Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Activităţi practice în cadrul unui curriculum
la decizia şcolii din aria curriculară “Tehnologii”
prof.Modiga Ionela ,Şcoala Gimnazială
“Dan Barbilian “ Galaţi
În calitatea noastră de cadre
didactice urmărim ca activitățile școlare să contribuie la formarea
personalității complexe a elevilor prin implicarea acestora în proiecte
educative variate.
Disciplina pe care o predau, educaţie
tehnologică, îmbină armonios noţiunile teoretice cu cele practice.Utilizarea
aplicaţiilor practice în procesul educaţional contribuie în mare măsură la
atingerea competențelor din programa școlară, dezvoltând la elevi gândirea
critică, simțul estetic și creativitatea, deprinderile și abilitățile practice.
De asemenea, cultivă la elevi comportamentul ecologic, spiritul competițional
și capacitatea de a lucra în echipă. Lucrez ca profesor de educație tehnologică
de peste 25 ani, participând implicit la transformările benefice suferite în
abordarea acestei discipline.An de an am constat dorinţa elevilor de a realiza
lucrări practice. De aceea, am propus
acestora un curs opţional „Micul artizan”.
Programa pentru disciplina
opţională „Micul artizan” a fost
concepută pentru un
obiect opţional derivat
dintr-o disciplină studiată în gimnaziu, respectiv educaţie tehnologică.
Opţionalul “Micul artizan” popus de mine şi aprobat
la clasele a VI-a în anul acesta şcolar,are urmatoarea structură: Nota de prezentare; Argument;
Valori şi atitudini; Competenţe
generale; Competenţe specifice şi
exemple de activităţi de învăţare ; Resurse; Conţinuturi; Sugestii metodologice; Modalităţi
de evaluare; Bibliografie.
Un argument care pledează pentru
acest opţional îl constituie multitudinea priceperilor şi deprinderilor
practice pe care le formează, odată cu dezvoltarea creativităţii, a plăcerii de
a lucra independent, a simţului estetic.
Un alt argument al acestui opţional
este faptul că materialele utilizate cât şi sursele de inspiraţie sunt la
îndemâna oricui, iar desfăşurarea lui nu implică o dotare materială specială a
spaţiului în care se lucrează. Materia primă folosită se poate procura din
deşeuri textile existente în orice gospodărie: fire şi resturi de materiale
textile, frunze şi flori presate, hârtie, carton, etc..
Prin aceste ore elevii îşi
organizează locul de muncă, stabilesc un climat favorabil de conlucrare între
ei şi colegii lor, între ei şi profesor.De asemenea, opţionalul propune
elevilor chiar un mijloc agreabil şi util de petrecere a timpului liber, care
totodată dezvoltă imaginaţia, fantezia creatoare şi le pune în slujba
îmbunătăţirii ambientului clasei, şcolii şi de ce nu, chiar a locuinţei.
Copilul de azi îşi însuşeşte cunoştinţe şi
deprinderi practice utile adultului de mâine, care trebuie să facă viaţa
familiei mai frumoasă şi mai bună. Produsele realizate pot deveni, prin
comercializare, o sursă de venituri, care să contribuie la rezolvarea
problemelor financiare ale familiei.
Activitatea
de proiectare a acestui CDŞ s-a bazat pe
identificarea nevoilor de formare a copiilor.
VALORI ŞI ATITUDINI
1.
Exprimarea unui mod de gândire creativ,
întelegerea şi rezolvarea sarcinilor de lucru;
2.
Conştientizarea impactului social,
economic şi moral al folosirii tehnicilor moderne de comunicare;
3.
Manifestarea unor atitudini favorabile
faţă de ştiinţă, dar şi faţă de tradiţiile populare româneşti şi de cunoaştere
în general;
4.
Manifestarea disponibilităţii de a
evalua/autoevaluare a activităţii practice;
5.
Manifestarea iniţiativei şi
disponibilităţii de a aborda sarcini variate.
COMPETENŢE GENERALE
1. Realizarea practică de produse și/sau de lucrări creative utile
inspirate din arta meşteşugărească românească
şi valorificarea acestora.
2. Promovarea unei atitudini pozitive faţă de mediul înconjurător prin
colectarea şi utilizarea materialelor refolosibile, dar şi a unui mediu tehnologic favorabil dezvoltării
durabile.
3. Explorarea intereselor și aptitudinilor pentru ocupații/profesii,
domenii profesionale tradiţionale şi moderne și antreprenoriat în vedere
alegerii parcursului şcolar şi profesional.
COMPETENŢE
SPECIFICE ŞI EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE :
1. Realizarea practică de
produse și/sau de lucrări creative utile inspirate din arta meşteşugărească
românească şi valorificarea acestora.
1.1 Executarea de produse utile și/sau creative
prin activităţi de tip proiect, pe baza unei fișe tehnologice pe care o
întocmește elevul cu sprijinul profesorului :
- Realizarea
practică de produse artizanale, confecționarea și redecorarea creativă a
acestora
·
alegerea
unui produs în funcție de nevoile identificate;
·
întocmirea
unei fișe tehnologice pentru un produs util din materiale textile, lemn;
·
realizarea schiței produsului sau a
desenului tehnic prin reprezentarea în vedere cu un număr minim necesar de
proiecții și cote;
·
alegerea
materialelor necesare în funcție de caracteristicile materialelor și ale
produsului;
|
||||||||||||||
·
alegerea
instrumentelor ,sculelor, ustensilelor, dispozitivelor,în funcție de
material, de produsul de executat;
·
ordonarea etapelor de lucru/operațiilor
tehnologice ținând cont de specificațiile tehnice, de posibilitățile de
prelucrare;
·
corelarea
instrumentelor cu fiecare operație tehnologică;
·
aplicarea
normelor de securitate și sănătate în muncă și de prevenire și stingere a
incendiilor
- Organizarea
locului de muncă în funcție de criterii ergonomice și executarea practică de
operații tehnologice de pregătire, prelucrare, finisare, individual sau în
echipă, folosind fișa tehnologică întocmită pentru realizarea de produse
utile și/sau lucrări creative .
1.2 Rezolvarea de probleme în realizarea unui
produs folosind simboluri și termeni specifici tehnologiilor și achiziții din
matematică și științe
- Compararea
diferitelor tipuri de materiale tradiţionale şi moderne din cre se
confecţionează un produs, având în vedere aproprietățile fizice, chimice,
mecanice, tehnologice și domeniile de utilizare ;
- Stabilirea
necesarului de materiale pentru realizarea unui produs simplu, pe baza unei
liste cu materiale necesare și prețul lor de cost , apelând şi la materialele
reutilizabile din gospodarie;
- Realizarea
desenului tehnic/schiței pentru un produs simplu aplicând noțiuni referitoare
la corpuri geometrice, proiecții, calcule matematice, respectând regulile
specifice artizanatului şi noilor
tehnologii
- Documentare
în vederea alegerii produsului în funcție de nevoi, folosind colecţii
particulare , cataloage ,tehnologia informaţie
1.3 Promovarea produselor realizate pe baza unor
criterii de calitate în vederea valorificării optime
- Analizarea/evaluarea
produselor/gamelor de produse în funcție de utilitate, materiale, formă,
raportul calitate – preț, profit, valorificare
- Realizarea
de reclame, pliante, videoclip-uri necesare prezentării produselor în vederea
promovării acestora
- Organizarea
și/sau participarea la târguri, expoziții, concursuri între grupe, clase,
școli pentru promovarea şi valorificarea produselor realizate
- Valorificarea
produselor ținând cont de necesitățile personale, ale familiei, ale clasei,
ale școlii, ale comunității
- Formularea
de idei referitoare la creșterea funcționalității produselor din perspectiva
creşterii beneficiului .
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu