sâmbătă, 14 septembrie 2019

Popescu Diana Filofteia - Rolul jocului în dezvoltarea creativității. Valențe formative ale jocului didactic

Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0


Rolul jocului în dezvoltarea creativității.  Valențe formative ale jocului didactic

Profesor Popescu Diana Filofteia
Liceul Tehnologic „Căpitan N. Pleșoianu”, Rm. Vâlcea

            Cea mai importantă modalitate de exprimare a copilului preșcolar o reprezintă jocul.
Jocul reprezintă o formă de activitate preferată și adecvată specificului activităților realizate în grădiniță, dar și principala metodă de instruire și educație utilizată în activitățile cu copiii preșcolari.
            Valoarea activităților de joc este apreciată după capacitatea acestora de a-l ajuta pe copil să se integreze în mediul natural și social pentru a înțelege lumea înconjurătoare.
În esență, experiența acțională pe care o dobândește copilul jucându-se se reflectă asupra dezvoltării sale psihice prin:
- achiziția unor competențe socio-emoționale adecvate: să intre cu ușurință în relație cu ceilalți, să aibă ințiativă în raporturile lui cu semenii, să fie tolerant, îngăduitor, înțelegător, milos, compătimitor, răbdător, ceea ce înseamnă să-și optimizeze capacitatea de adaptare la mediul social;
- activizarea și optimizarea potențialului intelectual: a observa, a descoperi, a înțelege, a numi, a exprima, toate acestea reprezentând dimensiuni esențiale ele inteligenței;
- activarea și optimizarea potențialului fizic: să apuce, să apropie, să depărteze, să sară, să se cațere, să arunce, să prindă, mișcări și acțiuni prin intermediul cărora se vor dezvolta toți mușchii mari și se va întări simțul echilibrului psiho-fizic;
            Activitatea de joc este extrem de solicitantă pentru copil în ciuda aparenței pe care o creează, adică aceea de a fi relaxantă, lejeră.
Educatoarea trebuie să știe, din această cauză, cât poate să-l solicite pe copil prin joc și în ce fel, convertind jocul într-o veritabilă situație de învățare.
            „Jocul devine didactic atunci când prin modul de formulare al sarcinii de învățare copilul este adus în situația de a-și utiliza energiile și potențialul psiho-fizic pentru a-și optimiza parametrii comportamentali.”[1]
            Jocurile didactice în majoritatea lor au ca element dinamic întrecerea între grupe de elevi sau chiar între elevii întregului colectiv, făcându-se apel nu numai la cunoştinţele lor, dar şi la spiritul de disciplină, ordine, coeziune, în vederea obţinerii victoriei. Întrecerea prilejuieşte copiilor emoţii, bucurii, satisfacţii.
Jocul este o activitate distractivă încadrată în anumite reguli. În dicționarul lui Gibbs, consacrat tuturor genurilor de jocuri, modelări și simulări, jocul a fost definit ca o activitate efectuată de participanți sau concurenți care se străduiesc să-și realizeze scopurile în limitele unor anumite reguli.
            Într-o accepție la fel de largă înțeleg conceptul de joc Maidment și Bronstein pentru care acesta este o activitate care cuprinde interacțiunea dintre indivizi sau grupe ce aspiră să realizeze anumite scopuri. Mijloacele care servesc pentru atingerea acestor scopuri sunt indicate prin reguli de joc.
            La vârsta preşcolară jocul devine activitatea principală a copilului, prin joc stimulându-se modificări importante ale psihismului copilului, care îl pregătesc pentru intrarea într-un nou stadiu de dezvoltare. Jocul este văzut ca o activitate complexă în care copiii reflectă şi reproduc lumea şi societate, asimilându-le şi adaptându-se astfel la dimensiunile lor complexe. Preşcolarul face primul pas în delimitarea jocului de altă ocupaţie; deşi jocul va continua să aibă o pondere mai mare în totalul activităţilor copilului, el va avea şi alte activităţi ocupaţionale complexe. Chiar jocul va fi precedat şi condiţionat de amenajarea, improvizarea şi pregătirea terenului pentru joc, ceea ce ne arată că, jocul îşi face apropierea de alte feluri de activităţi. De asemenea, jocul va fi şi el mai variat şi mai complex – apare jocul cu subiect şi rol de construcţie. Treptat „se face trecerea de la simpla transpunere în joc a acţiunilor exterioare efectuate de oameni cu obiecte, la redarea semnificaţiei acestei acţiuni, la dezvăluirea relaţiilor sociale.”[2]
            Activitatea ludică furnizează informaţii privind psihodiagnoza inteligenţei. Noţiunea de activitate ludică nu este sinonimă cu jocul, ci cu categoria de activitate instructiv-educativă, specifică învăţământului preşcolar, centrată pe promovarea spiritului jocului.
            Iată pentru ce, chiar în cadrul grădiniţei - sau mai ales în ciclul primar - jocul rămâne principala modalitate de învăţare, fiind „o formă de activitate prin care aceştia încearcă să-şi însuşească experienţe din viaţă a adulţilor.”[3]
            La vârsta preşcolară jocul satisface în cel mai înalt grad nevoia de activitate a copilului, nevoi generale de trebuinţe, dorinţe, tendinţe specifice acestui nivel de dezvoltare psihologică. Sub o formă sau alta, jocul se găseşte la copiii tuturor popoarelor, din cele mai vechi timpuri.
            „Jocul reprezintă o activitate fizică sau mentală fără finalitate practică şi căreia i te dedici din pură plăcere. Specific vârstelor copilăriei, el are importanţă hotărâtoare pentru dezvoltarea psihică a copilului. Psihologia şi pedagogia secolului trecut au  recunoscut faptul că jocul nu este doar apanajul vârstelor mici, ci şi modul prin care adulţii îşi manifestă liber „copilul din ei.”[4]
Pentru copil, aproape orice activitate este joc. Tocmai prin joc el ghiceşte şi anticipează conduitele superioare. „La copil - scrie Claparède - jocul este munca, este binele, este datoria, este idealul vieţii. Jocul este singura atmosferă în care fiinţa sa psihologică poate să respire şi, în consecinţă poate să acţioneze. Copilul este o fiinţă care se joacă şi nimic altceva.”[5]
            A ne întreba de ce se joacă copilul, înseamnă a ne întreba de ce este copil. „Copilăria serveşte pentru joc şi pentru imitare” spune tot Claparède. „Nu ne putem imagina copilăria fără râsetele şi jocurile sale.” Sufletul şi inteligenţa devin mari prin joc. Un copil care nu ştie să se joace, este un adult care nu ştie să gândească.
În lumea imaginată în joc, copilul se simte puternic, inteligent, adult, aici el este capabil de fapte eroice, de acţiuni spectaculoase; totul îi este permis în joc, el poate reflecta insatisfacţiile proprii asupra păpuşii,sau ursuleţului pe care îl ceartă, îl hrăneşte, îl obligă să facă ce doreşte el. „Situaţia de joc elimină influenţa adultului manifestată direct (fie în familie, fie în şcoală)”[6]
„Jocul permite studierea modalităţilor în care ceea ce gândeşte copilul despre reguli se relaţionează cu acţiunea sa de conformare la aceste reguli.”[7] Când copilul se joacă cu alţi copii, el învaţă să respecte reguli şi algoritmi, ce constituie temeiul conformării, la normele de comportare socială şi morală. Învaţă să împartă jucăriile cu alţii, să colaboreze cu coechipieri,îşi dezvoltă altruismul, spiritul de echipă, comunicarea cu ceilalţi, prin urmare devine mai sociabil, mai tolerant faţă de cei din jur, mai atent la dorinţele şi sugestiile celorlalţi.
             H. Wallon considera jocul „o activitate de preînvăţare. Jocul constituie în esenţă,principala modalitate de formare şi dezvoltare a capacităţilor psihice ale copilului. Acţionând asupra obiectelor şi fiinţelor din jur ( sau asupra substitutelor lor) copilul cunoaşte treptat această lume, îşi satisface nevoia de mişcare şi înţelegere, dobândeşte încredere în forţele proprii, se defineşte pe sine ca personalitate.”[8]
Copiii care sunt lipsiţi de posibilitatea de a se juca cu alţi copii de vârstă asemănătoare fie din cauză că nu sunt obişnuiţi, fie din cauză că nu au cu cine, rămân nedezvoltaţi din punct de vedere al personalităţii. Jocul oferă copiilor o sumă de impresii care contribuie la îmbogăţirea cunoştinţelor despre lume şi viaţă, totodată măreşte capacitatea de înţelegere a unor situaţii complexe, creează capacităţi de reţinere stimulând memoria, capacităţi de concentrare, de supunere la anumite reguli, capacităţi de a lua decizii rapide, de a rezolva situaţii-problemă,  într-un cuvânt, dezvoltă creativitatea.
Tot prin joc sunt modelate însuşirile şi trăsăturile de personalitate, respectul faţă de alţii, responsabilitatea,cinstea,curajul,corectitudinea, sau, poate opusul lor.
            Datorită tuturor acestor efecte produse, jocul a fost considerat ca reprezentând tipul fundamental de activitate al copilului preşcolar.
            „Jocul este o activitate specific umană, dominantă în copilărie, prin care omul îşi satisface imediat, după posibilităţi, propriile dorinţe, acţionând conştient şi liber în lumea imaginară ce şi-o creează singur.[9]




[1]Păiși-Lăzărescu, M., Ezechil, L. Laborator preșcolar, Ed V&I Integral, București, 2015

[2] Gârboveanu, M., Macadziob, D., Şchiopu, U.,  Taiban, M., Turcu, A., Verza, E. – Probleme psihologice ale jocului şi distracţiilor, E.D.P., Bucureşti, 1970.
[3] I. Drăgan - Jocul, principala modalitate de învăţare la preşcolari (în Reviata de pedagogie nr. 1-2, Bucureşti, I.S.E. 1998)
[4] Tomşa, Gh.- Psihopedagogie preşcolară şi şcolară, Bucureşti, M.Ed. C., 2005, p. 152
[5] Chateau, J.- Copilul şi jocul, Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, 1970, p. 8
[6] Dumitrana, M.- Psihologia vârstelor, Craiova, Editura REPROGRAPH, 2006, p.69
[7] Dumitrana, M. op. cit. p.69
[8] Păişi-Lăzărescu, M., Ezechil, L.- Laborator preşcolar, Bucureşti, Editura V & INTEGRAL, 2006, p.142
[9] Păişi-Lăzărescu, M. (coord.), Loredana,Tudor, ş.a., Compendiu de psihologie şi pedagogie, Piteşti, Editura Pământul, 2006

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu