sâmbătă, 14 septembrie 2019

PETRESCU ANA-MARIA - STIMULAREA ÎNVĂŢĂRII PRIN FOLOSIREA STRATEGIILOR DIDACTICE INTERACTIVE

Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0


STIMULAREA ÎNVĂŢĂRII PRIN FOLOSIREA STRATEGIILOR DIDACTICE INTERACTIVE

PROF. ÎNV. PRIMAR PETRESCU ANA-MARIA
 ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR. 4 LUGOJ

             Societatea prezentului, dar mai ales a viitorului se circumscrie unui timp  al informaţiei,al complexităţii. De aceea, investiţia in inteligenţă , creativitatea şi capacitatea de inovare a indivizilor, a grupurilor va fi extrem de rentabilă in viitor.
           Copilul este un proiect “aruncat” în lume ,aflat într-o stare de “facere” ,pentru ca apoi,devenit adult,să se formeze continuu de-a lungul vieţii .
           Rolul învăţătorului în procesul de modelare a omului este poate cel mai important. Punând-şi elevii în situaţii variate de instruire,el transformă şcoala “într-un templu şi un laborator”(M. Eliade ).
            A educa un copil înseamnă a-l învăţa să construiască o cunoaştere care nu va fi mâine nici cea a educatorului, nici cunoaşterea copilului, ci o alta, “produs al competenţei şi libertăţii sale” (G. Deledalle, 1994).
            Predarea este o artă şi nu o ştiinţă. Predarea include emoţii care nu pot fi sistematic provocate şi folosite ca şi valori umane care se află dincolo de domeniul ştiinţei. Predarea nu e o reacţie chimică, ea este asemănătoare creării unei picturi sau elaborării unei piese muzicale sau, la nivel mai de jos, ca aranjarea unei grădini ori alcătuirea unei scrisori către un prieten.
             În desfăşurarea procesului de învăţământ trebuie să organizăm lecţii cu structuri elastice, în funcţie de elementele noi, pe care le impun obiectivele urmărite, conţinuturile, metodele şi mijloacele de învăţământ folosite.
           Experienţa mi-a demonstrat că în realizarea unui învăţământ activ, formativ, un rol important îl are munca independentă a elevilor. Îmbinarea formelor de activitate frontală cu cea pe microgrupuri şi individuală, crează posibilităţi largi pentru mobilizări multiple şi variate ale elevilor în procesul învăţării.
           Nu se poate vorbi de activizarea elevilor, fără a se avea în vedere individualizarea procesului de predare-învăţare şi evaluare. De fapt este vorba de o activitate diferenţiată pe fondul unei individualizări corect practicată. Individualizarea şi tratarea diferenţiată a elevilor constituie două dintre stategiile de ameliorare a randamentuli şcolar şi de înlăturare a insucceselor.
           Pentru dezvoltarea gândirii critice la elevi este necesară utilizarea la clasă a unor tehnici sau metode specifice. Menţionez, în acest sens, unele metode mai puţin aplicate în activitatea la clasă, cum ar fi eseul de cinci minute, atelier literar pe roluri, continuarea unei poveşti, scaunul intervievatului, cvintetul ş.a.
            Scaunul intervievatului s-a potrivit foarte bine la lecţiile de limba română, mai cu seamă după lecturarea unui text nou şi explicarea cuvintelor şi expresiilor, în locul acelui şir de întrebări adresate de învăţător, pentru a se asigura de înţelegerea de către elevi a conţinuturilor. La fel de bine se potriveşte, însă, şi în cadrul reactualizării, în locul tradiţionalei conversaţii care întotdeauna se desfăşura în sensul învăţător-elevi, mai rar elevi-învăţător şi aproape niciodată elev-elev. De asemenea, această metodă se poate folosi şi la sfârşitul lecţiei, pentru realizarea feed-back-ului.
            În mod practic se numeşte un elev care, luând loc pe un scaun în faţa clasei, va juca rolul unuia dintre personaje, pe care şi-l alege sau îi este propus de învăţător. Colegii săi trebuie să-i adreseze întrebări, jucând rolul unor mici “reporteri” . Li se va recomanda să evite întrebările care  primesc răspunsuri de genul: “da/nu”,fiind îndrumaţi să adreseze întrebări cu răspunsuri argumentative de genul: “de ce ?”, “cum ?”, “din ce cauză ?”.
            Utilizând metoda “scaunul intervievatului”, oferim şi elevilor timizi prilejul să-şi întrebe colegii, cu speranţa că în curând vor avea curaj să pună întrebări şi învăţătorului..
  Eseul de 5-10 minute
Scopul eseului este să convingă şi să aibă în vedere:
-         prezenţa a două argumente;
-         claritatea îmbinării argumentelor;
-         relevanţa exemplelor care au stat la baza argumentelor(exemple din lectură);
-         exprimare clară, critică, originală.
Compuneri ale elevilor adunate într-o carte
          La fiecare unitate de învăţare am abordat atât textul liric cât şi cel narativ.
          Pe suportul fiecărei lecţii, am urmărit:
-         formarea capacităţii de lectură (citire);
-         formarea capacităţii de comunicare;
-         elemente de construcţie a comunicării.
          Fiecare temă nouă a fost propusă elevilor la începutul săptămânii sau a unităţii de învăţare. În orice comunicare, absolut toate discuţiile se făceau pe tema dată.
          La sfârşitul fiecărei ore, am alocat minute pentru prezentarea unor creaţii în versuri sau în proză, cu acelaşi subiect (al unităţii de învăţare)
         Cu textele elaborate de elevi, pe tema dată, am hotărât să realizăm culegeri inedite cu aceste creaţii.
         Pentru a le da culoare, am ataşat şi desenele realizate de elevi în timpul activităţilor din cadrul grupelor sau în timpul liber (tot la aceeaşi temă).
         Rezultatul a fost stimulativ pentru activităţile următoare, în cadrul cărora s-a simţit un real progres. Au devenit mai grijulii în exprimare, s-a redus numărul greşelilor de scriere.
        Aceste prezentări, sub atenta supraveghere a învăţătoarei şi a colegilor, au contribuit la:
-         formarea capacităţii de comunicare;
-         însuşirea elementelor de construcţie a comunicării ( logică, bogată în expresii deosebite, corectă din punct de vedere gramatical, fluentă)


Bibliografie:
1.      Nicolae şi Ana Costea, “Modernizarea învăţământului primar”, E.D.P., Bucureşti, 1981
2.      M.E.C- Consiliu Naţional pentru pregătirea profesorilor”, “Ghid-Învăţarea activă”, Bucureşti, 2001
3.      WincenyOcon, “Învăţământul problematizat în Şcoala contemporană”
4.      Ziemowit Wlodarski- “Legităţile psihologice ale învăţării şi predării”, E.D. P.,Bucureşti, 1980


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu