Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
MIJLOACELE DIDACTICE INOVATOARE
PROFESOR
ÎNVĂȚĂMÂNT PREȘCOLAR:POP DOBRA ZAMFIRA
G.PN.NR.6,TALPE,DRĂGĂNEȘTI,BIHOR
î
1.
Caracterizarea
generală şi funcţiile mijloacelor de învăţământ
Prin mijloace de învăţământ
înţelegem un ansamblu de resurse sau
instrumente materiale şi tehnice, produse, adaptate ori selectate în vederea
îndeplinirii sarcinilor instructiv-educative ale procesului de învăţământ.
Ele sunt investite de la început cu un anumit potenţial pedagogic, cu funcţii
specifice, ceea ce le deosebeşte de celelalte materiale ce intră în dotarea
şcolii.
Mijloacele de învăţământ facilitează
transmiterea unor cunoştinţe, formarea şi consolidarea unor priceperi şi deprinderi, evaluarea unor achiziţii,
realizarea unor aplicaţii practice în cadrul lecţiilor sau altor forme de
organizare a procesului de învăţământ.
În calitate de instrumente de acţiune sau
purtătoare de informaţie, mijloacele de învăţământ intervin direct în procesul
de instruire, sprijinind şi amplificând eforturile de predare ale profesorului
şi pe cele de învăţare ale elevilor.
Mijloacele de învăţământ sunt foarte utile în
activitatea didactică, deoarece au ca efect atenuarea verbalismului predării,
depăşirea formalismului, impunerea unui învăţământ activ şi concret, practic,
legat de cerinţele şi realităţile vieţii. Elevii sunt puşi în contact cu
obiectele şi fenomenele greu accesibile perceperii directe, cu aspecte ale
realităţii rare sau greu sesizabile, care nu pot fi desluşite decât prin
prelucrări realizate cu ajutorul aparaturii tehnice sau a unor instrumente
speciale.
Funcţiile mijloacelor de învăţământ sunt:
·
Informativă – de facilitare a
transmiterii unor informaţii, a unor cunoştinţe teoretice;
·
Formativă – de familiarizare a
elevilor cu mânuirea, selectarea unor instrumente, de solicitare a operaţiilor
gândirii, de stimulare a căutării şi cercetării, de dezvoltare a imaginaţiei şi
creativităţii elevilor;
·
Estetică – de transmitere a
diverse materiale estetice care ar fi inaccesibile în alte condiţii
(fotografii, diapozitive, secvenţe de film, grafică);
·
De orientare a
intereselor şcolare şi profesionale ale elevilor – de clarificare a
opţiunilor, de stabilizare a acestora, chiar de cristalizare a unor drumuri
profesionale;
·
De şcolarizare la
distanţă – prin programe TV sau prin documente computerizate, care acoperă
necesităţile unor categorii ale populaţiei, cu trebuinţe specifice de instruire
şi educare (însuşirea scris-cititului, a unei limbi străine, educaţia
părinţilor etc.).
Există tendinţa de a pune
semnul egalităţii între tehnologia
didactică şi mijloacele tehnice de
instruire: aparate, instalaţii, calculatorul, camera de luat vederi etc.
Acestea din urmă, oricât de performante ar fi, sunt inutilizabile în lipsa unor
produse intelectuale. Ele nu reprezintă decât suportul tehnic pe care îl vor
folosi profesorii pentru a realiza ceea ce au gândit şi planificat în procesul
de învăţământ. Pentru a pune de acord ritmul lent, uniform al modificărilor din
domeniul educaţiei cu ritmul continuu şi accelerat al schimbărilor ce se petrec
în viaţă, Gaston Berger observa că este necesar a dota învăţământul cu mijloace
tehnice similare cu cele care se utilizează în afara şcolii.
Pregătirea psihopedagogică
şi metodică a cadrelor didactice are în vedere mai mult o iniţiere în metodele
de predare şi mai puţin în modalităţile de utilizare a mijloacelor tehnice de
instruire. Un program de formare iniţială a cadrelor didactice în privinţa
metodologiei utilizării mijloacelor tehnice de instruire trebuie să cuprindă
familiarizarea cu acestea şi exersarea în tehnica mânuirii lor. Se impune
formarea unor abilităţi de mânuire a aparatelor, pentru a preveni apariţia greşelilor frecvent întâlnite :
·
erori de punere în funcţiune/oprire a aparatelor,
datorită necunoaşterii operaţiilor şi succesiunii lor;
·
cauzarea unor defecţiuni la aparate şi a unor timpi
de stagnare în activitate;
·
greutatea comutării atenţiei de la activitatea cu
mijloacele tehnice la conţinutul logic al lecţiei;
·
stângăcie în utilizarea comentariului vorbit care
însoţeşte imaginile proiectate;
·
suprapunerea nepotrivită a comentariului vorbit cu
imaginea vizuală, în cazul în care imaginea este suficient de relevantă sau,
alteori, lipsa comentariului, atunci când imaginile nu sunt suficient de explicite.
Întâmpinând dificultăţi ca cele menţionate, profesorii
tind uneori să limiteze activităţile cu elevii la procedee tradiţionale, mai
ales expozitive.
2. Sistemul mijloacelor de
învăţământ
Ordonate după funcţia pedagogică pe care o
îndeplinesc cu precădere, aceste mijloace pot fi grupate astfel:
A.
Mijloace informativ –
demonstrative, ce reprezintă surse de informaţie,
pot servi la transmiterea unei informaţii noi, la exemplificarea sau ilustrarea
noţiunilor, la concretizarea ideilor. După forma şi gradul de apropiere sau
depărtare de experienţa concretă a învăţării, acestea pot fi împărţite în:
a)
materiale intuitive naturale, reale, de tipul
diferitelor specimene reţinute din mediul înconjurător: colecţii de plante, de
insecte, de minerale, de roci, metale, preparate pentru microscop, obiecte
tehnice, instrumente, aparate, unelte, maşini etc.
b)
substitute tridimensionale ale realităţii, adică
obiecte elaborate sau construite special în scopuri didactice, care imită,
reproduc sau reconstituie obiecte şi fenomene reale, făcându-le accesibile
observării (obiecte îndepărtate în timp şi spaţiu, cu dimensiuni foarte mari
sau foarte mici, cu o evoluţie îndelungată în timp sau foarte rapidă,
inaccesibilă simţurilor umane în condiţii normale). Din această categorie fac
parte: mulaje, machete, corpuri geometrice, globul terestru, forme de relief
miniaturizate, aparate şi maşini cu piese demontabile etc.
c)
substitute bidimensionale ale realităţii,
adică materiale sau reprezentări figurative, ce redau imaginea obiectelor
reale. Din această categorie fac parte: ilustraţii, fotografii, albume,
tablouri, desene, documente, atlase, planşe, reproduceri de artă, imagini
audio-vizuale obţinute prin proiecţia de diapozitive, diafilme, folii
transparente, filme, emisiuni de televiziune, înregistrări audio. Perceperea
acestor imagini este de regulă însoţită de trăirea unor impresii, a unor stări
afectiv-emoţionale favorabile receptării cu interes şi curiozitate a celor
explicate de profesor. Aceste mijloace introduc
o notă de varietate în activitatea didactică, ajutând la prevenirea oboselii
şi plictiselii, la redresarea atenţiei atunci când aceasta slăbeşte.
d) reprezentări simbolice, care concentrează o mare cantitate de informaţie şi simbolizează date
reale, raporturi, proporţii, cantităţi. Din această categorie fac parte:
reprezentări grafice, scheme, desene pe tablă, formule matematice, note
muzicale, numere, cuvinte scrise şi orale etc. Cu cât elevii vor stăpâni mai
bine asemenea simboluri, cu atât vor putea să se ridice mai repede de la
concret la nivelul superior al cunoaşterii abstracţiunilor, la sesizarea
esenţialului, dar vor putea parcurge şi drumul invers, al concretizării, al
ilustrării prin exemple concrete a simbolisticii.
B.
Mijloace de exersare şi
formare a deprinderilor, care asigură efectuarea experienţelor,
exersarea diferitelor operaţii intelectuale, practice, tehnice, artistice, deprinderea
exprimării corecte. Din această categorie fac parte diferite tipuri de jocuri
de construcţii tehnice şi de creaţie, truse de piese demontabile, aparate şi
instrumente de laborator, aparate pentru educaţie fizică şi sport, instrumente
muzicale etc.
C.
Mijloace de raţionalizare a
timpului în cadrul lecţiilor: hărţi de contur, şabloane, ştampile
didactice, fişe de lucru;
D.
Mijloace de evaluare a
rezultatelor învăţării: teste, instalaţii complexe de testare şi
verificare a cunoştinţelor.
O parte din mijloacele didactice menţionate
devin utilizabile prin intermediul unei aparaturi tehnice: epiproiector (pentru proiectarea imaginilor opace, respectiv a
ilustraţiilor, fotografiilor, hărţilor), diaproiector
(pentru proiectarea diapozitivelor), retroproiector
(pentru folii transparente), cineproiectorul
(pentru peliculă cinematografică), video (pentru
imagini înregistrate cu camera de luat vederi), televizorul (pentru imagini televizate), casetofonul (pentru înregistrări pe casete audio), calculatorul (pentru documente
computerizate), videoproiectorul
(pentru afişarea documentelor computerizate) etc. Toate acestea alcătuiesc mijloacele
tehnice audio – vizuale (hardul), iar utilizarea lor frecventă marchează
acordarea învăţământului la evoluţia
tehnică a societăţii moderne.
3.
Valenţe
psihopedagogice ale mijloacelor de învăţământ
Crearea de către cadrul didactic a unor
situaţii didactice favorabile pentru formarea personalităţii elevilor impune
optarea conştientă pentru unul sau altul dintre mijloacele de învăţământ aflate
la dispoziţia sa, ceea ce depinde în mare măsură de valenţele psihopedagogice
ale acestor mijloace. Profesorul trebuie să aibă în vedere câteva aspecte care
îl vor ajuta să aleagă cele mai potrivite mijloace de învăţământ:
a)
Evaluarea eficienţei
mijloacelor de învăţământ. Aceasta se studiază în condiţii experimentale, iar
rezultatele experimentelor indică modificările observate la elev din punct de
vedere al gradului de stăpânire a materiei, din punct de vedere motivaţional,
al activizării, al aspectelor formative etc. S-a constatat însă că
personalitatea şi competenţa profesorului îşi pun amprenta asupra eficienţei
oricărui mijloc de învăţământ.
b)
Funcţia mediatoare a
mijloacelor de învăţământ. Instrumentele pedagogice se interpun între logica
ştiinţei şi logica elevului, facilitează comunicarea dintre profesor şi elev,
dezvoltând capacitatea celui din urmă de a înţelege realitatea şi de a acţiona
adecvat asupra ei.
c)
Valoarea pedagogică
a mijloacelor tehnice de învăţământ. Modul de transmitere a cunoştinţelor, de
mediere a achiziţionării şi a operaţionalizării lor trebuie urmărit şi sub
aspectul randamentului şcolar aşteptat. Valoarea pedagogică a mijloacelor
didactice este condiţionată de următorii factori:
·
Nivelul motivaţiei şcolare şi al cunoştinţelor
anterioare necesare asimilării noilor cunoştinţe;
·
Capacitatea de învăţare şi inteligenţa generală a
elevilor;
·
Caracterul activ al predării – învăţării;
·
Verificarea activităţii mentale a elevului,
asigurarea conexiunii inverse, a repetiţiei şi a exersării.
d)
Alegerea mijloacelor
de învăţământ specifice. Alegerea mijlocului de învăţământ adecvat realizării
obiectivelor propuse, la o clasă de elevi cu anumite particularităţi de vârstă
şi individuale, presupune cunoaşterea mecanismelor interne, psihologice ale
tipului de învăţare care intervine în condiţiile folosirii mijloacelor de
învăţământ.
4.
Strategia didactică
Conceptul de strategie
didactică are cel puţin trei accepţiuni:
a)
un anumit mod de abordare a predării şi învăţării;
b)
un anumit mod de combinare a metodologiei cu
mijloacele didactice;
c)
un mod de programare, ordonare, ierarhizare optimă a
etapelor unei lecţii.
Strategiile didactice sugerează
trasee generale de parcurs, modele de acţiune, care presupun o serie de decizii
pe care le adoptă profesorul cu privire la desfăşurarea procesului
instructiv-educativ.
Criteriile după care se
stabileşte o strategie didactică sunt:
·
concepţia pedagogică generală a epocii
respective şi cea personală a profesorului, pe care şi-a format-o în cursul
anilor de experienţă la catedră (o concepţie modernă presupune folosirea unor
strategii de activizare a elevilor);
·
obiectivele
instructiv-educative (cu cât strategia este mai focalizată pe obiective,
cu atât va fi mai eficientă);
·
natura conţinutului (teoretic, practic,
tehnic, artistic, prezentat într-o formă gata constituită, interactiv sau
elaborat prin eforturi proprii de către elevi);
·
tipul de experienţă
de învăţare propusă elevilor (pentru organizarea fiecărui tip de experienţă trebuie
asigurate o serie de condiţii specifice, care vor favoriza producerea învăţării
dorite, de natură activă);
·
caracteristicile
psiho-fizice ale elevilor (nivelul de dezvoltare, ritmul învăţării, gradul de
motivare);
·
principiile
didactice (recomandă alegerea preferenţială a unor metode şi a unor combinaţii,
după criterii de eficienţă şi adecvare);
·
dotarea
didactico-materială a şcolii (caracteristicile spaţiului şcolar, materialele şi mijloacele
didactice existente, oportunităţile oferite de mediul natural înconjurător);
·
timpul şcolar
disponibil (încadrarea optimă în timp este una din condiţiile unei strategii
eficiente).
Ţinându-se cont de
particularităţile evolutive ale gândirii elevilor, în procesul didactic
distingem următoarele tipuri de strategii didactice:
·
strategii inductive (conduc elevii de la
analiza unor fapte concrete la elaborarea unor noţiuni noi, de la particular la
general, de la efecte la cauze etc);
·
strategii deductive (conduc elevii de la
definiţii şi noţiuni la exemple şi aplicaţii concrete, de la general la
particular);
·
strategii analogice (bazate pe modelare,
pe reconstituirea unor copii cât mai fidele ale unor obiecte sau evenimente ale
unei realităţi ce nu poate fi cunoscută direct);
·
strategii mixte (apărute prin
combinarea celorlalte tipuri).
După gradul de dirijare sau nondirijare a învăţării,
strategiile didactice pot fi:
·
strategii
algoritmice (prescriu pas cu pas comportamentele elevilor şi ale profesorilor,
dirijarea învăţării este strictă);
·
strategii
semi-algoritmice (învăţarea este semi-independentă, alternând momentele desfăşurate sub
conducerea profesorului cu momentele de învăţare independentă);
·
strategii
nealgoritmice (nu prescriu dinainte desfăşurarea procesului de predare-învăţare, ci
solicită creativitatea, munca independentă a elevilor, abordarea euristică a
materialului de parcurs).
Stăpânirea
unei game largi de strategii didactice şi aplicarea lor adecvată condiţionează
eficienţa activităţii oricărui profesor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu