Proiectul Internațional “Omul drag de la
catedră”
Ediția a III-a 2018-2019
Concurs elevi. Simpozion Internațional
dascăli
Inclus în CAERI, anexa 9 din OMEN nr.
3016/09.01.2019, poziția 1518
ISBN 978-606-725-262-0
INFLUENȚA MEDIULUI EDUCAȚIONAL ÎN VIAȚA PREȘCOLARILOR
PROF. ȘĂULEAN CRINA ADRIANA
GRĂDINIȚA
CU PROGRAM PRELUNGIT “LICURICI” TG MUREȘ
Pentru
a înțelege joaca și învățarea, mai întâi trebuie a fi înțeleasă importanța
mediului educațional prin ochi de copil
și adult. Unele persoane pot vedea mediul ca fiind nesemnificativ, dar pentru
profesori, părinți și educatori este ceva care trebuie să fie considerat o
prioritate maxima.
Deciziile
despre modul în care este amenajată sala
de grupă va depinde de filozofia și scopurile pe care și le propune orice educator . În funcție de obiectivele
acestuia, sala va fi aranjată și plasarea de materiale de instruire va fi
diferită; totusi, anumite caracteristici esențiale vor exista obligatoriu în fiecare grupă. Astfel, ca exemplu ,
educatorii se vor asigura că în grupele lor au o zonă de bibliotecă confortabilă, că preșcolarii pot
accesa multe materiale de alfabetizare și scriere, la îndemâna lor.
Mediul
educațional va varia în
funcție de vârstă și numărul de copii în sala de grupă, precum și de obiectivele
propuse, de programe și activități specifice desfășurate.
Câteva
elemente majore se vor lua în
considerare atunci când amenajăm un
astfel de mediu:
·
Siguranța copiilor din sala de grupă.
·
Perspectiva de învățare a celui care
utilizează spațiul educațional.
·
Adaptarea spațiului educațional la activitățile desfășurate.
Pentru educator cel mai important rol este acela de a asigura
securitatea copiilor, Timpul alocat menținerii siguranței și ordinii în centrele
de activitate trebuie să fie cât mai redus. De exemplu,se poate specifica numărul
de copii permis în fiecare zonă, indicat
pentru copii prin semne sau recuzită. Gândiți-va cât timp ar putea salva
educatorul evitând dirijarea constantă a copiilor dacă mediul educațional
ar avea această responsabilitate. Mobilierul trebuie să fie stabil, bine
conceput, și bine fixat în perete unde este necesar. Dezordinea din centrele de
activitate poate duce la haos, poate genera accidente care ar fi putut fi
evitate.
Din
perspectiva copilului, care petrece mai multe ore în acest mediu decât acasă,
este funcțional și plăcut ceea ce este și confortabil. Astfel, centrele de
activitate se pot dota cu perne, covorașe, saltele, perdele etc.
Este
foarte important ca organizarea spațiului să încurajeze participarea la
activitățile propuse. Într-o grupă bine organizată copiii se pot deplasa de la
o zonă la cealaltă, fără a incomoda pe ceilalți, asigurând spațiu pentru
activități pe grupuri mici, grupuri mari, individual, activitate cu un
partener.
O
cheie majoră în dezvoltarea centrelor este organizarea de spațiu. Traficul de
la o zonă la cealaltă trebuie să fie ușor și la îndemână. Atunci când se planifică, este de dorit a se
evita spațiile înguste care limitează
deplasarea în încăpere . De asemenea, se vor evita zonele care au atât de mult
spațiu încât invită la alergare și implicit, posibile accidente.
Zonele
de învățare trebuie să fie organizate pentru a găzdui, facilita, și provoca capacitatea copiilor de a gândi. În acest mod, ele pot acționa ca extensii ale
educatorului, care nu poate fi peste tot în același timp. Acesta dotează centrele cu materiale care sunt în mare parte familiare
copiilor, ei având posibilitatea de a le explora pentru a le înțelege. Un bun
educator observă copiii cu ajutorul materialelor pe
care aceștia le utilizează. Atunci când copiii au înțeles pentru ce este organizată zona și acționează în consecință, educatorul provoacă
și ajută copiii să își extindă învățarea prin adăugarea sau înlocuirea unei piese sau
joc familiar.
În
locul unor imagini pur decorative care îmbracă pereții grupei, educatorii pot
opta pentru utilizarea unor imagini care să încurajeze învățarea, imagini din
care copiii pot absorbi un strop de cunoaștere și înțelegere, fotografii din activitatea acestora etc. Atunci când se afișează imagini și
fotografii, încercați să le introduceți
în lumea copiilor, oferind acestora posibilitatea de a realiza conexiuni cu
mediul înconjurător.
Atunci
când o sală de grupă este astfel organizată încât educatorii spun constant
"nu" copiilor, este stresant
pentru toată lumea. Cadrul didactic nu mai este un facilitator al învățării și jocului copiilor ci devine un element de
control și monitorizare a ce pot face sau nu copiii. Pentru a reduce acest
stres, o sală de grupă trebuie să furnizeze un mediu în care copiii sunt
capabili să simtă succes prin oportunitatea
de a explora fără limitări și așteptări din partea adulților.
Este
nevoie de mediu educațional “da”.
Există patru aspecte
importante într-un astfel de mediu: respect pentru copil, proces în loc de
produs și oportunități de învățare.
Este
important să știti unde se află copiii dumneavoastră în dezvoltarea lor. Apoi
puteți configura sala de grupă în consecință, oferind zone de interes adecvate
unde activitățile pot fi desfășurate cu success fără asistența unui adult.
Acest lucru arată că aveți respect pentru ceea ce copiii sunt capabili să facă. Desigur,
oferindu-le câteva provocări nu este o problemă, dar totul devine o problemă
când copiii simt ca au nevoie de indicații sau ajutor din partea adulților
pentru ceea ce pot face ei înșiși. Copiii vor învăța în cele din urmă să
utilizeze materiale și jocuri odată ce aceștia ajung la stadiul de dezvoltare
care le permite să exploreze .
Cel
mai important rol al uuni cadru didactic într-un mediu "da" este acela
de facilitator. În acest rol, ei orientează
și devin parteneri ai copiiilor în procesul de învățare.
Mediul
educațional este unul flexibil pentru că sala de grupă este a copiilor.
Accentul trebuie să fie pe ceea ce doresc copiii și nu adulții . Iar când
situația scapă de sub control, poate este momentul să luăm o gură de aer, să
râdem puțin și să realizăm că e timpul să încercăm ceva diferit.
Crearea
unui mediu "da" în sala de grupă nu înseamnă că educatorul permite copiilor să facă ce vor. Aceasta
înseamnă că trebuie să avem răbdare cu copiii și dezvoltarea lor firescă, cu
nevoile lor, într-un mediu potrivit. În acest fel, ne întoarcem la ceea ce
copiii vor, de fapt, să faci cu mintea lor. Aceasta poate să însemne că le împingeți limitele
dincolo de confortul interior pentru a ajunge la scopul propus. Iar dacă acest lucru se face în mod firesc și
fără stres , minunata călătorie a cunoașterii alături de copiii nostri, este
meritată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu