luni, 9 septembrie 2019

Săceanu Ion - PROBLEMATICA SOFTWARE-ULUI EDUCAŢIONAL


Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0



PROBLEMATICA SOFTWARE-ULUI EDUCAŢIONAL

Prof. Săceanu Ion
Colegiul Tehnic Mătăsari, Județul Gorj

Prin “software educaţional” denumim un program proiectat în raport cu o serie de coordonate pedagogice (obiective comportamentale, conţinut specific, caracteristici ale populaţiei ţintă) şi tehnice (asigurarea interacţiunii individualizate, a feedback-ului secvenţial şi a evaluării formative); în sens larg, prin software educaţional se înţelege orice program proiectat pentru a fi utilizat în instruire/învăţare.
Întrucât, probabil că în momentul de faţă ar fi greu de găsit un domeniu subsumat învăţământului în care activităţile rutiniere să nu poată fi preluate de computer - începând cu cele mai simple lucrări de birotică şi de menţinere la zi a băncilor de date privind fluxurile şcolare şi terminând cu consilierea profesională asistată - peste tot vom întâlni software-uri specializate care îşi propun să ne amplifice puterea de a acumula, stoca şi prelucra informaţia, precum şi de a lua decizii pe baza procesării rapide a acestei informaţii. În multe dintre aceste activităţi software-urile utilizate nu au fost proiectate special pentru domeniul învăţământului, ci pentru a rezolva o problemă specifică, indiferent de domeniul social în care se utilizează. Acestea sunt aşa numitele software-uri utilitare (de ex. editoarele de texte, bazele de date, tabelele matematice).
Deoarece zona instruirii/învăţării reprezintă un evantai problematic variat şi software-urile educaţionale vor fi foarte diferite, reprezentând un evantai extrem de larg. Desigur că ponderea cea mai mare este cea a softului proiectat pentru instruire, dar implicarea noilor tehnologii informatice şi comunicaţionale a permis o multitudine de abordări, încât astăzi chiar instruirea asistată de computer capătă o coloratură de concept “clasic” atunci când apare împreună cu alte concepte ale zonei de intersecţie “învăţământ-computer”. Într-o lucrare de referinţă a domeniului, se subliniază că termenii rezultaţi din toate combinaţiile următoarelor trei coloane au fiecare propria lor specificitate:


Computer
Technology
Media
aided
assisted
augmented
based
extended
managed
mediated
monitored
related uses in
Training
Instruction
Learning
Teaching
education


Aceasta se datorează faptului că fiecare din activităţile subsumate domeniului educaţie - trening, instruire, învăţare, predare, educaţie prin intersectarea cu specificul intervenţiei noilor tehnologii - aided, assisted, managed etc. - capătă o coloratură proprie, diferenţiatoare; de aici şi specificitatea software - ului proiectat pentru respectiva formă de activitate. Ne vom limita Ia un singur exemplu: una din problemele importante pe care le are de rezolvat un profesor este cea a controlului şi planificării instruirii: aici computerul (de fapt, software-ul proiectat în acest scop) poate prelua o parte din sarcinile profesorului ca manager al instruirii, şi anume:
*      îi prezintă elevului oricând lista detaliată sau sintetică a obiectivelor pe care acesta trebuie să le atingă, ca urmare a parcurgerii cursului respectiv, structura părţilor componente ale cursului, precum şi alte categorii de informaţii;
*      administrează teste pentru a determina progresul elevului, înregistrează datele obţinute şi oferă un feedback atât elevului, cât şi profesorului;
*      în raport cu informaţiile disponibile recomandă o continuare adecvată a demersului instructiv;
*      la nivel de clasă/grup/şcoală oferă informaţiile relevante (indicatorii statistici) pe baza cărora se pot Iua decizii privind procesul de instruire.
Evident, un astfel de soft are specificitatea sa; utilizarea lui duce Ia ceea ce se cunoaşte sub numele de Computer — Managed Instruction.
Destinat unei arii mai restrânse, dar dezvoltate ca profunzime şi varietate, este software-ul proiectat pentru a fi utilizat direct în procesul de predare – învăţare, adică în demersul educaţional care poartă numele de instruire asistată de calculator.
Pentru o primă degroşare conceptuală a acestei zone ne vom referi la o clasificare a software-urilor educaţionale după funcţia pedagogică specifică pe care o pot îndeplini în cadrul unui proces de instruire: prezentare de noi cunoştinţe, simulare (prezentare de modele ale unor fenomene reale), exersare, testare, dezvoltare a unor capacităţi sau aptitudini, jocuri educative.
1. Software de exersare (Drill-and-Practice).  Software - urile de acest tip intervin ca un supliment al lecţiei din clasă, realizând exersarea individuală necesară însuşirii unor date, proceduri, tehnici sau formării unor deprinderi specifice; ele îl ajută pe profesor să realizeze activităţile de exersare, permit fiecărui elev să lucreze în ritm propriu şi să aibă mereu aprecierea corectitudinii răspunsului dat.
2. Software interactiv pentru predarea de cunoştinţe noi. Software - urile de acest tip creează un dialog (asemănător dialogului profesor-elev) între elev şi programul (mediul) respectiv. Interacţiunea poate fi controlată de computer (dialog tutorial) sau de elev (dialog de investigare). Termenul generic de tutor desemnează softul în care “drumul” elevului este controlat integral de computer.
De regulă, un tutor preia una din funcţiile profesorului, fiind construit pentru a-l conduce pe elev, pas cu pas, în însuşirea unor noi cunoştinţe sau formarea unor deprinderi după o strategie stabilită de proiectantul software-ului. Dacă un tutor îl obligă pe elev să urmeze un anumit drum în învăţare, software-ul de investigare foloseşte o altă strategie: elevului nu i se prezintă informaţiile deja structurate (calea de parcurs), ci un mediu de unde elevul poate să-şi extragă toate informaţiile (atât cele declarative, cât şi cele procedurale) necesare pentru rezolvarea sarcinii propuse sau pentru alt scop, pe baza unui set de reguli.
În acest fel, calea parcursă depinde într-o mare măsurã de cel care învaţă (atât de nivelul lui de cunoştinţe cât şi de caracteristicile stilului de învăţare). În ultimii ani se proiectează şi se experimentează medii de învăţare cu o interacţiune extrem de complexă, bazată pe utilizarea inteligenţei artificiale; demersul este cunoscut sub nurnele de “instruire inteligentă asistată de computer“.
3. Software de simulare. Acest tip de software permite reprezentarea controlată a unui fenomen sau sistem real, prin intermediul unui model cu comportament analog. Prin lucrul cu modelul se oferă posibilitatea modificării unor parametri şi observării modului cum se schimbă comportamentul sistemului.
4. Software pentru testarea cunoştinţelor. Reprezentând poate gama cea mai variată întrucât specificitatea lor depinde de mai mulţi factori - momentul testării, scopul testării, tipologia interacţiunii (feedback imediat sau nu) - aceste software-uri apar uneori independente, alteori făcând parte integrantă dintr-un mediu de instruire complex.
5. Jocuri educative. Software-uri care sub forma unui joc implică atingerea unui scop, prin aplicarea inteligentă a unui set de reguli - îl implică pe elev într-un proces de rezolvare de probleme. De obicei, se realizează o simulare a unui fenomen real, oferindu-i elevului diverse modalităţi de a influenţa atingerea scopului.
Una dintre caracteristicile de primă importanţă ale unui software educaţional este calitatea interacţiunii cu utilizatorul (elevul): de ea depinde măsura în care la elev se produce învăţarea. Din acest punct de vedere, unele software-uri sunt centrate pe elev (cuprind şi sarcinile de lucru care să asigure învăţarea), altele sunt centrate pe profesor (prezintă conţinuturile dar nu-şi propun şi exersarea ce poate merge până la individualizarea demersului).
O taxonomie a software-ului utilizat în învăţământ, având drept criteriu opoziţia dintre “centrarea pe elev”, la o extremă, şi “auxiliar al profesorului”, Ia cealaltă extremă, o găsim la P. Gorny:
*      Suporturi pentru open learning
v  instrumente pentru problem – solving:
§  sisteme de programare (ca Logo, Prolog, ş.a.);
§  sisteme de modelare dinamică (STELLA, DYNAMIS);
Ø  Instrumente pentru structurarea cunoaşterii prin organizarea datelor:
o   procesarea textelor şi pregătirea documentelor;
o   sisteme hipertext;
o   utilitare pentru design;
o   baze de date;
o   tabele matematice;
o   sisteme de comunicare;
o   sisteme de regăsire a informaţiei, inclusiv hipermedia;
*      Învăţare prin descoperire dirijată:
v  Sisteme de simulare;
v  Jocuri (didactice) asistate de calculator;
v  Sisteme de monitorizare (procese, robotică);
v  Sisteme tutoriale inteligente;
*      Resurse pentru predare şi învăţare:
v  Tabla electronică etc., inclusiv multimedia;
v  Tutoriale;
v  Sisteme drill and practice;

*      Auxiliare pentru managementul educaţional şi administrarea unităţilor şcolare.

Aceste clasificări, dincolo de natura criteriilor care Ie stau la bază, confirmă varietatea scopurilor pentru care se poate interveni cu un soft educaţional; desigur, că şi în tehnologia proiectării această diferenţiere va impune o anumită coloratură atât a conţinutului, cât şi a tipurilor (formelor) de interacţiune.
Toate aceste elemente definitorii pentru un software educaţional se vor materializa de o manieră specifică, pas cu pas, pe parcursul realizării proiectului pedagogic şi a transpunerii acestuia în program(software) educaţional.


BIBLIOGRAFIE:

*      Mihai Ceapăru —,,Comunicaţia prin intermediul reţelelor de calculatoare”
*      Lucia Vlădulescu — “Fundamente ale educaţiei şi profesionalizării  tehnologice “, E.D.P., Bucureşti, 1995.
*      Dumitru Muster — ,,Metodologia cercetării în educaţie şi învăţământ “, ghid în elaborarea şi prezentarea de comunicări şi lucrări metodico-ştiinţifice de grad, Editura Litera, Bucureşti 1985.
*      Ion Drăgan, Ioan Nicola — ,,Cercetarea psihopedagogică”, ghid pentru elaborarea lucrărilor metodico-ştiinţifice în vederea obţinerii gradului didactic I, Editura Tipomur, Tg. Mureş, 1995.
*       Dumitru Muster, Mihaela Moldoveanu — ,,Gradul I în învăţământ. Ghid practic”, E.D.P. , Bucureşti, 1998.
*      Lucia Vlădulescu — ,,Îndrumar de metodică şi practică pedagogică”, Editura Printech, Bucureşti, 1998.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu