Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Mijloacele de invatamant moderne- suport al
activitatii didactice
Profesor
învăţământ primar, Feţanu Rodica
Școala Gimnazială “ Liviu Rebreanu”
Ȋntr-o
definiţie primară, mijloacele tehnice de instruire sunt considerate ansambluri
de procedee mecanice, optice, electrice si electronice - de înregistrare,
păstrare şi transmiterea informaţiei.
Mijloacele
de învăţământ reprezintă ansamblul de obiecte, instrumente, produse, aparate,
echipamente şi sisteme tehnice care susţin şi facilitează transmiterea unor
cunoştinte, formarea unor deprinderi, evaluarea unor achiziţii şi realizarea
unor aplicaţii în cadrul procesului instructiv-educativ.
Bloock
defineşte mijloacele tehnice de instruire ca fiind acele dispozitive şi tehnici
născute din revoluţia mijloacelor de comunicare, ce pot fi folosite în scopuri
didactice, luate individual sau în combinaţie, pe lângă profesor, manual şi
tablă. Ele includ acele aparate şi instalaţii cuprinse în generaţiile III -IV,
respectiv aparatele de proiecţie, de înregistrare-redare audio, instruire
programată, inclusiv calculatoarele electronice (generaţia a V-a) şi alte elemente
de hardware si software.
Clasificarea mijloacelor tehnice de instruire, se face în
funcţie de analizatorul solicitat,
precum şi de caracterul sistemic sau dinamic al celor prezentate. Ȋn
funcţie de aceste criterii, întâlnim următoarele mijloace tehnice de
instruire :
- mijloacele tehnice vizuale :
videoproiectorul, hărţi, fişe de lucru
- mijloacele tehnice auditive : radioul,
casetofonul, etc
- mijloacele tehnice audio-vizuale :
video-player, tv, calculatorul
Ȋn
şcoala contemporană, utilizarea unor sintagme ca mijloace de învăţământ, instruire
şi autoinstruire asistate de calculator, individualizarea instrucţiei etc., a
devenit o necesitate, ele reprezentând, practic, direcţii pentru reforma
învăţământului.
De altfel, utilitatea
mijloacele tehnice moderne constă, în principal, în uşurinţa de a recrea în
permanenţă situaţia educaţională, prin includerea în câmpul educaţiei a noilor achiziţii
din domeniul ştiinţelor educaţiei.
Eficienţa mijloacelor tehnice de instruire depinde, în
mare măsură, de pregătirea profesorului, de nivelul la care el stăpâneşte
materialul ce urmează a fi utilizat, de măsura în care este familiarizat cu
aparatele, în acelaşi timp fiind necesară şi pregătirea elevilor pentru a
utiliza în activitatea lor, calculatorul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu