luni, 9 septembrie 2019

Profir Adrian - MIJLOACELE DE ÎNVĂŢĂMÂNT–APLICATIVE PENTRU ÎNVĂȚĂMÂNTUL GIMNAZIAL


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0




MIJLOACELE DE ÎNVĂŢĂMÂNT–APLICATIVE PENTRU ÎNVĂȚĂMÂNTUL GIMNAZIAL


Prof. Profir Adrian, Școala gimnaziala “Episcop Iacov Antonovici” Bârlad

„Nu există artă mai frumoasă, decât arta educaţiei. Pictorul şi sculptorul fac doar figuri fără viaţă, dar educatorul creează un chip viu, uitându-se la el, se bucură şi oamenii, se bucura şi Dumnezeu.”
În contextul societăţii actuale, confruntată cu numeroase şi complexe provocări, educatorii sunt chemaţi „să părăsească algoritmul monoton al rutinei”, să apeleze cu curaj şi responsabilitate la aplicarea creativă a noilor paradigme (cognitivismul, socioconstructivismul, practicianul reflexiv) în proiectarea şi realizarea activităţilor educative. Aşa se explică orientarea didacticii moderne către dezvoltarea unei metodologii centrate pe elev, pe demersuri interactive ce respectă profilul psihologic de vârstă şi individual al elevului, trebuinţele şi ritmul propriu de învăţare.
Vorbind despre necesitatea inovării în domeniul metodologiei didactice şi a căutării de noi variante pentru a spori eficienţa activităţii instructiv-educative din şcoală, prin directa implicarea a elevului şi mobilizarea efortului său cognitiv, profesorul Ioan Cerghit afirmă: „Pedagogia modernă nu caută să impună nici un fel de reţetar rigid, dimpotrivă, consideră că fixitatea metodelor, conservatorismul educatorilor, rutina excesivă, indiferenţa etc. aduc mari prejudicii efortului actual de ridicare a învăţământului pe noi trepte; ea nu se opune în nici un fel iniţiativei şi originalităţii individuale sau colective de regândire şi reconsiderare în spirit creator a oricăror aspecte care privesc perfecţionarea şi modernizarea metodologiei învăţământului de toate gradele. În fond, creaţia, în materie de metodologie, înseamnă o necontenită căutare, reînnoire şi îmbunătăţire a condiţiilor de muncă în instituţiile şcolare.”
Activitatea didactică, în calitatea ei de proces cu finalitate, trebuie concepută,organizată şi condusă astfel încât obiectivele sale să fie atinse. Pentru un demers educațional eficient pe lângă strategii şi metode didactice trebuie folosite şi o serie de mijloace de învăţământ.
Prin mijloace de învăţământ înţelegem un ansamblu de instrumente materiale produse, adaptate şi selecţionate în mod intenţionat pentru a reuşi atingerea finalităţilor procesului instructiv-educativ. Sunt resurse materiale care conduc la realizarea obiectivelor fundamentale ale demersului didactic, sunt auxiliare care contribuie, esenţial,la creşterea eficienţei actului de învăţare.
Tradiţia şcolii a încetăţenit pentru această realitate termenul de material didactic. În consens cu autori care apreciază că înlocuirea celui de-al doilea termen prin primul nu este doar o chestiune de limbaj sau de modă lingvistică, ci tocmai expresia unei transformări a calităţii instrumentului didactic, apelând la noţiunea de mijloc de învăţământ, pune în valoare amplul progres înregistrat în planul „uneltelor” didactice. Acest proces a permis apariţia şi diversificarea mijloacelor tehnice, audio-video şi electronice, motiv pentru care clasicul „material didactic” nu poate rămâne decât ca o parte componentă a ansamblului mijloacelor de învăţământ.
Pentru că sunt considerate instrumente de lucru didactic ele reprezintă, ca orice unealtă, un produs şi un reflex al dezvoltării ştiinţei şi tehnicii, o modalitate aplicată de intrare a acestora în travaliul didactic . Apelând la criteriul istoric al apariţiei şi evoluţiei lor, W. Schramm grupează mijloacele de învăţământ în „generaţii” după cum urmează:
-Generaţia 1 (mijloace clasice), la fel de vechi ca şi învăţământul însuşi, incluzând tabla, manuscrisele, obiectele de muzeu. Specificul lor stă în faptul că sunt utilizate în interacţiunea nemijlocită cadru didactic-elev;
-Generaţia 2 (mijloace scrise) cuprinde „vehicule de cunoştinţe”. Ea se constituie o dată cu apariţia manualelor, a textelor imprimate şi conduce la un alt tip de influenţă din partea educatorului: una mijlocită de cuvântul scris, mediată, care nu mai reclamă prezenţa educatorului sau a autorului mesajului ci doar utilizarea în comun a aceluiaşi cod - limbajul scris;
-Generaţia 3 (mijloace audio-vizuale) se constituie la cumpăna dintre secolele XIX şi XX, atunci când rolul maşinilor în procesul de comunicare interumană devine evident. Cunoştinţele se comunică acum prin suporturi inedite cum sunt: fotografia, diapozitivul, înregistrările sonore, filmul şi televiziunea;
-Generaţia 4 (mijloace integrate) care au ca suport de utilizare dialogul direct între elev şi maşină, aşa cum se realizează el prin intermediul învăţământului programat sau al laboratoarelor lingvistice audio-activ-comparative. Astăzi se recunoaşte şi generaţia 5, constituită din calculatoarele electronice, înţelese ca mijloace complementare celor din generaţia 4, dar care prezintă avantaje deosebite în realizarea dialogului elev - maşină. Principalele funcţii ale mijloacelor de învăţământ care le sporesc eficiența în instruire sunt:
_ funcţia informativă, de comunicare: oferă informaţii asupra obiectelor, fenomenelor, proceselor greu accesibile, pot prezenta fenomenele static sau dinamic, evidenţiază elementele esenţiale, oferă sarcini de rezolvat şi puncte de sprijin, asigură conexiunea inversă sau posibilitatea de revenire, pentru aprofundare sau comparare;
_ funcţia formativ-educativă: sprijină antrenarea calitativă a proceselor cognitive în formarea capacităților intelectuale, antrenează realizarea obiectivelor afectivatitudinale şi a celor psihomotorii;
_ funcţia de activizare a elevilor în predare-învăţare: prin stimularea spiritului de observaţie, a curiozităţii şi interesului, prin orientarea efortului cognitiv, a participării active, afirmarea iniţiativei/ creativităţii în interpretare, prin susţinerea ilustrativdemonstrativă a învăţării independente/în grup;
_ funcţia organizatorică: sprijinirea raţionalizării efortului şi a timpului în învăţare, combaterea supraîncărcării, combaterea monotoniei şi a oboselii, structurarea stilului de învăţare, atât pentru elevi, cât şi pentru profesori.
Dezvoltarea, diversificarea rapidă a mijloacelor de învăţământ ca resurse sunt legate de ritmul, profunzimea înţelegerii şi utilizării progresului tehnic general în predareînvăţare: de la materiale naturale la calculatoare şi alte tehnologii moderne.
Literatura de specialitate inventariază mai multe tendințe, criterii de clasificare a mijloacelor de învățământ, care se completează unele pe altele:
1. După natura, esenţa obiectuală (I. Bontaş, 1994):
Naturale (reale şi originale):
- naturale propriu-zise: colecţii de roci, minerale, insecte, substanţe chimice, etc.
- naturale confecţionate: obiecte, piese, diapozitive, mecanisme, aparate, unelte, instalaţii, etc.
De substituţie:
- obiectuale, fizice: mulaje, corpuri geometrice, machete, modele, simulatoare etc.
- iconice, figurative: reprezentări - imagistice (fotografii, desene, schiţe etc.), grafice complexe (planşe, panouri, tabele, hărţi etc.), audio (discuri, benzi magnetice etc.), video (imagini pentru retroproiecţie, diapozitive, filme etc.), audio-vizuale pentru ecran (filme, casete video, emisiuni de televiziune etc.).
_ Logico-matematice (modele ideale): concepte, judecăţi, raţionamente, formule şi simboluri matematice, algoritmi de recunoaştere, de rezolvare etc.;
_ Acţionale: modele experimentale didactice, lucrări practice de laborator etc.;
_ Mixte: cărţile, manualele, culegerile, îndrumătoare etc.;
_ Informatice: baze de date, fişiere tematice etc.;
_Pentru evaluarea cunoştinţelor: modele de evaluare orală/scrisă/practică, informatice.
2. După caracteristicile constructive (Mucica T., 1982)
_ Aparatură de laborator: truse, aparate, dispozitive, accesorii etc.;
_ Utilaje pentru ateliere: dispozitive, unelte, instalaţii etc.;
_ Mijloace audio-vizuale: diaproiector, epiproiector, retroproiector etc.;
_ Modele: mulaje, machete funcţionale, globuri terestre, modele simbolice etc.;
_ Naturalizări: colecţii de roci, insecte, plante etc.;
_ Material grafic: tablouri, planşe, atlase, albume, portrete etc.;
_ Instrumente muzicale: de suflat, de percuţie, cu corzi etc.;
_ Jocuri didactice: pentru dezvoltarea vorbirii, matematice, practice, de simulare etc.
3. După prezenţa/absenţa mesajului didactic (C. Cucoş, 1996, Nicola I., 1996)
Care cuprind mesaj didactic:
- obiecte naturale, originale;
- obiecte substitutive, funcţionale, acţionale;
- materiale grafice şi figurative;
- simbolice-raţionale;
- tehnice audio-vizuale.
Care facilitează transmiterea mesajelor didactice:
- instrumente, aparate, instalaţii de laborator;
- echipamente tehnice pentru ateliere;
- instrumente muzicale şi aparate sportive;
- maşini de instruit şi calculatoare;
- tabla magnetică,
- jocuri didactice, simulatoare, instalaţii fonice.
4. După analizatorii solicitaţi (Cerghit I., 1988; Ionescu M, Radu I, 1995)
_ Mijloace tehnice vizuale: aparate (proiector, monitor TV, cameră video, retroproiector etc.); materiale (documente tipărite, documente rare, corpuri opace, produse ale activităţii elevilor etc.);
_ Mijloace tehnice audio: aparate audio, materiale (discuri, benzi magnetice, emisiuni radio);
_ Mijloace tehnice audio-vizuale: aparate(televizor, calculator, cineproiector); materiale (filme, emisiuni TV, teste de control etc.)
5. După rolul didactic dominant (Mucica T., 1982; Cerghit I., 1988)
_ Mijloace informativ-demonstrative;
_ Mijloace logico-intuitive;
_ Mijloace logico-raţionale;
_ Mijloace de exersare şi formare;
_ Mijloace de raţionalizare a timpului în lecţie;
_ Mijloace de evaluare a rezultatelor învăţării.
Dincolo de a fi doar o transformare aparentă, de formă în desfăşurarea procesului instructiv-educativ, folosirea pe scară din ce în ce mai largă a mijloacelor de învăţământ, mai ales a celor tehnice, este expresia unei transformări profunde a acestuia, care vizează creşterea performanţei şcolare din punct de vedere calitativ.
Pentru a reuşi o valorificare la maximum a potenţelor educative ale mijloacelor de învăţământ, trebuie respectate câteva condiții:
1. bună pregătire psihopedagogică a cadrului didactic care să asigure selectarea, combinarea, integrarea şi utilizarea mijloacelor de învăţământ în activitatea didactică;
2. realizarea unei selecţii exigente a mijloacelor utilizate în baza unor criterii pedagogice;
3. o bună pregătire a cadrului didactic în domeniul mijloacelor moderne de învăţământ (alcătuire, utilizare, condiţii de funcţionare, întreţinere, valenţe educative);
4. pregătirea colectivului de elevi în vederea perceperii mesajului audio-vizual (reactualizarea conţinuturilor anterior asimilate, stimularea interesului, formularea sarcinii didactice din perspectiva căreia trebuie receptată informaţia) precum şi pregătirea spaţiului şcolar (aşezarea băncilor, iluminat, condiţii de utilizare a aparatelor, pupitre, ecran);
5. combinarea optimă, sistemică a mijloacelor de învăţământ clasice cu cele moderne pornind de la particularităţile de vârstă ale elevilor şi mecanismele psihologice interne ale tipului de învăţare promovat;
6. integrarea operaţiei de stabilire şi utilizare a mijloacelor de învăţământ necesare în cadrul acţiunii de proiectare pedagogică.
Mijloacele de învăţământ sunt folosite pentru a crea o activitate cât mai atractivă şi interesantă, pentru că aceasta dacă devine prea monotonă copilul se plictiseşte şi nu v-a reţine nimic din acea lecţie.
Indiferent de mijloacele de învăţământ folosite în cadrul procesului instructiv–educativ (mai ales pentru învăţământul primar) ele trebuie alese, selectate în funcţie de vârsta copiilor, dar şi în funcţie de rolul fiecăruia în cadru procesului. Acestea, împreună cu metode, fie moderne, fie tradiţionale, trebuie să dezvolte creativitatea, ingeniozitatea, imaginaţia elevului, să-l ajute să-şi fixeze anumite cunoştinţe, deprinderi sau să-i ajute să extragă esenţa subiectului lecţiei.
Motto: Încercaţi, îndrăzniţi, ieşiţi din vechile tipare şi veţi fi mulţumiţi de rezultatele dumneavoastră, dar mai ales ale copiilor.

Bibliografie
Cucoş C., Tehnologia procesului instructiv educativ în Psihopedagogie, Spiru Haret, Iaşi, 1996;
Cristea S., Pedagogie generală. Managementul educaţiei, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1996;
Cerghit I., Mijloace de învăţământ şi strategii didactice în Curs de pedagogie, Universitatea Bucureşti, 1988;
Istrate A., Mijloace de învăţământ în pedagogie, Ghid pentru profesori vol. II, Universitatea Al. I. Cuza, Iaşi, 1982;
Jinga I., Istrate E., Manual de pedagogie, Editura All Educaţional, Bucureşti, 1998;
Nicola I., Tratat de pedagogie şcolară, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1996;
Ionescu M., Radu I., Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1982;
Joiţa Elena, Pedagogie şi elemente de psihologie şcolară, Editura Arves, 2003


MIJLOACELE DE ÎNVĂŢĂMÂNT ÎN PROCESUL DIDACTIC


Prof. Profir Alina Loredana, Colegiul Tehnic "Marcel Guguianu" Zorleni “

Educatorul şcolii active este un cercetător
continuu al sufletelor elevilor săi şi continuu preocupat
de mijloacele cele mai potrivite pentru a-i perfecţiona.
(I. C. Petrescu, Şcoala activă)
În perioada actuală, procesul instructiv-educativ apelează tot mai mult la mijloacele tehnice de instruire. Acestea au introdus şi vor introduce schimbări notabile în derularea procesului educaţional fiind destinate înlesnirii predării cunoştinţelor şi deprinderilor. Actualmente putem vorbi de o tehnologie didactică fără a o confunda însă cu aparatura sau cu instrumentarul pe care profesorii şi elevii le utilizează pentru obţinerea unor rezultate concrete.
Introducerea şi utilizarea mijloacelor tehnice de instruire a dat naştere la opinii contradictorii. Oricum însă, integrarea lor în practica procesului instructiv-educativ nu trebuie să fie un scop în sine, ci doar un mijloc de îmbunătăţire a calităţii predării şi învăţării. Decizia de a utiliza un anume mijloc tehnic de instruire trebuie să fie rezultatul anticipării mentale şi apoi al experimentului didactic. În acelaşi timp nu putem vorbi de mijloace tehnice de instruire fără a avea un personal capabil să le stăpânească şi să le mânuiască.
Ca definiţie, mijloacele tehnice de instruire sunt dispozitivele şi tehnicile născute din revoluţia mijloacelor de comunicare (C.H.Blook, 1972). În sens restrâns, literatura pedagogică semnalează că mijloacele tehnice de instruire sunt un ansamblu de procedee - mecanice, optice, electrice şi electronice - de înregistrare, păstrare şi transmitere a informaţiei. Ele pot fi utilizate în scopuri didactice, individual sau în combinaţie, pe lângă profesor, manual sau tablă.
Mijloacele tehnice de instruire includ aparatură specializată de proiecţie, de înregistrare/redare audio, instruire programată, computere şi alte elemente care fac distincţia între echipamente şi produsele intelectuale capabile să le pună în valoare. Conform clasificării lui Schramm este vorba despre aparate şi instalaţii cuprinse în a treia şi a patra generaţie.
Dacă supunem atenţiei atât analizatorii solicitaţi cât şi aparatele şi materialele suport ale informaţiilor (M.Ionescu, V.Chiş, 1995), mijloacele tehnice de instruire se clasifică astfel:
• mijloace tehnice vizuale
• mijloace tehnice audio
• mijloace tehnice audio-vizuale
Mijloace tehnice vizuale
Epiproiectorul  – este un aparat de proiecţie prin reflexie a materialelor didactice care se află "aşternute" pe suport opac;
Epidiascopul  – este un aparat de proiecţie prin reflexie sau prin transparenţă a materialelor didactice care se află pe suport opac sau transparent;
Diaproiectorul – este un aparat pentru proiecţia diapozitivelor. Acţionarea aparatului este manuală;
Aspectomatul  – este un aparat destinat proiecţiei automate sau semiautomate a diapozitivelor aflate într-o magazie. El se prezintă sub mai multe variante constructive, foarte fiabil fiind cel cu magazie circulară;
Retroproiectorul  – este destinat proiecţiei materialelor didactice care se află pe suport transparent sau, prin combinarea cu un adaptor LCD (Liquid Cristal Display), la proiectarea imaginii care este pe ecranul unui computer. Este unul dintre cele mai utilizate mijloace tehnice de instruire la ora actuală şi se integrează oricărei metode didactice;
Proiectorul – este destinat proiecţiei peliculei cinematografice de 8 sau 16 mm;
Documatorul – este un aparat destinat citirii microfilmelor
Mijloace tehnice audio
Radioul – este un aparat de redare a sunetului transmis pe calea undelor electromagnetice;
Magnetofonul – este un aparat specializat pe înregistrarea şi redarea sunetului prin utilizarea benzii magnetice. Magnetofonul este utilizat îndeosebi în aplicaţii profesionale;
Casetofonul – este un aparat specializat pe redarea (eventual şi înregistrarea) sunetului care se află pe bandă magnetică încorporată într-o casetă;
Reportofonul – este un casetofon de mici dimensiuni, de regulă folosind o casetă specială şi care înregistrează sunetul prin intermediul unui microfon încorporat;
CD-player-ul – este un aparat specializat pentru redarea sunetelor şi filmelor înregistrate pe un disc compact prin intermediul unei tehnologii digitale. Trebuie specificat că toate computerele actuale sunt prevăzute cu unităţi CD – acestea au denumirea de CD-ROM (Compact Disk - Read Only Memory). Aceste unităţi sunt compatibile cu standardele industriale şi pot reda sunetele de pe discurile audio digitale (CD - Digital Audio), pot citi programele software, facilitează vizualizarea de pe discurile compacte foto (Photo CD) şi respectiv vizionarea filmelor de pe discurile compacte video (Video CD).
Mijloace tehnice audio-vizuale
Camera de luat vederi (camcorder) – este un aparat destinat înregistrării imaginilor care se pot vizualiza prin intermediul unui obiectiv. Înregistrarea se efectuează pe casete video în care se află bandă magnetică cu caracteristici asemănătoare celei de magnetofon, casetofon sau reportofon însă la un alt nivel de calitate;
Video Recorder-ul – este un aparat capabil să înregistreze şi să redea un semnal video care provine de la un alt aparat video, o videocameră, de la un aparat TV sau chiar de la un computer;
Video Player-ul – este un aparat capabil doar să redea conţinutul unei casete video;
Proiectorul LCD (Liquid Cristal Display) – este destinat numai pentru proiecţia prin transparenţă a imaginii care apare pe monitorul computerului. Proiectorul LCD se cuplează direct la computer şi se fixează pe un retroproiector obişnuit;
Proiectorul multimedia – este un aparat asemănător din punct de vedere constructiv cu proiectoarele automate de diapozitive. Ele se fabrică în două versiuni: una este pentru cuplare directă la computer iar cealaltă este independentă şi utilizează informaţiile de pe un mediu de stocare precum discheta floppy. Deoarece utilizează tot o tehnologie bazată pe afişarea cu cristale lichide, foarte multe surse bibliografice (mai ales în mediul Internet) citează acest gen de aparate printre proiectoarele LCD. Alături de computer, acest mijloc tehnic de instruire va constitui cu siguranţă una dintre cele mai frecvente opţiuni de utilizare în scopuri educaţionale.
În categoria aparatelor audio-vizuale am introdus şi computerul deoarece odată cu apariţia, dar mai ales răspândirea tehnicii multimedia, acesta este capabil să înregistreze şi să redea sunetele şi imaginile video digitale.
Computerul este cel mai complex mijloc tehnic de instruire deoarece:
• lucrează cu programe (software) special concepute;
• prelucrează textele;
• prelucrează imagini provenite de pe discuri compacte foto, de la aparate foto clasice şi digitale, camere de luat vederi, aparatura video şi TV;
• prelucrează sunetele provenite de pe discurile compacte audio, de la microfon, radio, magnetofon, casetofon, reportofon, aparatura video şi TV;
• este capabil să redea filme video asemănătoare cu cele TV şi cinematografice. Filmele sunt special concepute în tehnologie digitală;
• prin cuplare la un proiector LCD sau la un proiector multimedia, el poate înlocui cea mai mare parte a aparaturii de proiecţie amintită la mijloace tehnice vizuale;
• prin conectare în reţele, poate vehicula orice informaţie de la şi către orice utilizator, exemplul cel mai actual fiind mediul Internet.
Valoarea pedagogică a mijloacelor tehnice de învăţământ
Abordarea acestui aspect trebuie precedată de prezentarea, pe scurt, a valorii pedagogice a oricărui mijloc de învăţământ. Aceasta este condiţionată de factori diferiţi, între care:
• nivelul motivaţiei şcolare şi al cunoştinţelor anterioare necesare asimilării noilor informaţii;
• capacitatea de învăţare şi inteligenţa generală a elevului;
• modul de structurare a programelor, caracterul relevant, sistematic şi logic al ideilor care urmează să fie desprinse şi asimilate;
• caracterul activ şi complementar al predării-învăţării;
• verificarea activităţii mintale a elevului, asigurarea conexiunii inverse, a repetiţiei şi a exersării.

Mijloacele tehnice de învăţământ, prin valenţele lor psihopedagogice, asigură în mod specific contactul, conştientizarea şi înţelegerea cunoştinţelor care trebuiesc asimilate; în acelaşi timp ele motivează învăţarea şi însuşirea deprinderilor. Dacă ne referim doar la mijloacele audio-vizuale se constată că la unele materii precum geografia, botanica, biologia etc. rezultatele obţinute sunt considerabil mai bune la lotul experimental decât la cel de control. Îmbunătăţirea performanţelor a fost constatată atât la elevii buni cât şi la cei mai slabi, cu specificarea faptului că cei din prima categorie, deci elevii buni au avut un beneficiu mai mare.
În contrast cu cele de mai sus, s-a constatat că elevii inteligenţi şi cu capacitate mare de învăţare sunt capabili să asimileze materia şi să aibă rezultate foarte bune indiferent de modul în care a fost ea predată. În schimb, la elevii mai puţin dotaţi, deci cu o capacitate mai mică de învăţare, s-a dovedit că cel mai important factor care determină asimilarea materiei este modul de prezentare şi de prelucrare a conţinutului.
Mijloacele tehnice de instruire solicită simultan mai multe canale senzoriale fiind caracterizate prin complexitate şi bogăţie informaţională. Ele ameliorează rezultatele procesului de învăţământ şi capacitatea elevului de a percepe, înregistra, prelucra şi interpreta mesajul informaţional. Comunicarea prin intermediul mijloacelor tehnice, mai ales a celor audio-vizuale, măreşte densitatea de informaţii transmise şi receptate în unitatea de timp, mijloceşte obţinerea informaţiilor accesibile pentru o varietate mai largă de tipuri umane, determină ca un număr mai mare de elevi să-şi formeze reprezentări corecte şi ajută substanţial la aflarea informaţiilor de ultimă oră.
În scopul atingerii obiectivelor procesului instructiv-educativ, prin alegerea adecvată a mijloacelor de învăţământ, trebuie să se ţină seama de particularităţile clasei de elevi şi de cunoaşterea mecanismelor psihologice a tipului de învăţare care intervine în condiţiile concrete de la clasă. Fiecare mijloc de învăţământ reprezintă o modalitate specifică de organizare şi transmitere a cunoştinţelor, motiv pentru care profesorul este cel care trebuie să găsească răspunsurile la întrebările de mai jos (M.Ionescu, 1982):
• Ce influenţă au imaginile, simbolurile şi semnele asupra procesului memoriei (fixarea, păstrarea şi actualizarea cunoştinţelor)?
• Care este relaţia optimă dintre concret şi abstract în procesul înţelegerii?
• Care este rolul schematizării şi al esenţializării materialului în procesul învăţării?
După cum s-a mai amintit, profesorul este acela care "produce" instrumentele pedagogice şi situaţiile didactice. El îndrumă şi organizează activitatea elevului adresându-se percepţiei şi stimulându-i activitatea mintală. Prin urmare, la alegerea mijloacelor de învăţământ, se va ţine cont de contribuţia acestora la:
• transmiterea de informaţii noi;
• formarea unor aptitudini şi deprinderi intelectuale care sunt instrumentele asimilării de noi cunoştinţe.
Suporturile prezentate cu mijloacele de învăţământ nu sunt simple materiale intuitive: ele devin utile numai dacă sunt utilizate efectiv. Mijloacele de învăţământ îşi îndeplinesc funcţia didactică numai dacă ele contribuie la problematizări, analize, clasificări etc. şi deci asigură procesului de predare-învăţare un caracter complementar.
Tot în contextul alegerii mijloacelor de învăţământ specifice mai trebuie semnalat un lucru de loc de neglijat. Creşterea eficienţei procesului instructiv-educativ nu intervine de la sine prin utilizarea unui singur mijloc de învăţământ, oricât de bine conceput sau performant ar fi acesta. Procesul didactic are loc în mediul complex al şcolii şi pentru asigurarea eficienţei scontate, utilizarea mijlocului de învăţământ trebuie luată în considerare într-un ansamblu de metode şi procedee (V.Creţu, M.Ionescu, 1982). Concluzia imediată este necesitatea recurgerii la un sistem al mijloacelor de învăţământ.
Societatea viitorului se va baza tot mai mult pe ceea ce putem numi că se reduce la informaţie, iar informaţia îşi sporeşte vertiginos volumul. Volumului actual şi viitor de informaţie îi poate face faţă doar computerul iar învăţământul trebuie să întreprindă paşi serioşi în a-l integra în propriul sistem.
Bibliografie
Cerghit Ioan, Sisteme de instruire alternative şi complementare, Editura Polirom, Iaşi, 2008;
Istrate A., Mijloace de învăţământ în pedagogie, Ghid pentru profesori vol. II, Universitatea Al. I. Cuza, Iaşi, 1982

împreună cu fişa de înscriere şi acordul de parteneriat completat, semnat, ştampilat şi scanat.
Materialele pentru expoziţia internaţională se vor trimite pe adresa Şcolii Gimnaziale „Vasile Alecsandri”, str. Păşunii nr. 2 A, Baia Mare, jud. MM, cu menţiunea pe plic: Pentru expoziţia internaţională OMUL DRAG DE LA CATEDRĂ.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu