Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
UTILIZATEA SOFT-URILOR EDUCAŢIONALE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ
Ploscuțanu Gabriela – FSIA Galaţi
Extraordinara
dezvoltare a tehnologiilor multimedia contribuie la apariţia unui domeniu nou,
softul educaţional, o foarte interesantă legatură între programare informatică,
psihopedagogie şi diverse materii din curricula, care astăzi depăşeşte timpul
experimentelor, fiind pe cale să devină un domeniu cu drepturi depline şi
viitor sigur în oferta educaţională a acestui început de mileniu.
Instruirea asistată
de calculator, ca strategie de abordare a procesului educaţional prin software
didactic original valorifică principiile de proiectare, modelare şi analiză
cibernetică a activităţii de instruire în contextul noilor tehnologii
informatice şi de comunicaţii. Zona instruirii/învăţării reprezintă un evantai
problematic variat, şi software-urile educaţionale vor fi foarte diferite,
reprezentând o panoplie extrem de largă.
În Dicţionarul
enciclopedic al ştiinţelor educaţiei conceptul de “software educaţional
interactiv/tutorial”, este definit ca “program utilizat în procesul de instruire/învăţare,
având integrată o strategie care printr-o interacţiune adaptivă asigură atingerea
de către utilizator a obiectivelor în raport cu care a fost proiectat”.
Utilizarea
soft-urilor educaţionale se dovedeşte a fi un instrument de învăţare eficient,
care determină apariţia unor modificări semnificative în achiziţia
cunoştinţelor şi în atitudinea faţă de învăţare a elevilor. Tinerilor le place
mai mult să înveţe prin intermediul soft-urilor educaţionale, decăt prin metode
tradiţionale, acestea contribuind la dezvoltarea unor atitudini pozitive faţă
de învăţare şi la îmbunătăţirea rezultatelor obţinute. Softul educational
încurajează construcţia activă a cunoştinţelor, asigură un context semnificativ
pentru învăţare, promovează reflexia, eliberează elevul de multe activităţi de
rutină şi stimulează activitatea intelectuală.
Cu ajutorul programelor
didactico-informatice, a softurilor educaţionale, se eficientizează procesul de
predare-învăţare-evaluare a cunoştinţelor. Utilizând softurile educaţionale în
cadrul activităţilor se vor dezvolta:
ü
gândirea
logică;
ü
spiritul
de observaţie;
ü
memoria
vizuală;
ü
atenţia
voluntară;
ü
operaţiile
intelectuale prematematice;
ü
deprinderile
de lucru cu calculatorul;
ü
abilităţile
de utilizare a informaţiilor primite prin intremediul softurilor educaţionale.
Astfel, softurile educaţionale prezintă o serie de avantaje
incontestabile:
ü
furnizează
un mare volum de date;
ü
asigură
o instruire individualizată;
ü
favorizează
parcurgerea unor secvenţe de instruire complexe prin paşi mici,
ü
facilitează
realizarea unui feedback rapid şi eficient;
ü
oferă
posibilitatea simulării unor procese greu sau imposibil de accesat în mod
direct;
ü
stimulează
implicarea activă a elevului în învăţare.
În ceea ce priveşte dezavantajele, acestea sunt:
ü
prezintă
segmente de instruire fixe, care nu solicită capacităţi ale minţii umane;
ü
uneori
răspunsul incorect este cotat în funcţie de detaliu şi nu de esenţă;
ü
introduce
mai multă dirijare în procesul de învăţare;
ü
introduce
o stare de oboseală, datorită posibilităţilor reduse de interacţiune umană.
Dupa funcţia
pedagogică pe care o pot îndeplini într-un proces de instruire: exersare,
prezentare interactivă de noi cunoştinţe, prezentarea unor modele ale unor
fenomene reale (simulare), testarea cunoştinţelor, dezvoltarea unor capacităţi
sau aptitudini printr-o activitate de joc, softurile educaţionale se por
clasifica în:
ü
Softuri
de exersare (Drill-and-Practice) -
intervin ca un supliment al lecţiei din clasă, realizând exersarea individuală
necesară însușirii unor date, proceduri, tehnici sau formarea unor deprinderi
specifice. Reprezintă un ajutor pentru profesor atunci când realizează
activităţi de exersare, permiţând fiecărui elev să lucreze în ritm propriu şi
să aibă mereu aprecierea corectitudinii răspunsului dat.
ü
Softurile
interactive pentru predarea de
cunoştinţe noi - creează un dialog între elev şi programul respectiv.
Interacţiunea poate fi controlată de computer (dialog tutorial) sau de elev
(dialog de investigare). Softul de investigare creează un mediu unde elevul
poate să extragă toate informaţiile (atât cele declarative, cât şi cele
procedurale) necesare pentru rezolvarea sarcinii propuse sau pentru un alt
scop, pe baza unui set de reguli. În acest fel, calea parcursă depinde într-o
mare masură de cel care învaţă (atât la nivelul lui de cunoştinţe, cât şi din
caracteristicile stilului de învăţare).
ü
Softuri
de simulare - permit
reprezentarea controlată a unui fenomen sau sistem real, prin intermediul unui
model sau comportament analog. Prin lucrul cu modelul se oferă posibilitatea
modificării unor parametri sau observării modului în care se schimbă
comportamentul sistemului.
Educaţia trebuie să
se adapteze constant la mutaţiile societăţii şi exprimă cerinţa ca orice
individ să aibă posibilitatea să înveţe pe parcursul întregii sale vieţi. Cum
în societatea actuală are loc un proces dinamic, toate categoriile sociale sunt
obligate să ţină pasul cu evoluţia societăţii şi implicit a educaţiei, care
trebuie să se adapteze constant la mutaţiile acesteia. Transformările sociale
implică necesitatea creării unui mediu de învăţare care să eficientizeze
tehnicile de învăţare şi de muncă intelectuală. Cadrele didactice sunt incluse
în acest mecanism, se adaptează la noi cerinţe şi utilizează metode moderne de
predare-învăţare-evaluare pentru formarea unor generaţii utile societăţii.
Finalitatea parcursului educațional
constă, așadar, în integrarea activă și creativă a tânărului în societate.
Această integrare presupune formarea unui tip de personalitate care să se
armonizeze cu nevoile și expectanțele mediului în care dorește să activeze.
Presupune utilizarea unor priceperi și deprinderi care au fost formate pe
parcursul școlarizării, vehicularea unor informații achiziționate de-a lungul
demersului educativ, punerea în contextualitate a experiențelor extra
curriculare dobândite în această etapă de viață. Este un proces deosebit de
complex și cu un parcurs lung și uneori anevoios.
În viziune constructivistă software-urile
educaţionale se pliază pe o analiză criterială în baza următorilor indicatori:
gradul de autenticitate al contextului creat, acces la performanţele lumii
reale-experte, activităţi autentic organizate, multiple roluri şi perspective,
construirea prin colaborare a cunoaşterii, utilizarea reflecţiei în realizarea
generalizărilor, articularea cunoaşterii tacite şi trecerea în cea explicită,
îndrumarea dată de către profesor, evaluarea autentică a rezolvării sarcinilor.
În concluzie putem
sublinia faptul că software-ul educaţional prin aplicarea unui program de învǎţare optim structurat, articulat
din punct de vedere logic, pedagogic şi didactic determină la nivelul elevului
o experienţǎ nouǎ de învǎţare, centratǎ pe elev, pe transformarea acestuia din
obiect în subiect al educaţiei.
Bibliografie
Drăghici Cătălina-Ioana, Metode şi mijloace moderne utilizate de învăţători în procesul de
predare-învăţare-evaluare, Editura Casei Corpului Didactic Bacău, 2013, disponibil la: https://invbc.files.wordpress.com/2013/02/metode-u015fi-mijloace-moderne-cartea-final-do-cx.pdf
Filip (Mureşan) Emilia, Valorificarea software-ului
educaţional de concepţie proprie în studiul Limbii şi literaturii române la clasa a III-a, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj Napoca, Rezumat teză de
doctorat, 2011,
disponibil la: https://doctorat.ubbcluj.ro//rezumate/2011/stiinte-aleeducatiei/filip_muresan_emilia_ro.pdf
Jinga Ioan, Educaţia şi viaţa cotidiană, Editura Didactică şi Pedagogică, R.A.,
Bucureşti, 2005.
Marcu V., Marinescu M., Educaţia omului de azi pentru lumea de mâine, Editura Universităţii din Oradea, 2003.
Noveanu Eugen, Potolea Dan, Dicţionarul enciclopedic al ştiinţelor educaţiei, Editura Sigma, Bucure;ti, vol. I, 2007.
Sâmpetrean (Câmpean) Ioana-Maria, Învățarea
activă - premisă a obținerii rezultatelor școlare cuantificabile în testele
naționale, Universitatea
Babeș-Bolyai Cluj Napoca, Rezumat teză de doctorat, 2017, disponibil la: http://193.231.20.119/doctorat/teza/fisier/4350
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu