Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
PROIECTUL UNEI
CULTURI INSTITUȚIONALE A VOLUNTARIATULUI
Prof. dr. POPA LENUŢA,
Lic. „Lazăr Edeleanu”, Năvodari, jud. Constanța, România
·
ARGUMENT
Trăim şi aparţinem unei
omeniri care, prin globalizare şi informatizare, devine tot mai mică,
apropiindu-şi relaţiile care o definesc. „Satul planetar”- aşa cum a fost
numită comunitatea mondială- se bazează pe legături umane fără precedent care-i
conferă identitate şi relativă stabilitate.
În contextul dat, societatea
românească actuală s-a detaşat- teoretic- de pretinsul principiu al trecutului
ei apropiat- toţi pentru unul şi unul
pentru toţi- dar există atomar, divizată şi fără iniţiative civice
consistente, durabile. Solidaritatea, întrajutorarea, empatia, generozitatea şi
devotamentul pentru cauze comune, ipostazierea voluntariatului ca o reală
componentă a societăţii civile sunt afirmate sporadic, insuficient organizat,
departe de instituirea unei autentice culturi în acest sens.
Accesarea fondului străvechi
al omeniei naţionale, preluarea cu
discernământ şi profesionalism a unor
modele oferite de diverse tipuri de afirmare a voluntariatului, încurajarea,
capacitarea trăsăturilor moral-civice ale
tinerilor concordante cu ethos-ul comunitar- toate acestea reprezintă
componente concertate ale educaţiei pentru voluntariat. Oportună tocmai pentru
a răspunde unor nevoi umane individuale
şi sociale, educaţia pentru voluntariat poate dobândi cel puţin calitatea
unei discipline opţionale.
Elevul
nostru, cetăţeanul ţării şi cetăţeanul lumii contemporane, nu trebuie să rămână
un egoist consumator al unor resurse disponibile ale vieţii, ci să devină o
personalitate cu un comportament proactiv, prosocial, care valorizează cultura
voluntariatului- aptă să-l apropie de oameni, de existenţă şi de lume, să-l
integreze demn şi responsabil. În liceul nostru, EDUCAŢIA PENTRU VOLUNTARIAT
este necesară atât pentru elevii care desfăşoară activităţi în domeniu fără a
avea un temei teoretic avizat, de specialitate, cât şi pentru elevii care,
astfel, se pot deschide acestei culturi.
Ca autor și al altor programe
pentru discipline opționale implementate în liceul nostru, am elaborat acest
CDȘ despre voluntariat (1h/ săptămână- disciplină nouă), având convingerea
oportunității sale.
·
Disciplina
opţională „EDUCAŢIE PENTRU VOLUNTARIAT” are următoarele
A.
COMPETENŢE GENERALE:
1.
transmiterea
către elevi şi însuşirea de către aceştia a unor informaţii specifice
culturii voluntariatului
2.
oferirea
de modele comportamentale de voluntariat
3.
dezvoltarea
trăsăturilor de personalitate compatibile cu voluntariatul; operarea cu
valori, atitudini, deprinderi transferabile în această cultură
4.
implicarea
în acţiuni de voluntariat; proiectarea, metodologia şi monitorizarea lor.
|
·
B. În acest sens, COMPETENŢELE SPECIFICE formulate
vizează:
1.1. definirea şi utilizarea aplicată a
terminologiei specifice culturii voluntariatului
1.2. evidenţierea delimitărilor
conceptuale necesare, precum şi a corelaţiilor posibile
1.3. prezentarea şi analizarea
istoricului voluntariatului
1.4. transmiterea/ însuşirea
informaţiilor necesare despre cadrul legislativ al desfăşurării
activităţilor de voluntariat în
actualitatea românească şi internaţională
2.1. evidenţierea parcursului şi
performanţelor voluntariatului unor personalităţi ale ţării şi
ale lumii
2.2. trecerea în revistă a unor forme de
organizare colectivă reprezentative pentru cultura
voluntariatului (ONG-uri,
fundaţii, asociaţii etc.)
2.3. analizarea unor exemple individuale
şi comunitare de cauze/ obiective ale culturii
voluntariatului
3.1. evidenţierea premiselor psihologice
ale personalităţii propriilor elevi în privinţa
voluntariatului prin accesarea
fişelor individuale ale acestora
3.2. desfăşurarea unor acţiuni/
activităţi pregătitoare de stimulare, confirmare, dezvoltare a
trăsăturilor de personalitate ale
elevilor compatibile cu voluntariatul
3.3. exersarea pregătitoare a valorilor,
atitudinilor, deprinderilor elevilor specifice culturii
voluntariatului
4.1 asumarea iniţiativei şi a
responsabilităţilor elevilor de implicare în noi forme de
voluntariat; proiectarea,
metodologia, desfăşurarea şi finalizarea demersului
4.2. continuarea experienţei unor elevi
în domeniul voluntariatului, prin conferirea unei
dimensiuni avizate a demersului lor; proiectare, metodologie, desfăşurare,
finalizare
4.3. raportarea activităţilor de
voluntariat desfăşurate de propriii elevi în contexte
educaţionale adecvate.
·
C. VALORI ŞI ATITUDINI:
C1 -respect al sinelui şi al altora
C2 -interes, deschidere către lume şi viaţă
C3 -comportament proactiv, de implicare deliberată,
conştientă, responsabilă a
propriului
potenţial în optimizarea mediului
C4 -solidaritate, empatie şi devotament.
·
CORELAŢIA DINTRE COMPETENŢELE SPECIFICE ŞI
UNITĂŢILE DE CONŢINUT/ CONŢINUTURI:
UNITĂŢI
DE CONŢINUT/CONŢINUTURI
|
|
1.3.
1.4.
3.1.
2.3.
3.2.
1.1.
1.3.
2.1.
2.2.
2.3.
1.1.
1.4.
3.1.
3.2.
3.3.
2.1.
2.2.
2.3.
4.1.
4.2.
1.1.
1.2.
1.3.
1.1.
3.2.
3.3.
4.1.
4.2.
3.3.
4.3.
4.1
4.2.
3.2.
4.1
4.2.
|
1.INTRODUCERE
·
Programă, suport de
curs, bibliografie/ 1.3.
·
Portofoliul elevului-
prezentare generală (conţinut şi abordare)/ 1.4.
·
Fişa individuală a
elevului/ 3.1.
·
Test iniţial/ 2.3.
·
Competenţe generale,
competenţe specifice, valori şi atitudini- transparentizate pentru elevi şi
aplicaţii/ 3.2.
2. VOLUNTARIATUL- TERMINOLOGIE ŞI ISTORIC
·
Voluntariatul şi
terminologia sa/ 2 ore; 1.1.
·
Istoricul
voluntariatului: 1.3.
-
în ţara noastră
-
în lume
3. CULTURA VOLUNTARIATULUI ŞI SOCIETATEA, LUMEA
·
Personalităţi din
domeniul voluntariatului: 2.1
-
în lume
-
în România
·
Forme de organizare
colectivă reprezentative pentru voluntariat/ 2.2.
·
Tipuri de activităţi de
voluntariat/ 2.3.
4. NORMATIVITATEA VOLUNTARIATULUI, ÎN PREZENT
·
Legislaţia actuală a
voluntariatului: 1.1., 1.4.
-
în ţara noastră
-
la nivel internaţional
·
Contractul de
voluntariat, în prezent, în România/ 1.1., 1.4.
5.EDUCAREA
ADOLESCENŢILOR LICEENI PENTRU CULTURA
VOLUNTARIATULUI
·
Argumentele personalităţii
tinerilor liceeni pentru voluntariat/ 3.1., 3.2., 3.3.
·
Argumentele
beneficiarilor/ lumii pentru cultura voluntariatului/ 2.1., 2.2., 2.3.
·
Metode, tehnici,
procedee utilizate în voluntariat/ 4.1., 4.2.
·
Şcoala românească şi
cultura voluntariatului
-
Cunoştinţe, valori,
abilităţi, competenţe de voluntariat formate/ dezvoltate în şcoală/ 1.1.,
1.2., 1.3.
-
Principiile educaţiei
româneşti şi cultura voluntariatului/ 1.1.
-
Elaborarea proiectului
tematic şcolar de voluntariat/ 3.2., 3.3., 4.1., 4.2.
-
Susţinerea de către
elevi a unui discurs public persuasiv (şcolar/ extraşcolar) despre
voluntariat/ 3.3., 4.3.
-
Întocmirea unui raport
şcolar de voluntariat pentru SNAC/ 4.1., 4.2.
6. RECAPITULĂRI:
-
sem. I: 3.2.
-
sem. al II- lea: 4.1.
-
anuală: 4.2.
|
·
SUGESTII METODOLOGICE; ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
ŞI MODALITĂŢI DE EVALUARE
Opţionalul „EDUCAŢIE PENTRU VOLUNTARIAT”,
supus atenţiei beneficiarilor direcţi, urmăreşte formarea unor competenţe de
transfer corelate cu unităţile de conţinut/ conţinuturi despre cultura instituțională a voluntariatului.
În
perspectivă curriculară, metodele recomandate sunt atât pentru predare-
învăţare, cât şi pentru evaluare. Astfel, activităţile
de predare- învăţare vor fi:
-
studiul
de caz
-
învăţarea
prin servicii în folosul comunităţii
-
analiza
de conţinut
-
portofoliul
-
jocul
de rol
-
simularea.
Ca
principale modalităţi de evaluare,
vor fi folosite:
-
autoevaluarea
şi interevaluarea colegială
-
caiete
de aplicaţii
-
elaborarea
de proiecte pe teme date
-
portofoliul
elevului
-
probele
scrise.
Considerat
partener activ în demersul didactic, elevul va fi bine motivat să participe
atât individual, cât şi pe grupe (fără a se neglija abordarea frontală). Se va
acorda o mare atenţie autoevaluării, care contribuie la creşterea încrederii în
sine a beneficiarului educaţiei.
·
BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ:
1.
Legea
voluntariatului (nr. 339/2006)
2.
Giurgea,
D.- Ghid pentru disciplinele opţionale, Editura Eficient, Bucureşti, 1999
3.
Pintilie,
M.- „Metode moderne de învăţare- evaluare în învăţământul preuniversitar”, Editura
Facil, Cluj- Napoca, 2000
4. Steinhardt, N.- „Dăruind, vei dobândi”, Editura
Rohia, Maramureş, 2006.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu