Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
MODALITĂŢI
DE PREVENIRE ŞI COMBATERE A ABANDONULUI ŞCOLAR ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PROFESIONAL ȘI LICEAL SPECIAL
Prof.
Vieru Diana Manuela
Liceul Tehnologic Simion Mehedinți, Galați
1.IMPORTANŢA PREVENIRII ABANDONULUI
ŞCOLAR
Dezvoltarea rapidă a societăţii, o
oarecare instabilitate în domeniul carierei, dinamica pieţei muncii creionează faptul că aptitudinile şi abilităţile
de care individul are nevoie se formează în cadrul sistemului educaţional care
pune bazele educaţiei pe tot parcursul vieţii, motiv pentru care diminuarea
abandonului şcolar implică a reda societăţii şi a modela elevul astfel încât,
să ştie unde să caute, cum să acţioneze şi ce să înveţe, devenind un elev-sursă şi nu un elev-pion.
Activităţile
de prevenire a abandonului şcolar sunt complexe şi se materializează prin
intervenţii concrete la nivel:
o
local
- mediatizarea activităţilor
desfăşurate cu elevii cu CES;
- promovarea principiilor
integrării;
- identificarea unor specialişti în domeniu care să ofere consiliere pe
domeniul respectiv;
- iniţierea şi formarea cadrelor didactice din învăţământul special şi
din învăţământul de masă privind praticile incluzive şi integratoare;
- desfăşurarea unor activităţi de sprijin comunitar (activităţi de
voluntariat desfăşurate de elevii cu CES, în parteneriat cu elevi ai
învăţământului de masă).
o
la nivelul comisiilor de evaluare
complexă şi a şcolilor speciale
- evaluarea complexă a fiecărui elev şi constituirea echipelor de caz
pentru anumite situaţii;
- elaborarea şi aplicarea programelor individualizate de stimulare;
- identificarea elevilor care pot participa la activităţi desfaşurate la
nivel de şcoală sau la nivel de comunitate locală;
o
la nivelul şcolii
- activităţi de sensibilizare a cadrelor didcatice din şcoală prin
cultivarea unei atitudini pozitive de acceptare a elevilor cu cerinţe speciale
şi evitarea etichetărilor;
- formarea continuă a cadrelor
didactice;
- servicii pentru personalul didactic pe asistenţă metodică, psihologică
şi psihopedagogică;
- sensibilizarea şi implicarea părinţilor elevilor cu CES, în diferite
activităţi desfăşurate la nivel de şcoală sau de comunitate locală.
o
realizarea de parteneriate între
şcolile speciale şi cele ale învăţământului de masă
- stabilirea parteneriatelor între şcoli;
- stabilirea de parteneriate între clase;
- schimburi de experienţă între cadrele didactice;
- iniţierea de activităţi extracurriculare.
o
integrarea pedagogică a elevilor cu
CES
- elaborarea programelor adaptate pentru domeniul
“Turism şi Alimentaţie”;
- constituirea echipei de elaborare a planurilor de intervenţie
personalizată;
- adaptarea metodelor de lucru la clasă, elaborarea fişelor de lucru
personalizate sau a testelor de evaluare personalizate, flexibilitate în
proiectarea didactică;
- desfăşurarea de activităţi de intervenţie recuperatorie
individualizată (terapie
logopedică, terapie cognitivă, consiliere psihopedagogică).
o
integrarea socială
- includerea elevilor în toate activităţile
derulate la nivelul unităţii şcolare.
o
integrarea în societate
- participarea elevilor la activităţile desfăşurate
în parteneriat cu agenţii economici, comunitatea locală, ONG-uri (şcoala de vară).
Chiar şi un elev cu dizabilităţi multiple îşi poate găsi locul într-o astfel de
organizare socială şi işi poate împlini măcar anumite aspiraţii. Integrarea
socială optimă face ca divesele deficienţe să devină irelevante, accentul
căzând pe ceea ce poate fi o calitate a unei persoane cu cerinţe speciale şi nu
pe ceea ce nu poate.(Gherguţ A, 2006, p. 29)
o
existenţa unor programe la nivel de
guvern/minister cum
ar fi bursele tip “Bani de liceu”
(permit elevului să aibă maxim un număr de 19 absenţe nemotivate) sau
bursele acordate elevilor din
învăţământul profesional de 3 ani.
2. LIMITE ALE PREVENŢIEI
Abandonul şcolar implică interacţiunea unei multitudini de fenomene,
ceea ce determina anumite limite ale activităţilor de prevenţie şi anume:
o
limite externe
- abandonul şcolar este un fenomen specific oricărui
tip de societate, indiferent cât de dezvoltată e aceasta din punct de vedere
economic, dar cu atât mai pregnant specific societăţilor sărace;
- indiferent de măsurile aplicate şi de factorii
implicaţi, abandonul şcolar nu poate fi eliminat;
- existenţa a numeroase bariere birocratice şi
colaborarea ineficientă între instituţii şi structurile administrative, motiv
pentru care nu se cunoaşte, la nivel naţional, numărul copiilor cu dizabilităţi
care nu sunt prinşi în educaţia şcolară;
- există situaţii în care, dacă nu sunt
corespunzator aplicate, măsurile de prevenţie nu îşi ating scopul.
o
limite interne
- activităţile de prevenţie sunt limitate de aşa
numitele “valori sociale” şi de tarele educaţionale ale factorilor implicaţi
(elevi, familie, grupul de prieteni);
-
scăderea eficienţei metodelor de prevenţie datorită lipsei de implicare
a tuturor forţelor sociale (biserica, poliţia locală, agenţi economici e.t.c.);
- anumite metode de prevenţie sunt mult prea
costisitoare şi implicit ineficiente.
3. IMPLICAREA CADRELOR DIDATICE ŞI A
PROFESORILOR PSIHOPEDAGOGI ÎN PREVENIREA ABANDONULUI
ŞCOLAR
Dacă în modelul tradiţional
profesorul este considerat o autoritate şi reprezintă persoana care deţine
“adevărul” pe care-l împărtăşeşte elevilor în actul predării, în învăţământul
special, profesorul reprezintă o sursă de experienţă pentru copii, cel care
mediază între cunoaşterea valorilor culturii umane şi elevii clasei.
Important
este ca profesorul să aibă o atitudine obiectivă şi echilibrată faţă de
integrarea şcolară a elevilor cu CES, atitudine care se manifestă prin
profesionalism, interacţiunea cu elevii, comunicarea şi antrenarea elevilor pe
parcursul lecţiilor, prin lipsa discriminarii, prin adaptarea conţinuturilor la
potenţialul lor de înţelegere, prin evaluare corectş şi obiectivă. De asemenea
foarte importantă este implicarea elevilor în toate activităţile clasei,
cunoaşterea particularităţilor şi individualităţii fiecărui copil, cooperarea
eficientă cu psihopedagogii şcolari.
In
vederea prevenirii şi combaterii abandonului şcolar şi unei integrări cât mai
eficiente a elevilor cu CES în colectivul clasei. dar şi în mediul şcolar şi
extraşcolar e necesar ca profesorii şi psihopedagogii să îndeplinească o serie
de cerinţe:
ü să accepte diversitatea elevilor la
nivel de clasă, ceea ce implică adaptarea conţinuturilor dar şi a metodelor şi
mijloacelor de învăţământ la posibilităţile elevilor;
ü să susţină la nivel de şcoală
activităţi educaţionale în care sunt implicaţi profesori, elevi şi părinţi ai
acestora;
ü să conştientizeze rolul determinant
jucat de părinţi în procesul integrării şcolare a elevilor cu CES;
ü să fie deschişi la dialog şi
totodată să fie un model de mentor pentru fiecare elev al clasei;
ü să fie în măsura să adapteze
activităţile de învăţare şi conţinuturile din programa şcolară;
ü să colaboreze cu psihopedagogii
şcolari şi cu alte cadre didactice de la clasă în vederea realizării planurilor
de intervenţie personalizată, a stabilirii strategiilor didactice cele mai
potrivite în desfăşurarea activităţilor instructiv-educative de la clasă;
ü simplificarea comunicării verbale,
dacă este cazul, utilizarea unui limbaj simplu pe înţelesul elevilor,
reformularea şi repetarea unor cuvinte sau noţiuni pentru elevii cu deficit de
intelect, ai celor cu dificultăţi de învăţare sau cu dizabilităţi auditive;
ü să aibă o bună pregătire de
specialitate, respectiv psihopedagogică şi implicit o pregătire generală foarte
bună.
Toate
acestea alături de trăsăturile de personalitate ale cadrului didactic care dau
stabilitate profilului psihologic profesional, permit optimizarea activităţilor
de la clasă şi implicit constituie repere de prevenire ale abandonului şcolar.
Adevarata
apropiere dintre un cadru didactic şi copii se realizează în momentul în care
personalitatea pedagogică se suprapune complet cu personalitatea generală,
comportamentul manifestat în cadrul profesional îmbinându-se în mod armonios cu
cel desfăşurat în situaţiile obişnuite.(Ghergut A, 2006, p.70)
Practic
stilul pedagogic individual determinat de metodele şi mijloacele utilizate în
activităţile instructiv-educative, atitudinea faţă de procesul de
predare-învăţare-evaluare şi trăsăturile de personalitate definesc modul de
abordare a conţinuturilor ce urmează a fi transmise elevilor, atmosfera din
clasă şi atractivitatea pe care o simt elevii pentru disciplina de curs.
In
ultimul timp se pune accentul pe metodele activ-participative care se pot
utiliza şi în cazul elevilor cu CES cum ar fi jocul de rol, dramatizarea, jocul
didactic, învăţarea prin cooperare, învăţarea prin descoperire care pot fi
adaptate la specificul clasei.
Aceste
metode îmbinate cu metodele tradiţionale fac orele de curs mult mai atractive
şi mai dinamice, înlăturând lentoarea şi rutina
în activitatea de predare-învăţare, creionându-se astfel tactul
pedagogic al profesorului care “reflectă concepţia sa pedagogică, o forma de
exprimare a originalităţii cadrului didactic, dar şi o sursa generatoare de noi
practici educaţionale”.(Creţu D, Nicu A,
2009, p.340)
Practic, în vederea creşterii
atractivităţii orelor de curs, combaterii absenteismului şi diminuării
abandonului şcolar, cadrul didactic lucrează diferenţiat pe elev sau grupe de elevi
utilizând fişe de documentare personalizate, fişe de lucru personalizate,
respectiv teste de evaluare personalizate. De asemenea utilizează o multitudine
de imagini sub forma prezentarilor ppt în vederea captării atenţiei elevilor,
respectiv în vederea fixării şi consolidării informaţiilor din domeniul
“Alimentaţie publică”.
Astfel
la modulele “ Servirea preparatelor şi băuturilor”, studiate pe parcursul
claselor a X-a şi a XI-a, ciclul inferior al liceului, învăţământ special pot
fi utilizate o serie de materiale didactice (mijloace de învăţământ), care
măresc atractivitatea lecţiilor şi permit fixarea noilor informaţii.
Fişă de lucru (elevi cu deficienţe uşoare)
1. Menţionează cel puţin 2
operaţii care se aplică fructelor şi legumelor
în vederea obţinerii elementelor de decor
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
2. Priveşte cu atenţie
imaginea de mai jos şi specifică natura elementelor de décor şi modul în care
acestea au fost prelucrate:
…………………………………………………………………...............................................
…………………………………………………………………...............................................
3. Explică folosind
cuvintele proprii în ce constă montarea
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu