Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
PROFIL DE COMPETENȚĂ
PROF. ÎNV.
PRIMAR PODOLEANU VALERICA
COLEGIUL NAȚIONAL DE ARTĂ”GEORGE
APOSTU”
BACĂU
Schimbările profunde ce
s-au petrecut în învățământul primar impun noi competențe învățătorului:
gândire creatoare, inițiativă, creativitate.
Având ca material de cercetare
elevul, trebuie să facă din acesta o personalitate adaptabilă fiecării
situații capabil de lua decizii,
responsabil și competent.
Se impune o nouă atitudine față de
elev ce implică necesitatea unor schimbări
și la nivelul strategiilor didactice. Având în vedere că metodele de
învățământ dispun de o mobilitate deosebită în ceea ce privește adaptarea
creatoare la condiții noi, învățătorul trebuie să utilizeze în manieră modernă metodele clasice, dar și strategii
noi de provocare și dirijare a gândirii în vederea obținerii unei eficiențe maxime.O
mare importanță o au metodele de dezbatere în grup, de muncă în echipă, de sprijin mutual prin care elevul
este pregătit în vederea integrării treptate în societate.
Învățătorul trebuie să folosească noile
tehnici de evaluare cu valoare cognitivă, care să faciliteze ierarhizarea
colectivului clasei.
Pe lângă o cultură generală solidă,
trebuie să știe pedagogia ”pedagogilor”, pentru a desfășura o didactică completă.
De-a lungul timpului au stat în atenția
învățătorului obiective ca: relația cu adulții, prezența în colectivitate,
formarea valorilor morale etc. Cu timpul, acestea au fost dezvoltate ,
competența fiind supusă schimbării.
Fiind
managerul grupei de elevi, colaborează cu părinții și cu ceilalți învățători,
proiectează activități, mijloace de învățământ, instrumente eficiente de
evaluare, având ca scop promovarea performanței și a competiției.
Învățătorul contemporan trebuie să știe
să comunice, să mediatizeze, să colaboreze, să tezaurizeze. În calitate de
consilier al elevilor săi trebuie să cunoască ”pedagogia inimii” care vizează
crearea unui climat favorabil dezvoltării personalității fiecărui elev. Pornind
de la ideea că educatorul lângă care copilul se simte liber este cel mai
ocrotitor, trebuie să se regăsească în copii, pentru a nu fi străin acestora.
Orice învățător realizează un
transfer al personalității sale asupra elevilor, contribuind la personalizarea
colectivului clasei. Trăim într-o perioadă de timp în care, înconjurați de
modele decomportament negativ, elevii noștri nu mai ”intră în pământ de rușine”
ca elevii D-lui Trandafir. Ne revine o misiune mult mai grea – să modelăm omul
care va trăi într-o societate democratică în care, dacă valorile morale nu vor
fi prețuite, toată structura socială se va prăbuși.
O altă latură a competenței este
umanismul. Un adevărat dascăl trebuie să respecte jurământul nescris de a
determina fiecare elev să învețe pe măsura capacității sale. În munca cu elevii
trebuie să ofere modele de autoritate și respect, de sensibilitate, blândețe,
iubire, finețe psihologică, aspecte ale competenței ce nu pot fi măsurate prin
nicio fișă de evaluare a activității didactice.
”Spre a crește oameni înainte de
orice știință și de orice metodă, trebuie să ai inimă” spunea Pestalozzi.” Cu
toate că nu toți avem șansa unui elev care să ne scoată din anonimat așa cum
s-a întâmplat cu ”Dăscălița”(din poezia cu același nume de Octavian Goga),
Mihai Busuioc sau Basil Drăgoșescu, fiecare din noi trăim prin elevii noștri,
prin tot ceea ce le putem dărui.
Deasupra acestor laturi ale
competenței este ”vocația” de dascăl care ne va ajuta să depășim toate
dificultățile ce se vor ivi în calea misiunii pe care o avem de îndeplinit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu