luni, 9 septembrie 2019

Sîrbu Mihaela - TRATAREA DIFERENȚIATĂ A ELEVILOR ȘI SUCCESUL ȘCOLAR


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0




TRATAREA DIFERENȚIATĂ A ELEVILOR ȘI SUCCESUL ȘCOLAR

           Prof. înv. primar Sîrbu Mihaela
Gimnazială ,,Anastasie Panu” Huși, județul Vaslui       

         În fiecare copil normal și sănătos pot fi formate și dezvoltate capacitățile necesare îndeplinirii sarcinilor școlare. Totul depinde de organizarea și desfășurarea corespunzătoare a activității lor.
           Cantitatea și calitatea cunoștințelor, dar și dezvoltarea intelectuală generală depind de motivația elevului pentru învățătură, de însușiri morale și voluționale, a căror cunoaștere este esențială pentru desfășurarea unei activități eficiente cu elevii.
           Cunoașterea fiecărui elev, a inteligenței sale generale, a nivelului de pregătire și a evoluției lui în diferite etape ale școlarității necesită observarea sistematică a activității, aplicarea testelor de evaluare, verificarea însușirii lecțiilor, discuții cu părinții și discuții individuale cu elevii, având ca sistem de referință cerințele programei școlare.
           În acest sens, am acordat atenție însemnată greșelilor tipice și dificultăților întâmpinate de fiecare elev în însușirea cunoștințelor și abilităților școlare. Am întocmit fișe de evidențiere a erorilor caracteristice, în vederea sprijinirii concrete a elevilor în efortul de înlăturare a lor. Analiza greșelilor frecvente la un număr mare de elevi a reprezentat un suport al accentuării acelor aspecte în lecții și în discuțiile purtate cu elevii. De exemplu, încă din clasa I, am întocmit o fișă ortografică în care sunt evidențiate omisiuni ori adăugiri de litere, corectitudinea punctuației, despărțirea cuvintelor în silabe, redarea corectă a grupurilor de litere ce, ci, ge, gi, che, chi, ghe, ghi etc.
           Pentru formarea competențelor prevăzute în programa școlară, în cadrul lecțiilor am folosit atât activitatea frontală, cât și activitatea pe grupe (4-5 elevi) pentru efectuarea unor sarcini în colaborare. Membrii grupului conlucrează în rezolvarea sarcinilor abordate, își confruntă cunoștințele, realizând schimburi de informații și experiență.
           În activitățile individuale, dar și cele de grup am utilizat fișe de lucru cu sarcini diferențiate și individualizate.
           Pentru exersarea și fixarea cunoștințelor, am stabilit sarcini de felul:
·       Să schimbe ordinea literelor;
·       Să precizeze litera care lipsește din cuvânt;
·       Să alcătuiască propoziții;
·       Să completeze o propoziție cu anumite cuvinte;
·       Să identifice cuvântul nepotrivit din propoziție;
·       Să stabilească asemănări și deosebiri;
·       Să grupeze cuvintele după anumite criterii.
           Gândind fiecare lecție prin secvențe ei, dând fiecărui elev sarcini pe măsura posibilităților lui, dar și sporite gradual, pentru a-l determina la un efort mai accentuat, am reușit să-i sprijin pe toți elevii în procesele complexe de învățare a citirii și scrierii corecte.
Prin tot ceea ce întreprinde și prin exemplul personalității sale, învățătorul este un modelator al structurii personalității copilului, în stadiul cel mai hotătâtor al devenirii sale.
Educatorul contemporan se caracterizează printr-o mare capacitate de autoperfecționare, de atentă și minuțioasă înnoire. Este permanent preocupat de optimizarea și eficientizarea activității sale printr-o cunoaștere temeinică a schimbărilor din sfera educației, prin identificarea unor demersuri didactice care să promoveze un învățământ de calitate.
            Măiestria pedagogică ajută la obținerea celor mai bune rezultate în pregătirea și educarea elevilor.

                 
                  Bibliografie

  1. Ion T. Radu, Învățământul diferențiat, Editura Didactică și Pedagogică, București.
  2. Pavel Mureșan, Învățarea eficientă și rapidă, Editura Ceres, București, 1990.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu