luni, 9 septembrie 2019

Mariana ȘERBAN - Învățarea activă - un alt fel de școală!


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0




Învățarea activă - un alt fel de școală!

Mariana ȘERBAN, Liceul Teoretic Adam Muller Guttenbrunn, Arad

       Evaluarea – predarea – învățarea  elevilor prin folosirea metodelor şi mijloacelor moderne mai este numită de către specialiști  şi evaluare – predare- învățare autentică. Este un concept relativ nou şi se referă la implicarea elevilor în actul didactic prin sarcini de lucru complexe. Ce aduce nou acest  acet tip de activitate didactică?  Implicarea directă și activă a elevilor, implicarea  continuă, se desfășoară  pe tot parcursul procesului, conduce atât la realizarea sarcinii  cât şi la evaluarea produsului final. Are caracter preponderent formativ și are în vedere activizarea elevului ca participant direct la propria formare, conştientizându-i permanent nivelul propriilor performanţe, dar şi căile pe care trebuie să le urmeze.
        De-a lungul anilor s-a dovedit că cele mai valoroase metode și mijloace utilizate la clasă, cu bune rezultate și cu implicare mare din partea elevilor au fost cele complementare, denumite şi metode moderne sau alternative  cu pronunţat caracter formativ. Dintre cele preferete de elevi  amintim: proiectul, portofoliul, investigaţia, aplicațiile în teren, concursurile.
         Avantajele utilizării acestor metode sunt multiple: valorizează experienţa cotidiană, informaţiile şi interesele elevilor, aceştia trebuie să–şi folosească cunoştinţele, deprinderile, abilităţile şi capacităţile în contexte noi, să caute informaţii suplimentare, să le combine, să formuleze probleme, să caute soluţii; deci presupune căutare, reflecţie, instruire. Pe de altă parte oferă posibilitatea fiecărui elev de a se manifesta plenar în domeniile în care capacităţile sale sunt cele mai evidente și pun elevii într-o situaţie autentică de viaţă, oferind oportunităţi pentru realizarea unei cooperări educaţionale între principalii actori: elev-elev, elev-profesor. S-a observat că stimulează acumularea de cunoştinţe, dezvoltă capacităţile şi abilităţile de comunicare, colaborare şi ajutor, determinând învăţarea reciprocă mult mai mult decât metodele clasice. O importanță deosebită a avut-o și locația,  proiectul internațional la care am participat desfășurându-se în afara școlii, într-un cadru natural.
          În ultimii ani elevii școlii noastre, îndrumați de cadrele didactice, au participat la un proiect internațional, interdisciplinar „LeAF – Să învățăm despre pădure!”, proiect care a antrenat activ zeci de elevi și care a devenit foarte popular în rândul elevilor  de gimnaziu, oferind un alt mod de abordare a procesului educativ, fiind o provocare, în funcție de posibilităţile elevilor.
          Învățarea activă, care a fost scopul principal al acestui proiect, reprezintă, fără îndoială, una dintre formele prin care se poate valorifica potențialul elevilor, astfel încât aceștia să participe firesc la construirea propriei personalități. În cadrul proiectului LeaF (Learn about Forest), desfăşurat la Liceul Teoretic „Adam Muller Guttenbrunn”, discursul ex-cathedra a fost substituit cu problematizarea, cu descoperirea treptată a lumii, cu un dialog între profesor și elev. După ce au participat la activități desfășurate în Parcul Natural Lunca Mureșului (orientare turistică, observarea speciilor de plante și animale, fotografierea naturii, atelier de creație literară), elevii au avut de realizat postere în care să prezinte experiențele trăite în pădure. Clubul de creație literară a redactat ziarul „Glasul pădurii”. Pornind de la ceea ce au văzut, au simțit, au auzit, elevii au scris diverse tipuri de texte, mai puțin abordate în practica școlară (știri, horoscop, anunțuri de mica publicitate, articole despre modă – toate acestea din perspectiva locuitorilor pădurii). În perioada  următoare, pe holul școlii au fost expuse fotografiile și desenele, supuse unei jurizări din partea celor care au vizitat expoziția. Într-un cadru festiv, au fost înmânate premii pentru câștigătorii concursului de orientare în pădure, de desen și de fotografie.
        Activitățile desfășurate în Parcul Natural Lunca Mureșului  au oferit ocazia de-a utiliza multe dintre cunoștințele asimilate la clasă și unele dintre ele mai puțin înțelese. Li s-a pus la dispoziție o hartă de orientare turistică pe baza căreia elevii trebuia să identifice niște posturi. Erau asfel față în față cu realitatea. S-au născut tot felul de întrebări: cum să citesc harta, cum identific posturile, cum mă orientez ? Acest proiect a oferit elevilor participanți șansa  de a aplica în practică tot ceea ce au învățat în teorie.  A fost solicitant, i-a ambiționat și antrenat.
       Ziarul „Glasul pădurii” (imaginile nr 1 și 2) a fost de asemenea un succes. Elevii care au participat la redactarea lui erau foarte mândrii de ceea ce au realizat. S-a dovedit și de această dată că atunci când îți place ceea ce faci  ești foarte creativ !

1. Ziarul “Glasul pădurii”

    Proiectul este coordonat de doamnele profesor  Cristina Hanț, Melinda Vigh, Mariana Șerban în colaborare cu Simona Achimescu, Violeta Blidar si Teodora Lucaci. Cuprinde mai multe etape: o pregătire teoretică la clasă, aplicatii practice în teren, work-shopuri și concursuri de desen si fotografie.
    Concluzii: prin învățarea activă s-a demonstrat că elevii au participat la propria formare, că au fost mult mai interesați, au fost antrenați să lucreze în echipă și a fost mult mai distractiv.

2. Ziarul “Glasul pădurii”

Bibliografie:
Dulamă, Maria Eliza Modele, strategii şi tehnici didactice activizante cu aplicaţii în geografie, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2002
Dulamă, Maria Eliza, Metodica predării geografiei, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2001
Schoumaker, Bernadette Merenne,  Didactica geografiei, Editura All, Bucureşti, 1998
*** Ghid de evaluare la geografie, Editura Trithemius Media, Bucureşti, 1999


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu