Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Profesorul
expert vs profesorul novice
Moldovan Adela, CJRAE Satu Mare
Liceul Teoretic Negreşti Oaş
„Cum
putem defini profesorul ideal? Care sunt
trăsăturile acestuia?” sunt întrebări întâlnite frecvent în diverse sisteme
educaţionale. Cercetările din domeniul psihologiei, pedagogiei, metodica
predării, au încercat de-a lungul timpului să stabilească prin ce anume se
diferenţiază profesorul expert de cel
„modal” şi, în consecinţă, să dezvoltăm strategii de intervenţie care îl ajută
pe cel novice să devină, cât mai repede şi mai eficient cu putinţă, un expert
în acest domeniu.
Cercetările în domeniu
au arătat că profesorii experţi prezintă trei calităţi majore: dispun de
cunoştinţe, sunt mai eficienţi, manifestă o abordare creativă.
Se întâmplă uneori să avem şansa să lucrăm alături de profesori
consideraţi de excelenţă în sistemul lor educaţional. În aceste condiţii, putem
gândi că „... este pur şi simplu mult mai inteligent decât mine. Ştie totul, cu
siguranţă are o capacitate de memorare mult mai performantă decât am eu. N-o să
ştiu niciodată atâtea informaţii cât el/ea.” Dar sunt oare chiar adevărate
aceste constatări? Experţii nu sunt superiori novicilor în general, în ceea ce
priveşte baza biologică a memoriei sau abilităţile cognitive generale. Profesorii
experţi deţin cunoştinţe extensive, achiziţionate prin experienţă, pe care le
utilizează în înţelegerea şi rezolvarea de probleme. Nu cantitatea de
experienţă în sine contează în această ecuaţie, ci mai ales reflecţia continuă
asupra experienţei noastre într-un anumit domeniu profesional (ceea ce susţine
conceptul de „practician reflexiv”). Este vorba nu de o determinare genetică
sau de „cum ne-am născut”, ci de cunoştinţe pe care le putem achiziţiona daca
suntem dispuşi să „muncim” pentru a deveni profesori experţi.
Diferă novicii de experţi în ceea ce priveşte organizarea şi stocarea
cunoştinţelor? Aparent, această întrebare pare să nu aibă răspuns, deoarece
cunoştinţele reprezintă o entitate mentală iar organizarea lor pare a fi de
neaccesat. Totuşi, răspunsul la această întrebare este oferit de către
psihologi, prin monitorizarea utilizării cunoştinţelor de experţi/novici în
timpul rezolvării de probleme şi analiza diferenţelor rezultate.
Un studiu realizat de Chi, Feltovich& Glaser (1981) sugerează ideea
că experţii şi novicii grupează problemele de fizică în mod diferit. În
general, experţii sunt mai sezitivi la structura de profunzime a problemelor -
grupează problemele în funcţie de principiile fizice relevante pentru soluţia
problemei. În contrast cu aceştia, novicii sunt mai senzitivi faţă de structura
de suprafaţă- grupează problemele în funcţie de detaliile menţionate în enunţ.
Generalizând, aceste rezultate sugerează faptul că experţii diferă de novici nu
doar în ce priveşte cantitatea sau baza de cunoştinţe, ci în egală măsură prin
maniera în care îşi organizează aceste cunoştinţe.
Pentru un profesor, a fi senzitiv faţă de structura de adâncime poate
însemna, de exemplu, identificarea stimei de sine scăzute şi a sentimentului
lipsei de valori personale pe care le maschează o problemă de vorbire a unui
anumit elev. La rândul ei, stima de sine scăzută poate provoca probleme
comportamentale care le dublează pe cele de vorbire. Un profesor centrat doar
pe structura de suprafaţă a situaţiei vede problema comportamentală ca fiind
determinată exclusiv de lipsa de disciplină sau disobedienţă. Acest mod de
conceptualizare a situaţie poate explica un posibil eşec în rezolvarea
eficientă a problemei.
Câteva
studii asupra diferenţei profesor expert-profesor novice au concluzionat că
aceştia diferă în ceea ce priveşte organizarea cunoştinţelor lor referitoare la
predare (de metodică). Aceste studii sugerează ideea conform căreia
cunoştinţele profesorilor experţi sunt mai bine integrate decât ale începătorilor
(„atomii” de informaţie sunt mai bine interrelaţionaţi, existând o structură
internă mult mai unitară). Concluzia a fost furnizată în urma analizei
proiectelor de lecţie ale
profesorilor.
Prescripţiile globale pot include rutine cotidiene
ale lecţiei, ca de exemplu verificarea temei, prezentarea unui
material/informaţii noi, supervizarea exerciţiilor, etc. Prescripţiile
specifice pot include rutinele predării unui concept/teorii din disciplina de
specialitate sau monitorizare modului în care elevii au înţeles, de asemenea,
conceptele disciplinei respective. Elementele de decizie din proiectul de
lecţie îi spun profesorului cum anume se adresează întrebările, sau cum să
acţioneze dacă elevii nu au înţeles cunoştinţele predate în timpul pe care el
l-a anticipat.
A doua diferenţă importantă dinte experţi şi novici
este dată de abilitatea experţilor de a rezolva problemele mai eficient decât
novicii. Expeţii fac mai mult şi în timp mai scurt decât novicii (şi adesea cu
investiţie redusă de efort). Cum se explică această superioritate a experţilor?
În primul rând, prin automatizarea
abilităţilor de învăţare, ceea ce însemnă că
rezolvă sarcini importante cu economie de resurse cognitive (este
capabil să disciplineze un elev care vorbeşte în spatele clasei fără să-i
distragă pe ceilalţi din sarcina de învăţare.) În al doilea rând,
experţii îşi planifică, monitorizează şi revizuiesc eficient abordarea asupra
problemelor.Experţii diferă de novici prin tendinţa şi abilitatea de a-şi
planifica acţiunile, prin modul în care îşi monitorizează progresul şi prin
maniera în care îşi evaluează performanţele. Toate aceste tipuri de acţiuni
cognitive se numesc procesări metacognitive, altfel spus „gândire despre
gândire”. Înainte de a începe să rezolve o problemă, experţii reflectează mai
întâi asupra propriilor lor cogniţii. Reflectează asupra abordării care are
cele mai mari şanse de reuşită, compară între ele diverse strategii de
abordare. Un profesor expert care îşi evaluează activitatea din anul precedent
îşi poate pune întrebări de genul: pentru care din lecţiile predate elevii au
fost mai interesaţi? La care din lecţii au obţinut evaluări mai bune şi de ce?
Cum pot face ca evaluările elevilor să fie cât mai bune cu putinţă?” Acest tip
de profesor pare a fi preocupat de o continuă perfecţionare si recunoaştere
profesională (învăţare individuală, cursuri de formare, work-shop-uri, etc).
Cercetările asupra expetizei au arătat faptul că experţii
diferă de novici prin controlul metacognitiv al gândirii. Experţii alocă mai
mult timp înţelegerii problemei. Novicii investesc mai puţin timp înţelegerii
problemei, în favoarea găsirii de soluţii situaţiei în cauză (Lesgold, 1984;
Sternberg, 1981). Experţii îşi redefinesc şi reconstruiesc reprezentări asupra
problemei, pe măsură ce apar noi constrângeri ale situaţiei („N-am realizat de
la început ce se poate întâmpla- asta schimbă semnificativ lucrurile...”)(
Sternberg, 1998).
Profesorii experţi au o perspectivă mult mai profundă
asupra problemelor de disciplină decât novicii. Experţii se centrează pe
definirea problemei de disciplină şi pe evaluarea explicaţiilor alternative ale
acestora, în timp ce novicii sunt orientaţi mai mult pe soluţii şi mai puţin pe
înţelegerea problemei.
În acest context, un mare interes a fost acordat
conceptului de „practică reflexivă în predare” şi rolului acesteia în procesul
dobândirii expertizei. Cercetările pe această tema îi descriu pe experţi ca
fiind mult mai dispuşi spre reflecţie, acesta fiind definită drept o „învăţare
continuă din experienţă” (Schon, 1983). Profesorii reflexivi utilizează noile
probleme ca oportunităţi de a-şi expanda cunoştinţele şi competenţele. Un număr
mare de studii descriu efectele benefice pe care atitudinea reflexivă o are
asupra predării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu