luni, 9 septembrie 2019

Stoiculeț Liliana Cristina - OPTIMIZAREA ÎNVĂŢĂRII PRIN STRATEGII DIDACTICE INTERACTIVE


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0



OPTIMIZAREA ÎNVĂŢĂRII PRIN STRATEGII  DIDACTICE  INTERACTIVE


Prof. Stoiculeț Liliana Cristina
Liceul Tehnologic ,,Anghel Saligny”, Mun. Ploiești


            Strategiile didactice interactive ca strategii de grup  presupun munca în colaborare a elevilor în vederea atingerii unor obiective preconizate şi au în vedere provocarea şi susţinerea învăţării active în cadrul căreia cel ce învaţă acţionează asupra informaţiei pentru a o transforma într-una nouă, proprie.
            Învăţarea interactiv-creativă este un proces evolutiv, care are la bază receptivitatea faţă de experienţele noi, căutate şi rezolvate prin explorare, deducţie, analiză, sinteză, generalizare, abstractizare, concretizare, punând accentul pe realizarea conexiunilor între sensuri şi solicitând o profundă implicare intelectuală, psihomotorie, afectivă şi voliţională.
            În cadrul învăţării interactive-creative, elevul descoperă, inferează, imaginează, construieşte şi redefineşte sensurile, filtrându-le prin prisma propriei personalităţi şi solicitând procesele psihice superioare de gândire şi creaţie. Individul care învaţă activ este propriul iniţiator şi organizator al experienţelor de învăţare, capabil să-şi reorganizeze şi să-şi restructureze în permanenţă achiziţiile proprii, în viziune sistemică. Dezvoltând acest tip de învăţare, cadrele didactice stimulează elevii să devină capabili să elaboreze proiecte personalizate de învăţare, să-şi asume responsabilitatea desfăşurării învăţării, conştientizând, aplicând, autoevaluând, gestionând şi dobândind progresiv autonomie în propria formare.
            Multe studii demonstrează faptul că învăţarea este mai eficientă atunci când elevii sunt implicaţi în acest proces. Strategiile de instruire care angajează elevii în procesul de învăţare, stimulează gândirea critică, sporesc gradul de conştientizare şi reponsabilitate din partea acestora.
            Interactivitatea are la bază relaţiile reciproce şi se referă la procesul de învăţare activă, în cadrul căreia cel care învaţă acţionează asupra informaţiei pentru a o transforma într-una nouă, personală şi interiorizată. În sens constructivist, cel ce învaţă reconstruieşte sensuri prin explorarea mediului înconjurător, rezolvând probleme şi aplicând informaţia dobândită în situaţii noi.
            Principiile care stau la baza construirii strategiilor didactice interactive sunt:
1.      Elevii îşi construiesc propriile înţelesuri şi interpretări ale instruirii.
2.      Scopurile instruirii sunt discutate, negociate, nu impuse.
3.      Sunt promovate alternativele metodologice de predare-învăţare-evaluare.
4.      Sarcinile de învăţare vor solicita informaţii transdisciplinare şi analize multidimensionale ale realităţii.
5.      Evaluarea va fi mai puţin criterială şi mai mult reflexivă, integrand metode alternative de evaluare.
6.      Sunt promovate învăţarea prin descoperire şi rezolvarea de probleme.
Învăţarea interactiv-creativă este o formă specială a învăţării şcolare, apărută din necesitatea ţinerii pasului şcolii cu noile transformări existente şi preconizate, în viaţa şi activitatea social- umană, în complexitatea epocii contemporane. Acest fapt solicită din partea individului înzestrarea cu un echipament intelectual, afectiv-voliţional, care să-l ajute să depăşească modalităţile de simplă echilibrare ale organismului, prin răspuns la stimuli la nivel dominant senzorio-perceptiv. Omul viitorului trebuie să fie un constructor de probleme şi de sisteme ideative necesare rezolvării lor, transpunerii lor în plan ideativ şi practic, găsind soluţii optime şi eficiente.
Modalităţi de stimulare a creativităţii şi a activismului în procesul didactic.
Practicile educative de predare activizantă se înscriu în dezideratele pedagogiei moderne şi postmoderniste, de cooperare şi reflexie asupra învăţării. Specifică instruirii interactive este interrelaţia de învăţare care se stabileşte atât între elevi şi profesori, cât şi între elevi.
Învăţarea învăţării - deziderat al educaţiei postmoderniste - presupune interactivitate şi creativitate  în adoptarea unor strategii care să solicite implicarea în sarcină şi o atitudine metacognitivă de învăţare şi cunoaştere precum şi interesul de a te perfecţiona continuu.
Condiţiile şi situaţiile specifice care pot duce la dezvoltarea spiritului investigativ,  a gândirii divergente, a atitudinii creative şi active în şcoală, pot fi considerate următoarele:
*      încurajarea elevilor să pună cât mai multe întrebări;
*      limitarea constrângerilor şi a factorilor care produc frustrare;
*      stimularea comunicării prin organizarea de discuţii şi dezbateri între elevi, între profesor şi elevi;
*      activizarea elevilor prin solicitarea lor de a opera cu idei, concepte, obiecte, în vederea reconsiderării acestora şi a emiterii de noi variante;
*      cultivarea independenţei cognitive, a spontaneităţii şi a autonomiei de învăţare;
*       stimularea spiritului critic constructiv, a capacităţii de argumentare şi de căutare a alternativelor;
*      favorizarea accesului la cunoaştere prin forţe proprii, stimulând atitudinea reflexivă asupra propriilor demersuri de învăţare.
Profesorul este cel care trebuie să găsească cele mai eficiente modalităţi prin care să stimuleze potenţialul creativ al fiecărui elev în parte. Activităţile propuse elevilor în scopul sporirii gradului de implicare activă şi creativă în şcoală, trebuie să asigure:
-          stimularea gândirii productive, a gândirii critice, a gândirii divergente şi laterale;
-          libertatea de exprimare a cunoştinţelor, a gândurilor, a faptelor. În acest sens apar ca adecvate activităţile care cer spontaneitate şi contribuie la dezvoltarea independenţei în gândire şi acţiune;
-          utilizarea talentelor şi a capacităţilor specifice fiecărui individ în parte;
-          incitarea interesului către nou, necunoscut şi oferirea satisfacţiei găsirii soluţiei după depunerea unui efort de căutare de către elev;
-          exersarea capacităţilor de cercetare, de căutare de idei, de informaţii, de posibilităţi de transfer şi de sensuri, de criterii de clasificare;
-          dezvoltarea capacităţii de organizare de materiale, de idei prin întocmirea de portofolii asupra activităţii proprii, de colecţii de cuvinte, de obiecte, de contraste, organizarea de discuţii pe anumite teme, iniţierea de jocuri, de excursii;
-          educarea capacităţii de a privi altfel lucrurile, de a-şi pune întrebări neobişnuite despre lucruri obişnuite.
Lecţia de predare-învăţare devine astfel  o aventură a cunoaşterii în care copilul participă, după puterile proprii, întâlnind probleme şi situaţii dificile, examinându-le şi descoperind soluţii plauzibile. Rolul profesorului constă mai mult în cel de stimulare şi dirijare, iar motivaţia activităţii reiese din participarea entuziastă a cadrului didactic. Elevul e implicat atât în procesul de predare, de învăţare şi de evaluare, iar disciplina devine autodisciplină a muncii şi interesului, asigurată de satisfacţia cooperării.
Conduita creativă a cadrului didactic este unul din factorii care asigură dezvoltarea potenţialului creativ al elevilor. Predarea, ca proces creativ, presupune ca profesorul să medieze între elev şi lumea ce-l înconjoară. El trebuie nu numai să organizeze spaţiul şi activitatea, ci şi să participe alături de elevi la elaborarea cunoştinţelor; să servească drept model în legăturile interpersonale şi să încurajeze interacţiunile cooperante dintre elevi; să-i îndrume cum să-şi folosească timpul, spaţiul, echipamentele şi materialele.
Proiectarea activităţii didactice presupune căutarea unei articulaţii optime între componentele procesului de învăţământ (obiective, conţinuturi, metode, mijloace, condiţii socioculturale, evaluări, etc.), pentru obţinerea unor rezultate maxime, de ordin calitativ şi cantitativ.
            Activizarea învăţării nu este sinonimă cu supraaglomerarea elevului cu activităţi. Ea trebuie înţeleasă mai mult ca intensificare a muncii profesorului de a oferi elevilor oportunităţi de învăţare, predarea fiind activitatea prin care cadrul didactic creează condiţii favorabile apariţiei învăţării la elevi.
            Orice activitate didactică eficientă devine o activitate nouă care asigură adaptarea proiectului didactic la situaţiile concrete ale clasei şi ale câmpului psihosocial, aflate într-o continuă schimbare şi transformare.
            Atmosfera creată în clasă de către profesor constituie un factor care influenţează comportamentul de învăţare a elevului. Instaurarea unui climat favorabil unei conlucrări fructuoase între profesor şi elevi, a unui climat caracterizat printr-o tonalitate afectivă, pozitivă, de exigenţă şi înţelegere, de responsabilitate, reprezintă o condiţie principală ce trebuie realizată în lecţie.
            Profesorul creativ oferă posibilitatea elevilor de a-şi spune părerea într-o atmosferă neautoritară, promovând o atitudine deschisă, prietenoasă, elastică, pozitivă şi receptivă, apreciind ideile bune ale elevilor şi neridiculizând nereuşitele. El îngăduie elevului să-şi manifeste curiozitatea, indecizia, interesul pentru schimbul de informaţii..
O atitudine specifică tinerilor şi adulţilor cu potenţial creator înalt, indiferent de domeniu, este interesul viu pentru orice informaţie, aceştia având un grad de activism foarte ridicat. Pentru oamenii înalt creativi nu există lucruri neinteresante, totul depinde de cine sunt privite, la ce tip de cunoştinţe ale individului sunt raportate şi mai ales modul cum sunt analizate, interpretate.
Strategiile didactice interactive sunt recunoscute drept modalităţi eficiente de stimulare a potenţialului creativ atât individual, cât şi grupal, promovând o metodologie care exersează capacităţile cognitive superioare ale elevilor şi studenţilor, dezvoltând inteligenţele multiple.
Un profesor autentic este şi un “manager al emoţiilor”, având rolul de a  cultiva elevului încrederea că nu acumularea de conţinuturi este un scop în sine, ci o bună cunoaştere şi modelare a sinelui.



Bibliografie:
Oprea, Crenguţa - Lăcrămioara, Strategii didactice interactive, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2007, pag. 26, pag.150-  153.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu