sâmbătă, 14 septembrie 2019

Mutuligă Marinela - Călătorie în trecut Disciplină opțională

Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0


  


Călătorie în trecut
Disciplină opțională


Prof. Mutuligă Marinela
Școala Gimnazială Nr. 7 ”Remus Opreanu” Constanța


ARGUMENT

          Alegerea acestui opţional a pornit de la dorinţa de a-i determina pe copii să preţuiască trecutul, conştientizând faptul că de-a lungul timpului oameni de seamă au contribuit la păstrarea valorilor poporului român.
          Fascinaţia trecutului începe o dată cu primii paşi în lumea legendelor citite de părinţi sau bunici şi se continuă în anii de şcoală. Orele de limba şi literatura română şi cele de istorie îmbogăţesc considerabil cunoştinţele elevilor în sensul acesta, idee susţinută şi de părinţii elevilor in timpul consultărilor privind alegerea opţionalului pentru acest an şcolar.
            Astfel, pe baza unei selecţii riguroase a conţinuturilor, am urmărit ca activităţile desfăşurate în cadrul acestui opţional să completeze programa obligatorie la nivelul clasei a III-a. Parcurgerea acestora permite copiilor să trăiască emoţional conţinutul operei prin intuirea şi conştientizarea mesajului etic şi estetic al acesteia.
          În vederea reţinerii unor date mai importante privind evenimentele, personajele, impresiile, elevii vor fi deprinşi să realizeze un portofoliu, să ilustreze aspecte importante prin lucrări plastice, să interpreteze cântece. Toate acestea le vor putea folosi în organizarea unor serbări tematice sau în pregătirea unor concursuri la nivelul clasei.
Prin valorificarea creatoare a mesajului artistic al fiecărei creaţii în parte se stimulează interesul, pasiunea copilului pentru texte literare, istorice, precum şi setea de cunoaştere.
Literatura pentru copii investighează universul propriu de cunoaştere al copilului, năzuinţele, aspiraţiile lui cele mai înalte, relevă eroismul oamenilor printr-o ingenioasă transformare artistică. De aceea, copiii trebuie orientaţi şi determinaţi să citească cu pasiune nu numai creaţiile literare dedicate lor, ci şi altele care, prin valoarea lor artistică şi frumuseţea limbii evidenţiază trecutul poporului român.

COMPETENȚE SPECIFICE  ŞI  ACTIVITĂŢI  DE  ÎNVĂŢARE

NR.
CRT.
COMPETENȚE SPECIFICE
ACTIVITĂŢI    DE    ÎNVĂŢARE
1.
     Exprimarea opiniei în legătură cu diverse evenimente, personaje, aspecte din viaţa oamenilor, construind enunţuri / texte
- ordonarea secvenţelor, a faptelor dintr-un text literar;
- formulare de întrebări şi răspunsuri
- comentarea unor situaţii;
- completarea unor enunţuri lacunare;
2.
      Descrierea momentelor importante ale istoriei şi literaturii române
- lectura şi comentarea unor lecturi istorice;
- observarea unor imagini, în scopul stabilirii caracteristicilor acestora;
- vizionare de filme de scurt metraj;
- colecţii de obiecte vechi;
- realizarea unor afişe, panouri;
3.
      Clasificarea fenomenelor sociale sau istorice, după criterii simple
- completarea unor tabele, teste;
- ordonarea cronologică a unor date istorice;
- clasificarea unor evenimente/ personalităţi după diverse criterii;

4.
    Manifestarea interesului pentru investigarea unor situaţii cu caracter social-istoric
- comentarea unor fapte istorice;
- realizarea unor portrete de domnitori;
- joc de rol;
-dramatizarea unor lecturi istorice, scenete;

5.
      Prezentarea în limbaj propriu, în faţa unui auditoriu, rezultatelor unui demers de investigare
- folosirea unor surse bibliografice: ziare, reviste, atlase, dicţionare, CD-uri etc.;
- organizarea datelor în tabele şi formularea de concluzii simple pe baza acestora;
- prezentarea clară şi concisă, folosind limbajul ştiinţific însuşit;
6.
       Aprecierea diferitelor înțelesuri pe care le dau oamenii evenimentelor
- alcătuirea unui portofoliu tematic;
- discuţii pe teme social-istorice.

CONŢINUTURILE  ÎNVĂŢĂRII
1. SCRIERI DESPRE STRĂMOŞI
Trecutul, prezentul şi viitorul oglindit in literatură
2. LIMBA DULCE ROMÂNEASCĂ
Poezia cu caracter patriotic
Cântece din străbuni
Noi suntem români!
3. LUPTA PENTRU DREPTATE ŞI LIBERTATE NAŢIONALĂ
Figuri de voievozi şi domni în istoria românilor
Dragostea de patrie
4. ADEVĂR  ŞI LEGENDE
Legende istorice
5. ARTA ROMÂNEASCĂ
Picturi celebre 
Obiceiuri şi tradiţii din străbuni

MODALITĂŢI  DE  EVALUARE
PROBE ORALE: conversaţii; comentarea unor texte, imagini, filme scurte; descrieri ale evenimentelor social-istorice; concursuri tematice; expunerea unor păreri personale privitoare la temă.
PROBE SCRISE: fişe; texte lacunare; teste grilă;
PROBE PRACTICE  realizarea unor desene; realizarea unor tablouri din lecturile istorice;
AUTOEVALUAREA
PORTOFOLIU TEMATIC

BIBLIOGRAFIE
1. Curriculum Naţional, Programa şcolară pentru învăţământul primar, la disciplinele limba şi literatura română şi istorie, (2001), Bucureşti;
2. *** “Antologie de texte literare pentru clasele I-IV” (2003), Editura Aramis, Bucureşti;
3. *** “Lecturile copilăriei” (2008), Clasa a IV-a, Editura Eduard;
4. ***“Români cu care ne mândrim” (2008), Editura Cargo, Craiova;
5. *** “România legendară” (2008), Editura Cargo, Craiova;
6. Almaş, Dumitru (2005), „Povestiri istorice”, Editura Nicol, Bucureşti

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu