii şi argumente, creează situaţii de învăţare centrate pe disponibilitatea şi dorinţa de cooperare a copiilor, pe implicarea lor directă şi activă, pe influenţa reciprocă din interiorul microgrupurilor şi interacţiunea socială a membrilor unui grup.        
Implementarea acestor instrumente didactice moderne presupune un cumul  de calităţi şi disponibilităţi din partea cadrului didactic: receptivitate la nou, adaptarea stilului didactic, mobilizare, dorinţă de autoperfecţionare, gândire reflexivă şi modernă, creativitate, inteligenţa de a accepta noul şi o mare flexibilitate în concepţii.
 Datorită progresului tehnologic şi accesului sporit la cunoaştere şi la resurse ne putem propune şi realiza schimbări la care, cu câtva timp în urmă nici nu ne puteam gândi. Trebuie, deci, să ne modificăm modul în care gândim prezentul şi viitorul educaţiei pe care îl dăm generaţiei următoare având în vedere aceste aspecte.
Un învăţământ modern, bine conceput permite iniţiativa, spontaneitatea şi creativitatea copiilor, dar şi dirijarea, îndrumarea lor, rolul profesorului căpătând noi valenţe, depăşind optica tradiţională prin care era un furnizor de informaţii. În organizarea unui învăţământ centrat pe copil, profesorul devine un coparticipant alături de elev la activităţile desfăşurate. El însoţeşte şi încadrează copilul pe drumul spre cunoaştere.
Utilizarea metodelor interactive de predare – învăţare în activitatea didactică contribuie la îmbunătăţirea calităţii procesului instructiv  - educativ, având un caracter activ – participativ şi o reală valoare activ – formativă asupra personalităţii elevului.  Creierul funcţionează asemenea unui computer, acesta din urmă a fost proiectat şi creat  după modelul de funcţionare al creierului. Pentru ca un computer să înceapă să funcţioneze trebuie să apăsăm butonul de pornire. În cazul în care învăţătoarea este „pasivă”, butonul „pornire” al creierului nostru este activat.
 Un profesor, oricât de strălucit orator ar fi, nu se poate substitui creierelor elevilor şi deci nu poate face activitatea care se desfăşoară individual în mintea fiecăruia. Elevii înşişi trebuie să organizeze ceea ce au auzit şi văzut într-un tot ordonat şi plin de semnificaţii. Dacă elevilor nu li se oferă ocazia discuţiei, a investigaţiei, a acţiunii şi eventual a predării, învăţarea nu are loc.
Un criteriu de apreciere a eficienţei metodelor îl reprezintă valenţele formative ale acestora, impactul lor asupra dezvoltării personalităţii elevilor.
Clasificarea metodelor de învăţământ se poate realiza în funcţie de diferite criterii.
 I. după criteriul istoric:
·         metode clasice (tradiţionale): expunerea, conversaţia, exerciţiul etc.;
·         metode moderne: studiul de caz, metoda proiectelor, metode de simulare, modelarea etc.;
II. după funcţia didactică prioritară pe care o îndeplinesc:
1) metode de predare-învăţare propriu-zise, dintre care se disting:
a) metodele de transmitere şi dobândire a cunoştinţelor: expunerea, problematizarea, lectura etc.;
b) metodele care au drept scop formarea priceperilor şi deprinderilor: exerciţiul, lucrările practice etc.;
2) metode de evaluare;
III. după modul de organizare a activităţii elevilor:
·         metode frontale (expunerea, demonstraţia);
·         metode de activitate individuală (lectura);
·         metode de activitate în grup (studiul de caz, jocul cu roluri);
·         metode combinate, care se pretează mai multor modalităţi de organizare a activităţii (experimentul);
IV. după tipul de strategie didactică în care sunt integrate:
·         algoritmice (exerciţiul, demonstraţia);
·         euristice (problematizarea);
V. după sursa cunoaşterii (care poate fi experienţa social-istorică a omenirii, explorarea directă sau indirectă a realităţii sau activitatea personală), la care se adaugă un subcriteriu: suportul informaţiei (cuvânt, imagine, acţiune etc), prof. Cerghit propune o altă clasificare [1, 2] şi anume: 1) metode de comunicare orală: expozitive, interogative (conversative sau dialogate); discuţiile şi dezbaterile; problematizarea;
2. metode de comunicare bazate pe limbajul intern (reflecţia personală);
 3. metode de comunicare scrisă (tehnica lecturii);
4. metode de explorare a realităţii:
a) metode de explorare nemijlocită (directă) a realităţii: observarea sistematică şi independentă;  experimentul; învăţarea prin cercetarea documentelor şi vestigiilor istorice;
b) metode de explorare mijlocită (indirectă) a realităţii: metode demonstrative; metode de modelare;
 5. metode bazate pe acţiune (operaţionale sau practice):
a) metode bazate pe acţiune reală / autentică): exerciţul; studiul de caz; proiectul sau tema de cercetare; lucrările practice;
b) metode de simulare (bazate pe acţiune fictivă): metoda jocurilor: metoda dramatizărilor; învăţarea pe simulatoare.
Acestor categorii li se adaugă un alt tip de metode şi anume metodele de raţionalizare a învăţării şi predării: metoda activităţii cu fişele; algoritmizarea; instruirea programată; instruirea asistată de calculator (I.A.C.).

DESCRIEREA   STRATEGIILOR   DIDACTICE  INTERACTIVE

1.   METODA   CUBULUI    este  folosită  în  cazul  în  care  se  doreşte  explorarea  unui  subiect/ a  unei  situaţii  din  mai  multe  perspective – oferă  posibilitatea  de  a  dezvolta  competenţele  necesare  unei  abordări   complexe   şi  integratoare.       
            2.  Metoda   PĂLĂRIILOR  GÂNDITOARE ( „Thinking   hats”)    Aceată   metodă   stimularea  creativităţii  participanţilor  care  se  bazează  pe  interpretarea  de  roluri  în funcţie  de  pălăria  aleasă.  Sunt  6  pălării  gânditoare,  fiecare având  câte  o  culoare: alb,  roşu, galben,  verdealbastru  şi  negru. Membrii   grupului  îşi  aleg   pălăriile  şi  vor  interpreta  astfel   rolul  precis, aşa  cum  consideră  mai  bine.  Rolurile  se  pot  inversa, participanţii  sunt  liberi    spună  ce  gândesc , dar    fie  în  acord  cu  rolul  pe  care  îl  joacă. Culoarea  pălăriei  este  cea  care  defineşte  rolul.
3.  METODA   R.A.I.
Metoda R.A.I. are la bază stimularea şi dezvoltarea capacităţilor elevilor de a comunica (prin întrebări şi răspunsuri) ceea ce tocmai au învăţat. Denumirea provine de la iniţialele cuvintelor Răspunde – Aruncă – Interoghează şi se desfăşoară astfel: la sfârşitul unei lecţii sau a unei secvenţe de lecţie, institutorul împreună cu elevii săi, printr-un joc de aruncare a unei mingi mici şi uşoare de la un elev la altul. Cel care aruncă mingea trebuie să pună o întrebare din lecţia predată celui care o prinde. Cel care prinde mingea răspunde la întrebare şi apoi aruncă mai departe altui coleg, punând o nouă întrebare. Evident interogatorul trebuie să cunoască şi răspunsul întrebării adresate. Elevul care nu cunoaşte răspunsul iese din joc, iar răspunsul va veni din partea celui care a pus întrebarea. Acesta are ocazia de a mai arunca încă o dată mingea, şi, deci, de a mai pune o întrebare. În cazul în care, cel care interoghează este descoperit că nu cunoaşte răspunsul la propria întrebare, este scos din joc, în favoarea celui căruia i-a adresat întrebarea. Eliminarea celor care nu au răspuns corect sau a celor care nu au dat niciun răspuns, conduce treptat la rămânerea în grup a celor mai bine pregătiţi.
 4.CERCUL      COMPLIMENTELOR”        
Reprezintă   o  metodă   care  urmăreşte   dezvoltarea   stimei  de  sine . Pentru  a  pune  în  practică   metoda,  formatorul  aşază  scaunele  într-un  cerc,  iar  “ receptorul”   complimentelor  se  află  în  mijlocul  acestui   cerc.  Fiecare   dintre  persoanele  participante   trebuie    identifice   un  compliment   sincer  şi  onest  despre  cel  aflat   în  centrul  cercului. Apoi, pe  rând, fiecare  va  înainta  şi  îi  va  spune  acestuia  complimentul,  receptorul  complimentelor  trebuind    aibă   doar  una  dintre  următoarele  reacţii: să  zâmbească  ori    le  adreseze  un  “mulţumesc”. 
Această  metodă  are  avantajul  consolidării  unei  imagini  pozitive  faţă  de  propria  persoană  a  celui  care  primeşte  complimentele, dar  şi  o  dezvoltare  a  ariei  pozitive  faţă  de  propria  persoană  a  celui  care  primeşte  complimentele, dar  şi  o  dezvoltare  a  ariei  pozitive  de  gândire  la  celelalte  persoane ( prin  aceea    identifică o  latură  bună  a  colegului  lor). Cercul  “complimentelor”  trebuie  practicat  până  ce  toţi  cursanţii  au  trecut  prin  ipostaza  de  receptor.
            Una din strategiile didactice interactive valorificate in invatamantul prescolar este metoda cubului   este  folosită  în  cazul  în  care  se  doreşte  explorarea  unui  subiect/ a  unei  situaţii  din  mai  multe  perspective – oferă  posibilitatea  de  a  dezvolta  competenţele  necesare  unei  abordări   complexe   şi  integratoare.
 ETAPELE   METODEI:
§  Se  realizează  un  cub  pe  ale  cărei  feţe  se  notează cuvintele: DESCRIE, COMPARĂ, ANALIZEAZĂ, ASOCIAZĂ, APLICĂ, ARGUMENTEAZĂ ( altele,  în  funcţie  de  resurse, nu  neapărat  pe  toate  feţele  cubului).
§   Se  anunţă  tema / subiectul  pus  în  discuţie.
§  Se  împarte  grupul  în  şase  subgrupuri,  fiecare  subgrup  rezolvând   una  dintre  cerinţele  înscrise  pe  feţele  cubului.
§  Se  comunică  întregului  grup, forma  finală  a  scrierii.
§   Lucrarea  în  forma  finală   poate  fi  desfăşurată  pe  tablă  sau  pe  pe  foi  albe A3.

        AVANTAJE:
§  Determină  participarea  conştientă  a  elevilor   prin  implicarea   maximă  a  acestora  în  rezolvarea  sarcinilor.
§  Permite  diferenţierea  sarcinilor  de  învăţare.
§   Formează  deprinderi  de  muncă  intelectuală.
§  Stimulează  gândirea  logică  a  elevilor.
§  Creşte  responsabilitatea  elevului  faţă  de  propria  învăţare, dar  şi  faţă  de  grup
§  Sporeşte  eficienţa  învăţării – elevii  învaţă  unii  de  la  alţii
§  Dezvoltă  abilităţi  de  comunicare  şi  cooperare.
 DEZAVANTAJE:
§  Rezolvarea  sarcinilor  solicită  resurse  mari  de  timp.
§  Se  creează  un  zgomot  oarecare.
§  Facilitează   erori  în  învăţare.
§  Nu  există  un  control  precis  asupra  cantităţii / calităţii   cunoştinţelor  dobândite  de  fiecare elev.


      
Bibliografie
1.  Crenguţa  - Lăcrămioara  Oprea ( 2008) – “ Strategii  didactice  interactive”, ed. a  III-a, EDP, Bucureşti 2. Ioan Cerghit ( 2005)- “  Metode de învăţământ”,  EDP, Bucureşti.
3. Ion- Ovidiu  Pânişoară ( 2006) – “ Comunicarea  eficientă”,  ediţia  a  III-a, Editura  Polirom, Iaşi





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu