sâmbătă, 14 septembrie 2019

Mocan Nicoleta - Mijloace didactice inovatoare: T.I.C. în educație

Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0


Mijloace didactice inovatoare:  T.I.C. în educație

Mocan Nicoleta
Școala Gimnazială Nr. 1 Săcădat, jud. Bihor


1. Utilizarea T.I.C. în educație în contextul social actual

Evoluţia societăţii în ultimele decenii, marcată puternic de transformarea ei într-o societate digitală, şi-a pus amprenta pe toate subsistemele sale, impunând – prin noul suport tehnologic – un ritm accelerat al progresului şi, mai ales, necesitatea unei mai clare orientări a strategiilor, a direcţiilor de acţiune şi a adecvanţei mijloacelor utilizate. Cadrul general şi politicile comunitare pentru e-learning se legitimează prin obiectivele strategice ale Uniunii Europene, afirmate în documentele elaborate de Comisia Europeană, orientate către creşterea calităţii educaţiei şi a competitivităţii resursei umane. Aceste obiective pot fi atinse printr-o transformare la nivelul sistemelor de educaţie din Europa, pentru a asimila noile tehnologii, pentru a le utiliza în mod cât mai eficient, pentru a creşte accesul la resurse educaţionale digitale şi pentru a crea noi medii virtuale de învățare.
Aşa cum este prevăzut în documentul O Agendă digitală pentru Europa, Capitolul 2.6, elaborat la Bruxelles, în 26.08.2010, era digitală trebuie să însemne responsabilizare şi emancipare, iar originea socială sau competenţele nu ar trebui să constituie o barieră în calea accesului la acest potenţial. Documentul amintit marchează două acțiuni principale: alfabetizarea digitală ( care prevede că e esențial ca toți cetățenii europeni să utilizeze T.I.C. și media digitală) și furnizarea unor servicii digitale inclusive ( prin care toată lumea să dispună de beneficiile societății digitale).
Statele membre, România în particular, trebuie să integreze învăţarea digitală (e-learning) în politicile naţionale de modernizare a educaţiei şi formării profesionale, inclusiv în toate programele de învăţământ, în evaluarea rezultatelor procesului de învăţământ şi în calificarea profesională a profesorilor şi a formatorilor.
Obiectivul strategic al Uniunii Europene stabilit de Consiliul European de la Lisabona (23- 24 martie 2000) şi reafirmat de Consiliul European de la Stockholm (23-24 martie 2001) este ca Uniunea Europeană să devină cea mai competitivă şi dinamică economie bazată pe cunoaştere din lume, capabilă de creştere economică durabilă, cu mai multe locuri de muncă şi o mai mare integrare socială. Astfel, în 2001, în European Employment Guidelines s-a subliniat necesitatea ca statele membre să adopte strategii coerente în ceea ce priveşte lifelong learning. Agenda Social Europeană a subliniat, de asemenea, importanţa accesului la lifelong learning pentru orice persoană, în special în domeniul informaţiei şi al tehnologiilor de comunicare.
Introducerea în şcoală a tehnologiei educaţionale bazate pe T.I.C. are un puternic impact asupra strategiilor didactice şi a dezvoltării unor forme de organizare a instruirii care nu sunt posibile cu ajutorul metodelor şi mijloacelor tradiţionale. Actul învăţării nu mai este considerat a fi efectul acțiunilor profesorului, ci rodul unor interacţiuni ale elevului cu cel care dirijează învăţarea, cu calculatorul, cu sursele de informare puse la dispoziţie ( Internet, enciclopedii etc.). În zilele noastre, metodele de învăţare programată ca: algoritmizarea, modelarea şi simularea, învăţarea prin joc, trebuie îmbinate în mod eficient cu cele euristice pentru formarea stilului de muncă de tip participativ, prospectiv şi creativ. Autoinstruirea, învăţarea angajată, capătă o importanță din ce în ce mai mare, profesorii devenind ghizi, consilieri, chiar componenţi ai unor echipe create special pentru a investiga o anumită situaţie.
Utilizând resursele T.I.C., elevii, sub îndrumarea permanentă a profesorului la şcoală sau individual, acasă, pot obţine informaţii necesare pregătirii lecţiilor şi temelor la toate disciplinele, pot selecta surse de pe Internet ce conţin informaţii care să-i ajute în dezvoltarea proiectelor.
Odată cu conştientizarea avantajului pe care îl are tehnologia informaţiilor şi comunicării în sprijinul actului didactic se pune problema de a redefini mediul școlar, pe care majoritatea elevilor îl cunosc deja şi în care se simt în largul lor, într-un spaţiu de studiu, problemă complexă care cere un răspuns multidisciplinar.
Introducerea T.I.C. în şcoală, la clasă şi în afara ei, în procesele educaţionale în ansamblul lor, contribuie într-o măsură foarte mare la îmbunătăţirea rezultatelor elevilor. În primul rând, acest lucru se datorează faptului că T.I.C. se adaptează nevoilor de învăţare ale elevilor şi nevoilor de predare ale profesorilor. În al doilea rând, utilizarea T.I.C. în şcoală creează o nouă abordare, inovativă, a activităţilor de predare-învăţare-evaluare.
Această abordare inovativă a procesului de predare-învăţare presupune utilizarea unor mijloace şi metode noi prin introducerea T.I.C. la clasă. Procesul de învăţare poate fi personalizat, adaptat nevoilor tuturor elevilor, iar predarea nu s-ar mai limita la cele 50 de minute din sala de clasă, ci poate fi practicată oricând şi oriunde, în afara spaţiului şcolar.

 2. Oportunitatea utilizării TIC în studiul limbii și literaturii române

Elaborarea de oferte curriculare din partea Ministerului trebuie să aibă în  vedere influenţa mijloacelor de comunicare şi a noilor tehnologii asupra adolescenţilor precum şi acţiuni de culturalizare concrete. Desigur că mijloacele de comunicare (TV, presă, radio, cinema, Internet) exercită o influenţă puternică asupra adolescenţilor, iar acestea dețin un potenţial pedagogic ridicat care ar trebui utilizat în procesul de educaţie. De asemenea, prin evoluţia societăţii,  variația informaţiei şi schimbările  tot  mai  rapide  din  ultimii  ani,  impunerea   calculatorului  în  şcoală ca instrument didactic a fost inevitabilă. Oferind un ajutor  nepreţuit  la  disciplinele exacte, prezenţa calculatorului la ora de limba şi literatura română a fost respinsă la început. S-a vorbit despre clişee, despre învăţarea mecanică, despre eliminarea creativităţii. Amintim aici opinia lui Jean Piaget care afirmă: Învăţământul programat conduce bine învăţarea, dar nu ajută deloc la creaţie [1].
Conform unui studiu realizat în mai multe ţări europene, având ca obiect utilizarea în activitatea didactică a tehnologiei informaţiei şi comunicaţii, disciplinele din domeniul comunicării se regăsesc printre disciplinele avantajate de utilizarea T.I.C. .
Astfel, se estimează că primele discipline care pot utiliza T.I.C. sunt:
·         Ştiinţe (fizică, chimie, biologie): eficienţa utilizării T.I.C. – estimată ca foarte eficientă în proporţie de 59,7%;
·        Limbă și comunicare: eficienţa utilizării T.I.C. – estimată ca foarte eficientă în proporţie de 57,4%;
·        Geografie: eficienţa utilizării T.I.C. – estimată ca foarte eficientă în proporţie de 50%;
Se poate observa că disciplinele pentru studiul limbii și comunicării folosesc oportunităţile de vizualizare, comunicare, de organizare grafică, de reprezentare oferite de noua tehnologie.
Software-urile educaţionale elaborate pentru studiul limbii române pot furniza situaţii de învăţare în care elevii să uite, de fapt, că învaţă, să îi determine să participe activ la situațiile de învățare.
Bazându-ne pe activităţile de învăţare a limbii și literaturii române în cadrul orelor de curs în care se utilizează TIC, elevii pot fi antrenaţi în realizarea unor produse precum: prezentări literare, afişe, grafice, reviste, bloguri, forumuri, teste, diferite software-uri educaţionale, jocuri, pliante publicitare, dicţionare on- line. Aceste produse pot fi apoi, valorificate în cadrul unor activităţi educative interactive, formând astfel competenţele de socializare şi de comunicare.
Didactica limbii şi literaturii române oferă o mulțime de metode, mijloace, procedee şi strategii educative care, aplicate cu success prin utilizarea T.I.C, pot aduce satisfacţii şi rezultate participanţilor la actul educativ.
În procesul educativ, la limba şi literatura română pot fi utilizate cu succes toate metodele, procedeele şi strategiile didactice tradiţionale. Studiul gramaticii limbii române şi al literaturii presupune cumularea mai multor tehnici şi abordări. La ora de limba română nu există metodă universal valabilă; pentru fiecare scriitor, curent literar, lecţie de limbă şi comunicare trebuie adoptate metode potrivite de predare în vederea obţinerii succesului şcolar.
Folosirea instrumentelor T.I.C. în procesul de predare-învăţare-evaluare a limbii și literaturii române este mult apreciată de elevi. Utilizarea lor face lecţia mai uşoară şi mai atractivă, în special când introducem elemente de interactivitate şi de socializare, precum e-mailul, forumurile şi videoconferinţele. Mulţi elevi, prin învăţarea independentă şi folosirea unei varietăţi de noi tehnologii, devin mai încrezători în forţele proprii şi procesul de învăţare pentru ei devine mai ușor. În acest context, competenţele specifice limbii române pot interacţiona în foarte mare măsură cu competenţele cheie T.I.C., rezultând activităţi moderne de predare-învăţare-evaluare.
Văzută astăzi ca o metodă didactică de ultimă oră, instruirea asistată de calculator îşi are originea în instruirea programată. Instruirea programată este o strategie care constituie o aplicare a principiilor ciberneticii la procesul de învăţământ[2].
După Sorin Cristea, instruirea asistată de calculator reprezintă o metodă didactică/de învăţământ, care valorifică principiile de modelare şi de analiză cibernetică a activităţii de instruire în contextul noilor tehnologii informaţionale şi comunicaţionale, caracteristice societăţii de tip postindustrial.[3]
Instruirea programată şi instruirea asistată de calculator se regăsesc în tratatele de pedagogie alături de metode precum explicaţia, demonstraţia, problematizarea, brainstorming-ul. Motivele pentru care nu au fost utilizate aceste metode până acum, ar fi : aplicarea lor cere dotări speciale (calculatoare) care abia în ultimii ani au pătruns în şcoli (de obicei metoda era utilizată experimental); evoluţia inteligenţei artificiale a contribuit la răspândirea resurselor Tehnologiei Informaţiei, până acum câţiva ani acestea fiind inaccesibile.
Sugestii pentru folosirea T.I.C. în formarea competenţelor specifice limbii și literaturii române :
Competenţe specifice
Exemple de activităţi TIC
Receptarea mesajelor transmise oral sau în scris în diferite situaţii de comunicare


-         realizarea şi rezolvarea unui puzzle lingvistic;
-         exerciţii de punere în corespondenţă: imagine- cuvânt, cuvânt-imagine;
-         ilustrarea prin desen a unui text citit;




-          
-         jocuri educaţionale de gramatică, jocuri de puzzle;
Producerea de mesaje orale sau scrise adecvate unor anumite contexte de comunicare
-  reprezentarea grafică a unui    minirebus;
-         realizarea unui document care să cuprindă un dialog imaginar, pe o temă dată;
          - realizarea unei invitaţii, a unei scrisori; concurs de ghicitori propuse;
Realizarea de interacţiuni în comunicarea orală sau scrisă
-  realizarea unui document care să cuprindă un dialog imaginar, pe o temă dată;
-   întocmirea unei pagini web personale
-   realizarea unui blog personal
Transferul şi medierea mesajelor orale sau scrise în situaţii variate de comunicare
-         realizarea unui referat pe o temă dată utilizând o enciclopedie, o bibliotecă sau un dicţionar online
-         realizarea unui album de artă cu informaţii şi imagini extrase dintr-o enciclopedie online;
- realizarea de pagini web cu conţinut interdisciplinar
- realizarea de pagini web specifice unor evenimente


De asemenea, putem utiliza în cadrul orelor de limba și literatura română sistemul A.E.L. În şcoala românească a fost implementat de câţiva ani un sistem virtual de educaţie A.E.L. (Advanced E-learning sau Asistent Educaţional pentru Licee). A.E.L. este o platformă educaţională complexă oferită de Ministerul Educaţiei şi de Siveco; le sunt propuse elevilor o serie de lecţii interactive în format electronic pentru numeroase discipline.
Acest sistem are următoarele avantaje: AeL este o soluţie completă de eLearning oferind facilităţi de gestionare şi prezentare de diverse tipuri de conţinut educaţional precum materiale interactive tip multimedia, ghiduri interactive, exerciţii, simulări, jocuri educaţionale şi multe altele. Sistemul dispune de o bază de cunoştinţe electronică, cu funcţii de gestionare si administrare de conţinut educaţional, adaptabilă, configurabilă, indexabilă.[4]
La disciplinele umaniste aceste lecţii aproape că lipsesc. Specificul disciplinei limba şi literatura română face ca o serie de clasificări, teste grilă, tipuri de itemi să nu poată fi aplicate având în vedere aspecte precum creativitatea, originalitatea şi subiectivitatea la nivelul conţinuturilor didactice. De aici derivă dificultatea formalizării lecţiilor pentru a fi tratate computerizat.
Observăm că, profesorul de limba română, dispunând de o imaginație bogată, poate implementa cu succes, în cadrul orelor, noile tehnologii. Însă, nu este corect să ne imaginăm, în situaţia actuală, că apariţia şi implementarea tehnologiilor moderne vor face să dispară cărţile sau tabla din sălile de clasă. Studiul unei opere literare va presupune întotdeauna lectura unei cărţi şi formarea deprinderilor pentru interpretarea ei. Tehnologiile viitorului propun, alături de modalităţile tradiţionale de studiu, şi alte abordări care au o bază conceptuală nouă, însă nu exclud nimic, ci completează, oferind noi puncte de vedere asupra unei anumite probleme sau direcţii de studiu.


BIBLIOGRAFIE
CRISTEA, S., Dicţionar de pedagogie, Editura Litera Internaţional, 2000
CUCOȘ, C., Informatizarea în educaţie,  Editura Polirom, Iaşi, 2006
Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Consiliul Naţional pentru Curriculum, Ghid metodologic, Tehnologia Informaţiei şi a comunicaţiilor în procesul didactic, Editura Aramis, 2002
NICOLA, I., Tratat de pedagogie  şcolară, Editura  Didactică şi  Pedagogică, Bucureşti,   1996
      PIAGET, J., Psihologie şi pedagogie, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti,



[1] Piaget, Jean, Psihologie şi pedagogie, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1972, p. 136 apud Nicola, Ioan, Tratat de pedagogie  şcolară, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1996, p. 395

[2] Nicola, Ioan, Tratat de pedagogie  şcolară,  Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1996, p. 395
[3] Cristea, Sorin, Dicţionar de pedagogie, Editura Litera Internaţional, Chişinău-Bucureşti, 2000,  p. 196

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu