sâmbătă, 14 septembrie 2019

Modiga Ionela - Activităţi practice în cadrul unui curriculum la decizia şcolii din aria curriculară “Tehnologii”

Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0


Activităţi practice în cadrul unui curriculum la decizia şcolii din aria curriculară “Tehnologii”

prof.Modiga Ionela ,Şcoala Gimnazială “Dan Barbilian “ Galaţi

În calitatea noastră de cadre didactice urmărim ca activitățile școlare să contribuie la formarea personalității complexe a elevilor prin implicarea acestora în proiecte educative variate.
Disciplina pe care o predau, educaţie tehnologică, îmbină armonios noţiunile teoretice cu cele practice.Utilizarea aplicaţiilor practice în procesul educaţional contribuie în mare măsură la atingerea competențelor din programa școlară, dezvoltând la elevi gândirea critică, simțul estetic și creativitatea, deprinderile și abilitățile practice. De asemenea, cultivă la elevi comportamentul ecologic, spiritul competițional și capacitatea de a lucra în echipă. Lucrez ca profesor de educație tehnologică de peste 25 ani, participând implicit la transformările benefice suferite în abordarea acestei discipline.An de an am constat dorinţa elevilor de a realiza lucrări practice. De aceea, am propus  acestora un curs opţional Micul artizan”. Programa  pentru  disciplina  opţională  Micul artizan” a  fost  concepută   pentru  un  obiect  opţional  derivat  dintr-o  disciplină  studiată în gimnaziu, respectiv educaţie tehnologică.
Opţionalul “Micul artizan” popus de mine şi aprobat la clasele a VI-a în anul acesta şcolar,are urmatoarea structură: Nota de prezentare; Argument; Valori şi atitudini; Competenţe generale; Competenţe specifice şi exemple de activităţi de învăţare ; Resurse; Conţinuturi; Sugestii metodologice; Modalităţi de evaluare; Bibliografie.
            Un argument care pledează pentru acest opţional îl constituie multitudinea priceperilor şi deprinderilor practice pe care le formează, odată cu dezvoltarea creativităţii, a plăcerii de a lucra independent, a simţului estetic.
            Un alt argument al acestui opţional este faptul că materialele utilizate cât şi sursele de inspiraţie sunt la îndemâna oricui, iar desfăşurarea lui nu implică o dotare materială specială a spaţiului în care se lucrează. Materia primă folosită se poate procura din deşeuri textile existente în orice gospodărie: fire şi resturi de materiale textile, frunze şi flori presate, hârtie, carton, etc..
            Prin aceste ore elevii îşi organizează locul de muncă, stabilesc un climat favorabil de conlucrare între ei şi colegii lor, între ei şi profesor.De asemenea, opţionalul propune elevilor chiar un mijloc agreabil şi util de petrecere a timpului liber, care totodată dezvoltă imaginaţia, fantezia creatoare şi le pune în slujba îmbunătăţirii ambientului clasei, şcolii şi de ce nu, chiar a locuinţei.
             Copilul de azi îşi însuşeşte cunoştinţe şi deprinderi practice utile adultului de mâine, care trebuie să facă viaţa familiei mai frumoasă şi mai bună. Produsele realizate pot deveni, prin comercializare, o sursă de venituri, care să contribuie la rezolvarea problemelor financiare ale familiei.
Activitatea  de proiectare a acestui CDŞ s-a bazat pe identificarea nevoilor de formare a copiilor.            
VALORI ŞI ATITUDINI
1.      Exprimarea unui mod de gândire creativ, întelegerea şi rezolvarea sarcinilor de lucru;
2.      Conştientizarea impactului social, economic şi moral al folosirii tehnicilor moderne de comunicare;
3.      Manifestarea unor atitudini favorabile faţă de ştiinţă, dar şi faţă de tradiţiile populare româneşti şi de cunoaştere în general;
4.      Manifestarea disponibilităţii de a evalua/autoevaluare a activităţii practice;
5.      Manifestarea iniţiativei şi disponibilităţii de a aborda sarcini variate.
COMPETENŢE GENERALE
1. Realizarea practică de produse și/sau de lucrări creative utile inspirate din arta meşteşugărească românească  şi valorificarea acestora.
2. Promovarea unei atitudini pozitive faţă de mediul înconjurător prin colectarea şi utilizarea materialelor refolosibile, dar şi a  unui mediu tehnologic favorabil dezvoltării durabile.
3. Explorarea intereselor și aptitudinilor pentru ocupații/profesii, domenii profesionale tradiţionale şi moderne și antreprenoriat în vedere alegerii parcursului şcolar şi profesional.
COMPETENŢE SPECIFICE ŞI EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE :
1. Realizarea practică de produse și/sau de lucrări creative utile inspirate din arta meşteşugărească românească  şi valorificarea acestora.
1.1 Executarea de produse utile și/sau creative prin activităţi de tip proiect, pe baza unei fișe tehnologice pe care o întocmește elevul cu sprijinul profesorului :
- Realizarea practică de produse artizanale, confecționarea și redecorarea creativă a acestora
·         alegerea unui produs în funcție de nevoile identificate;
·         întocmirea unei fișe tehnologice pentru un produs util din materiale textile, lemn;
·          realizarea schiței produsului sau a desenului tehnic prin reprezentarea în vedere cu un număr minim necesar de proiecții și cote;
·         alegerea materialelor necesare în funcție de caracteristicile materialelor și ale produsului;

·         alegerea instrumentelor ,sculelor, ustensilelor, dispozitivelor,în funcție de material, de produsul de executat;
·          ordonarea etapelor de lucru/operațiilor tehnologice ținând cont de specificațiile tehnice, de posibilitățile de prelucrare;
·          corelarea  instrumentelor cu fiecare operație tehnologică;
·         aplicarea normelor de securitate și sănătate în muncă și de prevenire și stingere a incendiilor
- Organizarea locului de muncă în funcție de criterii ergonomice și executarea practică de operații tehnologice de pregătire, prelucrare, finisare, individual sau în echipă, folosind fișa tehnologică întocmită pentru realizarea de produse utile și/sau lucrări creative .
1.2 Rezolvarea de probleme în realizarea unui produs folosind simboluri și termeni specifici tehnologiilor și achiziții din matematică și științe
- Compararea diferitelor tipuri de materiale tradiţionale şi moderne din cre se confecţionează un produs, având în vedere aproprietățile fizice, chimice, mecanice, tehnologice și domeniile de utilizare ;
- Stabilirea necesarului de materiale pentru realizarea unui produs simplu, pe baza unei liste cu materiale necesare și prețul lor de cost , apelând şi la materialele reutilizabile  din gospodarie;
- Realizarea desenului tehnic/schiței pentru un produs simplu aplicând noțiuni referitoare la corpuri geometrice, proiecții, calcule matematice, respectând regulile specifice artizanatului şi  noilor tehnologii
- Documentare în vederea alegerii produsului în funcție de nevoi, folosind colecţii particulare , cataloage ,tehnologia informaţie
1.3 Promovarea produselor realizate pe baza unor criterii de calitate în vederea valorificării optime
- Analizarea/evaluarea produselor/gamelor de produse în funcție de utilitate, materiale, formă, raportul calitate – preț, profit, valorificare
- Realizarea de reclame, pliante, videoclip-uri necesare prezentării produselor în vederea promovării acestora
- Organizarea și/sau participarea la târguri, expoziții, concursuri între grupe, clase, școli pentru promovarea şi valorificarea produselor realizate
- Valorificarea produselor ținând cont de necesitățile personale, ale familiei, ale clasei, ale școlii, ale comunității
- Formularea de idei referitoare la creșterea funcționalității produselor din perspectiva creşterii beneficiului .
2. Promovarea unei atitudini pozitive faţă de mediul înconjurător prin colectarea şi
utilizarea materialelor refolosibile, dar şi a  unui mediu tehnologic favorabil dezvoltării durabile.
2.1 Transferarea în contexte previzibile a măsurilor specifice de securitate în muncă, de
prevenire și stingere a incendiilor:
 - Evaluarea activității colegilor pe parcursul realizării de produse din perspective
 măsurilor de sănătate și securitate a muncii, de prevenire și stingere a incendiilor în funcţie de
specificul domeniului de activitate
- Vizionarea unor filme documentare privind procesul de realizare a unor produse și
evaluarea pe baza unei fișe de criterii privind utilizarea echipamentelor de protecție
 specifice activității observate
2.2 Identificarea de modalități pentru economisirea resurselor și pentru reutilizarea deșeurilor :
- Realizarea  unor proiecte pornind de la o problemă dată: realizarea unui produs cu
minim de resurse, identificarea unor soluții practice pentru evitarearisipei de energie
electrică sau termică, proiecte cu buget minim de decorare a casei, clasei, școlii, prin
reutilizarea unor obiecte din mediul natural sau folosirea creativă a deşeurilor
2.3Analiza critică a consecințelor dezvoltării tehnologice asupra sănătății şi bunăstării
indivizilor, comunităților și a mediului
- Vizitarea muzeelor, expozițiilor (inclusiv virtuale) pentru a analiza
comparativ consecințele dezvoltării tehnologice asupra sănătății şi
bunăstării a tehnologiilor ”de ultimă oră” versus meşteşugurile tradiţionale.
3. Explorarea intereselor și aptitudinilor pentru ocupații/profesii,
domenii profesionale tradiţionale şi moderne și antreprenoriat în vedere alegerii parcursului
şcolar şi profesional.
3.1 Argumentarea preferințelor personale pentru activităţi/meserii/profesii explorate prin
experienţa directă :
-          Realizarea de întâlniri cu reprezentanţi ai comunităţii locale din domeniile artei artei meşteşugăreşti,
-          Formularea de întrebări relevante în urma vizitării unor ateliere meşteşugăreşti  ,
 târguri tradiţionale, muzee etnografice, expoziţii
3.2 Realizarea unor activități/produse inovative pe baza descompunerii/recompunerii/
reutilizării creative a elementelor unor produse inițiale date:
- Reutilizarea în situații/contexte noi a unor obiecte/produse folosite
- Elaborarea mai multor variante de amenajare a spaţiilor interioare  cu alegerea variantei optime
- Participarea la activităţi de întreţinere, înfrumuseţare, îmbunătățire a aspectului,
funcționalității, confortului locuinţei, clasei.

DOMENII DE CONȚINUT
CONȚINUTURI –“ MICUL ARTIZAN” CLASA A VI-A
Tehnologii
- Tehnologii de execuție a produselor și/sau de lucrări creative utile inspirate din arta meşteşugărească românească, confecţionate din materiale textile, lemnoase
- Ateliere de execuție a produselor utile și/sau a unor lucrări creative:
- materiale textile, materiale lemnoase, 
- scule, instrumente, dispozitive
- operații tehnologice de pregătire, prelucrare, finisare
- Fișa tehnologică
- Tehnologii artizanale pentru realizarea produselor cu specific tradiţional
- Activitaţi practice de realizare a unor măşti populare, confecţionarea de marţişoare, tapiţerii, ornamente ,obiecte traforate, 
- Activităţi de elaborare a unor proiecte de decorare a produselor ;
Design
- Elemente de limbaj grafic:  executarea desenului tehnic/schiţei pentru un produs simplu realizat :
·         Coroniţa de inimioare;
·         Serveţele pentru Crăciun;
·         Serveţele cu flori de câmp;
·         Obiecte traforate.
- Estetica produsului; noi posibilități de utilizare și decorare a  produselor tradiționale  locale .
Calitate, economie și antreprenoriat
-  Proprietățile și utilizările materialelor (textile, lemnoase)
- Analiza de produs (gamă de produse): utilizare, materiale folosite, alcătuire, formă, funcţionalitate şi disfuncţionalităţi posibile, preţ
- Evaluarea, promovarea și valorificarea produselor tradiţionale
- Resurse financiare, umane, materiale și de timp pentru realizarea produsului tradițional.
Dezvoltare durabilă (stil de viață sănătos, mediu curat, influența asupra individului/ societății)
- Securitatea și sănătatea în muncă specifică procesului de realizare a produselor, norme de prevenire şi stingere a incendiilor; ergonomia locului de muncă
- Tehnologii şi materiale tradiționale, actuale şi de viitor în raport cu mediul, individul și societatea

Activităţi/ocupații/
meserii
- Domenii ale artei meşteşugăreşti româneşti specifice realizării produselor din diferite materiale; domenii specifice sectoarelor economice ce au ca punct de plecare arta populară românească(confecţii vestimentare ,tapiserii)


RESURSE:
a)      Temporale – 1h/săptămână;
b)      Materiale – sala de clasă;
c)      Pedagogice – activităţi pe grupe sau individuale
Activitatea pe grupe implică o serie de modalităţi de adaptare a curriculum-ului prin:
·         Atmosfera de lucru destinsă, permisivă;
·         Interstimularea prin promovarea transferului de opinii, aprecieri, sugestii, observaţii;
·         Încurajarea creativităţii, asumării riscului de a produce ceva nou;
·         Acceptarea colaborării, a diferenţelor de stil de muncă, de gusturi estetice;
·         Echilibru în conduita competiţională şi cea cooperantă.
SUGESTII METODOLOGICE 
Ø  Prezentarea şi explicarea normelor  de  securitate și sănătate în muncă și de prevenire și stingere a incendiilor
Ø  Observarea independentă a unor produse de artă populară: covoare, scoarţe, costume populare, ştergare, obiecte din ceramică, piese din lemn sculptate, ouă încondeiate;
Ø  Exerciţii de analiză şi comparare a unor obiecte de artă  populară obţinute artizanal, privind: tehnica de lucru, materia primă folosită, cromatica, gama motivelor decorative;
o   Exerciţii de identificare  a principalelor  motive din ornamentaţia populară  românească;
o   Discuţii dirijate şi documentare individuală/ în grup, în scopul  descoperirii domeniilor manufacturiere sau moderne de realizare a covoarelor.
Ø  Exerciţii de copiere  sau de prelucrare a unor motive decorative descoperite pe obiecte de artă populară;
o   Exerciţii de analiză şi comparare a unor obiecte ornamentate din punct de vedere stilisticogeometric privind: figurile geometrice de bază, valoarea expresivă a elementelor geometrice, cromatica;
o   Activităţi practice de transpunere a formelor figurative în context geometric;
o   Exerciţii de transpunere a modelului în desen
Ø  Discuţii dirijate şi explicaţii cu privire la resursele materiale specifice;
o   Exerciţii de analiză şi comparare a firelor textile de diferite tipuri;
o   Exerciţii de selectare a firelor corespunzatoare realizării unei anumite metode  de lucru;
o   Activităţi practice de realizare a covoraşelor ţesute manual, cu transpunerea modelului în ţesătură;
o   Activităţi practice de realizare a unor obiecte traforate , cu transpunerea modelului  pe placaj şi tăierea după contur  folosind traforajul;
o   Exerciţii de proiectare a unor modele noi;
o   Discuţii dirijate despre normele de protecţie a muncii;
o   Activităţi de grup (ateliere) de realizare a unor produse în echipă.
o   Exerciţii de evaluare şi studiu de caz privind funcţionalitatea şi estetica produselor realizate;
Ø  Prezentări ale produselor sub forma unor expoziţii;
o   Exerciţii de stabilire a diferitelor utilizări pentru produsele realizate.
MODALITĂŢI DE EVALUARE:
©  Observarea sistematică a elevilor;
©  Chestionare orală;
©  Probă practică.

BIBLIOGRAFIE
1.         Bălan, V., Album de cusături moldoveneşti, EdituaraTehnică, Bucureşti, 1982
2.         Constantin, P., Să vorbim despre culori, Editura Ion Creangă, Bucureşti, 1996
3.         Marian, D.S., Cusături artizanale, EdituraTehnică, Bucureşti, 1980
4.         MEC, CNC, Ghid metodologic de aplicare a programelor de abilităţi practice şi educaţie tehnologică, Editura Aramis, Bucureşti, 2001
5.         MEC, CNC, Programe şcolare pentru clasele  V- VIII, educaţie tehnologică, aprobate prin ordin al ministrului  nr. 3393 / 28.02.2017 Bucuresti, 2017
6.         Onu, P., Luca, C., Didactica specialităţii – discipline tehnice şi tehnologice, Editura Gheorghe Asachi, Iaşi, 2002
7.         Purţuc, D., Mihaescu, L., Educaţie tehnologică, partea I, Editura Spiru Haret, Iaşi, 1998
8.         Rădulescu, D., Amenajări interioare – camera de zi, Editura tehnică, Bucureşti, 1998
9.         Sburlan, S., Chilimuri, Editura Ceres, Bucureşti, 1979
10.       Tincea, V., Grafică şi pictură (curs opţional), EdituraAramis, Bucureşti, 2000
















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu