Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
RELAȚII
INTERPERSONALE
Profesor învățământ
primar: Smeureanu Andreea
Școala Centrală,
București, sector 2
În
cadrul unei ore de dezvoltare personală se poate desfășura activitatea Ce se
ascunde în interior?. Obiectivul este să recunoască etichetările asupra
relațiilor.
Materialele utilizate sunt: 6-8 cutii de
conserve goale, fără etichete; 2 seturi de etichete scrise de mână care să
conțină nume amuzante și care să placă copiilor, să le atragă atenția, ca de
exemplu: Gogoșarii lui Petre, Cerealele cu miere ale lui Dorin, Super-supa
Dianei etc.
Desfășurarea activității:
a) Aranjați
cele 6-8 cutii de mărime asemănătoare, după ce în prealabil ați dezlipit
etichetele originale și ați lipit etichetele confecționate. Etichetele ar
trebui să varieze în ceea ce privește atractivitatea și dezirabilitatea
conținutului.
b) Arătați
fiecare cutie copiilor și citiți eticheta cu voce tare.
c) Rugați
copiii să liciteze conservele, în funcție de cât de mult ar fi dispuși să
plătească pentru ele. Scrieți pe o bucată de hârtie cel mai mare preț oferit și
puneți-l pe cutie.
d) Înlăturați
etichetele și lipiți cel de al doilea set de etichete, alternând etichetele
atrăgătoare cu cele mai puțin atrăgătoare. Citiți fiecare etichetă cu voce
tare. Puneți etichetele anterioare sub cutiile corespunzătoare.
e) Organizați o a doua licitație și realizați
încă o etichetă cu prețul cutie, dar cu o altă culoare.
Întrebări referitoare la conținut:
a) De
ce ați licitat mai mult pentru cutiile care conțineau mâncarea mai gustoasă?
b) Faptul
că am schimbat eticheta a modificat și ceea ce conține cutia?
c) Chiar
știm ceea ce conțin aceste cutii?
d) Faptul
că am schimbat etichetele, ce ne-a determinat să facem?
Întrebări de personalizare:
a) Câteodată,
etichetăm oamenii așa cum etichetăm cutiile. Putem să le spunem prost, drăguț
sau amabil. Pe tine te-a etichetat cineva vreodată? Era adevărată
această etichetă?
b) Cum
te-a făcut să te simți această etichetă? Cum ai acționat? Cum s-au purtat
ceilalți cu tine?
c) Crezi
că numele sau etichetele pe care le punem oamenilor sunt relevante pentru ei cu
adevărat?
d) Crezi
că acest tip de etichete ajută pe cineva? Fac rău cuiva? Cum anume?
Informații pentru cadrul didactic:
Copiii au nevoie de o direcționare atentă
când fac asociațiile dintre etichetele de pe cutiile de conserve și
etichetările pe care le aplicăm oamenilor. Natura arbitrară a procesului de
etichetare trebuie evidențiată și elevii trebuie să continue discuția până
înțeleg că, adesea, etichetele nu ne spun multe, că ne pot influența negativ
opinia despre cineva sau modul în care apreciem ceea ce este în interiorul unei
persoane și că, adesea, ele fac mai mult rău.
Bibliografie:
Ann Vernon, Dezvoltarea inteligenței
emoționale, Editura ASCR, 2006
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu