Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
OMUL
DRAG DE LA CATEDRĂ
VLASIE
N. ELENA-VASILICA
Seminarul Teologic Ortodox "Episcop Ioan Popasu” Caransebeş
structură Grădiniţa P.P.1 Caransebeş
Cariera
nu înseamnă nimic, dacă nu este parte a unei vocații. Când carierele se rup de
vocație este semn de mare primejdie pentru o societate. Vocația are în ea o
putere teandrică: puterea omului de a răspunde chemării lui Dumnezeu adresată
fiecăruia dintre noi prin darurile pe care Dumnezeu le sădește în fiecare
ființă."
Cel
mai frumos lucru pe care îl poți primi în decursul unei zile în cadrul unei
activități este: ”- Doamna, pot să îți
dau un pupic? sau -Doamna, te iubesc!”,
cuvinte spune de către copii din tot sufletul lor și le cițești în privire
emoția, bucuria, sinceritatea cu care o spun. Eu, educatoarea, trebuie să fiu
în fiecare zi cu zâmbetul pe buze, bucuroasă, să vadă în mine un spijin, un
ajutor, să fie acel cineva de care au ei nevoie, atunci când sunt lăsați în
grădiniță, să se simtă ca acasă, să râdă.
Cele mai importante lucruri pe care
i le poți oferi unui copil de 3-4 ani sunt îmbrățișările din tot sufletul,
încurajările permanente și pupicurile, că doar ești MAMI 2.
În
accepțiunea psihologilor și a pedagogilor, cadrul didactic de la catedră
trebuie să fie prietenul tău pentru ca învățarea să fie făcută din plăcere,
fără a se simți constrânși, forțați și să nu intervină monotonia.O serie de
factori educaționali contribuie la formarea tinerei generații, dar punctul
forte îl are profesorul – prima dată este EDUCATOARE, ÎNVĂȚĂTOAREA, apoi DIRIGINTA.În
societatea actuală au început să crescă exigențele față de activitatea și conduita
oamenilor în toate împrejurările, în societate și în profesie. În educatie, atitudinea și conduita profesorului
în sistemul educativ trebuie să se ridice la cota cea mai înaltă.
Părinții
au început să se intereseze din ce în ce mai mult de omul de la catedră, cine
este cel care îl va întâmpina zi de zi pe copilul meu la grădiniță/școală? Oare
se va comporta frumos cu el? Îi va înțelege nevoile lui? Este deschis la
comunicare atât cu copilul cât și cu părintele?
Acestea
sunt doar câteva dintre întrebările la care trebuie să răspundem în fiecare zi
atunci când suntem la catedră și îndrumăm copiii. Faptele vorbesc, copiii sunt
cartea noastră de vizită. Un copil fericit la grădiniță va fi un copil
câștigat.
Educatoare este prima persoană din cadrul
sistemului de învățământ care ajută la dezvoltarea personalității copilului. Ea
este baza piramidei de creștere și dezvoltare a micului om. De aceea
educatoarea trebuie să fie permanent instruit, calificat, să aducă inovație în
procesul instructiv educativ, să fie capabil să se integreze prin activități
sociale, de ecologizare pentru contribuind astfel la progresul societății și a
fi un exemplu pentru preșcolarii din grupă.
Având
rolul de îndrumător, acesta contribuie la pregătirea omului pentru viață,
activitate și creatie independentă. Profesorul are 2 roluri în școală pe care
le desfășoară zi de zi: activitatea școlară și activitatea extrașcolară. Pentru
a-și îndeplini rolul, educatorul/învățătorul trebuie să fie permanent în
mijlocul preșcolarilor/elevilor, să constituie pentru fiecare dintre ei o personalitate
dinamică, entuziasmată. În viziunea lui
J. H. Pestalozzi educația trebuie să ajute natura umana să se dezvolte
respectând particularitățile individuale. Rolul educației este de a stimula impulsul
de afirmare, adică de a activa dezvoltarea, de a face ca ,,ochiul să vrea să
vadă, urechea să vrea sa audă, piciorul să vrea să meargă, iar mâna să
apuce...La fel inima vrea să creadă și să iubească, spiritul vrea sa gândească”.
Educatorul/învățătorul
este cel care trebuie să descopere metode și procedeele eficace în formarea
fiecărui copil în parte. Calitatea educației oferite de unitatea de învățământ depinde de prestația pedagogică a cadrelor didactice,
de atitudinea lor față de schimbare, de calitatea metodelor interactive și
procedeelor didactice practicate. Munca în educație înseamnă acumulare de
tensiune, presiune, concentrare, stres, responsabilitate pentru o clasă de 25
de preșcolari/elevi, dar și pentru fiecare elev în parte, reponsabilitate în
fiecare ora, în fiecare pauză, la fiecare activitate extrascolară. Tactul
pedagogic solicită inteligență, ingeniozitate și afectivitate în sensul de a
acționa adecvat, suplu și creator în vederea reușitei depline a actului educațional.
Educatorul/învățătorul
nu uită niciodată că trebuie să zâmbească. Dacă zâmbește, zâmbetul se va
întoarce aproape mereu. Zâmbetul si râsul întaresc sistemul imunitar, apăra de
boli, inspiră idei, atrag prietenii și înfrumusețeaza viața. Am învațat în 14
ani de activitate la catedră că generații
după generații că DACĂ AI CARTE,
AI ȘI PARTE. Ceea ce facem pentru alții și pentru lumea întreaga ramâne si
este nemuritor! Rămâneți implicați!
Bibliografie:
1.
Cretu, T. – Psihologia copilului, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti,
2005 1
3.
Cucos, C. – Pedagogie, Editura Polirom, Iasi, 2000
5.
Faber, A. ; Maylish, Elaine – Comunicarea eficienta cu copiii, acasa si la
scoala, Editura
,,Curtea
Veche”, Bucuresti, 2002
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu