sâmbătă, 14 septembrie 2019

ONEA NICOLETA MARIA - POSTERUL - METODĂ ALTERNATIVĂ DE EVALUARE

Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0


POSTERUL - METODĂ ALTERNATIVĂ DE EVALUARE

Prof.: ONEA NICOLETA MARIA
Colegiul Tehnic ,, Apulum” loc.Alba-Iulia, jud. Alba

            Evaluarea reprezintă totalitatea activităţilor prin care se colectează, se organizează şi se interpretează datele obţinute în urma aplicării unor instrumente de măsurare în scopul emiterii unei judecăţi de valoare pe care se bazează o anumită decizie în plan educaţional.   În cadrul procesului de învăţământ, activităţile de predare / învăţare / evaluare reprezintă elemente importante ce se găsesc într-o strânsă legătură şi orice schimbare produsă la nivelul uneia influenţează modalităţile de realizare a celorlalte, generând o adevărată reacţie în lanţ care impune revenirile şi revizuirile necesare. Astfel predarea / învăţarea / evaluarea sunt activităţi ce trebuie proiectate în acelaşi timp. Modalităţile de evaluare trebuie gândite înainte de a preda temele, deoarece o mare parte a evaluării are loc în timpul activităţii, nu doar la sfârşitul ei.
Posterele reprezintă instrumentele de comunicare dar şi de instruire şi evaluare. În general, ele sunt utilizate de comunitatea oamenilor de ştiinţă, cu ocazia unor manifestări ştiinţifice. În acest caz funcţiile comunicării prin intermediul posterelor sunt (Elliot, 2002):
        -  evidenţierea unei contribuţii ştiinţifice personale ( în cadrul unei manifestări ştiinţifice);
        -  diseminarea unor rezultate într-un cadru interactiv(limitat ca timp);
        -  receptarea unui feed-back imediat din partea auditorului;
        - instruirea unui grup ţinta;
        - auto-instruirea.

            Posterele realizate de elevi
Practica confecţionării şi utilizări posterelor a pătruns şi în şcoală unde, privite dintr-o perspectivă temporală trecut-prezent-viitor şi prin analogie cu imaginile (Adam,1999,p.65,p.173-182), funcţiile posterelor pot fi extinse la:
  • conservarea şi respectiv evocarea informaţiilor;
  • comunicarea unor informaţii concrete în timp scurt;
  • explicitarea unor informaţii abstracte într-un scop dat;
  • semnalizare – asociata unei comunicări de informaţii punctuale;
  • sistematizarea vizuală a unei ansamblu de informaţii;
  • orientarea unor acţiuni pe termen lung.
Este necesară însa o instruire a cadrelor didactice şi a elevilor în confecţionarea posterelor şi în procesul comunicării prin intermediul lor. În caz contrar există riscul ca aceste instrumente să rămână doar la studiul de simple inprovizaţii, fără nici o valoare pedagogică sau educativă. Instruirea elevilor în conceperea,confecţionarea şi comunicarea informaţiilor cu ajutorul posterelor se poate face etape:
     -familizarea elevilor cu posterele prin studiul unor mostre ralizate de cadrele didactice;
     -realizarea de postere sub coordonarea profesorilor;
     -confecţionarea de postere de către elevi ,independent.
În fiecare dintre aceste etape elevii învaţă, în mod inplicit şi explicit, cerinţele metodologice ale confecţionării şi prezentării posterelor.
Etapele confecţionării posterelor
Elaborarea unui poster se realizează în baza unui proiect pregătit independent de elev sau cu sprijinul profesorului . Acest proiect va anticipa răspunsurile  la întrebările şi acţiunile descrise în figura următoare:
 








Fig. 1. Etapele realizării unui poster
             Aşa cum rezultă din schema de mai sus posterul trebuie să se adreseze direct grupului ţinta. În cazul apelării la postere în practica şcoala, grupul ţinta(auditorul) este constituit tot din elevi . De aceea, elevul / elevii care confecţionează un poster trebuie să anticipeze , cu referire la colegii lor : ,,Ce cunoştinţe au deja aceştia în domeniul tematicii posterului?” /,,Ce pot înţelege ei studiind posterul propus?”. În orice caz, în structura şi conţinutul posterului trebuie evidenţiată în mod deosebit cea mai importantă idee pe care autorul / autorii posterului doresc ca cei care studiază conţinutul posterului să o reţină.
        Elevii vor fi instruiţi să dea atenţie contextului în care urmează să fie prezentat posterul ( la lecţie, la o reuniune ştiinţifică a elevilor etc.) precum şi sportului utilizat pentru prezentarea posterului. Aceasta, deoarece un poster bine realizat trebuie să atragă atenţia auditorului.
Cerinţe de confecţionare a unui poster
        Două dintre cele mai inportante cerinţe care privesc realizarea unui poster sunt urmatoarele:
-          posterul trebuie să poată fi citit de la o distanţa de 2-3 m ;
-          conţinutul posterului trebuie să fie bine structurat şi redactat (cursiv, lizibil, citeţ ) şi succint   ( posterul nu este un abstract al lucrării dar poate conţine un mic rezumat).
În ceea ce priveşte organizarea conţinutului posterului elevii trebuie instruiţi ca fiecare poster să aibă un titlu, care să nu depăşească 10 cuvinte şi pentru care se recomandă un font de 120 pt. De asemenea, la finalul posterului trebuie să existe menţionată şi o concluzie generală.
Conţinutul posterului va evidenţia aspectele importante ale lucrării pe care o prezintă: motivaţia temei lucrării prezentate prin poster, probleme formulate, obiectivele lucrării, metode si rezultate, studii / cercetări / rezultate anterioare (de la care s-a pornit în realizarea lucrării) sau corelate. Pot fi sugerate aplicaţii sau perspective de continuare a lucrării.
Prezentarea conţinutului posterului ( text, imagini) se face, în general, prin structurare în coloane (ca la un ziar). Cele mai importante informaţii vor fi poziţionate la acelaşi nivel (spre exemplu , la nivelul ochilor) în capul/ titlul coloanelor sau concentrat ( în centrul posterului ). Aceasta trebuie să fie formulate în termeni descriptivi şi cât mai concis. Dispunerea titlurilor se poate face: în paralel, logic sau ierarhic. Ghidarea cititorului cu privire la parcurgerea conţinutului posterului se poate realiza fie prin titluri (ca în cazul capitolelor unei cărţi) fie prin utilizarea unor semne (săgeţi, steluţe, cifre etc.) care să indice succesiunea parcurgerii coloanelor. Se va respecta faptul că majoritatea elevilor din şcolile româneşti au obişnuinţa  de a citi de la stânga la dreapta şi de sus în jos.
Elevii care realizează un poster vor fi instruiţi să introducă în conţinutului acestuia doar textul neapărat necesar ( prin rezumare) şi să folosească propoziţii scurte, imagini, figuri sau grafice . Li se va explica faptul că informaţiile conţinute în poster trebuie să provoace interesul cititorului şi să fie uşor de citit. Acest lucru se asigură printr-o corectă utilizare a semnelor de punctuaţie şi de marcaj corespunzătoare. Elevilor li se va reaminti în permanenţă că textul trebuie atent corectat din punct de vedere lingvistic, că, exceptând titlul, nu va fi scris cu tipar şi că nu va conţine liste prea lungi de conţinuturi.
În timp, obişnuindu-se să confecţioneze postere elevii vor constata cât de importantă  este inserarea în conţinutul posterului a unor elemente vizuale: ilustraţii (care, spre exemplu, prezintă aparatura experimentată), scheme, modele, fotografii.
Elevii trebuie atenţionaţi că într-un poster trebuie să existe un echilibru între calitatea estetică a ilustraţiilor şi funcţia acestora de transmitere de informaţii. Ca urmare, alegerea unei ilustraţii se face prin prisma răspunsurilor la următoarele întrebări:
·         este justificată prezenţa fiecărei ilustraţii în poster ?
·         este ilustraţia corelată conţinutului în care este inserată ?
·         informaţia transmisă de ilustraţie este interesantă şi sugestivă pentru elevi?
Pentru a răspunde acestor întrebări trebuie luate în considerare, cu referire la fiecare la fiecare ilustraţie inserată în conţinutul posterului, următoarele aspecte:
-          ilustraţia aduce informaţii complet originale. În acest caz fie suprimarea ei ar împiedica înţelegerea conţinutului lucrării. Ilustraţia poate aduce o informaţie „paralelă” conţinutului dar care ar putea fi exploatată, dacă rămâne timp ;
-          ilustraţia aduce informaţii parţial originale, prin raport la text. Totuşi, elementele originale existente în ilustraţie pot asigura înţelegerea mai rapidă a conţinutului. Un exemplu în acest sens sunt schemele care sintetizează anumite cunoştinţe ;
-          ilustraţia are valoarea pur ilustrativă, cu rol predominant de atragere/ motivare a auditorului.
Raportul din textul scris şi ilustraţie trebuie sa fie, de asemenea ,cât mai echilibrat. Acest echilibru este asigurat prin prelucrarea informaţiilor (şi nu prin prezentarea de date izolate), prin centralizarea informaţiilor în tabele şi grafice care permit evidenţierea unor tendinţe şi relaţii importante. De asemenea, elevilor li se va recomanda chiar să simplifice sau să omită datele sau informaţiile prea complicate, evidenţiind însă caracteristicile importante.
            Se impune însă conştientizarea elevilor cu privire la acurateţea prezentării rezultatelor. Elevii vor fi atenţionaţi să numeroteze şi expliciteze elementele grafice (figuri, tabele) printr-o legendă, să adnoteze fiecare element al unei figuri – dacă acesta e complicată, să numească axele şi respectiv unităţile de măsură(într-un grafic, tabel).
            În redactarea conţinutului posterului se vor folosi caractere cu dimensiuni şi culori adecvate, respectiv, culori de fond potrivite. Culorile vor fi alese cu mare grijă deoarece ele pot foarte uşor să influenţeze cititorul în sens pozitiv sau negativ (îl pot determina să renunţe să citească textul, să parcurgă doar anumite informaţii etc.). O culoare de fond deschisă sau cât mai neutră şi un text redactat în culoare neagră oferă contrastul optim. Elevilor li se va sugera să nu combine roşul şi verdele pentru că statisticile arată că un procent din populaţie cuprins între 12 %-20% nu disting aceste culori.
De asemenea, ei vor fi atenţionaţi, în mod consecvent, că, la fel ca la orice studiu sau lucrare pe care o întocmesc, şi conţinutul posterului trebuie să specifice sursele bibliografice.
            În final, nu trebuie uitat că posterul trebuie să indice clar numele elevului /elevilor – autor/ autori şi instituţia şcolară (utilizând caractere de 80 pt.) precum şi toate informaţiile de contact (telefon,e-mail) necesare colegilor lor care ar dori ca, ulterior, să le mai adreseze întrebări sau să afle mai multe informaţii referitoare la lucrarea prezentată în poster.
În concluzie, realizarea unui poster nu este o sarcină uşoară. Cu toate acestea ea se poate dovedi a fi şi plăcută. Elevii nu vor di doar instruiţi cu privire la confecţionarea posterului ci li se va solicita proiectarea din timp a posterului şi chiar prezentarea unui crochiu. Sfatul profesorului sau al celorlalţi colegi, furnizat în urma analizei proiectului, materialelor selectate şi a crochiului posterului va ajuta autorul/ autorii să corecteze unele erori şi chiar să completeze/   îmbogăţească conţinutul posterului, respectiv să-l facă să devină mai atractiv.
            Grila de evaluare a unui poster
Următoarele instrumente de evaluare a unui poster au fost adaptate după Elliot (2002). Ele  structurează informaţiile prezentate mai sus dar au o dublă funcţie pedagogică:
            - fixează şi sistematizează cele mai importante cerinţe de realizare şi prezentare a conţinutului unui poster;
            - sprijină elevii în autoevaluarea (evaluarea internă) şi evaluarea (evaluarea externă) a comunicării cu ajutorul posterului.
Tabelul 1:  Criterii de evaluare a conţinutului unui poster
Nr.
Crt.
Din punct de vedere al conţinutului posterul analizat:
Calificative
INS.
SUF.
M.
B.
FB.
1.
Comunică auditoriului un mesaj clar?





2.
Este adaptat nivelului de înţelegere al auditoriului?





3.
Determină auditoriul dă dorească să afle mai mult despre conţinutul lucrării prezentate prin poster?





4.
Referinţele şi informaţiile de sprijin furnizate în poster permit auditoriului să încadreze lucrarea / studiul într-un anumit domeniu?





5.
Prezintă rezultate noi, care permit auditoriului să stabilească corect importanţa lucrării?





6.
Specifică în mod clar tema lucrării?





7.
Numărul informaţiilor cheie prezentate prin poster nu depăşeşte 3-4?





8.
Sunt ilustraţiile sau tabelele bine integrate în text (este justificată prezenţa lor prin raportare la textul scris şi sunt corelate acestuia?






Apreciere finală





Tabelul 2: Criterii de evaluare a structurii unui poster
Nr.
Crt.
Din punct de vedere al structurii posterul analizat:
Calificative
INS.
SUF.
M.
B.
FB.
9.
Evidenţiază titlul, care poate fi citit de la 2-3 m distanţă?





10.
Este corect structurat (organizat în coloane cu indicarea ordinii parcurgerii acestora)?





11.
Conţine un mic rezumat?





12.
Există o concluzie?





13.
Furnizează toate datele de identificare (nume, afiliere) şi contact (adresă e-mail) ale autorului?





14.
Apreciere finală





Tabelul 3:  Criterii de evaluare a perzentării posterului
Nr.
Crt.
Din punct de vedere al modului de prezentare posterul analizat:
Calificative
INS.
SUF.
M.
B.
FB.
14.
Este atractiv sub aspect vizual?





15.
Este fiecare ilustraţie corect distanţată faţă de text?





16.
Există titluri pentru fiecare coloană?





17.
Există legende pentru fiecare tabel, figură, grafic, imagine?





18.
Graficele au anexele numite şi sunt specificate unităţile de măsură. Idem, tabelele care prezintămărimi fizice indică unităţile de măsură?





19.
Informaţia de tip narativ este prezentată în fraze scurte, eventual prin liste?





20.
Textul este corect din punct de vedere lingvistic (nu conţine erori gramaticale, de limbaj, exprimare, tipărire)?





21.
Expunerea este deschisă, captivantă, (inclusiv la nivelul limbajului non verbal).





22.
Apreciere finală






Concluzie:
            Prin confecţionarea şi prezentarea  posterelor elevii sunt obligaţi să-şi sintetizeze  informaţiile / cunoştinţele. De asemenea, sunt solicitaţi să apeleze toate registrele de lucru: figural, material, şi simbolic şi mai mult, să le îmbine eficient.
            Nu în ultimă instanţă trebuie menţionat faptul că instruirea elevilor în confecţionarea şi utilizarea posterelor răspunde cerinţelor societăţii actuale, în care afişul joacă un rol extrem de important.

            BIBLIOGRAFIE:
1.      Cerghit, I., -Sisteme de instruire alternative şi complemantare, Ed.Aramis, Bucureşti, 2002;
2.      Ciascai, Liliana, -Predarea şi învăţarea fizicii în gimnaziu şi liceu, Ed Albastră, Cluj- Napoca, 1999;
3.      Ciascai, Liliana, -Educarea creativităţii elevilor vol. II, Ed. Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj- Napoca, 2005;

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu