sâmbătă, 14 septembrie 2019

Nițu Sandulovici Georgiana - AMENAJAREA CENTRELOR DE INTERES PE CATEGORII DE INTELIGENȚE MULTIPLE

Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0


AMENAJAREA CENTRELOR DE INTERES PE CATEGORII DE INTELIGENȚE MULTIPLE


Nițu Sandulovici Georgiana, Grădinița Nr.268, București

Studiind felul în care copiii prelucrează şi asimilează informaţia, psihologul Howard Gardner a identificat câteva moduri de învăţare, numite şi inteligenţe multiple: socială (interpersonală), personală ( intrapersonală) , spaţială, lingvistică, logico-matematică, muzicală, corporal-chinestezică și naturalistă.
 Astfel de diferenţe determină laturile forte şi punctele vulnerabile care influenţează felul de a acţiona al copilului. Fiecare tip de inteligenţă are la bază o structură neurologică care îşi are propriul curs de dezvoltare.
 Gardner, renunţând la noţiunea de inteligenţă generală, a permis ca multe probleme legate de învăţare să fie considerate diferenţe, şi nu deficienţe. El consideră că o mare parte din potenţialul copilului se pierde, dacă nu îi oferim ocazia să-şi dezvolte un spectru larg de abilităţi mintale.Teoria lui Gardner atrage atenţia asupra talentelor unice ale fiecărui copil. Copiii, care nu reuşesc într-un domeniu, tre­buie să fie stimulaţi să se dezvolte în altele, unde reuşesc mai uşor.
Gardner susţine că un individ reprezintă o „colecţie de inteligenţe” şi, chiar dacă un registru de inteligenţă nu este prea dezvoltat, combinaţia celorlalte tipuri, unde cunoaşte o mai înaltă dezvoltare, îi permite să activeze cu succes într-un anumit domeniu.
Fiecare dintre noi folosește zilnic toate tipurile de inteligență, dar fiecare dintre noi are modul său unic în care îsi arată inteligența. Într-un fel, este “ca și cum cele opt tipuri de inteligență ar fi note diferite dintr-o octavă, pe un portative: Do, Re, Mi , Fa, Sol, La, Si, Do” (Armstrong, 2002, p. 13). Fiecăruia dintre noi îi place un cântec diferit, compus din cele opt note. Acest mod de a combina notele este unic, deci niciun alt cântec nu este la fel.
Copilul preșcolar are nevoie de timp zilnic pentru joc, de mediu educațional corespunzător şi de obiecte (jucării, materiale, truse) absolut necesare iniţierii şi desfăşurării jocului.Interesul copilului pentru joc creşte atunci când el este stimulat prin crearea unui spaţiu educaţional, adecvat cu materiale care să-i stimuleze curiozitatea, dorinţa de explorare, imaginaţia, să-i dezvolte gândirea.
Astfel, un pas important în stimularea inteligențelor multiple în grădinița poate fi organizarea centrelor de interes pe inteligențe multiple. Astfel fiecare centru reprezintă, prin materialele specifice,  o inteligență multiplă și sunt disponibile în timpul tuturor perioadelor de jocuri și activități alese.
Propun un model de amenajare a sălii de grupă în funcție de inteligențele multiple:
Centrul de inteligență lingvistică
-          Cărți
-          Reviste
-          Păpuși , măști
-          Jocuri de rol cu material confectionate : “De-a reporterul”, “De-a prezentatorul”
-          Casetofon
-          Cd-uri cu povești
-          Tablițe magnetice cu litere
-          Foi albe
-          Creioane de scris
-          Tablă de scris
-          Reportofon
-          Fotoliu confortabil
Centrul de inteligență logico-matematică
-          Jocuri cu cifre
-          Jetoane pentru formare mulțimi
-          Truse cu forme geometrice
-          Calculator
-          Cuburi
-          Jocuri cu material mărunt : mărgele, boabe, nasturi
-          Panou cu prezența la grupă
-          Recipient diferite pentru reciclare
-          Jocuri de masă: lotto, tangram
-          Creioane, foi
-          Instrumente de măsurat
-          Zaruri
Centrul de inteligență muzicală
-          Set de instrumente muzicale
-          Microfon
-          Mică scenă
-          Casetofon/radio
-          Căști
Centrul de inteligență vizuală/spațială
-          Acuarele, pensule
-          Plastilină, planșete
-          Lego
-          Imagini/planșe diverse
-          Puzzle pe diferite teme
-          Ștampile din bureți
-          Cretă
-          Casa păpușilor
-          Nisip și apă
-          Harti
-          Creioane colorate/carioca
-          Foi albe și colorate
-          Foarfece
-          Truse de construit
Centrul de inteligență kinestezică
-          Materiale de diferite texturi
-          Jocuri de incheiat nasturi și fermoare
-          Saltea de gimnastică
-          Lego
-          Truse de construit
-          Nisip și apă
-          Trusa de grădinărit
-          Jucării musicale
-          Costume /măști/eșarfe/pălării
Centrul de inteligență interpersonală
-          Teatru de păpuși
-          Joc de rol : “ De-a bucătarii “,
“La magazin”, “la Restaurant”
-          Telefon de jucarie
-          Masă rotundă
-          Jocuri de masă
Centrul de inteligență intrapersonală
-          Perne
-          Covor moale
-          Oglindă
-          Jetoane cu emoții
-          Cărți de dezvoltare personală
Centrul de inteligență naturalistă
-          Flori în ghiveci
-          Trusă de grădinărit
-          Calendarul naturii
-          Fereastră
-          Pește /broscuță în acvariu
-          Colecție de pietre
-          Buștean
-          Conuri de brad
-          Scoici
-          Frunze
-          Nisip și apă
-          Microscop
-          Seturi de animale sălbatice și domestice
-          Enciclopedii /albume/atlase cu animale și plante
O abordare bazată pe teoria inteligențelor multiple are șanse mari de a duce la o învațare profundă, reală și durabilă, o învățare la care vor avea acces preșcolari diferiți, în moduri care au sens pentru ei. Noile cerinţe ale copiilor şi societăţii impun ca sistemul de instruire şi de metodologie didactică să fie suplu şi permisiv la dinamica schimbării care are loc în componentele procesului instructiv şi educativ. Pentru a implementa aceste idealuri ale societăţii, adică de dezvoltare a creativităţii copiilor, este nevoie de noi metode şi mijloace care să asigure acest lucru.

BIBLIOGRAFIE

1.      Armstrong, Th. (2009). Multiple intelligences in the classroom, Virginia, USA : ASCD.
2.      Armstrong, Th. (2011). Esti mai intelligent decât crezi: un ghid al inteligențelor multiple pentru copii, București: Curtea veche Publishing.
3.      Gardner, H. (1993).  Frames of mind-tenth edition. Statele Unite :  Basic Books.
4.      Gardner, H. (2006).  Inteligenţele multiple. Noi orizonturi. Bucureşti:  Editura Sigma .
5.      Gardner, H. ( 2000). Minte disciplinata. București: Editura Sigma.
6.      Gardner, H. (2007).  Mintea umană: cinci ipostaze pentru viitor, București : Editura Sigma.
7.      Gardner, H., Davis , K. (2013). Generația App . București: Editura Sigma.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu