luni, 9 septembrie 2019

Sava-Necula Dana - ŞTIINŢELE – METODE INTERACTIVE DE PREDARE-ÎNVĂŢARE-EVALUARE


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0



ŞTIINŢELE –  METODE INTERACTIVE
DE PREDARE-ÎNVĂŢARE-EVALUARE

Prof. Înv. Primar. Sava-Necula Dana
Şc. Gim. “Domniţa Maria”, Bacău
Etimologic, termenul de metodă este un cuvânt compus din alte două, provenind din grecescul μέθοδος (methodos) unde: meta (μετά) înseamnă „către, spre‖ și hodos înseamnă „drum, cale‖. Metoda de învăţământ poate fi privită şi ca „o modalitate de acţiune, un instrument cu ajutorul căruia elevii, sub îndrumarea profesorului sau în mod independent, îşi însuşesc şi aprofundează cunoştinţe, îşi informează şi dezvoltă priceperi şi deprinderi intelectuale şi practice, aptitudini, atitdini etc.― (M. Ionescu, M. Bocoş).
v  EXEMPLE DE METODE
v  METODA  ŞTIU-VREAU SĂ ŞTIU-AM ÎNVĂŢAT
Clasa a II- a / Obiectul: Cunoaşterea mediului  / Subiectul: Primăvara
                 ŞTIU
           VREAU SĂ ŞTIU 
          AM  ÎNVĂŢAT
- lunile de primăvară
- când începe primavăra
- câteva semne de primăvară- apar florile, frunzele si albinele, se întorc păsările călătoare
- primăvara este Paştele
- Cum se mai numesc lunile de primăvară?
- De ce se întorc păsările călătoare în ţara noastră primăvara?
- Ce înseamnă sărbătoarea Mărţişorului?
- De ce sunt patru anotimpuri?
-  Mărţişorul este o sărbătoare       veche, întâlnită numai în România,  pentru a sărbători venirea primăverii.
-  Sunt patru anotimpuri, după cum încălzeşte Soarele Pământul.
-  Păsările călătoare se întorc pentru că s-au născut aici şi aici vor să-şi crească puii.
v  METODA “ASALTULUI DE IDEI” BRAINSTORMINGUL
Clasa a II-a
Obiectul: Cunoaşterea mediului
Subiectul: Animalele (recapitulare)
Elevii sunt împărţiţi în grupe de câte 6 elevi. Fiecare echipă  primeşte câte o fişă, care are scris în centrul ei, într-un oval, animale domestice/animale sălbatice din ţara noastră/animale sălbatice din alte zone ale lumii. Elevii trasează pe fişă săgeţi din acel oval, scriind animalele care fac parte din acea categorie.
 



                                                                                                   
     După ce au finalizat fişa, experţii vin la tablă şi prezintă întregii clase animalele din acea categorie.  In didactica modernă „metoda de învăţământ este înţeleasă ca un anumit mod de a proceda care tinde să plaseze elevul într-o situaţie de învăţare, mai mult sau mai  puţin dirijată care să se apropie până la identificare cu una de cercetare ştiinţifică, de urmărire şi descoperire a adevărului şi de legare a lui de aspectele practice ale vieţii. Metodele de învăţământ reprezintă căile folosite în şcoală de către profesor în a-i sprijini pe elevi să descopere viaţa, natura, lumea, lucrurile, ştiinţa. Deşi învătarea este  o activitate proprie, ţinând de efortul individual depus în înţelegerea şi conştientizarea semnificaţiilor ştiinţei, nu este mai puţin adevărat că relaţiile interpersonale, de grup sunt un factor indispensabil apariţiei şi construirii învăţării personale şi colective. Învăţarea în grup exersează capacitatea de decizie şi de iniţiativă, dă o notă mai  personală muncii, dar şi o complementaritate mai mare aptitudinilor şi talentelor, ceea ce asigură o participare mai vie, mai activă, susţinută de foarte multe elemente de emulaţie, de stimulare reciprocă, de cooperare fructuoasă.
BIBLIOGRAFIE
·         Pintilie M.,Metode moderne de învăţare evaluare, Editura Eurodidact, Cluj Napoca, 2002;.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu