luni, 9 septembrie 2019

Smîrcea Teodora Emilia - MIJLOACE DIDACTICE INOVATOARE


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0



MIJLOACE DIDACTICE INOVATOARE

Prof. Smîrcea Teodora Emilia
Liceul Tehnologic ”Nicolae Bălcescu” Alexandria


Mijloacele de învăţământ reprezintă ansamblul de obiecte, dispozitive, aparate care contribuie la desfăşurarea eficientă a activităţii didactice. Ele sunt resurse materiale ale procesului de învăţământ, selecţionate din realitate, modificate sau confecţionate în vederea atingerii unor obiective pedagogice.
Progresul tehnicii a impulsionat diversificarea şi perfecţionarea acestor resurse. În literatura de specialitate sunt semnalate cinci generaţii de mijloace de învăţământ care reprezintă tot atâtea etape în inovarea instrucţiei.
- Din prima generaţie fac parte tabla, manuscrisele, obiectele de muzeu, etc.; ele nu pot fi utilizate decât direct, prin acţiunea comună profesor – elev.
- Celei de-a doua generaţii îi aparţin mijloacele purtătoare de informaţii gata elaborate: manuale, alte texte tipărite. În acest caz, acţiunea adultului asupra elevului este imediată prin intermediul unui cod – scrisul.
- A treia generaţie de mijloace de învăţământ este generată de introducerea maşinilor în procesul de comunicare interumană şi este reprezentată de mijloacele audiovizuale (dispozitive, filmul, înregistrările sonore, emisiunile T.V. etc).
- A patra generaţie de mijloace de învăţământ se bazează pe dialogul direct între elev şi maşină, cum ar fi cel desfăşurat în laboratoarele lingvistice sau în învăţământul programat.
- A cincia generaţie, complementară precedentei şi dezvoltând interacţiunea elev – maşină, aparţine calculatoarelor electronice. Calculatorul este cel mai complex mijloc de învăţământ.
Clasificarea mijloacelor de învăţământ are drept criteriu funcţia pedagogică îndeplinită cu priorităţi de acestea. Se desprind astfel următoarele categorii:
A. Mijloace informativ–demonstrative, care facilitează dobândirea informaţiilor, formarea reprezentărilor şi noţiunilor:
1. mijloace intuitive, care cuprind:
- obiectele naturale sau originale (ierbare, insectare, preparate microscopice, aparate, unelte, dispozitive, instrumente);
- obiecte confecţionate în scopuri didactice care reproduc sau reconstituie obiecte sau fenomene reale evidenţiind trăsăturile caracteristice ale acestora (machete, mulaje, corpuri geometrice etc);
- substituenţi imagistici: planşe, hărţi, scheme, diapozitive, diafilme, folii pentru retroproiector, filme, înregistrări audio sau video etc.;
2. mijloace logico–raţionale: simboluri şi complexe de simboluri (formule matematice, note muzicale, textul scris). În acest context, manualul este un mijloc de învăţământ.
B. Mijloace de exersare şi formare, necesare formării priceperilor şi deprinderilor sau cultivării capacităţilor creatoare. Din această categorie fac parte: truse, aparate, instalaţii de laborator; scule, instalaţii, maşini–unelte de atelier; aparate sportive; instrumente muzicale; simulatoare etc.
C. Mijloace de raţionalizare a timpului şcolar, din care fac parte şabloane, ştampile, maşini de multiplicat.
D. Mijloace de evaluare a performanţelor şcolare, care cuprind: seturi de teste, maşini sau instalaţii complexe pentru verificări, etc.
Mijloacele de învăţământ dispun de un însemnat potenţial pedagogic. Dimensiunile acestui potenţial pedagogic pot fi conturate prin evidenţierea funcţiilor pe care aceste mijloace le pot îndeplini în activitatea instructiv–educaţională.
Literatura de specialitate sintetizează următoarele funcţii de bază:
- funcţia de comunicare: mijloacele de învăţământ pot transmite un volum mare de informaţii, într-un timp scurt şi într-o formă accesibilă şi atractivă;
- funcţia demonstrativă: mijloacele de învăţământ asigură un suport concret–senzorial, necesar înţelegerii proceselor şi fenomenelor, cărora, prin tehnici specifice, le pot mări sau micşora dimensiunile, le pot accelera sau încetini ritmul real de desfăşurare sau le pot simplifica şi schematiza structura;
- funcţia motivaţională: mesajele audio-vizuale pot sensibiliza elevii pentru problemele studiate, le pot stimula interesele de cunoaştere, cultivând astfel motivaţia pentru activitatea şcolară;
- funcţia formativă: dirijaţi să recepteze corect mesajul audio-vizual, elevii îşi dezvoltă atenţia, spiritul de observaţie, capacitatea de analiză, sinteză ş.a.;
- funcţia de evaluare a performanţelor şcolare, eliminându-se, în acest fel, o serie de factori ai subiectivităţii în notare;
- funcţia de şcolarizare substitutivă: prin intermediul emisiunilor de radio, televiziune şi mai ales al calculatorului, se poate realiza un învăţământ la distanţă.
De cele mai multe ori, acelaşi mijloc de învăţământ poate îndeplini mai multe funcţii pedagogice. Actualizarea şi realizarea acestora la parametrii superiori este condiţionată de corecta lui integrare într-o strategie didactică.
La o lecţie sau capitol (temă) se utilizează de regulă mai multe mijloace de învăţământ. Ele alcătuiesc un complex de mijloace de învăţământ (complex multimedia), îndeplinind următoarele condiţii: sunt subordonate realizării aceloraşi obiective; sunt în relaţii de complementaritate.

CERINŢE ÎN UTILIZAREA
MIJLOACELOR DE ÎNVĂŢĂMÂNT

Selectarea judicioasă a mijloacelor de învăţământ pentru o temă/lecţie, având în vedere următoarele criterii: obiectivele urmărite; specificul conţinuturilor; particularităţile elevilor; condiţiile locale de dotare; competenţele cadrului didactic;
Integrarea mijloacelor de învăţământ în strategii didactice adecvate. În general, se parcurg trei etape:
a) pregătirea elevilor în vederea receptării mesajului didacto-vizual, ceea ce presupune: stimularea atenţiei, a curiozităţii; actualizarea unor cunoştinţe anterior învăţate; orientarea elevilor în vederea receptării optime a mesajului audio-vizual (elevii află ce au de urmărit, cum să consemneze informaţiile etc.);
b) utilizarea efectivă a mijlocului de învăţământ, urmărindu-se activarea elevilor pe parcursul utilizării;
c) valorificarea informaţiilor dobândite în urma utilizării mijlocului de învăţământ, prin activităţi ulterioare (conversaţie, efectuarea unei teme etc.).
Pregătirea cadrului didactic. Se are în vedere în primul rând proiectarea strategiilor didactice în care sunt integrate mijloacele de învăţământ, dar şi activităţile de întreţinere a materialului didactic, a aparaturii tehnice şi mai ales de confecţionare de noi mijloace de învăţământ (folii, fişe, planşe etc.)
INSTRUIREA ASISTATĂ DE CALCULATOR (IAC)
Informatizarea societăţii determină pătrunderea calculatorului în instituţiile de învăţământ. Calculatorul poate fi folosit în şcoală pentru activităţi de: predare-învăţare-evaluare; cercetare; administraţie, gestiune.
Raportat la procesul de învăţământ, calculatorul constituie mijlocul de învăţământ cel mai nou şi mai complex. El este utilizat: în predarea informaticii, mijlocind învăţarea elevilor în utilizarea unor tehnici de comunicare; în predarea celorlalte discipline şcolare, determinând o nouă formă de concepere şi realizare a învăţării, denumită instruirea asistată de calculator (IAC) [4].
În acest context, calculatorul devine o resursă valoroasă, care generează o serie de avantaje, precum:
- posibilitatea furnizării unor informaţii de calitate, în baza unor programe elaborate de echipe multidisciplinare;
- posibilitatea de a dirija învăţarea unui număr mare de elevi/studenţi, acordându-le o asistenţă pedagogică de calitate;
- posibilitatea individualizării învăţării prin respectarea ritmului de lucru şi a nivelului de pregătire al fiecărui elev;
- posibilitatea realizării unui învăţământ „la distanţă” pentru diferite categorii de elevi/studenţi.
Cu ajutorul calculatorului pot fi prezentate: informaţii; aplicaţii, exerciţii, probleme; jocuri didactice; simularea unor procese/fenomene; itemi de evaluare/autoevaluare;
Eficienţa instruirii asistată de calculator depinde de: calitatea programelor; competenţele didacto-metodice şi tehnice ale cadrului didactic; competenţele tehnice ale elevilor.

A P L I C A Ţ I I

1. Elaboraţi o schiţă (planşă) ilustrativă pentru înţelegerea principiului de funcţionare a unui mecanism.
2. Realizaţi corelarea unor mijloace de învăţământ cu metodele adecvate realizării obiectivului unei teme de instruire practică.

B I B L I O G R A F I E

1. Cerghit Ioan, Mijloace de învăţământ şi strategii didactice, în: Cerghit Ioan, Vlăsceanu Lazăr (coord.), Curs de pedagogie, Tipografia Universităţii, Bucureşti, 1988.
2. Ionescu Miron, Radu Ion, Didactica modernă”, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1995.
3. Moldoveanu Mihaela, Oproiu Gabriela Carmen, Repere didactice şi metodice în predarea disciplinelor tehnice, Editura Printech, Bucureşti, 2003.
4. Salade Dimitrie (coord.), Sinteză de pedagogie contemporană.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu