luni, 9 septembrie 2019

SUBŢIRE RAMONA - METODE ACTIV-PARTICIPATIVE ÎN CADRUL ORELOR DE LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0



METODE ACTIV-PARTICIPATIVE ÎN CADRUL ORELOR DE
LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ

PROF.ÎNV. PRIMAR SUBŢIRE RAMONA
ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR.4 LUGOJ

Dinamismul fără precedent al timpului actual impune învăţarea de tip inovator, care are drept caracteristici esenţiale caracterul anticipativ şi participativ.
            Experianţa la catedra a cadrelor didactice a demonstrat că trebuie să-i învăţăm pe elevi să înveţe, să-i abilităm cu tehnici de învăţare eficientă, pregătindu-i în acelaşi timp pentru autoînvăţare şi educaţie permanentă.
            Una dintre tendinţele principale ale înnoirii şi modernizării metodologiei de intruire este aplicarea cu prioritate a metodelor activ-participative, centrate pe elev, pe activizarea structurilor cognitive şi operatorii ale elevilor, pe transformarea elevului în coparticipant al propriei instruiri şi educaţii.
            Pentru activizarea predării-învăţării se folosesc metode, tehnici şi procedee care să-i implice pe elevi în procesul de învîţare, urmărind dezvoltarea gândirii, stimularea creativităţii, dezvoltarea interesului pentru învăţare, în sensul formării lui ca participant activ la procesul de educare. Astfel elevul este ajutat să aplice în diferite situaţii de viaţă ceea ce a învăţat.
            Câteva dintre avantajele folosirii în lecţii a metodelor activ-participative sunt:
·         creează deprinderi;
·         facilitează învăţarea în ritm propriu;
·         stimulează cooperarea;
·         sunt interactive;
·         pot fi abordate din punctul de vedere a diferitelor stiluri de învăţare;
·         elevii primesc încredere în forţele proprii;
·         contribuie la formarea unei atitudini pozitive faţă de disciplinele de studiu.
În continuare voi aminti câteva dintre metodele interactive care se pot folosi în procesul de predare-învăţare în cadrul orelor de Limba şi literatura română.
Brainstorming-ul este o metodă prin care se dezvoltă creativitatea elevilor prin exersarea gândirii divergente, care solicită găsirea unor soluţii proprii pentru problemele propuse.
Metoda brainstorming, numită şi „asaltul de idei” sau „furtună în creier”, este o metodă interactivă care are la bază două principii:
·         cantitatea determină calitatea;
·         amânarea evaluării/judecătii ideilor celorlaţi.
Exemplu: Studiu tematic: „Iarna” – după parcurgerea unităţii de învăţare „Baba Iarna intră-n sat”, cls a IV-a.
1. Etapa pregătitoare – cu  cele 3 faze
       a) faza de investigare a membrilor şi de selecţionare a acestora în vederea alcătuirii grupurilor creative;
       b) faza de antrenament creativ care constă  în organizarea şi familiarizarea cu tehnicile;
       c) faza de pregătire a şedinţelor de lucru în care cadrul didactic amenajează sala de clasă, îşi alege momentul zilei, verifică materialele necesare, anunţă elevilor regulile, fazele, durata intervenţiilor, respectă algoritmul desfăşurării.
2. Etapa productivă a grupului de creativitate, în care se manifestă asaltul, furtuna creierului”, cuprinde:
       a) faza de stabilire a temei;
       b) faza de rezolvare a problemelor;
       c) faza de culegere a ideilor suplimentare – urmare a demersului creativ.
Elevii nu critică în această etapa, nu lungesc etapa exprimării, încearcă să emită cât mai multe idei proprii noi , să dezvolte ideile colegilor, să analizeze, să-şi imagineze.
3. Etapa trierii şi selecţionării ideilor – evaluarea:
       a) faza analizei ideilor emise – se prezintă lista de idei şi se audiază;
       b) faza optării pentru soluţia finală – evaluarea critică a ideilor
SĂRBĂTORI
LUNILE
 



TEXTE
IARNA
           
OBICEIURI ŞI TRADIŢII
JOCURI DE IARNĂ
 





Cadranele – este o tehnică ce presupune extragerea esenţialului dintr-un text analizat, de rezumare şi sintetizare a unui conţinut informaţional solicitând implicarea elevilor în înţelegerea acestuia.
Această metodă presupune parcurgerea următorilor paşi:
·         Împărţirea tablei în 4 părţi egale.
·         Se propune un criteriu pentru fiecare cadran obţinut.
·         Se citeşte textul.
·         Se formulează răspunsuri scurte pentru fiecare cadran.
·         Se evaluează rezultatele.
Avantajele folosirii acestei metode:
·         stimulează atenţia şi gândirea;
·         scoate în evidenţă modul propriu de înţelegere;
·         conduce spre esenţializare, sintetizare.
Această metodă poate fi folosită în etapele lecţiei dar poate fi şi o excelentă metodă de evaluare a cunoştinţelor însuşite de elevi (în cadrul unei lecţii sau al unui capitol).
În evocare: se poate desena cadranul şi se pot trece obiectivele sub formă de cerinţe; elevii îşi trasează cadranele şi îşi citesc cerinţele; le putem cere apoi să citească lecţia cu atenţie pentru a face însemnările în cadran;
În realizarea sensului: colaborează, comunică, cer sfaturi şi îndrumări cadrului didactic, dezbat şi realizează obiectivele prevăzute;
În reflecţie: se confruntă rezultatele, se dezbat, se analizează, se fac aprecieri.
Elevii devin treptat conştienţi de puterea lor de utilizare a celor învăţate şi încep să- şi organizeze singuri datele, îşi formulează cerinţe, îşi stabilesc obiective devenind mai independenţi în învăţare (exemplu: se poate cere ca temă realizarea unui cadran cu sarcini „personalizate”, acestea fiind foarte variate şi cu multiple valenţe funcţionale , unde elevii îşi stabilesc sarcini diversificate şi de complexitate crescută).
Îmbinarea cititului cu scrisul, comunicarea cu desenul în gândirea critic, fac din activitate un joc în care elevilor le place să se implice. Este o metodă care place elevilor şi care le cere orientare în pagină, le formează gustul estetic, elevii fiind preocupaţi nu numai de ceea ce scriu, ci şi de felul în care scriu.
Exemplu: Limba şi literatura română: „Iarna pe uliţă, de George Coşbuc”

Scrieţi 5 verbe din textul studiat, care exprimă acţiuni ale copiilor.



Alcătuiţi enunţuri cu următoarele cuvinte: coastă, s-au razbunat, mătănii, gâlceavă.
Povestiţi o întâmplare veselă sau tristă din timpul unui joc de iarnă.



Realizaţi un desen inspirat de versurile poeziei „Iarna pe uliţă” de Geoge Coşbuc.

Exemplu: Limba şi literatura română: „Culesul porumbului” după Ion Agârbiceanu
Scrieţi care sunt caracteristicile toamnei prezentate în acest text.




Formulaţi enunţuri cu următoarele expresii: primăvară secetoasă, se descuie cerul, căldură bună, mireasmă îmbătătoare.
Povestiţi un fragment al textului.




Scrieţi câteva proverbe despre muncă.
           
Ciorchinele este o metodă de brainstorming neliniară care stimulează găsirea conexiunilor dintre idei, elevii find puşi în situaţia de atrece în revistă toate cunoştinţele pe care le au în legătură cu un cuvânt nucleu, reprezentativ pentru lecţie sau capitol.
Această metodă presupune parcurgerea următoarelor etape:
·         Se scrie un cuvânt sau o temă care urmează a fi cercetat (sau s-a cercetat) în mijlocul tablei.
·         Se notează toate ideile care vin în minte în legătură cu tema respectivă în jurul acestuia, trăgându-se linii între acestea şi cuvântul iniţial.
·         Se notează alte idei conectate intre acestea.
Activitatea se opeşte când se epuizează toate ideile.
Exemplu: Limba şi literatura română – Verbul



VERBUL
EXPRIMĂ
NUMĂRUL
PERSOANA
TIMPUL
FUNCŢIE ÎN PROPOZIŢIE
ACŢIUNEAAA
STAREA
EXISTENŢA
SINGULAR
PLURAL
I
a II-a
a III-a
PREZENT
TRECUT
VIITOR
PREDICAT
 













           



Un cadru didactic care foloseşte metode activ-participative trebuie să fie:
Un sfătuitor-care îşi ajuta elevii în rezolvarea problemelor,îi motivează şi îşi prezintă propriul punct de vedere
Un animator- care iniţiază metode şi le explică elevilor, pregăteşte materialele didactice şi prezintă scopurile învăţării;
Un observator şi un ascultător-care observă elevii în timpul activităţii şi îi poate aprecia correct;
Un participant la învăţare-care nu are impresia că este perfect şi învaţă toată viaţa;
Un partener –care poate modifica ‘’scenariul’’lecţiei ,dacă clasa o cere.

BIBLIOGRAFIE:
Jinga Ioan , Istrate Elena , Manual de pedagogie, Ed. All, Bucureşti, 2001
Cerghit Ioan, Metode de învăţământ, Ed. Polirom, 2008

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu