Proiectul Internațional “Omul drag de la catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr. 3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
AMENAJAREA CENTRELOR DE
INTERES PE CATEGORII DE INTELIGENȚE MULTIPLE
Nițu
Sandulovici Georgiana, Grădinița Nr.268, București
Studiind felul în care copiii prelucrează şi asimilează informaţia,
psihologul Howard Gardner a
identificat câteva moduri de învăţare, numite şi inteligenţe multiple: socială
(interpersonală), personală ( intrapersonală) , spaţială, lingvistică,
logico-matematică, muzicală, corporal-chinestezică și naturalistă.
Astfel de diferenţe determină
laturile forte şi punctele vulnerabile care influenţează felul de a acţiona al
copilului. Fiecare tip de inteligenţă are la bază o structură neurologică care
îşi are propriul curs de dezvoltare.
Gardner, renunţând la noţiunea de
inteligenţă generală, a permis ca multe probleme legate de învăţare să fie
considerate diferenţe, şi nu deficienţe. El consideră că o mare parte din
potenţialul copilului se pierde, dacă nu îi oferim ocazia să-şi dezvolte un
spectru larg de abilităţi mintale.Teoria lui Gardner atrage
atenţia asupra talentelor unice ale fiecărui copil. Copiii, care nu reuşesc
într-un domeniu, trebuie să fie stimulaţi să se dezvolte în altele, unde
reuşesc mai uşor.
Gardner susţine că un
individ reprezintă o „colecţie de inteligenţe” şi, chiar dacă un registru de
inteligenţă nu este prea dezvoltat, combinaţia celorlalte tipuri, unde cunoaşte
o mai înaltă dezvoltare, îi permite să activeze cu succes într-un anumit
domeniu.
Fiecare dintre noi
folosește zilnic toate tipurile de inteligență, dar fiecare dintre noi are
modul său unic în care îsi arată inteligența. Într-un fel, este “ca și cum cele
opt tipuri de inteligență ar fi note diferite dintr-o octavă, pe un portative:
Do, Re, Mi , Fa, Sol, La, Si, Do” (Armstrong, 2002, p. 13). Fiecăruia dintre
noi îi place un cântec diferit, compus din cele opt note. Acest mod de a
combina notele este unic, deci niciun alt cântec nu este la fel.
Copilul
preșcolar are nevoie de timp zilnic pentru joc, de mediu educațional corespunzător
şi de obiecte (jucării, materiale, truse) absolut necesare iniţierii şi
desfăşurării jocului.Interesul copilului pentru joc creşte atunci când el este
stimulat prin crearea unui spaţiu educaţional, adecvat cu materiale care să-i
stimuleze curiozitatea, dorinţa de explorare, imaginaţia, să-i dezvolte
gândirea.
Astfel,
un pas important în stimularea inteligențelor multiple în grădinița poate fi organizarea
centrelor de interes pe inteligențe multiple. Astfel fiecare centru reprezintă,
prin materialele specifice, o
inteligență multiplă și sunt disponibile în timpul tuturor perioadelor de
jocuri și activități alese.
Propun un model de
amenajare a sălii de grupă în funcție de inteligențele multiple:
Centrul
de inteligență lingvistică
-
Cărți
-
Reviste
-
Păpuși
, măști
-
Jocuri
de rol cu material confectionate : “De-a reporterul”, “De-a prezentatorul”
-
Casetofon
-
Cd-uri
cu povești
-
Tablițe
magnetice cu litere
-
Foi
albe
-
Creioane
de scris
-
Tablă
de scris
-
Reportofon
-
Fotoliu
confortabil
Centrul
de inteligență logico-matematică
-
Jocuri
cu cifre
-
Jetoane
pentru formare mulțimi
-
Truse
cu forme geometrice
-
Calculator
-
Cuburi
-
Jocuri
cu material mărunt : mărgele, boabe, nasturi
-
Panou
cu prezența la grupă
-
Recipient
diferite pentru reciclare
-
Jocuri
de masă: lotto, tangram
-
Creioane,
foi
-
Instrumente
de măsurat
-
Zaruri
Centrul
de inteligență muzicală
-
Set
de instrumente muzicale
-
Microfon
-
Mică
scenă
-
Casetofon/radio
-
Căști
Centrul
de inteligență vizuală/spațială
-
Acuarele, pensule
-
Plastilină, planșete
-
Lego
-
Imagini/planșe diverse
-
Puzzle pe diferite teme
-
Ștampile din bureți
-
Cretă
-
Casa păpușilor
-
Nisip și apă
-
Harti
-
Creioane colorate/carioca
-
Foi albe și colorate
-
Foarfece
-
Truse de construit
Centrul
de inteligență kinestezică
-
Materiale de diferite
texturi
-
Jocuri de incheiat
nasturi și fermoare
-
Saltea de gimnastică
-
Lego
-
Truse de construit
-
Nisip și apă
-
Trusa de grădinărit
-
Jucării musicale
-
Costume
/măști/eșarfe/pălării
Centrul
de inteligență interpersonală
-
Teatru
de păpuși
-
Joc
de rol : “ De-a bucătarii “,
“La magazin”, “la Restaurant”
-
Telefon
de jucarie
-
Masă
rotundă
-
Jocuri
de masă
Centrul
de inteligență intrapersonală
-
Perne
-
Covor
moale
-
Oglindă
-
Jetoane
cu emoții
-
Cărți
de dezvoltare personală
Centrul
de inteligență naturalistă
-
Flori în ghiveci
-
Trusă de grădinărit
-
Calendarul naturii
-
Fereastră
-
Pește /broscuță în
acvariu
-
Colecție de pietre
-
Buștean
-
Conuri de brad
-
Scoici
-
Frunze
-
Nisip și apă
-
Microscop
-
Seturi de animale
sălbatice și domestice
-
Enciclopedii
/albume/atlase cu animale și plante
O abordare bazată pe
teoria inteligențelor multiple are șanse mari de a duce la o învațare profundă,
reală și durabilă, o învățare la care vor avea acces preșcolari diferiți, în
moduri care au sens pentru ei. Noile cerinţe ale copiilor şi
societăţii impun ca sistemul de instruire şi de metodologie didactică să fie
suplu şi permisiv la dinamica schimbării care are loc în componentele
procesului instructiv şi educativ. Pentru a implementa aceste idealuri ale
societăţii, adică de dezvoltare a creativităţii copiilor, este nevoie de noi
metode şi mijloace care să asigure acest lucru.
BIBLIOGRAFIE
1. Armstrong,
Th. (2009). Multiple intelligences in the
classroom, Virginia, USA : ASCD.
2. Armstrong,
Th. (2011). Esti mai intelligent decât
crezi: un ghid al inteligențelor multiple pentru copii, București: Curtea
veche Publishing.
3. Gardner,
H. (1993). Frames of mind-tenth edition. Statele Unite : Basic Books.
4. Gardner,
H. (2006). Inteligenţele multiple.
Noi orizonturi. Bucureşti: Editura
Sigma .
5. Gardner,
H. ( 2000). Minte disciplinata. București:
Editura Sigma.
6. Gardner,
H. (2007). Mintea umană: cinci ipostaze pentru viitor, București : Editura
Sigma.
7. Gardner,
H., Davis , K. (2013). Generația App
. București: Editura Sigma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu