Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
Călătorie în trecut
Disciplină opțională
Prof. Mutuligă Marinela
Școala Gimnazială Nr. 7 ”Remus Opreanu”
Constanța
ARGUMENT
Alegerea acestui opţional a pornit de
la dorinţa de a-i determina pe copii să preţuiască trecutul, conştientizând faptul
că de-a lungul timpului oameni de seamă au contribuit la păstrarea valorilor
poporului român.
Fascinaţia trecutului începe o dată
cu primii paşi în lumea legendelor citite de părinţi sau bunici şi se continuă
în anii de şcoală. Orele de limba şi literatura română şi cele de istorie
îmbogăţesc considerabil cunoştinţele elevilor în sensul acesta, idee susţinută
şi de părinţii elevilor in timpul consultărilor privind alegerea opţionalului
pentru acest an şcolar.
Astfel, pe baza unei selecţii riguroase
a conţinuturilor, am urmărit ca activităţile desfăşurate în cadrul acestui
opţional să completeze programa obligatorie la nivelul clasei a III-a.
Parcurgerea acestora permite copiilor să trăiască emoţional conţinutul operei
prin intuirea şi conştientizarea mesajului etic şi estetic al acesteia.
În vederea reţinerii unor date mai
importante privind evenimentele, personajele, impresiile, elevii vor fi
deprinşi să realizeze un portofoliu, să ilustreze aspecte importante prin
lucrări plastice, să interpreteze cântece. Toate acestea le vor putea folosi în
organizarea unor serbări tematice sau în pregătirea unor concursuri la nivelul
clasei.
Prin valorificarea creatoare a mesajului
artistic al fiecărei creaţii în parte se stimulează interesul, pasiunea
copilului pentru texte literare, istorice, precum şi setea de cunoaştere.
Literatura
pentru copii investighează universul propriu de cunoaştere al copilului,
năzuinţele, aspiraţiile lui cele mai înalte, relevă eroismul oamenilor printr-o
ingenioasă transformare artistică. De aceea, copiii trebuie orientaţi şi
determinaţi să citească cu pasiune nu numai creaţiile literare dedicate lor, ci
şi altele care, prin valoarea lor artistică şi frumuseţea limbii evidenţiază
trecutul poporului român.
COMPETENȚE SPECIFICE
ŞI ACTIVITĂŢI DE
ÎNVĂŢARE
NR.
CRT.
|
COMPETENȚE SPECIFICE
|
ACTIVITĂŢI
DE ÎNVĂŢARE
|
1.
|
Exprimarea opiniei în legătură cu
diverse evenimente, personaje, aspecte din viaţa oamenilor, construind
enunţuri / texte
|
- ordonarea secvenţelor, a
faptelor dintr-un text literar;
- formulare de întrebări şi
răspunsuri
- comentarea unor situaţii;
- completarea unor enunţuri
lacunare;
|
2.
|
Descrierea momentelor
importante ale istoriei şi literaturii române
|
- lectura şi comentarea unor
lecturi istorice;
- observarea unor imagini, în
scopul stabilirii caracteristicilor acestora;
- vizionare de filme de scurt
metraj;
- colecţii de obiecte vechi;
- realizarea unor afişe, panouri;
|
3.
|
Clasificarea fenomenelor
sociale sau istorice, după criterii simple
|
- completarea unor tabele, teste;
- ordonarea cronologică a unor
date istorice;
- clasificarea unor evenimente/
personalităţi după diverse criterii;
|
4.
|
Manifestarea interesului pentru
investigarea unor situaţii cu caracter social-istoric
|
- comentarea unor fapte istorice;
- realizarea unor portrete de
domnitori;
- joc de rol;
-dramatizarea unor lecturi
istorice, scenete;
|
5.
|
Prezentarea în limbaj propriu, în faţa
unui auditoriu, rezultatelor unui demers de investigare
|
- folosirea unor surse
bibliografice: ziare, reviste, atlase, dicţionare, CD-uri etc.;
- organizarea datelor în tabele
şi formularea de concluzii simple pe baza acestora;
- prezentarea clară şi concisă,
folosind limbajul ştiinţific însuşit;
|
6.
|
Aprecierea diferitelor
înțelesuri pe care le dau oamenii evenimentelor
|
- alcătuirea unui portofoliu
tematic;
- discuţii pe teme social-istorice.
|
CONŢINUTURILE ÎNVĂŢĂRII
1. SCRIERI DESPRE STRĂMOŞI
Trecutul, prezentul şi viitorul
oglindit in literatură
2. LIMBA DULCE ROMÂNEASCĂ
Poezia cu caracter patriotic
Cântece din străbuni
Noi suntem români!
3. LUPTA PENTRU DREPTATE ŞI
LIBERTATE NAŢIONALĂ
Figuri de voievozi şi domni în
istoria românilor
Dragostea de patrie
4. ADEVĂR ŞI LEGENDE
Legende istorice
5. ARTA ROMÂNEASCĂ
Picturi celebre
Obiceiuri şi tradiţii din străbuni
MODALITĂŢI DE
EVALUARE
PROBE ORALE: conversaţii; comentarea
unor texte, imagini, filme scurte; descrieri ale evenimentelor social-istorice;
concursuri tematice; expunerea unor păreri personale privitoare la temă.
PROBE SCRISE: fişe; texte lacunare;
teste grilă;
PROBE PRACTICE realizarea unor
desene; realizarea unor tablouri din lecturile istorice;
AUTOEVALUAREA
PORTOFOLIU TEMATIC
BIBLIOGRAFIE
1. Curriculum Naţional, Programa
şcolară pentru învăţământul primar, la disciplinele limba şi literatura română
şi istorie, (2001), Bucureşti;
2. *** “Antologie de texte literare
pentru clasele I-IV” (2003), Editura Aramis, Bucureşti;
3. *** “Lecturile copilăriei”
(2008), Clasa a IV-a, Editura Eduard;
4. ***“Români cu care ne mândrim”
(2008), Editura Cargo, Craiova ;
5. *** “România legendară” (2008),
Editura Cargo, Craiova ;
6. Almaş, Dumitru (2005), „Povestiri istorice”, Editura Nicol, Bucureşti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu