luni, 9 septembrie 2019

PRIBILEAN MARIANA - FIRMA DE EXERCIŢIU – METODĂ INOVATOARE DE EDUCAŢIE ECONOMICĂ


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0




FIRMA DE EXERCIŢIU –
METODĂ INOVATOARE DE EDUCAŢIE ECONOMICĂ


PRIBILEAN MARIANA,
LICEUL TEHNOLOGIC GEORGE BARIȚIU” 
LIVADA, JUD SATU MARE


Educaţia economică reprezintă o componentă necesară culturii generale, formării personalităţii tuturor oamenilor. În acest context, atât viaţa de familie şi viaţa personală, cât si activitatea din oricare domeniu al vieţii sociale, includ, şi probleme de natură economică, care trebuie cunoscute, în vederea participării oamenilor la dezvoltarea lor, corespunzator profesiunii lor.
O bună pregătire economică ne ajută să înțelegem modul în care funcționează societatea, fenomenele din viața cotidiană și deciziile pe care le luăm zi de zi. Educația economică dezvoltă gândirea critică, independentă și spiritul de inițiativă, abilități extrem de importante la vârsta adolescenței, când tinerii își dezvoltă personalitatea.
Şcoala contribuie prin diverse discipline la formarea acestui comportament economic.
Fiind specialistă in stiinţe economice, în domeniul economic în care lucrez cu elevii mei, am ales să împărtășesc ca forma a educatiei moderne metoda de predare-invatare prin firma de exercițiu.      „Firma de exerciţiu este metoda activa participativă, centrată pe elev cu largă aplicabilitate practică de integrare a cunoştinţelor de la diverse discipline şi care determină dobândirea de abilităţi antreprenoriale, perfecţionarea comportamentelor personale si totodată identificarea potenţialului propriu al elevilor noştri. În şcoală, prin  instruirea în firma de exerciţiu se oferă elevului competenţe în ceea ce înseamnă comportamentul profesional, respectiv: “Să ştie ce să facă şi să ştie cum să facă   (”Din școală în viață prin firma de exercițiu”, Editura Didactică și Pedagogică, București, 2005).    ,,Firma de exerciţiu’’ este prezentată elevilor ca un model al unei întreprinderi reale, fiind o metodă de abordare practică a integrării conţinuturilor, metodă concepută pentru formarea aptitudinilor personale şi comportamentelor aplicabile în toate domeniile economice, pornind de la funcţiile de bază si până la cele de conducere din întreprindere. „Activitatea în firma de exerciţiu determină o probare practică si o aprofundare a cunoştintelor deja dobândite, fiind astfel continuarea firească si necesară a instruirii de bază” (”Seminar – Înfiinţarea și organizarea unei firme de exercițiu”, KulturKontact, Austria) .
Firma de exerciţiu asigură interdisciplinaritatea conţinuturilor de la diverse discipline: economie, contabilitate, organizare, limbi străine, informatică, etc. şi este foarte greu să fii creativ in aceste domenii cu conţinuturi rigide.
Nu lipsit de interes consider faptul că pe lângă rigurozitatea disciplinelor economice in general, elevul poate fi  stimulat să se apropie de ştiinţele economice prin dezvoltarea creativităţii. Creativitatea are ca si componentă principală imaginaţia, insă creaţia de valoare reală are si o componentă motivaţională, bazată pe dorinţa de a realiza ceva nou, inedit. Si cum munca stăruitoare învinge totul, o altă componentă este voinţa, perseverenţa în a face numeroase încercări şi verificări.
Formarea comportamentului creator se realizează  prin activităţile şcolare si extraşcolare, creativitatea face posibilă realizarea de produse reale sau pur mintale, constituind un progres în planul social.
Creativitatea se manifestă la nivelul firmei de exerciţiu in special in activitatea acesteia în Compartimentul de marketing. Cu toate capcanele creativităţii în marketing elevii trebuie să conştientizeze unele aspecte, aş spune chiar secrete: Creativitatea în marketing ar trebui sa fie măsurată doar în funcţie de modul în care contribuie la profitabilitatea generala. Daca te ajuta să vinzi cu profit, marketingul este creator, dacă nu te ajută, nu este creator. În acest fel, creativitatea este uşor de măsurat. Bineînţeles că ar fi extrem de simplu să poţi exprima creativitatea intr-un singur cuvant. Din păcate însă nu este aşa. Creativitatea este complexă. De aceeaşi părere este si Charles Revson, fondatorul firmei Revlon. Fiind întrebat de un jurnalist ce vinde, Revson a oferit un minunat răspuns concis : „speranţa ( Jay Conrad Levinson, Guerilla Creativity, Ed. Business Tech, Bucuresti 2002, pagina 46) Creativitatea nu este o modalitate pentru o firmă de a-şi menţiona pur si simplu numele, ci de a-l implanta, de a-l lega de ceva pozitiv. „Firmele pot caştiga atenţia şi o poziţie importantă in mintea potenţialilor clienţi mentionându-şi numele în mod creator, ajutându-i pe oameni sa-şi amintească numele lor data viitoare când vor cauta produse sau servicii pe piata. Creativitatea în marketing înseamna acceptarea provocării de a demonstra beneficiul oferit într-un mod de neuitat  Aceasta este o sarcină destul de dificilă pentru creatorii de marketing care utilizează in acest scop texte,  imagini si sunete artistic combinate”. (www.tourstar.uv.ro) .
Activitatea firmelor de exerciţiu se desfaşoară conform legislaţiei în vigoare pentru firmele reale. Ca dascăl am luat contact cu acest concept înca de la începuturi participând la cursurile de formare si pregatire organizate de ROCT si Kulturcontackt, prin participarea la  sesiuni de pregătire cu tematica: Introducere în problematica firmei de exerciţiu, respectiv tematica: Detalii despre metodica predării prin firma de exerciţiu, tehnici de comunicare, tehnici de negociere, derulare de tranzacţii, pregatire pentru participare la târguri ale firmelor de exerciţiu. Ulterior am diseminat aceste concepte in şcoala mea prin sesiuni de diseminare, astfel că ani de zile, conform programei scolare, in şcoală colegii economişti au aplicat această metodă didactică, practică, ajungând la concluzia că  Firma de exerciţiu – complexă ca metodă, motivată ca efecte - este o provocare atractivă atât pentru elevi cat si pentru profesori. Pot afirma din experienţă ca Firma de exerciţiu reprezintă o metodă de predare inovatoare, orientată spre practică – modelul unei întreprinderi în care activităţile derulate de o firmă reală devin transparente pentru procesul de învăţare.
În practica școlara am înființat si coordonat elevii clasei a XI- a profil Servicii, pentru a activa în această lume de afaceri simulată, cu parteneri naţionali şi internaţionali reali, prin care se promovează calificări cheie precum lucrul în echipă, motivaţia de a lucra, flexibilitatea şi rezistenţa la stres, dorinţa de a lua decizii, competenţe privind rezolvarea conflictelor şi mai ales sensibilitatea interculturală. In firma de exerciţiu „Art Class” care are ca obiect de activitate organizarea de evenimente elevii se comportă ca şefi sau angajaţi responsabili şi îşi educă şi formează spiritul de intreprinzator, sunt exersate tranzacţiile economice existente in firmele reale, sceastă firma de exercitiu fiind structurată, in conformitate cu situatia din practică, in departamente : resurse umane, secretariat, marketing, desfacere, financiar-contabilitate, etc. Simularea situaţiilor de eşec ca si a celor de succes reprezintă pentru experienţa elevilor o componenta esenţială şi necesară a procesului de invaţare. Deciziile greşite, care in viata reală ar putea duce până la punerea in pericol a existenţei intreprinderii, in firma de exercitiu nu au urmări economice negative datorita caracterului virtual al situaţiilor exersate. Formarea de priceperi, deprinderi şi abilitati se realizează prin exersarea situaţiilor dintr-o firma reală, fiind indicat ca această exersare sa fie multiplă ca structură si consistenţă.
Însuşirea competenţelor-cheie (ex. capacitatea de a lucra in echipă, gândire interdisciplinară, competenţe de comunicare, capacitatea de a lua decizii) le permite elevilor obţinerea unor abilităti profesionale şi a unei flexibilităti indicate pe piaţa de muncă precum si totodată descoperirea afinităţii faţă de un anumit loc de muncă. „Competenţele obţinute pot determina reducerea perioadei de acomodare la locul de munca, aspect deosebit de benefic pentru viitorii angajaţi”.(CRAIA, S., - ”Dicționar de comunicare”, Editura AGER, Bucuresti, 2001).
Periodic firmele de exercițiu concurează între ele la Târgul firmelor de exercițiu în care acestea relaţionează prin derularea de tranzacţii pe piaţa firmelor de exercitiu (naţională si internaţională) , in același timp şi comunică cu mediul extern al firmei de exerciţiu, respectiv: colaborarea cu firma “mamă”, cu alţi agenţi economici, cu instituţii ale statului, etc (www.roct.ro).
La aceste Târguri manifestarea creativităţii este la nivel maxim, prin felul in care elevii îşi realizează materialele publicitare: cataloagele de prezentare, pliantele, cărţile de vizită, spoturile dar şi prin felul în care se face publicitatea la locul de vânzare şi prin forţa de vânzare.
Pieţele concurenţiale nu pot exista fără resurse umane corespunzătoare, ceea ce înseamnă forţă de muncă bine pregătită, care să reacţioneze flexibil la cerinţele mediului dinamic al pieţelor. Astfel, sistemele de învăţământ se confruntă cu noi provocări, în special în domeniul formării profesionale. În locul cunoştinţelor teoretice trebuie transmise calificări cheie pentru piaţa forţei de muncă. „Modelul firmei de exerciţiu reprezintă un instrument ideal în acest sens, atat prin cunoştinţe temeinice cât şi prin manifestarea creativităţii”. (www.econet-see.com).
Concluzionând, prin învatarea modernă, prin simularea activitătii in mediul de afaceri, prin dezvoltarea gradului de constientizare si motivare economica, se realizează formarea unui mod economic de gândire specific economiei libere, de piata, bazată pe competentă si concurentă, se dezvolta disponibilitatea elevului de a se antrena, corespunzator vârstei, în practici economice de piaţă.

BIBLIOGRAFIE
1. CRAIA, S., - ”Dicționar de comunicare”, Bucureşti, Editura AGER, 2001, pag. 27;
2. ”Seminar – Înfiinarea și organizarea unei firme de exercițiu”, KulturKontact, Austria;
3.  Jay Conrad Levinson, Guerilla Creativity”, Bucuresti Ed. Business Tech, 2002, pagina 46
4. www.econet-see.com
5. www.roct.ro
6. www.tourstar.uv.ro  
7. ”Din școală în viață prin firma de exercițiu”, București Editura Didactică și Pedagogică, 2005.pag 54 ;


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu