Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
ISBN 978-606-725-262-0
MIJLOACELE DE ÎNVĂŢĂMÂNT
ÎN PROCESUL DIDACTIC
Prof.
Profir Alina Loredana, Colegiul Tehnic "Marcel Guguianu" Zorleni “
Educatorul
şcolii active este un cercetător
continuu
al sufletelor elevilor săi şi continuu preocupat
de
mijloacele cele mai potrivite pentru a-i perfecţiona.
(I.
C. Petrescu, Şcoala activă)
În
perioada actuală, procesul instructiv-educativ apelează tot mai mult la
mijloacele tehnice de instruire. Acestea au introdus şi vor introduce schimbări
notabile în derularea procesului educaţional fiind destinate înlesnirii
predării cunoştinţelor şi deprinderilor. Actualmente putem vorbi de o
tehnologie didactică fără a o confunda însă cu aparatura sau cu instrumentarul
pe care profesorii şi elevii le utilizează pentru obţinerea unor rezultate
concrete.
Introducerea
şi utilizarea mijloacelor tehnice de instruire a dat naştere la opinii
contradictorii. Oricum însă, integrarea lor în practica procesului
instructiv-educativ nu trebuie să fie un scop în sine, ci doar un mijloc de
îmbunătăţire a calităţii predării şi învăţării. Decizia de a utiliza un anume
mijloc tehnic de instruire trebuie să fie rezultatul anticipării mentale şi
apoi al experimentului didactic. În acelaşi timp nu putem vorbi de mijloace
tehnice de instruire fără a avea un personal capabil să le stăpânească şi să le
mânuiască.
Ca
definiţie, mijloacele tehnice de instruire sunt dispozitivele şi tehnicile
născute din revoluţia mijloacelor de comunicare (C.H.Blook, 1972). În sens
restrâns, literatura pedagogică semnalează că mijloacele tehnice de instruire
sunt un ansamblu de procedee - mecanice, optice, electrice şi electronice - de
înregistrare, păstrare şi transmitere a informaţiei. Ele pot fi utilizate în
scopuri didactice, individual sau în combinaţie, pe lângă profesor, manual sau
tablă.
Mijloacele
tehnice de instruire includ aparatură specializată de proiecţie, de
înregistrare/redare audio, instruire programată, computere şi alte elemente
care fac distincţia între echipamente şi produsele intelectuale capabile să le
pună în valoare. Conform clasificării lui Schramm este vorba despre aparate şi
instalaţii cuprinse în a treia şi a patra generaţie.
Dacă
supunem atenţiei atât analizatorii solicitaţi cât şi aparatele şi materialele
suport ale informaţiilor (M.Ionescu, V.Chiş, 1995), mijloacele tehnice de
instruire se clasifică astfel:
•
mijloace tehnice vizuale
•
mijloace tehnice audio
•
mijloace tehnice audio-vizuale
Mijloace tehnice vizuale
Epiproiectorul – este un aparat de proiecţie prin reflexie a
materialelor didactice care se află "aşternute" pe suport opac;
Epidiascopul – este un aparat de proiecţie prin reflexie
sau prin transparenţă a materialelor didactice care se află pe suport opac sau
transparent;
Diaproiectorul
– este un aparat pentru proiecţia diapozitivelor. Acţionarea aparatului este
manuală;
Aspectomatul – este un aparat destinat proiecţiei automate
sau semiautomate a diapozitivelor aflate într-o magazie. El se prezintă sub mai
multe variante constructive, foarte fiabil fiind cel cu magazie circulară;
Retroproiectorul – este destinat
proiecţiei materialelor didactice care se află pe suport transparent sau, prin
combinarea cu un adaptor LCD (Liquid Cristal Display), la proiectarea imaginii
care este pe ecranul unui computer. Este unul dintre cele mai utilizate
mijloace tehnice de instruire la ora actuală şi se integrează oricărei metode
didactice;
Proiectorul – este
destinat proiecţiei peliculei cinematografice de 8 sau 16 mm;
Documatorul – este
un aparat destinat citirii microfilmelor
Mijloace tehnice audio
Radioul – este
un aparat de redare a sunetului transmis pe calea undelor electromagnetice;
Magnetofonul – este
un aparat specializat pe înregistrarea şi redarea sunetului prin utilizarea
benzii magnetice. Magnetofonul este utilizat îndeosebi în aplicaţii
profesionale;
Casetofonul – este
un aparat specializat pe redarea (eventual şi înregistrarea) sunetului care se
află pe bandă magnetică încorporată într-o casetă;
Reportofonul – este
un casetofon de mici dimensiuni, de regulă folosind o casetă specială şi care
înregistrează sunetul prin intermediul unui microfon încorporat;
CD-player-ul –
este un aparat specializat pentru redarea sunetelor şi filmelor înregistrate pe
un disc compact prin intermediul unei tehnologii digitale. Trebuie specificat
că toate computerele actuale sunt prevăzute cu unităţi CD – acestea au
denumirea de CD-ROM (Compact Disk - Read Only Memory). Aceste unităţi sunt
compatibile cu standardele industriale şi pot reda sunetele de pe discurile
audio digitale (CD - Digital Audio), pot citi programele software, facilitează
vizualizarea de pe discurile compacte foto (Photo CD) şi respectiv vizionarea
filmelor de pe discurile compacte video (Video CD).
Mijloace tehnice
audio-vizuale
Camera de luat vederi
(camcorder) – este un aparat destinat înregistrării imaginilor care se pot
vizualiza prin intermediul unui obiectiv. Înregistrarea se efectuează pe casete
video în care se află bandă magnetică cu caracteristici asemănătoare celei de
magnetofon, casetofon sau reportofon însă la un alt nivel de calitate;
Video Recorder-ul
– este un aparat capabil să înregistreze şi să redea un semnal video care
provine de la un alt aparat video, o videocameră, de la un aparat TV sau chiar
de la un computer;
Video Player-ul – este
un aparat capabil doar să redea conţinutul unei casete video;
Proiectorul LCD (Liquid
Cristal Display) – este destinat numai pentru
proiecţia prin transparenţă a imaginii care apare pe monitorul computerului.
Proiectorul LCD se cuplează direct la computer şi se fixează pe un
retroproiector obişnuit;
Proiectorul multimedia –
este un aparat asemănător din punct de vedere constructiv cu proiectoarele
automate de diapozitive. Ele se fabrică în două versiuni: una este pentru
cuplare directă la computer iar cealaltă este independentă şi utilizează
informaţiile de pe un mediu de stocare precum discheta floppy. Deoarece
utilizează tot o tehnologie bazată pe afişarea cu cristale lichide, foarte
multe surse bibliografice (mai ales în mediul Internet) citează acest gen de
aparate printre proiectoarele LCD. Alături de computer, acest mijloc tehnic de
instruire va constitui cu siguranţă una dintre cele mai frecvente opţiuni de
utilizare în scopuri educaţionale.
În
categoria aparatelor audio-vizuale am introdus şi computerul deoarece odată cu
apariţia, dar mai ales răspândirea tehnicii multimedia, acesta este capabil să
înregistreze şi să redea sunetele şi imaginile video digitale.
Computerul
este cel mai complex mijloc tehnic de instruire deoarece:
•
lucrează cu programe (software) special concepute;
•
prelucrează textele;
•
prelucrează imagini provenite de pe discuri compacte foto, de la aparate foto
clasice şi digitale, camere de luat vederi, aparatura video şi TV;
•
prelucrează sunetele provenite de pe discurile compacte audio, de la microfon,
radio, magnetofon, casetofon, reportofon, aparatura video şi TV;
•
este capabil să redea filme video asemănătoare cu cele TV şi cinematografice.
Filmele sunt special concepute în tehnologie digitală;
•
prin cuplare la un proiector LCD sau la un proiector multimedia, el poate
înlocui cea mai mare parte a aparaturii de proiecţie amintită la mijloace
tehnice vizuale;
•
prin conectare în reţele, poate vehicula orice informaţie de la şi către orice
utilizator, exemplul cel mai actual fiind mediul Internet.
Valoarea pedagogică a
mijloacelor tehnice de învăţământ
Abordarea
acestui aspect trebuie precedată de prezentarea, pe scurt, a valorii pedagogice
a oricărui mijloc de învăţământ. Aceasta este condiţionată de factori diferiţi,
între care:
•
nivelul motivaţiei şcolare şi al cunoştinţelor anterioare necesare asimilării
noilor informaţii;
•
capacitatea de învăţare şi inteligenţa generală a elevului;
•
modul de structurare a programelor, caracterul relevant, sistematic şi logic al
ideilor care urmează să fie desprinse şi asimilate;
•
caracterul activ şi complementar al predării-învăţării;
•
verificarea activităţii mintale a elevului, asigurarea conexiunii inverse, a
repetiţiei şi a exersării.
Mijloacele
tehnice de învăţământ, prin valenţele lor psihopedagogice, asigură în mod
specific contactul, conştientizarea şi înţelegerea cunoştinţelor care trebuiesc
asimilate; în acelaşi timp ele motivează învăţarea şi însuşirea deprinderilor.
Dacă ne referim doar la mijloacele audio-vizuale se constată că la unele
materii precum geografia, botanica, biologia etc. rezultatele obţinute sunt
considerabil mai bune la lotul experimental decât la cel de control.
Îmbunătăţirea performanţelor a fost constatată atât la elevii buni cât şi la
cei mai slabi, cu specificarea faptului că cei din prima categorie, deci elevii
buni au avut un beneficiu mai mare.
În
contrast cu cele de mai sus, s-a constatat că elevii inteligenţi şi cu
capacitate mare de învăţare sunt capabili să asimileze materia şi să aibă
rezultate foarte bune indiferent de modul în care a fost ea predată. În schimb,
la elevii mai puţin dotaţi, deci cu o capacitate mai mică de învăţare, s-a
dovedit că cel mai important factor care determină asimilarea materiei este
modul de prezentare şi de prelucrare a conţinutului.
Mijloacele
tehnice de instruire solicită simultan mai multe canale senzoriale fiind
caracterizate prin complexitate şi bogăţie informaţională. Ele ameliorează
rezultatele procesului de învăţământ şi capacitatea elevului de a percepe,
înregistra, prelucra şi interpreta mesajul informaţional. Comunicarea prin
intermediul mijloacelor tehnice, mai ales a celor audio-vizuale, măreşte
densitatea de informaţii transmise şi receptate în unitatea de timp, mijloceşte
obţinerea informaţiilor accesibile pentru o varietate mai largă de tipuri
umane, determină ca un număr mai mare de elevi să-şi formeze reprezentări
corecte şi ajută substanţial la aflarea informaţiilor de ultimă oră.
În
scopul atingerii obiectivelor procesului instructiv-educativ, prin alegerea
adecvată a mijloacelor de învăţământ, trebuie să se ţină seama de
particularităţile clasei de elevi şi de cunoaşterea mecanismelor psihologice a
tipului de învăţare care intervine în condiţiile concrete de la clasă. Fiecare
mijloc de învăţământ reprezintă o modalitate specifică de organizare şi
transmitere a cunoştinţelor, motiv pentru care profesorul este cel care trebuie
să găsească răspunsurile la întrebările de mai jos (M.Ionescu, 1982):
•
Ce influenţă au imaginile, simbolurile şi semnele asupra procesului memoriei
(fixarea, păstrarea şi actualizarea cunoştinţelor)?
•
Care este relaţia optimă dintre concret şi abstract în procesul înţelegerii?
•
Care este rolul schematizării şi al esenţializării materialului în procesul
învăţării?
După
cum s-a mai amintit, profesorul este acela care "produce"
instrumentele pedagogice şi situaţiile didactice. El îndrumă şi organizează
activitatea elevului adresându-se percepţiei şi stimulându-i activitatea
mintală. Prin urmare, la alegerea mijloacelor de învăţământ, se va ţine cont de
contribuţia acestora la:
•
transmiterea de informaţii noi;
•
formarea unor aptitudini şi deprinderi intelectuale care sunt instrumentele
asimilării de noi cunoştinţe.
Suporturile
prezentate cu mijloacele de învăţământ nu sunt simple materiale intuitive: ele
devin utile numai dacă sunt utilizate efectiv. Mijloacele de învăţământ îşi
îndeplinesc funcţia didactică numai dacă ele contribuie la problematizări,
analize, clasificări etc. şi deci asigură procesului de predare-învăţare un
caracter complementar.
Tot
în contextul alegerii mijloacelor de învăţământ specifice mai trebuie semnalat
un lucru de loc de neglijat. Creşterea eficienţei procesului
instructiv-educativ nu intervine de la sine prin utilizarea unui singur mijloc
de învăţământ, oricât de bine conceput sau performant ar fi acesta. Procesul
didactic are loc în mediul complex al şcolii şi pentru asigurarea eficienţei
scontate, utilizarea mijlocului de învăţământ trebuie luată în considerare
într-un ansamblu de metode şi procedee (V.Creţu, M.Ionescu, 1982). Concluzia
imediată este necesitatea recurgerii la un sistem al mijloacelor de învăţământ.
Societatea
viitorului se va baza tot mai mult pe ceea ce putem numi că se reduce la
informaţie, iar informaţia îşi sporeşte vertiginos volumul. Volumului actual şi
viitor de informaţie îi poate face faţă doar computerul iar învăţământul
trebuie să întreprindă paşi serioşi în a-l integra în propriul sistem.
Bibliografie
Cerghit
Ioan, Sisteme de instruire alternative şi complementare, Editura Polirom, Iaşi,
2008;
Istrate
A., Mijloace de învăţământ în pedagogie, Ghid pentru profesori vol. II,
Universitatea Al. I. Cuza, Iaşi, 1982
împreună cu fişa de înscriere şi acordul de parteneriat
completat, semnat, ştampilat şi scanat.
Materialele pentru expoziţia internaţională se vor
trimite pe adresa Şcolii Gimnaziale „Vasile Alecsandri”,
str. Păşunii nr. 2 A, Baia Mare, jud. MM, cu menţiunea pe plic: Pentru
expoziţia internaţională OMUL DRAG DE LA CATEDRĂ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu