sâmbătă, 14 septembrie 2019

Popa Lăcrimioara - Câteva aspecte metodice privind unele dificultăți de învăţare a matematicii

Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0


Câteva aspecte metodice privind unele dificultăți de învăţare a matematicii


Prof. Popa Lăcrimioara
 Şcoala Gimnazială nr. 1 Derna

  „Învăţarea trece în mod inevitabil prin greşeală şi eşec, înainte de a ajunge la reuşită. Or, educaţia, de cele mai multe ori, nu ţine seama de acest lucru. Educaţia are tendinţa de a aşeza greşeala şi eşecul sub semnul infracţiunii, al păcatului, al pedepsei”.
              Solomon Marcus
             
              Esenţa rolului nostru de cadre didactice este acela de a provoca elevul să iasă din sine, să ia contact cu realitatea înconjurătoare şi să-şi asume rolul de coparticipant la sensurile lumii. Scopul educației este acela de a crea entuziasm. Despre strategiile didactice s-a discutat şi se discută îndelung, specialiştii accentuând rolul tehnicilor moderne în predare. De la an la an lucrurile se complică prin introducerea unor concepte complexe, sonore. Putem inova la nesfârşit sau putem rămâne fideli metodelor tradiţionale. Metode care dau rezultate la o clasă nu răspund cerințelor elevilor altei clase. Luaţi fiecare în parte, a devenit limpede că, mai ales acolo unde elevul se confruntă cu probleme de ordin emoţional, trebuie să ne dovedim abilităţile de dascăl.
              Exemple de elevi cu dificultăţi de învățare a matematicii avem toţi la îndemână, căci societatea, aşa cum este ea alcătuită acum, ne oferă prea multe situaţii de genul acesta: copii ai căror părinţi sunt plecaţi în străinătate la muncă şi rămân cu bunicii prea bătrâni, prea bolnavi să le mai poarte de grijă, copii abandonaţi, copii prea trişti, dar totuşi copii la care încercăm să ajungem. Nu mai avem nevoie de statistici, îi vedem zilnic în faţa noastră.
              Majoritatea psihopedagogilor admit că principalii factori ai dezvoltării şi formării fiinţei umane sunt zestrea sa ereditară, mediul în care trăieşte şi educaţia pe care o primeşte. (Ioan Jinga şi Elena Istrate – Manual de pedagogie, ed. All Educaţional, 1998). Pe de altă parte, după opinia lui Constantin Cucoş, ar trebui să plecăm de la o premisă optimistă, în sensul că orice copil poate fi învăţat cu sau pentru ceva, cu condiţia alegerii celor mai potrivite metode şi mijloace de educație (Pedagogie, Ed Polirom, 2000).
            Alina Petrescu (2007) descrie câțiva indicii de identificare a copiilor cu dificultăți de învățare a matematicii. Ea specifică, că mulți dintre copiii mici fac adesea erori, până la un punct, firești, însă indicii de identificare a copiilor cu dificultăți de învățare sunt gravitatea, claritatea cu care se evidențiază și persistența in timp a erorilor.
            Câteva exemple ar fi: dificultăți în a-și aminti numere; dificultăți în citirea și scrierea numerelor; dificultăți în a efectua operații matematice cu numere; inversează cifrele sau numerele (ex: 59 cu 95); dificultăți în a înțelege sensul problemelor; dificultăți în a lectura un text matematic; dificultăți de reamintire a simbolurilor, operațiilor matematice; dificultăți de operare cu unități de măsură; dificultăți în a rezolva probleme.
Aceste dificultăți provin deseori din aplicarea greșită a metodelor pedagogice, din incapacitatea profesorului de a evalua gradul de înțelegere a elevului pentru o anumită sarcina, bazându-se pe rezolvare mecanică, în detrimentul celei logice, pe necunoașterea terminologiei matematicii etc.
Însuși limbajul matematic, care este foarte precis, creează probleme importante. Unele cuvinte au mai multe semnificații: cât, rest, putere, bază, exponent iar altele pot fi sursa de confuzie: sumă, deîmpărțit, element, mulțime.
            Unii elevi sunt capabili sa efectueze operațiile matematice, dar nu ajung  la rezultatul corect deoarece nu pot înțelege enunțurile. Manualele folosite la toate nivelurile implică un vocabular și structuri lingvistice care depășește nivelul celor care le utilizează.
            Petrescu, A. (2007) menționează că deși există multe metode de evaluare, cea mai bună o consideră a fi observația. Ea a observat câteva dificultăți de învățare, la elevii cu discalculie din clasele III– VII: la adunările numerelor de doua cifre, în loc să adune mai întâi unitățile și apoi zecile, ei adună toate cifrele în același timp. Încep sa efectueze adunarea și scăderea din partea stângă și nu din dreaptă; la scădere, ei efectuează scăderea cifrei mai mici din cea mai mare, indiferent de poziția acestora; nu își dau prea bine seama de rolul cifrei într-un calcul; la adunarea de numere de două și trei cifre, nu știu ce să facă dacă suma a două cifre depășește zece; într-o problemă nu știu ce operație să folosească în calcul.
            Matematica studiază concepte, cum ar fi adunarea, numerele naturale, unități de măsură, vectori, serii, funcții, ecuații, etc. În formarea numărului sunt implicate atât analiza în lucrul cu obiectele și procesul numărării, cât și sinteza în reprezentarea mulțimii și proprietăților ei. Prin urmare, noțiunea implică dobândirea capacității de analiză și sinteză în acțiunea cu obiectele. Noțiunile matematice intervin în judecăți și raționamente care stau la baza rezolvării problemelor. Numerația necesită o perfecționare a mecanismelor analitico-sintetice, fiind implicate în percepție și conceptualizare. Prin urmare, dificultățile de analiză și sinteză ale copiilor cu dificultăți de învățare determină uneori dizabilitățile matematice ale acestora. (după Petrescu, A. 2007)
            Pentru a veni în ajutorul copiilor care au dificultăți în învățarea matematicii s-au făcut numeroase studii, dar s-a observat ca o regulă generală faptul că e foarte important să se facă mult mai mult apel la lucrul cu obiecte concrete, la situații reale în care elevul să fie implicat cat mai activ. Totodată s-a observat că nu există anumite strategii exacte de intervenție care să funcționeze după șablon, ci intervenția trebuie mereu adaptată în funcție de specificul dificultăților cu care se confruntă fiecare elev, de specificul personalității sale, al ritmului sau de învățare și al modalității cognitive.
            Petrescu, A. (2007) susține că dificultățile de învățare pot fi depășite dacă se ține cont de următoarele aspecte: erorile comise de elev, motivele pentru care apar și modul de rezolvare. Profesorii trebuie să facă apel la trei moduri de reprezentare a conceptelor matematice:
- modul concret, care implica efectuarea de operații concrete și participarea activă a elevului.
- modul imagistic, care utilizează pictograme, grafică și alte procedee vizuale.
- modul simbolic, care recurge la simboluri matematice.
Profesorii de matematica trebuie să facă apel progresiv la cele trei metode de reprezentare, exact în ordinea enumerată. Altfel, înainte de a stăpâni un mod de reprezentare, el va trebui să-l aplice la cel explicat curent.
Trecând progresiv de la modul concret la cel simbolic, elevii învață într-un mod adaptat cerințelor lor. De asemenea, ei nu vor mai fi inhibați de frica de a greși. Acest mod de învățare a matematicii face apel la lucrul cu obiecte, la experiențe directe și activități concrete, elevilor cu dificultăți de învățare trebuind să li se ofere un climat și materiale propice dificultăților lor. Va trebui respectat și ritmul de învățare al elevului sau al grupului de lucru. Este mai important ca elevii să lucreze zilnic, decât să lucreze mult, același tip de exerciții.
Învățarea trebuie să facă apel la activitățile libere: jocuri, activități pe perechi, activități în grup, etc. Elevii trebuie stimulați să vorbească în timp ce lucrează.
Se pot pune la dispoziția elevilor planșe cu formule de calcul prescurtat și cu panouri de prezentare a modului de calcul, indicându-se prin săgeți sensul calculului. Ca regula generala, elevii pot fi atenții circa 10 minute, după care apar dificultăți de concentrare. De aceea lecția trebuie împărțită în mai multe perioade. O perioada de 20 de minute poate fi împărțită astfel: 5min. calcul; 5min. se prezintă o nouă operație; 10min. se rezolvă probleme.
Când greșesc trebuie să aflăm cauza ce a determinat greșeala, pentru a ști ce trebuie corectat. Verificarea muncii elevilor trebuie făcută continuu pentru a cunoaște genul de dificultăți pe care le întâmpină.
O metodă propusă pentru ajutarea copiilor care se confruntă cu probleme în învățarea matematicii este, învățarea prin descoperire, Alca, L. (2006). Metoda descoperirii constă în reactualizarea experienţei și a capacităţilor individuale în vederea concentrării și aplicării lor asupra unei situaţii problemă prin explorarea diverselor sale alternative și găsirea soluţiei. Premiza de la care trebuie sa pornim este delimitarea a ceea ce este util si oportun sa-i dăm elevului de-a gata și ce putem să-i lăsăm lui să descopere.
 Ţinând seama de relaţia ce se stabileşte între profesor și elevi se pot distinge două forme ale descoperirii: descoperirea independentă și descoperirea dirijată. Pentru a forma la elevi o gândire creatoare, ei trebuie puși în situaţii variate, mereu noi. În acest scop se utilizează o varietate de procedee, dezvoltarea și complicarea treptată a unei probleme rezolvată, rezolvarea problemei prin mai multe procedee și alegerea celei mai economicoase, reformularea problemei prin introducerea necunoscutei drept cunoscută.
              „A fost în fiinţa mea încorporată starea de mirare, de curiozitate, de întrebare, de nedumerire. Şi această stare nu m-a părăsit niciodată, niciun moment. Şi drept corolar, nu m-am plictisit niciodată” spunea marele academician Solomon Marcus într-un interviu. Pentru dezvoltarea interesului și atitudinii investigatoare trebuie mizat pe curiozitatea spontană şi pe dorinţa naturală de a descoperi ceva nou. Elevii trebuie lăsați mereu să întrebe, soluțiile date să fie întotdeauna rodul efortului întregului colectiv. Se experimentează trei procedee didactice: problematizarea, metoda descoperirii sau metoda cercetării bazată pe întrebări. Problematizarea oferă prilejul unui viu și fructuos schimb de întrebări, canalizate toate spre rezolvarea situaţiei problematice. Metoda descoperirii sau a învăţări prin întrebări îi lasă pe elevi să-şi formuleze singuri explicate cauzale asupra unui fenomen pe baza materialului faptic.










BIBLIOGRAFIE

1. Alca, Lucia – Învățarea prin descoperire la matematică, Editura Irco Script, Drobeta Turnu Severin, 2006
2. Anucuța, Partenie – Să ajutăm corect copiii care întâmpină dificultăţi în învăţarea matematicii, Editura Eurobit, Timișoara, 2005
3. Petrescu, Alina – Psihopedagogia copilului cu dificultăți de învățare, Editura Universității Petrol-Gaze, Ploiești, 2007
4. Purcia, Dana Codruța – Etiologia si tipologia dificultăților de învățare a scris-cititului și matematicii la elevi, Editura Psihomedia, Sibiu, 2006
5. Ungureanu, Dumitru – Copiii cu dificultăți de învățare, Editura Didactica si pedagogica, București, 1998
6. Jinga, Ioan,  Istrate, Elena - Manual de pedagogie, Editura All, 1998
7. Cucoş, Constantin - Pedagogie, Editura Polirom, Iași, 2000







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu