luni, 9 septembrie 2019

Rodu Elena - LECŢIA OUTDOOR în activitatea didactică


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0



LECŢIA OUTDOOR în activitatea didactică

Profesor: Rodu Elena
ColegiulTehnic “Gheorghe Asachi” Botoşani

EducaţiaOutdoor îşi are origineaînmulteiniţiativeapăruteînultimii 150 de ani: taberele de corturi; cercetăşia (întemeiatăîn 1907 de englezul Robert Baden Powell) – care urmăreşte tot unfel de educaţieinformală, bazatăpeactivităţi practice înaer liber; şcolileînpădure din Danemarca; şcolile şimişcarea Outward Bound infiinţate de Kurt Hahn. Încomparaţie cu metodeletradiţionale, aceastănouămetodă de şcolarizare, denumităşi “educaţieexperienţială”, produce efecte educative maiputerniceşimaidurabile, privinddobândireacapacităţii de stăpânire a unorsituaţiicomplexe, de inovare, de conducere, de spirit de echipăşi de comunicare, darşipentrumultealteaspecte ale vieţiimoderne. Principalelecuvinte-cheiepentrueducaţieînaer liber sunt: educaţie/învăţare, înaer liber, mediu/natură.

          În ţara noastră modelul de proiectare curriculară la Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor este centrat pe formarea de competenţe. Utilizarea competenţei drept element central al curriculumului este, în general, asociată cu modernizarea învăţământului din Europa, care are la bază competenţe-cheie şi pe care încercăm să le preluăm şi noi la următoarele niveluri: formularea competenţelor specifice şi a subcompetenţelor, selectarea seturilor de valori şi atitudini, organizarea conţinuturilor şi corelarea acestora cu activităţile de învăţare, elaborarea sugestiilor metodologice şi de evaluare.Datorită implicaţiei pe care Tehnologia informaţiei o are azi în toate profesiile, rezultă caracterul ei interdisciplinar. Elevii trebuie să înţeleagă conexiunile dintre tehnologia informaţiei/ utilizarea calculatorului şi societate şi să fie capabili să se adapteze dinamicii schimbărilor determinate de aceste conexiuni, astfel se poate armoniza într-un mod plăcut şi eficient cerinţele pentru curriculum românesc cu noile tendinţe internaţionale în educaţie.
 Un model de Proiect de lecţie Outdoor la Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor esteAplicaţia Power Point – Recapitulare, lecţie realizată la clasa a X- a.Lecţia a avut următoarea structură: Pregătire, Cunoaştere anterioară; Activităţi outdoor bazatepe curriculum; Reflecţii. Mediul înconjurător (curtea şcolii) a susţinut procesul de învăţare. Lecţia a inclus muncaînechipă, activităţi participative legate de curriculum, le-a permis elevilor să relaţioneze ceea ce s-a experimentat afară cu acele cunoştinţe prevăzute în curriculum. Activităţile au presupus receptarea impulsurilor exterioare într-un mod sau altul, prin văz, auz, acţiuni, discuţii.Elevii şi-au dezvoltat calităţi senzoriale şi de explorare, calităţifiziceşimotorii,calităţimanualeşi productive, socialeşiverbale, o relaţiemaibunăîntreprofesorşielevi, elevul comunică  cu mai mulţi elevi. 
EXERCIŢIUL 1. Bufniţele  şi  ciorile.Exerciţiul s-a bazat pe viteza de reacţie a participanţilor  - 
organizaţi în două  tabere adverse -  în raport cu valoarea de adevăr a unor afirmaţii rostite  de  profesor.  Membrii celor două echipe au fost plasaţi faţă în faţă, echipele separate de o linie marcată pe sol.  Profesorul rosteşte afirmaţii  de genul  Filtrarea este operaţia de vizualizare a  datelor care prezintă interes la un moment dat”.  Dacă afirmaţia a fost adevărată/corectă “bufniţele” au  alergat înainte iar “ciorile” înapoi iar fiecare “cioară” prinsă a trecut automat în tabăra bufniţelor. Dacă afirmaţia a fost  falsă/incorectă “ciorile” au atacat “bufniţele”, acestea trebuind să alerge înapoi şi fiecare “bufniţă” prinsă a intrat automat în echipa “ciorilor”.  S-au folosit itemi cu alegere duală. Cuvinte cheie: tabere, viteză de reacţie, au alergat înainte/înapoi, afirmaţiile adevărată/falsă. Exerciţiul a fost şi poate fi utilizat cu succes ca o formă de evaluare.
Rezultate.Elevii si-au fixat şi consolidat conceptele specifice aplicaţiilor PowerPoint prin căutarea de informaţii, investigare, comunicare răspunzând la întrebările de unitate şi de conţinut.Acest tip de exerciţiu ajută elevii să-şi dezvolte capacităţile de gândire de nivel superior, precum şi să monitorizeze învăţarea.
EXERCIŢIUL 2. Şcoala mea – prietena naturii.  S-a  lucratînechipe de 5 persoane, materialelenecesarefiind un telefonsauaparat de fotografiat, creionşihartie. Sarcina a constatînidentificareacelormairelevantespaţiiverzi din curteaşcolii.Elevii s-au documentat, au fotografiatitemiiidentificaţişi i-au descris sub forma uneireclame, urmândsădescarceimaginilepe calculator, să  le prelucrezeşisărealizeze o prezentarePower Pointla o altăorăîncabinetul de informatică.
Cuvintecheie:echipe, spaţiiverzi, fotografie, descriere, reclamă. Acest exerciţiu  poate fi folosit ca formă de documentare şi strângere a datelor  şi la alte capitole.  Elevii pot elabora, individual/pe grupe şi alte proiecte cu teme din T.I.C. documentându-se în natură. S-au folosit  reguli de lucru în echipă, distribuirea sarcinilor, realizarea unui plan de lucru (culegerea datelor, documentarea, ierarhizarea informaţiilor, realizarea aplicaţiei).
Rezultate. În acest exerciţiu elevii au învăţat şi alte metode  de realizare a prezentărilor PowerPoint prin: căutarea de informaţii, investigare, comunicare şi mai ales prin rezolvarea unor activităţi practice, răspunzând la întrebările de unitate şi de conţinut. Am încercat să modelez personalitatea elevilor, să  modific comportamentul acestora faţă de natură, faţă de locul unde îşi desfăşoară activitatea.  Am folosit grila de evaluare a lecţiei pentru a evalua şi nota prezentările finale.
La fiecare conţinut elevul a avut  de realizat o sarcină de lucru individuală sau în echipă. Elevului nu i-au fost furnizate toate cunoştinţele necesare realizării sarcinii de lucru, ci a fost  pus în situaţia să descopere singur anumite aspecte. Profesorul a avut rolul de facilitator.La sfârşitul lecţiei s-a făcut o evaluare finală a  elevilor. Pentru evidenţierea contribuţiei fiecărui elev în cadrul grupului am  utilizat grila de evaluare criterială. Harta Ştiu-Vreau să ştiu-Am învăţat a pus în lumină ceea ce au reuşit elevii să înveţe pe parcursul acestei lecţii, iar jurnalul de reflecţie le-a creat posibilitatea să îşi noteze concluziile finale asupra cunoştinţelorpe care le-au învăţat.The mPPACT initiative aim to foster a new teaching practice in Europe that engage with contemporary social realities and their reflection in the classroom, thatScopul unor astfel de lecţii estede a încuraja o practică de predare nouă, care se corelează cu realităţile sociale contemporane şi reflectarea lor în clasă, care recognise a new broader role for the teacher as pedagogue and works from pupils own creativity, imaginations and criticality in the construction of a world that they own. recunoaşte un rol nou pentru profesor şi elevi;stimulează profesorilor capacitatea de a revigora la elevi motivaţia de a învăţa, folosind activităţi participative, artele spectacolului şi creativitatea tinerilor.
•To develop a training course offering an alternative classroom strategy for achieving a critical understanding of relevant social issues such as equal opportuniToate activităţile de tip outdoor au fost centrate pe elev, continue şi au furnizat informaţii importante, care au contribuit la îmbunătăţirea  modului de predare şi a procesului de învăţare al elevilor. Are locînvăţarea prin comunicare şi acţiune socială,  rezolvare de probleme, explorare şi modalităţi practice, folosirea unor metode creative şi ludice, formarea holistică a fiinţei umane. Experienţele au fost  urmate de lucrul în clasă, de conceptualizări abstracte, astfel încât ceea ce a fost experimentat a devenit cunoaştere, s-a pus accent pe dezvoltarea socială şi personală.
În concluzie, proiectele de acest tip  vor certifica abilităţile şi competenţele dobândite în timpul implementării şi îi va ajuta pe participanți nu numai să se dezvolte profesional şi personal, ci de asemenea, să contribuie la crearea unui sistem educaţional europeanmodern.
Bibliografie
         Cohen L. et al., 2010, Research methods in education, 6. edition, Routledge.
         Madsen B. et al., 2010, Aktionslæringens DNA, VIA Systime.
       www.outdooreducation.dk

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu