luni, 9 septembrie 2019

Anca Florica ROBOTIN - Convergenţa acţiunii factorilor instituţionali ai educaţiei


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0



Convergenţa acţiunii factorilor instituţionali ai educaţiei


Profesor Anca Florica ROBOTIN
Seminarul Teologic Liceal ,,Sf. Iosif Mărturisitorul” Baia Mare, Maramureş


Europa liberă vestică trăieşte o criză a educaţiei. În fiecare an creşte alarmant numărul rapoartelor cu privire la violenţa copiilor şi adolescenţilor, la puţina preţuire de sine a acestora, la ,,boala deficitului de atenţie”, la folosirea drogurilor şi chiar la sinucideri. Cu certitudine schimbările din cadrul societăţii ne influenţează şi negativ copiii, însă ca mamă şi ca dascăl susţin cu tărie că problemele copiilor noştri încep acasă şi pot fi rezolvate tot aici. Părinţii pot încerca să schimbe societatea, dar ar trebui să realizeze, de asemenea, că ei deţin puterea de a creşte copii puternici, optimişti, cooperanţi şi empatici. Pentru a face faţă schimbărilor din societate, părinţii trebuie să îşi schimbe atitudinea faţă de educaţie.
Aşadar contemporaneitatea, cu fenomenele ei caracteristice, cum ar fi revoluţia ştiinţifică şi tehnică, explozia informaţională, diversificarea culturii materiale şi spirituale, solicită imperativ restructurări profunde în sfera educaţiei. Caracterul permanent al acesteia, consecinţă directă a unor asemenea fenomene sociale, presupune adoptarea unei strategii asupra organizării şi desfăşurării educaţiei la nivel social. Expansiunea educaţiei, prin eliminarea barierelor de vârstă pe plan ontogenetic, prin includerea în sfera ei a tot mai multe aspecte privitoare la personalitatea umană, pe plan orizontal, se repercutează direct asupra organizării sale instituţionale.
Permanentizarea educaţiei presupune înfiinţarea şi organizarea unor forme instituţionale corespunzătoare. Rolul factorilor instituţionali ai educaţiei asupra finalităţii acţiunilor educative depinde de felul în care sunt asimilate condiţiile pe care statul le oferă şi le impune în procesul desfăşurării diverselor acţiuni educative concrete. În categoria acestor factori educaţionali putem include familia, grădiniţa,  şcoala, instituţiile cultural-educative. Din simpla enumerare a acestora se constată că diversitatea lor este destul de accentuată, fiecare imprimând o anumită desfăşurare acţiunii educaţionale şi implicând într-un anume mod participarea şi rolul dascălului ca persoană investită cu conducerea acestei acţiuni.
Un rol major în reuşita copilului îl are, fără doar şi poate, familia. Astăzi, din păcate, părinţii au mai puţin timp ca niciodată pentru a se dedica educaţiei. Este ştiut faptul că ,,familia este celula de bază a societăţii”, la nivelul căreia se întrepătrund fenomene biologice, psihologice, sociologice, economice şi culturale. Ea îndeplineşte un rol complex, exprimat
printr-o serie de funcţii cu caracter biologic, economic, juridic, cultural-educativ. Funcţia educativă a familiei este rezultatul unei acţiuni dirijate care are aceeaşi structură ca a oricărei alte acţiuni educaţionale, cu deosebire că se desfăşoară în alte condiţii. Mediul familial este universul natural al copilului. În cadrul acestuia se oferă anumite modele comportamentale ce vor fi asimilate de către copii în mod spontan, prin imitaţie.
Pe linia dezvoltării intelectuale, familia îşi aduce contribuţia la organizarea vieţii psihice a copilului, prin stimularea procesului de maturizare şi dezvoltare a diverselor sale componente – procesele senzoriale, limbajul, memoria, gândirea, atenţia, însuşirile psihice. Sunt anumite momente care marchează adevărate salturi în dezvoltarea psihică şi când aportul familiei este considerabil. Dacă în primul an de viaţă se pun bazele vieţii psihice a copilului, perioada pubertăţii ridică şi ea o serie de probleme care solicită într-o măsură mai mare funcţia educativă a familiei.
Este recunoscut apoi rolul imens al familiei în educaţia morală a copiilor. Aici se formează primele deprinderi şi obişnuinţe de comportare morală, începând cu respectarea celor mai elementare reguli de comportare până la formarea unor reprezentări, noţiuni, convingeri prin care se exprimă atitudinea copilului faţă de societate, faţă de ceilalţi oameni şi faţă de sine însuşi. Aşadar toate cele expuse anterior circumscriu din perspectivă psihopedagogică specificul funcţiei educative a familiei. Această funcţie nu poate fi privită în sine, ci numai în corelaţie cu celelalte funcţii ale sale.
Şcoala –  izvor de cultură şi factor de civilizaţie – este instituţia creată în mod special pentru educarea tinerei generaţii. Ea a apărut din cele mai vechi timpuri din nevoia pregătirii tinerei generaţii pentru preluarea şi continuarea activităţilor sociale, pentru asigurarea unei continuităţi dintre generaţii.
În contextul celorlalţi factori care, în fond, urmăresc acelaşi obiectiv, şcoala este considerată ca fiind factorul principal pentru formarea tinerei generaţii în concordanţă cu cerinţele societăţii. Acest lucru este determinat de faptul că ea dispune de personal calificat şi de bază materială adecvată care fac posibilă desfăşurarea procesului de învăţământ, considerat ca cea mai organizată formă de realizare a educaţiei. Şcoala îndeplineşte două funcţii complementare: una educativ-culturală şi cealaltă economică. Tot şcolii îi revine misiunea de a valorifica influenţele educative pe care le exercită ceilalţi factori, inclusiv mediul social, şi de a le imprima o finalitate care să fie în concordanţă cu cerinţele idealului educativ.
Dezvoltarea multilaterală a personalităţii este un obiectiv general la realizarea căruia contribuie societatea ca sistem, prin intermediul tuturor factorilor săi. Şcolii îi revine sarcina de a sintetiza toate influenţele ce se exercită în acest sens pe baza conlucrării cu toţi ceilalţi factori educativi: familia, grădiniţa, instituţiile cultural-educative, influenţele mass mediei.
Putem conchide că factorii instituţionali ai educaţiei formează un sistem, acţiunea fiecăruia fiind dependentă de a celorlalţi, influenţându-se şi completându-se reciproc. Acţiunea  tuturor acestor factori se înscrie pe traiectoria ce duce spre realizarea idealului educaţiei – dezvoltarea multilaterală a personalităţii umane.
Astăzi, în sceolul XXI, ne confruntăm cu încercarea de a reinventa educaţia. Aproape toţi părinţii pun sub semnul întrebării atât vechile metode de educaţie, cât şi pe cele noi. Pentru a face faţă schimbărilor din societate, părinţii trebuie să îşi schimbe atitudinea faţă de educaţie, să-şi modernizeze metodele de educaţie pentru a creşte copii şi adolescenţi sănătoşi, cooperanţi, optimişti, modeşti şi empatici.








Bibliografie:
1.       Kneller, F. George, Logica şi limbajul educaţiei, E.D.P., Bucureşti, 2009;
2.       Nicola, Ioan, Pedagogie şcolară, E.D.P., Bucureşti, 2006;
3.       Stanciu, Gh. Ion, O istorie a pedagogiei universale şi româneşti, E.D.P., Bucureşti, 2011;


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu