luni, 9 septembrie 2019

Liliana Sandu - Terapie prin ritm, mişcare şi muzică –proiect educaţional


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0


Terapie prin ritm, mişcare şi muzică –proiect educaţional


profesor , Liliana Sandu  Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Vrancea


Proiectul Terapie prin ritm, mişcare şi muzică a fost gandit ca un proiect de integrare şi dezvoltare a copiilor cu nevoi speciale, pornind de la pedagogia Dalcroze care  abordează interactiv  muzica, având ca scop dezvoltarea muzicalității în totalitatea ființei, prin mișcări diferite, ritmuri și nuanțe muzicale, oferind, în plus, libertatea de creație și exprimare artistică a copiilor  care o practică. Activitățile propuse sunt intim relaționate cu muzica și ritmul, producând nenumărate reacții pozitive. Aceste activități creează plăcere și emoții, favorizând reactivarea memoriei motrice diminuate, dezvoltarea atenţiei şi a controlului, ameliorând starea generală.
Emil .Jaques Dalcroze(1865 - 1950) profesor la Conservatorul din Geneva şi fondator al institutului ce-i poartă numele,  pleda ca “ educaţia muzicală să vină în întâmpinarea necesităţilor artistice ale vieţii, dar şi a dezvoltării facultăţilor natural ale copiilor”. Dalcroze îşi fundamentează sistemul său de gimnastică ritmică însoţită de muzică, bazându-se pe ideea lui Platon, prin care ritmurile psihice şi cele fizice declanşate de muzică interacţionează, atingându-se  sferele inconştientului.
Metoda Dalcroze este una dintre conceptele europene moderne de realizare a educaţiei muzicale în care ritmul muzicii este asociat cu mişcarea, cu dansul şi gimnastica artistică, dar şi cu solfegiul şi improvizaţia.
Începută cât mai devreme, educaţia muzicală, valorifică muzicalitatea  innăscută a copiilor, cultivând-o şi imbunătăţind-o, ajutându-i astfel să devină mai empatici, să dobândească o conştiinţă socială puternică,  să îşi dezvolte  gândirea abstractă, controlul corpului şi perceperea auditivă – competenţe care le vor creşte stima de sine.
Scopul proiectului
Dezvoltarea noilor căi de comunicare prin stimularea senzorială oferită de muzică, ritm, mişcare a copiilor cu nevoi speciale
Obiectivele proiectului
Dezvoltarea muzicalităţii copiilor prin activităţi ritmice asociate cu muzica, dansul, gimnastica artistică
Reabilitare fizică general prin activităţi motrice de bază: mers, alergare, sărituri
Dezvoltării expresivităţii verbale şi non – verbale  a copiilor cu diverse tulburări socio-emoţionale 
Diminuarea anxietăţii legată de realitatea exterioară, prin utilizarea stimulilor sonori, în vederea ameliorării comportamentului socio-afectiv şi creşterea încrederii în sine a copiilor cu TSA
Dezvoltarea perceperii auditive ca nevoie de maturizare a auzului fonematic,  premisă în formarea unei exprimării verbale corecte  a copiilor cu dificultăţi de vorbire. 
Dezvoltarea stimei de sine  a copiilor prin stimularea acestora de  a participa activ la activităţile de grup
Grupul ţintă
copii cu tulburări de limbaj, cu ADHD, cu ADD, copii TSA, preşcolari, şcolari mici
 Beneficiarii direcți și indirecți
Direcţi : - preşcolari şi şcolari mici cu CES,Consilieri şcolari, profesori logopezi, cadre didactice din învăţământul preşcolar şi primar, parteneri;
Indirecţi: familiile copiilor ,  comunitatea şcolară şi comunitatea  vrânceană
 Durata proiectului: pe parcursul unui an şcolar
Descrierea activităţilor:
Activitate nr.1
a. Titlul activităţii: Suntem o echipă!
b. Data/perioada de desfăşurare: decembrie 2018
c. Locul desfăşurării: Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Vrancea
d. Participanţi : reprezentanţi ai instituţiilor  partenere
e. Descrierea pe scurt a activității: Convocarea echipei de proiect în vederea organizării, coordonării şi  controlul  proiectului
Activitate nr. 2
a. Titlul activităţii: Start RITM ŞI MIŞCARE ÎN MUZICĂ
b. Data/perioada de desfăşurare: ianuarie ..
c. Locul desfăşurării: unităţi şcolare din judeţul Vrancea
d. Participanţi : elevi, cadre didactice, părinți, reprezentanți ai comunității etc.);
e. Descrierea pe scurt a activității: Promovarea proiectului  în comunitatea vrânceană, în cadrul
    cercurilor pedagogice, comisiilor metodice, presa locala etc.
Activitate nr.3
a. Titlul activităţii: Suntem o echipă!
b. Data/perioada de desfăşurare: februarie ...
c. Locul desfăşurării: Liceul de Artă „Gh. Tăttărescu” Focşani
d. Participanţi: echipa de proiect:  consilieri şcolari, profesori logopezi, profesori muzică
e. Descrierea pe scurt a activității: Elaborarea  tematicii şi a activităţilor abordate în cadrul 
   atelierelor  de ritmică;
Activitate nr.4
a. Titlul activităţii; ” Ritm şi Mişcare în Muzică”- Ateliere de ritmică pentru cadre didactice
b. Data/perioada de desfăşurare: martie ...
c. Locul desfăşurării: Ateneul Popular „Gh. Pastia” Focşani
d. Participanţi:consilieri şcolari, profesori logopezi, cadre didactice din învăţământul preşcolar şi
   primar;
e. Descrierea pe scurt a activității: Formarea  grupelor de participanţi – cadre didactice;
    In cadrul  atelierelor  de iniţiere  se vor executa diverse exerciții de mişcare în raport cu spațiul (dezvoltă logica spatială);
exerciții în grup, exerciții de reacție, exerciții de atenție, de concentrare și de memorizare, exerciții de coordonare, disociere și independență a gesturilor, exerciții de echilibru toate adaptate ritmului pieselor musicale.
Exemple:
1. “Improvizaţie  ritmică” - încălzire
Partea I
Mers liber prin sală cu schimbarea direcţiei prin semnal  muzical /PIAN– de 4 ori
Partea II
Schimbare de ritm – alergare uşoară cu oprire şi bătăi din palme
2. Pisa muzicala: Ora de muzică (TRENULEŢUL MUZICAL – KIDS’ MUSICAL TRAIN Vol. 3)
Material didactic: 6 cercuri, perechi de beţe
Echipament: ţinută sport
Partea I
Executanţii se vor deplasa în mers normal când se aude chitara
Partea II
Participanţii execută sărituri din cerc în  cerc de pe un picior pe altul, în paşi egali ritmici.
Partea III
Pe refren intra jocul creioanelor cu batai pe fiecare parte de timp in ritmul muzicii
se repetă  Partea I,  Partea II,  Partea III
3. Pisa muzicala: Alfabetul Năzdrăvan (TRENULEŢUL MUZICAL – KIDS’ MUSICAL TRAIN Vol.1)
Executanţii vor fi organizaţi în grup de câte 8/ 10, se vor deplasa în mers cadenţat, cu oprire pe pauză muzicală şi pornire cu întoarcere 90 grade/ alergare libera pe ritm/regrupare
4. Vals trandafirilor de compozitorul Eugen Doga
Executanţii vor improviza mişcări pe ritmul piesei
Material didactic:  eşarfe
Echipament: ţinută sport
5. Improvizaţie ritmică 
Material didactic:  perechi de beţe
Echipament: ţinută sport
Executanţii se vor deplasa liber prin sală; vor improviza părţi de ritm  prin atingerea a doă beţe/creioane
Activitate nr.5
a. Titlul activităţii: ” Ritm şi Mişcare în Muzică”- Ateliere de ritmică pentru copii
b. Data/perioada de desfăşurare: aprilie ...
c. Locul desfăşurării: unităţi şcolare (grădiniţe, scoli primare) din Vrancea
d. Participanţi: copii CES , cadre didactice, părinți, reprezentanți ai comunității
e. Descrierea pe scurt a activității: Organizarea săptămânală a atelierelor de ritmică cu copiii  CES  de  către cadrele didactice partenere; în cadrul atelierelor cu copiii se vor aplica cele învăţate la activitatea nr.4.
Activitate nr.6
a. Titlul activităţii: Bucuria lucrului bine făcut
b. Data/perioada de desfăşurare: mai ...
c. Locul desfăşurării; Grădiniţa cu P.P. Nr. 1 Odobeşti
d. Participanţi:, elevi,  cadre didactice, părinți, reprezentanți ai ISJ, CJRAE, ai comunității  şcolare
e. Descrierea pe scurt a activității: Evaluarea proiectului; Premierea şcolilor participante şi a  cadrelor   didactice implicate
Activitate nr.7
a. Titlul activităţii: „O poveste despre ... Ritm şi Mişcare în Muzică”
b. Data/perioada de desfăşurare: mai ...
c. Locul desfăşurării; comunitatea şcolară vrancea
d. Participanţi (elevi, cadre didactice, părinți, reprezentanți ai comunității etc.);
e. Descrierea pe scurt a activității: Diseminarea proiectului în cadrul  întâlnirilor la nivel    interjudeţean    a reprezentanţilor ISJ, CJRAE, comisii metodice, presa locală.
 Rezultate calitative și cantitative aşteptate
Promovarea atelierelor de ritmică Dalcroze va  capătă noi valenţe: copii cu CES  vor înregistra progres în arii diferite: motric, verbal, emoţional;copiii vor interactionat si se  vor implicat în sesiunile de ritmica  în mod active;copiii işi vor dezvolta afectivitatea, vor fi  spontani, veseli, mai flexibili si vor crea legături bazate pe încredere si respect;se va realiza un schimb de experienţă benefic între cadre didactice implicate
Monitorizarea şi evaluarea  proiectului
Echipa de proiect monitorizează in permanenţă activităţile propuse, urmărind ceea ce s-a realizat incȃt să existe o corelaţie între: scop – obiective - rezultate
Sustenabilității proiectului  va putea fi asigurată in anii următori prin:atragerea de noi parteneri, sponsori;
realizări de noi proiecte;menţinerea şi dezvoltarea parteneriatelor incheiate in cadrul proiectului
Promovare/mediatizare şi diseminare:workshop-uri cu participarea grupurilor ţintă: părinţi, cadre didactice, reprezentanţi ai ISJ – Vrancea , reprezentanti din primării, etc.;materiale informative generale si pe categorii de grupuri tinta: mapa de prezentare proiect, afise /postere, invitatii si programele atelierelor /intalnirilor din cadrul proiectului
aparitii in reviste de specialitate  cu articole în care vor fi reliefate rezultatele obţinute


Bibliografie
Carol Stock Kranowitz, Copilul desincronizat senzorial. Tehnici de baza ale interventiei comportamentale, Editura Frontiera, 2012
Marsh, K. The Musical Playground. Global Tradition an Change in Children’s Songs and Games. New York: Oxford University Press, 2008.
Revista de Pedagogie • LXIV • 2016 (2)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu