sâmbătă, 14 septembrie 2019

Popescu Diana Filofteia - Metode didactice folosite în procesul instructiv-educativ

Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0


Metode didactice folosite în procesul instructiv-educativ

Profesor Popescu Diana Filofteia
Liceul Tehnologic „Căpitan N. Pleșoianu”, Rm. Vâlcea

            Metodele didactice/de învăţământ reprezintă un ansamblu de procedee şi mijloace integrate la nivelul unor acţiuni implicate în realizarea obiectivelor pedagogice concrete ale activităţii de instruire/educaţie proiectată de educatoare, învăţător, profesor.
            Conceptul pedagogic de metodă didactică/de învăţământ defineşte o acţiune cu funcţie (auto)reglatorie proiectată conform unui program care anticipează o suită de operaţii care trebuie îndeplinite în vederea atingerii unui rezultat determinat.
   Metoda reprezintă   un mod de a proceda care tinde să plaseze elevul într-o situaţie de învăţare, mai mult sau mai puţin dirijată[1] și are un caracter polifuncţional, în sensul că poate participa simultan sau succesiv la realizarea mai multor obiective instructiv-educative. Alegerea unei metode se face „ţinând cont de finalităţile educaţiei, de conţinutul procesului instructiv, de particularităţile de vârstă şi de cele individuale ale elevilor, de psihosociologia grupurilor şcolare, de natura mijloacelor de învăţământ, de experienţa şi competenţa didactică a profesorului.”[2]
Studiul de caz constă în analiza unei situaţii tipice (reale sau imaginare) cu scopul degajării unor concluzii sau „este metoda ce constă din confruntarea elevului cu o situaţie reală de viaţă, prin a cărei observare, înţelegere, interpretare, urmează să realizeze un progres în cunoaştere.”[3] Metoda are aplicabilitate în toate componentele  educaţiei:  intelectuală, morală, estetică etc.
Metoda studiului de caz prezintă o serie de etape:
1. alegerea cazului şi conturarea principalelor elemente semnificative;
2. lansarea cazului, care poate avea loc în mai multe forme, între care lansarea ca o situaţie problematică;
3. procurarea informaţiei în legătură cu cazul (prin oricare din metodele de culegere a datelor: observare, ancheta , experiment etc. );
4. sistematizarea materialului, prin recurgerea la diverse metode, între care cele statistice;
5. dezbatere asupra informaţiei culese, care poate avea loc prin diverse metode ( dezbatere tip masă rotundă, brainstorming, Phillips 6-6);
6. Stabilirea concluziilor şi valorificarea proprie: un referat, o comunicare, o suită de ipoteze de verificat în viitor, o hotărâre de luat.” Fiecare caz ales trebuie să aibă o serie de caracteristici: să fie centrat pe obiective clare şi precise, cazul să fie reprezentativ pentru problematica pusă în discuţie, să ofere posibilitatea unei analize globale, să stimuleze şi să motiveze elevii, să fie adaptat particularităţilor de vârstă ale elevilor etc.

     Învăţarea prin descoperire

            După americanii David Ausubel  şi Floyd  Robinson „învăţarea prin descoperire se referă la o situaţie în care materialul de învăţat nu este prezentat într-o formă finală celui ce învaţă (aşa cum se petrece în învăţarea prin receptare), ci reclamă o anumită activitate mentală (rearanjare, reorganizare sau transformare a materialului dat), anterioară încorporării rezultatului final în structura cognitivă”[4].
Este o metodă de factură euristică şi constă în crearea condiţiilor de reactualizare a experienţei şi a capacităţilor individuale, în vederea desluşirii unor situaţii-problemă. Premisa iniţială constă în delimitarea a ceea ce este util şi oportun să fie oferit elevului şi ce este necesar să fie lăsat acestuia să descopere din proprie iniţiativă. Elevul redescoperă cunoştinţe vechi, iar profesorul trebuie să favorizeze menţinerea acestei atitudini active, astfel încât elevul să realizeze o incursiune în propriul fond aperceptiv.  Învăţarea prin descoperire are un rol formativ, pentru că dezvoltă forţele psihice şi calităţile acestora: percepţia, reprezentarea, memoria, gândirea, limbajul, trăsăturile de voinţă şi caracter, interesele şi atitudinile.
Se cunosc două tipuri de descoperire:
-descoperirea dirijată - profesorul conduce descoperirea prin sugestii, puncte de sprijin, întrebări, soluţii parţiale.
-descoperirea independentă – când profesorul doar supraveghează şi controlează acest proces –elevul fiind cel care se implică în acţiunea de descoperire.
După criteriul relaţiei ce se stabileşte între cunoştinţele anterioare şi cele la care se ajunge, se cunosc:
-descoperirea inductivă – pe baza unor date şi cunoştinţe particulare sunt dobândite cunoştinţe şi se efectuează operaţii cu un grad mai înalt de generalitate;
-descoperirea deductivă – prin trecerea de la general la fapte particulare, de la „concretul” logic la concretul sensibil;
-descoperirea transductivă -  prin stabilirea unor relaţii analogice între diverse serii de date.
             
         Metoda piramidei (metoda bulgărelui de zăpadă) are la bază împletirea activităţii individuale cu cea desfăşurată în mod cooperativ, în cadrul grupurilor. Ea constă în încorporarea activităţii fiecărui membru al colectivului într-un demers colectiv mai amplu, menit să ducă la soluţionarea unei sarcini sau a unei probleme date.
Etape:
1. Introducerea (profesorul expune datele problemei în cauză).
2. Lucrul individual (elevii lucrează pe cont propriu la soluţionarea problemei timp de cinci minute. În această etapă se notează întrebările legate de subiectul tratat).
3. Lucrul în perechi (elevii formează grupe de doi elevi pentru a discuta rezultatele individuale la care a ajuns fiecare. Se solicită răspunsuri la întrebările individuale din partea colegilor şi, în acelaşi timp, se notează dacă apar altele noi).
4. Reunirea în grupuri mici (de obicei se alcătuiesc două grupe mari, aproximativ egale ca număr de participanţi, alcătuite din grupele mai mici existente anterior şi se discută despre soluţiile la care s-a ajuns. Totodată se răspunde la întrebările rămase nesoluţionate).
5. Raportarea soluţiilor în colectiv. Întreaga clasă, reunită, analizează şi concluzionează asupra ideilor emise. Acestea pot fi trecute pe tablă pentru a putea fi vizualizate de către toţi participanţii şi pentru a fi comparate. Se lămuresc şi răspunsurile la întrebările nerezolvate până în această fază, cu ajutorul conducătorului (profesorul);
6. Soluționarea (se alege soluţia finală şi se stabilesc concluziile asupra demersurilor realizate şi asupra participării elevilor la activitate.
Metoda Jigsaw (Mozaic) mai este cunoscută sub denumirea „metoda grupurilor interdependente”   este o strategie bazată pe învățarea în echipă (team-learning). Fiecare elev are o sarcină de studiu în care trebuie să devină expert. El are în același timp și responsabilitatea transmiterii informațiilor asimilate, celorlalți colegi.
Etape:      
   1. Pregătirea materialului de studiu. Profesorul stabilește tema de studiu și o împarte în 4 sau 5 subteme. Opțional, poate stabili pentru fiecare subtema, elementele principale pe care trebuie să pună accentul elevul, atunci când studiază materialul în mod independent. Acestea pot fi formulate fie sub formă de întrebari, fie afirmativ, fie un text eliptic care va putea fi completat numai atunci când elevul studiază materialul. Realizează o fișa-expert în care trece cele 4 sau 5 sub-teme propuse și care va fi oferită fiecărui grup.
2. Organizarea colectivului în echipe de învățare de câte 4-5 elevi (în funcție de numărul lor în clasă).  Fiecare elev din echipă, primește un număr de la 1 la 4-5 și are ca sarcină să studieze în mod independent, subtema corespunzătoare numărului său. El trebuie să devină expert în problema dată. De exemplu, elevii cu numărul 1 din toate echipele de învățare formate, vor aprofunda subtema cu numărul 1. Cei cu numărul 2 vor studia subtema numărul 2, și așa mai departe.
• Faza independentă: fiecare elev studiază subtema lui, citește textul corespunzător. Acest studiu independent poate fi făcut în clasă sau poate constitui o temă acasă, realizată înaintea organizării mozaicului.
3. Constituirea grupului de experti. După ce au parcurs faza de lucru independent, experții cu același număr se reunesc, constituind grupe de experți pentru a dezbate problema împreună. Astfel, elevii cu numărul 1, părăsesc echipele de învățare inițiale și se adună la o masă pentru a aprofunda subtema cu numărul 1. La fel procedează și ceilați elevi cu numerele 2, 3, 4 sau 5. Dacă grupul de experți are mai mult de 6 membri, acesta se divizează în două grupe mai mici.                   
• Faza discuțiilor în grupul de experți: elevii prezintă un raport individual asupra a ceea ce au studiat independent. Au loc discuții pe baza datelor și a materialelor avute la dispoziție, se adaugă elemente noi și se stabilește modalitatea în care noile cunoștințe vor fi transmise și celorlalți membrii din echipa inițială. Fiecare elev este membru într-un grup de experți și face parte dintr-o echipă de învățare.            
Din punct de vedere al aranjamentului fizic, mesele de lucru ale grupurilor de experți trebuie plasate în diferite locuri ale sălii de clasă, pentru a nu se deranja reciproc.
Scopul comun al fiecărui grup de experți este să se instruiască cât mai bine, având responsabilitatea propriei învățări și a predării și învățării colegilor din echipa inițială.
4. Reîntoarcerea în echipa inițială de învățare.
• Faza raportului de echipă: experții transmit cunoștințele asimilate, reținând la rândul lor cunoștințele pe care le transmit colegii lor, experți în alte subteme. Modalitatea de transmitere trebuie să fie scurtă, concisă, atractivă, putând fi însoțită de suporturi audio-vizuale, diverse materiale.
Specialiștii într-o subtemă pot demonstra o idee, citi un raport, folosi computerul, pot ilustra ideile cu ajutorul diagramelor, desenelor, fotografiilor. Membrii sunt stimulați să discute, să pună întrebări și să-și noteze, fiecare realizându-și propriul plan de idei.
5. Evaluarea
• Faza demonstrației: grupele prezintă rezultatele întregii clase. În acest moment elevii sunt gata sa demonstreze ce au învățat. Profesorul poate pune întrebări, poate cere un raport sau un eseu ori poate da spre rezolvare fiecărui elev o fișa de evaluare.
Dacă se recurge la evaluarea orală, atunci fiecărui elev i se va adresa o întrebare la care trebuie să răspundă fără ajutorul echipei.
De reținut este faptul că sarcina comună nu poate fi îndeplinită decât dacă fiecare elev își aduce contribuția. Metoda cuprinde activități ce vizează întarirea coeziunii grupurilor, ameliorarea comunicării și dezvoltarea capacității de a facilita achiziționarea cunoștintelor de către colegi. Prin intermediul ei se anihilează tendința de instituire a unor ierarhii în grupuri, întrucât elevii cu status înalt și cu abilități deosebite învață de la ceilalți în aceeași măsura în care ei își ajută colegii să înțeleagă și să-și însușească o subtemă.




[1] Iucu, R., Instruirea şcolară, Editura Polirom, Iași,  2001
[2] Ibidem
[3]  Stanciu, M.,  Didactica postmodernă, Suceava, Ed. Universităţii, 2003
[4] Ausubel, D., P.; Robinson, F. G., Învăţarea în şcoală. O introducere în psihologia pedagogică, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1981

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu