luni, 9 septembrie 2019

Radu Nicoleta - MIJLOACE ŞI STRATEGII DIDACTICE


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0








                      MIJLOACE ŞI STRATEGII DIDACTICE

                                                                               Prof. Radu Nicoleta
                                                                               Școala Gimn. “Pictor N. Grigorescu” Titu

                                                                                                                                                           

Procesul de învăţământ ca un act de comunicare, devine mai receptat, mai atractiv, mai de substanţă şi mai eficient dacă foloseşte mijloace de comunicare, denumite mijloace didactice( mijloace de învăţământ).
În pedagogie se folosesc conceptele de materiale didactice şi de mijloace didactice( de învăţământ).
Materialele didactice reprezintă ansamblul de obiecte, produse documente şi instrumente naturale şi de substituţie folosite în actul predării-învăţării, pentru îndeplinirea unor obiective instructiv- formativ-educative.
Mijloacele de învăţământ reprezintă ansamblul de aparate, sisteme tehnice, iconice, audio-vizuale ideatice, informatice, virtuale care mijlocesc( mediază) comunicarea( transmiterea) conţinuturilor în scopuri instructiv-educative.
Conceptul de mijloace de învăţământ este relativ nou, având o sferă de semnificaţii mai mare. Pe lângă materialele didactice intuitive, el cuprinde şi elemente acţionale, experimental-aplicative, precum şi instrumentul logico-matematic, de media  şi cel informatic. Astfel, conceptul de mijloace de învăţământ a înlocuit în mare măsură conceptul de materiale didactice intuitive.
Mijloacele de învăţământ reprezintă ansamblul de obiecte, dispozitive, aparate care contribuie la desfăşurarea eficientă a activităţii didactice. Ele sunt resurse materiale ale procesului de învăţământ, selecţionate din realitate, modificate sau confecţionate în vederea atingerii unor obiective pedagogice.
De asemenea, strategiile didactice interactive promovează o învăţare activă, implică o colaborare susţinută între elevi care, organizaţi în microgrupuri, lucrează împreună pentru realizarea unor obiective prestabilite. Cadrul didactic plasează accentul nu pe rolul de difuzor de mesaje informaţionale, ci pe rolurile de organizator, facilitator şi mediator al activităţilor de învăţare.
 Demersul didactic este conceput astfel încât nu îl mai are în centru pe profesor, ci pe elev. Rolul profesorului rămâne unul capital, însă, renunţând la vechile practici educaţionale rigide şi uniforme, el devine organizator al unui mediu de învăţare adaptat particularităţilor şi nevoilor beneficiarilor, facilitând procesul învăţării şi dezvoltarea competenţelor. Proiectând şi realizând activităţi de predare- învăţare-evaluare bazate pe strategii didactice interactive, cadrul didactic oferă elevilor multiple ocazii de a se implica în procesul propriei formări, de a-şi exprima în mod liber ideile, opiniile şi de a le confrunta cu cele ale colegilor, de a-şi dezvolta competenţele metacognitive.
Strategiile didactice interactive au un rol determinant în activitatea instructive educativă, fiind prezente în toate etapele conceperii şi realizării efective a acesteia.
Strategia didactică este modalitatea eficientă prin care profesorul îi ajută pe elevi să acceadă la cunoaştere şi să-şi dezvolte capacităţile intelectuale, priceperile, deprinderile, aptitudinile, sentimentele şi emoţiile. Ea se constituie dintr-un ansamblu complex şi circular de metode, tehnici, mijloace de învăţământ şi forme de organizare a activităţii, complementare, pe baza cărora profesorul elaborează un plan de lucru cu elevii, în vederea realizării cu eficienţă a învăţării.
Premisele utilizării metodelor în cadrul sistemelor de instruire actuale trebuie raportate la didactica post-modernă care subliniază legătura dintre cele trei componente ale procesului de învăţământ: predare – învăţare - evaluare, şi teoriile învăţării, care reprezintă fundamentele sistemelor de instruire.
În cazul folosirii unei metodologii interactive, rolurile cadrului didactic se diversifică, se îmbogăţesc, astfel că el devine animator, consilier, moderator, participant alături de elevii săi la soluţionarea problemelor, chiar membru în echipele de lucru. Creşte gradul de activism şi de implicare a elevului la activitate, de la simplu receptor la participant activ.
 Interactivitatea presupune şi o atitudine pozitivă faţă de relaţiile umane, faţă de importanţa muncii în echipă şi o deschidere faţă de cooperare, o atitudine de susţinere a ideilor apărute prin colaborarea cu ceilalţi. Specifică metodelor didactice interactive este şi multirelaţionalitatea între profesor şi elevi, între elev şi colegii săi, pe de o parte, dintre elevi şi conţinut pe de altă parte.
În acelaşi timp, metodele interactive accentuează latura formativ-educativă de dezvoltare a personalităţii atât prin oferirea de ocazii de a descoperi şi a valida în practică cunoştinţele teoretice cât şi prin oportunităţile sociale de dezvoltarea a trăsăturilor de caracter, de voinţă şi persverenţă.

Bibliografie:
1.Bontaş Ioan, Tratat de Pedagogie, Editura All, Bucureşti, 2007.
2.Ioan Cerghit – Sisteme de instruire alternative şi complementare. Structuri, stiluri şi strategii. Editura Aramis, Bucuresti, 2002.
3.Ionescu Miron, Radu Ion, Didactica modernă”, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1995.
4.Salade Dimitrie (coord.), Sinteză de pedagogie contemporană. Didactica, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1982.
5.Sorin Cristea – Curriculum Pedagogic. Editura Didfactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2006.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu